Det danske actionbrag "Shorta" runder 100.000 solgte billetter

Og den kritikerroste thriller er ikke den eneste danske film, som klarer sig ualmindeligt godt i biograferne herhjemme.

På lidt under en måned har den danske thriller "Shorta" solgt godt 100.000 billetter på tværs af de 96 biografsale, som filmen er blevet vist i herhjemme siden premieren.

Og på det danske filminstituts hjemmeside kan man tydeligt se, at danskerne stadig er svært begejstrede for at gæste biograferne på trods af coronavirussens udbrud. Mens biografer i flere europæiske lande er blevet lukket ned, klarer vores egenproducerede film sig virkelig godt netop nu.

Se også: Moovy TV: Bag om "Vores mand i Amerika" med Christina Rosendahl, Peter Albrechtsen og Jonas Struck

Således har Christina Rosendahls autentiske drama "Vores mand i Amerika" snart solgt 200.000 billetter herhjemme. Komedien "Madklubben" har for nylig rundet 60.000 solgte billetter, og familiefilmen "Far til fire og vikingerne" har snart solgt 300.000 billetter, hvor en stor del af dem selvsagt blev købt i efterårsferien.

Men årets klart største, danske filmsucces er Thomas Vinterbergs "Druk", som hastigt nærmer sig et billetsalg på hele 700.000 billetter.

Netop "Druk", "Shorta" samt dramaet "En helt almindelig familie" konkurrerer om at blive årets danske kandidat til næste års Oscar-ræs. En endelig beslutning træffes den 18. november.

Herunder kan du i øvrigt se Moovy TV's interview med de debuterende spillefilmsinstruktører bag den succesfulde "Shorta":

Kommentarer

Det danske actionbrag "Shorta" runder 100.000 solgte billetter

  • ★★★★★★0

    Kind of releateret: soundvenue.com/film/2020/11/danske-filmskabere-kritiserer-shorta-jeg-havde-ikke-lyst-til-at-se-mere-efter-den-foerste-scene-428156

    Zero Cool 3-11-20 13:25

  • ★★★★★1

    Kind of releateret: soundvenue.com/film/2020/11/danske-filmskabere-kritiserer-shorta-jeg-havde-ikke-lyst-til-at-se-mere-efter-den-foerste-scene-428156

    Skidegod artikel af Sarah Glerup, som jeg faktisk gik på filmhøjskolen med for evigheder siden og stadig taler med her og der. Og medieforskeren Tess Thorsen, som Sarah har talt med, havde jeg faktisk som hjælpeunderviser på Uni, og hun er vanvittigt dygtig. Catherine og Anita kender jeg desværre ikke.

    Men jeg synes, de har nogle vildt gode pointer - særligt i forhold til, hvor vigtigt det er at udforske minoriteternes perspektiv i dansk film og også lade de minoriteter fortælle de historier selv, fordi det betyder naturligvis noget, at de har de oplevelser og erfaringer helt tæt inde på livet, om end filmens ene instruktør, Anders Ølholm, også er opvokset i Urbanplanen og altid har været ivrig efter at portrættere de stemmer, der ikke får megen plads i rampelyset, og vel at mærke på en respektfuld og sandfærdig facon.

    Det er også vigtigt at lytte til deres stemmer, fordi de pointerer problemer, som vi andre (såsom en gennemsnitlig, hvid middelklassesdansker som mig) kan være totalt farveblind over for. Jeg havde slet ikke tænkt på, hvordan de grynede, orange plakater kunne være med til at formidle en negativ fremstilling af ghettoerne, men jeg kan sgu godt se det nu, og det kan ikke bare affejes med "hvis du ikke havde tænkt over det, så betyder det jo ikke noget," for de ting kan sagtens bore sig fast i vores underbevidsthed og påvirke os subtilt derigennem.

    Jeg vil dog sige, at der aldrig er tvivl om i filmen, at den racistiske betjents problematiske tendenser ER problematiske. Og jeg tror, det er enormt subjektivt, om folk sidder og griner og hepper på ham alligevel - jeg synes jo fx også, at flere af karaktererne i "Blinkende lygter" er decideret ubehagelige, utiltalende og forkastelige, men de får langt de fleste danskere til at klappe sig selv på låret af grin. Måske fordi de genkender facetter af dem selv. Så må man jo håbe, at disse mennesker, når de ser "Shorta", oplever at få udfordret deres perspektiv på samme måde som betjenten. Det er i hvert fald ikke filmens eller filmmagernes intention at blåstemple hans opførsel. På ingen måde. De siger, at de er kede af, at andre i salen ikke blev kede af at se betjentens ugerninger - det gjorde jeg dæleme! Det gjorde de andre i salen, hvor jeg så den. Men der kan SAGTENS være sale derude, hvor der sidder fjolser, der højlydt morer sig over det usmagelige. Desværre er Danmark jo fyldt med narhoveder.

    Derudover er Amos LANGT FRA den eneste "brune" karakter i filmen, som afviger kraftigt fra betjentens snæversynede outlook. Og jeg har en HELT anderledes opfattelse af slutningen, og hvad den skulle have mig til at føle, end de to interviewede, og i mine øjne bagatelliserer de en meget vigtig begivenhed i filmen, som i min optik gives langt større vægt af filmmagerne, end de interviewede føler.

    "Vores liv betyder tydeligvis ikke lige så meget" siger den ene i artiklen, og det er tydeligvis et af de problemer, som filmen forsøger at italesætte, og som den tydeligt understreger er et problem. Så havde det helt sikkert været interessant, hvis mere af spilletiden var blevet brugt på indbyggerne i ghettoen frem for betjentene, men så havde det også været en anden historie, og så er der andre faktorer i filmen (såsom den ene betjents skyggesider), som ikke havde stået lige så klart. Så jeg ville hellere kæmpe for, at der blev lavet et supplement til "Shorta" med et anderledes perspektiv (ideelt: en anden film med andre folk bag den), frem for at man totalt underkendte "Shorta".

    Som instruktørerne også fortalte mig i interviewet - og det har alle dage været 110% spot-on - så er det også lettere at "smugle" vigtige pointer og budskaber ind i biografmørket og nænsomt skubbe det ind i tilskuernes bevidsthed, hvis det indgår i en på-overfladen mere genretypisk, underholdende film. Men når nu de interviewede tydeligvis har oplevet så mange ubehageligheder og negative stereotyper på egen krop, så giver det sig selv, at man lettere og klarere kan spotte potentielle fortællinger og elementer i dem, der kan styrke fordommene, men måske er man samtidigt ikke lige så obs på (naturligt, fordi de har ført til så stort ubehag) at de inddrages for at problematisere og debattere fordommene og ikke for at promovere dem.

    Det blev min meget lange, snørklede og stensikkert forvirrende tankestrøm om emnet :-) Men jeg glæder mig meget til at gense "Shorta" med netop de to interviewedes perspektiver in mente.

    The Insider 3-11-20 13:53

  • ★★★★0

    Jeg havde slet ikke tænkt på, hvordan de grynede, orange plakater kunne være med til at formidle en negativ fremstilling af ghettoerne, men jeg kan sgu godt se det nu

    Så forklar lige en svagtbegavet som mig, hvorfor det at det er orange, gør at ghettoer blivet fremstillet negativt?

    Og ingen spoilers, da jeg ikke har set filmen ;) 

    Åkepool 3-11-20 14:28

  • ★★★★★0

    Så forklar lige en svagtbegavet som mig, hvorfor det at det er orange, gør at ghettoer blivet fremstillet negativt?

    Og ingen spoilers, da jeg ikke har set filmen ;) 

    Det er så ikke KUN det :-) Tjek Soundvenue-artiklen - det står noteret LIGE over plakaten.

    The Insider 3-11-20 14:31

  • ★★★★★★1

    Så forklar lige en svagtbegavet som mig, hvorfor det at det er orange, gør at ghettoer blivet fremstillet negativt?

    Og ingen spoilers, da jeg ikke har set filmen ;) 

    Har du set plakaterne? Farven er brugt meget dramatisk, nærmest advarende og man kan tydeligt se, at de symboliserer noget farligt. Så det er nok mere hvordan den orange er brugt og den nuance man har valgt, end det er farven i sig selv. Jeg har dog ikke set filmen, så i sig selv ville jeg ikke sætte dem ind i en kontekst med ghettoer.

    T. Nielsen 3-11-20 14:32

  • ★★★★★★1

    Jeg har heller ikke set filmen, jeg fandt bare artiklen ret interessant. :)

    Zero Cool 3-11-20 14:35

  • ★★★★2

    Det er så ikke KUN det :-) Tjek Soundvenue-artiklen - det står noteret LIGE over plakaten.

    Har du set plakaterne?

    Jeg skulle nok have tilføjet, at jeg selvfølgelig havde læst artiklen først og forbinder det på ingen måde med mellemøsten. Og det er forresten ikke et maskingevær ;) 

    Og ja, jeg har set plakaterne og jeg synes de er fede og læser ikke noget advarende og farligt i dem, andet end den højspændte situation der nok er i gang lige i den scene.

    Åkepool 3-11-20 14:49

  • ★★★★★★3

    Jeg skulle nok have tilføjet, at jeg selvfølgelig havde læst artiklen først og forbinder det på ingen måde med mellemøsten. Og det er forresten ikke et maskingevær ;) 

    Og ja, jeg har set plakaterne og jeg synes de er fede og læser ikke noget advarende og farligt i dem, andet end den højspændte situation der nok er i gang lige i den scene.

    Men din underbevidsthed kan blive påvirket og ved hvem, måske du i morgen er 2-5% mere racistisk.

    T. Nielsen 3-11-20 14:52

  • ★★★★★★1

    Jeg skulle nok have tilføjet, at jeg selvfølgelig havde læst artiklen først og forbinder det på ingen måde med mellemøsten. Og det er forresten ikke et maskingevær ;) 

    Det er ellers en ret typisk farvesammensætning, der er brugt i scener med eksempelvis ørkener og varme steder, eksempelvis mellemøsten, Afrika og Sydamerika, samt filmplakater til film der foregår de steder.

    Zero Cool 3-11-20 14:55

  • ★★★★3

    Men din underbevidsthed kan blive påvirket og ved hvem, måske du i morgen er 2-5% mere racistisk.

    Ha ha, næppe.

    eksempelvis mellemøsten, Afrika og Sydamerika

    Der kom jo allerede lige et par verdensdele med, hvilket jo understøtter fint, at jeg ikke lige partout tænker mellemøsten.

    De samme farver/nuancer bliver også tit brugt i Michael Bay producerede film ;) 

    Åkepool 3-11-20 14:58

  • ★★★★★★0

    Det er ellers en ret typisk farvesammensætning, der er brugt i scener med eksempelvis ørkener og varme steder, eksempelvis mellemøsten, Afrika og Sydamerika, samt filmplakater til film der foregår de steder.

    Ja eller LA bilder jeg mig ind. Men det er selvfølgelig også et "varmt" sted?

    T. Nielsen 3-11-20 14:59

  • ★★★★★★1

    ;) 

    Jeg er ikke helt sikker på hvordan det skal tolkes.

    Ja eller LA bilder jeg mig ind. Men det er selvfølgelig også et "varmt" sted?

    Det sker, ja.

    Zero Cool 3-11-20 15:00

  • ★★★★2

    Jeg er ikke helt sikker på hvordan det skal tolkes.

    Altså bare min smiley eller det jeg skriver før den?

    Det er sammenhængende og det er vel ikke så svært. Det skal tolkes som at det, som jeg ser det, bliver brugt rigtig meget i mange forskellige film og altså også i amerikanske actionfilm, som vel også lidt er forbilleder til "Shorta" (stadig sagt uden at jeg har set den).

    Plakaterne ledte da mere mig hen på amerikansk action end Mellemøsten.

    Åkepool 3-11-20 15:10

  • ★★★★★★1

    Det er sammenhængende og det er vel ikke så svært.

    Altså, jeg spørger jo ikke blot for at spørge.

    Zero Cool 3-11-20 15:12

  • ★★★★★★0

    Plakaterne ledte da mere mig hen på amerikansk action end Mellemøsten.

    Det gjorde det faktisk også her nu du siger det, faktisk på de amerikanske ghettoer. Så Johan har jo alligevel lidt ret, eller artiklen har. Så har det sgu nok været intentionen med plakaterne?

    T. Nielsen 3-11-20 15:16

  • ★★★★3

    Det gjorde det faktisk også her nu du siger det, faktisk på de amerikanske ghettoer.

    Ikke hos mig, men som sagt mere Michael Bay. Sådan noget "Bad Boys" og lignende, så artiklen har ikke ret, som jeg ser det.

    Altså, jeg spørger jo ikke blot for at spørge.

    Okay, men så håber jeg at mit svar kunne bruges?

    Åkepool 3-11-20 15:20

  • ★★★★★★0

    Ikke hos mig, men som sagt mere Michael Bay. Sådan noget "Bad Boys" og lignende, så artiklen har ikke ret, som jeg ser det.

    Måske har den ret, artiklen, hvis man er lidt forhåndsindtaget;)

    T. Nielsen 3-11-20 15:34

  • ★★★★★0

    Ikke hos mig, men som sagt mere Michael Bay. Sådan noget "Bad Boys" og lignende, så artiklen har ikke ret, som jeg ser det.

    Men fordi DU ikke ser det, betyder det vel ikke, at artiklen ligefrem er ukorrekt? Det er ukorrekt, at plakaten fremtvinger billeder i hovedet på netop Sten Åke Hansen af mellemøstlignende tilstande eller associationer af den art (i hvert fald bevidst), og for mit vedkommende har plakaten bare været en stilfuld illustration af en enlig betjent i en unik, konfliktfyldt situation.

    MEN det kan snildt være, at den for tusindvis af mennesker får dem til at tænke "de danske ghettoer er da godt nok det vilde vesten/à la det konflikthærgede Mellemøsten, jeg har set i så mange actionbrag/et kriminelt betændt nabolag à la slagmarkerne i den pænt nederen Michael Bays film?" :-) eller at den får beboerne de steder til at føle, at deres hjemstavn igen skal illustreres som en verden, der er adskilt fra resten af Danmark?

    The Insider 3-11-20 15:35

  • ★★★★2

    Men fordi DU ikke ser det, betyder det vel ikke, at artiklen ligefrem er ukorrekt?

    Det skrev jeg jo heller ikke. Jeg skrev at artiklen ikke har ret, som jeg ser det.

    og for mit vedkommende har plakaten bare været en stilfuld illustration af en enlig betjent i en unik, konfliktfyldt situation.

    Jamne det er jo nogenlunde det samme jeg jeg skrev i et indlæg længere oppe:

    læser ikke noget advarende og farligt i dem, andet end den højspændte situation der nok er i gang lige i den scene.

    de danske ghettoer er da godt nok det vilde vesten

    hvilket de jo også nogle gange er. Det skal man jo ikke lukke øjnene for. At det så kun er en lille procentdel af dem der bor der, der rent faktisk gør det til det, det er selvfølgelig skide ærgeligt for størstedelen.

    Åkepool 3-11-20 15:55

  • ★★★★★★2

    Når man som udenforstående har set de brændte biler stå på p-pladsen, hørt skyderiet der var der og blevet nøje studeret som var man en cowboy på vej ind i en indianerlejr i en gammel småracistisk western, så kan ghettoen indimellem faktisk godt føles som det vilde vesten. 

    T. Nielsen 3-11-20 16:19

  • ★★★★★★1

    Jeg skulle nok have tilføjet, at jeg selvfølgelig havde læst artiklen først og forbinder det på ingen måde med mellemøsten. Og det er forresten ikke et maskingevær ;) 

    Og ja, jeg har set plakaterne og jeg synes de er fede og læser ikke noget advarende og farligt i dem, andet end den højspændte situation der nok er i gang lige i den scene.

    Helt enig, fedeste danske plakater der er lavet i flere år. Jeg overvejer seriøst at skaffe en til min plakat væg.

    Wayne 3-11-20 22:42

  • ★★★★★★2

    Et indspark til identitetspolitikkens krigere:

    soundvenue.com/film/2020/11/geeti-amiri-shorta-kritikerne-umyndiggoer-selv-de-unge-brune-danskere-429499

    T. Nielsen10-11-20 09:08

  • ★★★★★0

    Et indspark til identitetspolitikkens krigere:

    soundvenue.com/film/2020/11/geeti-amiri-shorta-kritikerne-umyndiggoer-selv-de-unge-brune-danskere-429499

    Og et virkelig interessant indspark!

    FYI: Jeg er i øvrigt blevet fortalt i min øresnegl, at plakaterne til "Shorta" er inspireret af Spike Lees "Do the Right Thing" med sommerens bagende sol, og samtidig blev der taget udgangspunkt i filmens åbningsscene, der ligeledes har samme farveudtryk.

    The Insider10-11-20 09:37

  • ★★★★1

    Et indspark til identitetspolitikkens krigere:

    soundvenue.com/film/2020/11/geeti-amiri-shorta-kritikerne-umyndiggoer-selv-de-unge-brune-danskere-429499

    Og et rigtig godt et, som Johan også skriver.

    Åkepool12-11-20 09:09

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen