Filmselskab nægter at afsløre, hvor godt "Tenet" klarer sig finansielt under coronapandemien

Warner Bros. holder kortene tæt ind til kroppen, og det nager Hollywoods andre filmselskaber, som er nysgerrige på filmens succes under pandemien.

For nylig blev Christopher Nolans "Tenet" udgivet i alverdens biografer som den første store Hollywood-produktion siden coronavirussens udbrud i starten af året.

Filmen solgte et hæderligt antal biografbilletter i bl.a. Danmark og i adskillige asiatiske lande, men i USA, hvor en tredjedel af biograferne fortsat er lukkede, indtjente filmen blot 20 mio. dollars efter en hel uge i biografsalene.

Selvom produktionsselskabet bag filmen, Warner Bros., har insisteret på, at den skuffende omsætning bør betragtes i et særligt lys på grund af pandemien, så peger selskabets nylige udskydelse af "Wonder Woman 1984" på, at filmens udgivelse betragtes som et mislykket sats.

Læs også: Piratkopier af "Tenet" og "The New Mutants" florerer allerede online

Og det gør et andet faktum i øvrigt også: Warner Bros. nægter at dele filmens nøjagtige daglige eller ugentlige omsætningstal med pressen og Hollywoods andre filmselskaber. Vi ved således ikke, hvor godt filmen har klaret sig finansielt siden startfasen.

Umiddelbart skulle man mene, at det er en helt fair beslutning, men det har i årevis været kutyme, at filmselskaberne deler deres data med hinanden og pressen – uanset hvor godt eller skidt en film klarer sig. Faktisk betaler alle Hollywoods filmselskaber en stor sum penge for at modtage data om både deres egne film og konkurrenternes.

Og andre filmselskaber har brokket sig over, at Warner Bros. er så usædvanligt hemmelighedsfulde. Især fordi "Tenet" er den første udgivne storfilm under pandemien, og andre filmselskaber vil gerne lære af Warner Bros.' erfaringer, og samtidig håber de vitterligt, at "Tenet" bliver en succes og således slår fast, at USA's biografgængere atter har mod på at begive sig ind i biografmørket.

Læs også: Christopher Nolans "Tenet" skal indtjene 1 mia. dollars for at generere overskud

Ifølge Variety tøver Warner Bros. med at offentliggøre indtjeningstallene for "Tenet", idet de frygter, at journalister vil betegne Christopher Nolans sci-fi-thriller som et flop.

Vi ved stadigvæk ikke, hvor godt "Tenet" klarer sig dag for dag i USA, og ifølge Variety er det ikke usandsynligt, at flere filmselskaber fremover vil nægte at dele deres indtjeningstal med offentligheden.

"Tenet" skal angiveligt indtjene cirka 1 mia. dollars på verdensplan for at skabe overskud, hvilket virker som en fuldkommen umulig mission på nuværende tidspunkt. Fremtiden for filmselskaberne og alverdens biografer er altså stadig indhyllet i mystik og uvished i disse unikke tider.

Kommentarer

Filmselskab nægter at afsløre, hvor godt "Tenet" klarer sig finansielt under coronapandemien

  • ★★★★1

    Det kan godt være jeg ikke er den skarpeste kniv i skuffen, men overskriften er, at de nægter at fortælle om omsætningen og længere nede står der at den har indtjent $20 millioner den første uge. Er det ikke at dele omsætningen?

    Åkepool14-09-20 11:22

  • ★★★★0

    Det kan godt være jeg ikke er den skarpeste kniv i skuffen, men overskriften er, at de nægter at fortælle om omsætningen og længere nede står der at den har indtjent $20 millioner den første uge. Er det ikke at dele omsætningen?

    Har indsat et par ekstra sætninger for at præcisere det :-) men som nyheden slår fast: de deler ingen info om de daglige indtægter, og vi ved ikke, hvordan det er gået efter åbningsugen, og angiveligt "spikede" selskabet også åbningstallene ved at sammenvæve amerikanse OG canadiske indtægter. Så som sagt: kortene holdes tæt ind til kroppen :-)

    The Insider14-09-20 11:40

  • 3

    Mærkelig “nyhed” :) WB har udgivet tallene - det gjorde de både sidste søndag og i går, så de skjuler dem altså ikke. De udgiver dem bare ikke dagligt. Sikkert af flere grunde, men de er lige her:

    www.boxofficemojo.com/release/rl1442940417/weekend/

    Michael Andersen14-09-20 12:07

  • ★★★★0

    Mærkelig “nyhed” :) WB har udgivet tallene - det gjorde de både sidste søndag og i går, så de skjuler dem altså ikke. De udgiver dem bare ikke dagligt. Sikkert af flere grunde, men de er lige her:

    www.boxofficemojo.com/release/rl1442940417/weekend/

    Således skjuler de jo stadigvæk de daglige indtægter og er totalt "utransparente" i forhold til, hvordan filmen klarer sig i forhold til, hvad der er normen. Jeg tænker ikke, at verdens største filmmedie ville skrive nyheden, og at verdens største filmselskaber ville brokke sig, hvis der ikke var noget at komme efter :-)

    The Insider14-09-20 12:16

  • 2

    Men der er ikke noget at komme efter. Variety skrev nyheden for et par dage siden, og sidenhen er de nyeste tal udkommet endnu engang. Variety lavede bare en dårlig historie ud af ingenting. “WB nægter at udgive tallene for Tenet dagligt, men udgiver dem gerne om søndagen i stedet.” er jo ingen historie :)

    Michael Andersen14-09-20 12:43

  • ★★★★1

    Agree to disagree, my friend! <3

    The Insider14-09-20 12:48

  • 1

    Altid, min ven! :)

    Michael Andersen14-09-20 12:50

  • ★★★★0

    Hvis man er mere interesseret i at vide, hvorfor det her reelt er big news, kan man også læse om det på store internationale nyhedsmedier som IGN, AVclub, CBR og - ikke mindst - Deadline, som mere præcist illustrerer, hvorfor den unikke situation er problematisk (for adskillige parter) og særligt under pandemien:

    ---

    This Warner Bros.-Sony box office cover-up is also preventing us, the press, from providing you, the town, with box office figures on Friday and Saturdays and throughout the week. We only get numbers on Sunday when Warners sends it to us, and it’s only one number. And hence, as the press discovers what the box office is on Sunday AM, so are rival studios. Rival studios are no longer finding out about the figures in real-time.

    We, the press and rival studios, are still in the dark on the daily breakdown on Tenet. Sources, who have pulled intel from exhibition, believe the $20.2M 11-day domestic breakdown of the Nolan film was as follows=$2.5M for the first weekend in Canada, $11.2M for the 3-day, around $12M for the 4-day and the rest in previews. We’ll come back to all of this in a moment.

    Why are rival studios ticked off by this?

    Essentially not having access to box office hourlies prevents distribution executives from doing their job and providing their filmmakers and top executives with the health or lack thereof in the marketplace. If they can’t drill down and see how theaters in Chicago, Detroit, or Tupelo are doing, how can they decide whether it’s good or bad to release a movie right now? I mean, we all know it’s not good overall right now at the box office. But certain films can play in the red states, which are more open to heading to the cinemas right now, i.e. Solstice Studios’ Unhinged, which is up to $12.1M as of Thursday. With Warners making these last-minute theatrical date changes, i.e. pushing Wonder Woman 1984 from Oct. 2 to Christmas Day, another distributor could swoop in, program films, and provide exhibitors with product so that they can survive. Having access to drill-down theatrical hourlies helps immensely; it truly helps the industry overall. Apparently, some big circuits can see how Tenet and Broken Hearts Gallery are doing in Comscore, but little theaters having access to the service cannot (such intel is apt to be on a premium tier). And those exhibitors, which are closed, and unable to see Tenet hourlies are at a greater disadvantage because they need the information to determine whether they’ll open or not. Chew on that, Warner Bros. One way studios are monitoring the health of Tenet is via their access to advance ticket sales systems.

    If there’s no transparency in the box office figures between rivals going forward, then expect them to amp up their snark on each other in the near future.

    ---

    Nå, nu vil jeg hente Batman: TAS i postkassen! Glædelig mandag, alle sammen!

    The Insider14-09-20 13:02

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen