Motorsavsmassakren er min yndlings-horrorfilm og også med helt i toppen blandt mine yndlingsfilm i det hele taget - og det på trods af at det tog mig mange år, før jeg overhovedet fik set den.
Jeg kan huske, at jeg første gang forsøgte, mens jeg læste HF omkring 1991-92. Vi var nogle stykker, der ind imellem bestilte videofilm hjem fra Holland, for det gjorde man dengang, hvis man ville være sikker på, at man fik en uklippet udgave.
Motorsavsmassakren var stadigvæk forbudt i UK, og den var forlængst forsvundet fra hylderne i de lokale videobutikker. Men ud fra siderne i det legendariske fanzine Inferno kunne jeg forstå, at det var en af dem, man skulle have set, så jeg bestilte den hjem.
Af en eller anden grund fik jeg dog aldrig set den færdig. Jeg tror, at jeg blev forstyrret af min mor, der brokkede sig over al skrigeriet fra fjernsynet i stuen, og jeg husker det, som om at jeg derfor så meget på lav volume eller direkte spolede gennem det.
Jeg må i hvert fald ikke have været imponeret nok til at se den igen.
Det blev jeg så senere.
Flashforward til omkring 2006. Jeg havde mere eller mindre helt lagt horror på hylden og så kun en enkelt i ny og nær, hvis jeg skulle anmelde den for nogen. Men et par tilfældige videobånd med gamle zombiefilm kickstartede pludseligt min glæde ved genren og i løbet af kort tid støvsugede jeg alt, hvad jeg kunne af hovedværker og læsestof om genren.
Deriblandt naturligvis også "Saven".
Det er meget få film, der har fået mit hjerte til at sidde helt oppe i halsen. Jeg var direkte rystet, da jeg slukkede dvd-afspilleren efter at set Motorsavsmassakren helt igennem for første gang. Jeg havde den der fornemmelse, man kan have, når man pludseligt støder på noget STORT, på kunst, på noget der ryster en i ens grundvold og rykker ved ens opfattelse af, hvordan ting kan gøres.
Jeg kan huske, at jeg så den igen og igen flere gange de følgende dage og også tvangsindlagde kæresten til at se den (hun var ikke en fan).
For mig var det mest påfaldende, hvordan den stod i diametral modsætning til den opfattelse, man fik af filmen i 1980'ernes ophedede videovoldsdebatter. Her blev Motorsavsmassakren altid hevet frem som skoleeksemplet på dårlig smag, på hvor depraveret, sadistisk og potentielt skadelig skrækfilmen kunne være. Men i virkeligheden er det jo en på alle måder vellavet og overraskende ublodig film, der oven i købet har en del at dykke ned i under overfladen.
For mig er Motorsavsmassakren et mesterværk - en film der fungerer på alle led. Meget af det skyldes heldige sammentræf, for folkene bag var forholdsvis uprøvede, budgettet var ekstremt lavt, og produktionsbetingelserne pressede. Men som Charlton Heston engang sagde i et interview på TCM: "Classics happen purely by accident. Every day you try to archive the perfect. And every day you fail."
Plottet er papirstyndt, hvis man da overhovedet kan tale om et plot. Til gengæld er "Saven" en rejse ned i helvedet - en rejse ingen slipper uskadt fra.
Den kan ses som endegyldige dødsstød til de glade 60'ere, dengang blomsterbørnene stadigvæk troede på det gode i mennesket, og at de kunne forandre verden. Motorsavsmassakren er langt mere kynisk. Den stammer fra en verden med Vietnam-krig, med raceoptøjer og brutale nedskydninger af demonstranter. Med familien som omdrejningspunkt sættes verden op i modsætningsforhold: land mod by, ung mod gammel. Der er ingen hjælp at hente, ingen autoriteter der kommer til undsætning, når det brænder på. Der er ingen mulighed for fredelig sameksistens. Normaliteten kan ikke genoprettes. Tilbage er kun vanviddet.
Tak for alt, Tobe Hooper! :(