James Cameron vil udvide "Avatar"-universet med animeret antologi

Instruktøren leger med idéen om alt fra baggrundshistorier til helt nye eventyr på Pandora – måske endda en animeret spillefilm.

Indtil nu har "Avatar"-sagaen mest udfoldet sig på det store lærred, men James Camerons fantasifulde univers har allerede bredt sig til andre medier. Spil som "Avatar: The Game" og "Frontiers of Pandora" har givet fans mulighed for selv at udforske Na'vi-folkets verden, og for dem, der vil opleve Pandora i virkeligheden, findes temalandet "Pandora – The World of Avatar" i Walt Disney World.

Men Cameron leger nu med idéen om at føje endnu en gren til Avatar-træet – én, der kan leve side om side med filmene. Ifølge Cameron har han talt med Disney om idéen:

"Jeg sagde: 'Jeg vil lave en animeret antologiserie, der foregår i universet – men med historier, man ikke ville forvente fra den verden... Der kunne måske endda være en animeret spillefilm – enten til streaming eller til biografen."

Se også: James Camerons hustru tudede i fire timer efter at have set "Avatar 3"

Camaron sammenligner idéen med et andet vellykket animeret projekt fra 2003: "Et godt tidligt eksempel er 'The Animatrix', hvor de gik på opdagelse i 'Matrix'-universet."

Om mulighederne i et sådant projekt – som dog stadig er i en meget tidlig fase – nævner Cameron, at man kunne udforske ting såsom: "Hvem landede først på Pandora? Den første ekspedition. Man kunne tage hvor som helst hen."

Du kan i øvrigt se eller gense Moovy TV's interview med flere af skuespillerne fra "Avatar: The Way of Water" her:

Kommentarer

James Cameron vil udvide "Avatar"-universet med animeret antologi

  • 1

    Åhh gud, brug nu noget energi på noget andet :)

    Geekalot14-08-25 10:04

  • 0

    Det ser meget animeret ud i forvejen synes jeg. 

    Jamison14-08-25 11:31

  • 0

    Avatar = Gaaaab

    Pistolprinsen14-08-25 12:28

  • 1

    James Cameron – hvad han laver nu og fremover

    Jeg har fulgt James Camerons projekter tæt, og det er faktisk ret vildt, hvad han har gang i for tiden. Hans næste film bliver Avatar: Fire and Ash, som efter planen får premiere den 19. december 2025. Allerede nu ved vi, at han har optaget dele af Avatar 4, og at Avatar 5 også er på vej. Den sidste film i serien kommer sandsynligvis til at foregå på Jorden, hvilket er ret spændende i forhold til, hvordan hele universet kan binde trådene sammen. Det interessante er dog, at Cameron ikke “kun” sidder fast i Avatar-franchisen – han har hele tre store sideprojekter under udvikling, og det er her, det virkelig bliver interessant.

    Fantastic Voyage
    Det første projekt er en genindspilning af sci-fi-klassikeren Fantastic Voyage fra 1966. Historien er enkel, men fascinerende: En mand ligger for døden, og et hold forskere miniaturiserer sig selv sammen med en ubåd for at rejse ind i hans krop og udføre en livsvigtig operation indefra. Det hele foregår i en verden, hvor videnskaben presser grænserne for, hvad der er muligt. Cameron har været tilknyttet projektet længe, og der har været mange stop-og-start undervejs. Guillermo del Toro har tidligere været sat i instruktørstolen, og manuskriptforfatter David S. Goyer har arbejdet på scriptet. I 2025 har Goyer faktisk sagt, at han gerne vil genstarte processen, hvis det kan lade sig gøre. Der er endnu ikke optagestart, men idéen er stadig på bordet hos Lightstorm, Camerons eget selskab.

    Ny Terminator
    Det andet store projekt er en helt ny Terminator-film – men ikke som vi kender det. Cameron starter fuldstændig forfra: ingen Arnold, ingen velkendte robotdesigns, ingen gamle tidslinjer. Det er en frisk kontinuitet med nye karakterer. AI-temaet kommer til at fylde enormt meget, og han har været meget åben om, at han ser faren for en “Terminator-lignende apokalypse”, hvis kunstig intelligens bliver koblet sammen med våbensystemer – især atomare. Han nævnte for nylig i et CNN-interview, at han faktisk har svært ved at skrive science fiction i øjeblikket, fordi virkeligheden med AI, geopolitik og teknologiudvikling næsten hele tiden overhaler fantasien. Han arbejder stadig på idéen, men holder lidt igen, indtil han har et plot, der ikke allerede føles gammelt, når filmen udkommer.

    Last Train from Hiroshima
    Det tredje projekt er måske det mest personlige og alvorlige af dem alle. Last Train from Hiroshima, også kendt under arbejdstitlen Ghosts of Hiroshima, er baseret på Charles Pellegrinos bog og handler om de to atombomber, der blev kastet over Japan i 1945. Historien følger to “double survivors” – Tsutomu Yamaguchi og Kenshi Hirata – som begge overlevede bomben i Hiroshima og derefter rejste til Nagasaki, hvor de oplevede endnu et atomangreb. Cameron mødte selv Yamaguchi på hospitalet, inden han døde, og har kaldt mødet en af de mest bevægende oplevelser i sit liv.

    Noget af det mest interessante er, at Cameron har talt med Steven Spielberg om projektet, og her kom Saving Private Ryan på banen som reference. Han sagde, at han ønsker at skabe en film, der er lige så frygtindgydende og realistisk som Spielbergs skildring af D-Day – især i åbningsscenen. Publikum skal føle det næsten fysisk, præcis som med landgangen i Normandiet i Saving Private Ryan. Cameron ønsker en autentisk, usminket oplevelse, hvor man forstår chokket, varmen, lyset og ødelæggelsen – ikke bare ser det. Han vil gøre det på samme måde som Spielberg gjorde med Holocaust og 2. verdenskrig i Schindler’s List og Saving Private Ryan – vise det, som det virkelig var, uden at lægge fingre imellem.

    Planen er, at de to hovedpersoner skal være vores øjne og ører gennem historien, og det er gennem deres oplevelser, vi følger både rædslerne og styrken i at overleve. Cameron har også koblet projektets relevans til nutiden – ikke mindst den fare, han ser i atomvåben og autonome våbensystemer i en tidsalder med AI. Han kalder Last Train from Hiroshima for et af de vigtigste projekter i sin karriere, og selvom optagestarten endnu ikke er sat, er det tydeligt, at han har tænkt sig at realisere det, så snart han kan få tid mellem Avatar-filmene.

    QUASAR14-08-25 15:42

  • ★★★★★★0

    James Cameron – hvad han laver nu og fremover

    Jeg har fulgt James Camerons projekter tæt, og det er faktisk ret vildt, hvad han har gang i for tiden. Hans næste film bliver Avatar: Fire and Ash, som efter planen får premiere den 19. december 2025. Allerede nu ved vi, at han har optaget dele af Avatar 4, og at Avatar 5 også er på vej. Den sidste film i serien kommer sandsynligvis til at foregå på Jorden, hvilket er ret spændende i forhold til, hvordan hele universet kan binde trådene sammen. Det interessante er dog, at Cameron ikke “kun” sidder fast i Avatar-franchisen – han har hele tre store sideprojekter under udvikling, og det er her, det virkelig bliver interessant.

    Fantastic Voyage
    Det første projekt er en genindspilning af sci-fi-klassikeren Fantastic Voyage fra 1966. Historien er enkel, men fascinerende: En mand ligger for døden, og et hold forskere miniaturiserer sig selv sammen med en ubåd for at rejse ind i hans krop og udføre en livsvigtig operation indefra. Det hele foregår i en verden, hvor videnskaben presser grænserne for, hvad der er muligt. Cameron har været tilknyttet projektet længe, og der har været mange stop-og-start undervejs. Guillermo del Toro har tidligere været sat i instruktørstolen, og manuskriptforfatter David S. Goyer har arbejdet på scriptet. I 2025 har Goyer faktisk sagt, at han gerne vil genstarte processen, hvis det kan lade sig gøre. Der er endnu ikke optagestart, men idéen er stadig på bordet hos Lightstorm, Camerons eget selskab.

    Ny Terminator
    Det andet store projekt er en helt ny Terminator-film – men ikke som vi kender det. Cameron starter fuldstændig forfra: ingen Arnold, ingen velkendte robotdesigns, ingen gamle tidslinjer. Det er en frisk kontinuitet med nye karakterer. AI-temaet kommer til at fylde enormt meget, og han har været meget åben om, at han ser faren for en “Terminator-lignende apokalypse”, hvis kunstig intelligens bliver koblet sammen med våbensystemer – især atomare. Han nævnte for nylig i et CNN-interview, at han faktisk har svært ved at skrive science fiction i øjeblikket, fordi virkeligheden med AI, geopolitik og teknologiudvikling næsten hele tiden overhaler fantasien. Han arbejder stadig på idéen, men holder lidt igen, indtil han har et plot, der ikke allerede føles gammelt, når filmen udkommer.

    Last Train from Hiroshima
    Det tredje projekt er måske det mest personlige og alvorlige af dem alle. Last Train from Hiroshima, også kendt under arbejdstitlen Ghosts of Hiroshima, er baseret på Charles Pellegrinos bog og handler om de to atombomber, der blev kastet over Japan i 1945. Historien følger to “double survivors” – Tsutomu Yamaguchi og Kenshi Hirata – som begge overlevede bomben i Hiroshima og derefter rejste til Nagasaki, hvor de oplevede endnu et atomangreb. Cameron mødte selv Yamaguchi på hospitalet, inden han døde, og har kaldt mødet en af de mest bevægende oplevelser i sit liv.

    Noget af det mest interessante er, at Cameron har talt med Steven Spielberg om projektet, og her kom Saving Private Ryan på banen som reference. Han sagde, at han ønsker at skabe en film, der er lige så frygtindgydende og realistisk som Spielbergs skildring af D-Day – især i åbningsscenen. Publikum skal føle det næsten fysisk, præcis som med landgangen i Normandiet i Saving Private Ryan. Cameron ønsker en autentisk, usminket oplevelse, hvor man forstår chokket, varmen, lyset og ødelæggelsen – ikke bare ser det. Han vil gøre det på samme måde som Spielberg gjorde med Holocaust og 2. verdenskrig i Schindler’s List og Saving Private Ryan – vise det, som det virkelig var, uden at lægge fingre imellem.

    Planen er, at de to hovedpersoner skal være vores øjne og ører gennem historien, og det er gennem deres oplevelser, vi følger både rædslerne og styrken i at overleve. Cameron har også koblet projektets relevans til nutiden – ikke mindst den fare, han ser i atomvåben og autonome våbensystemer i en tidsalder med AI. Han kalder Last Train from Hiroshima for et af de vigtigste projekter i sin karriere, og selvom optagestarten endnu ikke er sat, er det tydeligt, at han har tænkt sig at realisere det, så snart han kan få tid mellem Avatar-filmene.

    Jeg er ikke den største fan af Avatar, men synes Cameron er fantastisk nyskabende, visuelt.

    Og kæmpe respekt for at han bliver ved med at sætte nye skibe i søen.

    Wayne14-08-25 15:48

  • 0

    Den eneste måde at fortsætte med Terminator er en fuldstændig genstart, så hvis det bliver til noget og med Cameron involveret vil jeg se frem til den. Det dummeste man kunne gøre i den sidste Terminator film var at dræbe den mandlige protagonist i løbet af de første 5 minutter, der gjorde handlingen i tidligere film fuldstændig meningsløs.

    Man skulle bare have kaldt den Legion, og ikke have haft nogen referencer til Terminator filmene, og ingen Arnold Schwarzenegger eller Linda Hamilton. Det kunne være en udemærket film, men jeg hader den af et godt hjerte.

    Jeg havde ikke hørt om Hiroshima filmen, men den begivenhed er noget der aldrig må glemmes. Jeg synes Christopher Nolan kom for let omkring det.

    Johnny4214-08-25 21:23

  • 1

    Jeg er helt enig i, at Cameron har en enestående evne til konstant at tænke nyt – særligt visuelt. Uanset om man er fan af Avatar-universet eller ej, er det svært ikke at respektere hans vilje til igen og igen at kaste sig over store, ambitiøse projekter. James Cameron er kendt for sine episke film, men siden Titanic i 1997 har han faktisk haft en gennemsnitlig produktivitet på omkring 12 år pr. film. I praksis betyder det, at hvis man har en lille filmentusiast i maven, vil man i realiteten opleve virkelig lange pauser mellem biografhøjdepunkterne, hvis man ikke også interesserer sig for andre instruktører som Spielberg, Nolan, Scorsese, Ridley Scott, Denis Villeneuve og så videre. Det kan næsten føles som at vente på en kometpassage: spektakulært, men sjældent.

    Selvom Cameron tydeligvis ønsker at starte helt forfra med sit “hemmelige” Terminator-projekt, er han stadig bundet af, at rettighederne til brandet ejes af StudioCanal, mens Skydance har filmproduktionsaftalen. Hvis han ønsker at bruge Terminator-navnet, må hans selskab Lightstorm derfor indgå et samarbejde med dem. Alternativt kan han vælge at skabe en original science fiction-historie under eget banner, hvor han har fuld kunstnerisk kontrol. Sidstnævnte ville give ham friheden til at udforske AI- og maskinovertagelsestemaerne i et dystopisk univers uden kommercielle bindinger til eksisterende figurer og lore. Men der er stadig langt igen, før Terminator – eller dette hemmelige projekt – ser dagens lys. Meget tyder på, at det først bliver realiseret efter Avatar 5.

    I et interview på CNN’s Amanpour and Company den 6. august 2025 understregede James Cameron fra starten, at han og Christopher Nolan er venner, og at han ikke var ude på at kritisere en kollegas værk. “We are friends, and I’m not going to criticize another filmmaker’s film,” sagde han med tydelig vægt.

    Cameron beskrev Oppenheimer som en stærk film for Nolan – “a powerful film for him” – og forklarede, at han godt forstod, hvorfor Nolan havde valgt at lave en film med et helt andet fokus og en anden struktur, end Cameron selv ville have valgt.

    Hvis han skulle gætte, mente Cameron, at Nolan måske har tænkt, at en ordentlig skildring af eftervirkningerne af Hiroshima og Nagasaki ville være en helt selvstændig film: “That’s another film — I can’t do it justice with just one scene.”

    Med denne bemærkning gjorde Cameron det klart, at hans egen kommende film om Hiroshima netop vil fokusere direkte på denne del af historien – ikke som en kritik af Nolans valg, men som et bevidst supplement. Cameron fremhævede, at Nolans beslutning ikke var en fejl, men en kunstnerisk prioritering, der passede til den film, Nolan ønskede at lave.

    Hvis vi er heldige, kan vi måske se Last Train from Hiroshima allerede inden den fjerde Avatar-film får premiere i 2029. Men som historien med Camerons tempo viser, er det nok klogt at have tålmodighed – og måske have nogle andre instruktørers værker på repertoiret i mellemtiden.

    QUASAR15-08-25 13:23

  • ★★★★★★0

    Jeg er helt enig i, at Cameron har en enestående evne til konstant at tænke nyt – særligt visuelt. Uanset om man er fan af Avatar-universet eller ej, er det svært ikke at respektere hans vilje til igen og igen at kaste sig over store, ambitiøse projekter. James Cameron er kendt for sine episke film, men siden Titanic i 1997 har han faktisk haft en gennemsnitlig produktivitet på omkring 12 år pr. film. I praksis betyder det, at hvis man har en lille filmentusiast i maven, vil man i realiteten opleve virkelig lange pauser mellem biografhøjdepunkterne, hvis man ikke også interesserer sig for andre instruktører som Spielberg, Nolan, Scorsese, Ridley Scott, Denis Villeneuve og så videre. Det kan næsten føles som at vente på en kometpassage: spektakulært, men sjældent.

    Selvom Cameron tydeligvis ønsker at starte helt forfra med sit “hemmelige” Terminator-projekt, er han stadig bundet af, at rettighederne til brandet ejes af StudioCanal, mens Skydance har filmproduktionsaftalen. Hvis han ønsker at bruge Terminator-navnet, må hans selskab Lightstorm derfor indgå et samarbejde med dem. Alternativt kan han vælge at skabe en original science fiction-historie under eget banner, hvor han har fuld kunstnerisk kontrol. Sidstnævnte ville give ham friheden til at udforske AI- og maskinovertagelsestemaerne i et dystopisk univers uden kommercielle bindinger til eksisterende figurer og lore. Men der er stadig langt igen, før Terminator – eller dette hemmelige projekt – ser dagens lys. Meget tyder på, at det først bliver realiseret efter Avatar 5.

    I et interview på CNN’s Amanpour and Company den 6. august 2025 understregede James Cameron fra starten, at han og Christopher Nolan er venner, og at han ikke var ude på at kritisere en kollegas værk. “We are friends, and I’m not going to criticize another filmmaker’s film,” sagde han med tydelig vægt.

    Cameron beskrev Oppenheimer som en stærk film for Nolan – “a powerful film for him” – og forklarede, at han godt forstod, hvorfor Nolan havde valgt at lave en film med et helt andet fokus og en anden struktur, end Cameron selv ville have valgt.

    Hvis han skulle gætte, mente Cameron, at Nolan måske har tænkt, at en ordentlig skildring af eftervirkningerne af Hiroshima og Nagasaki ville være en helt selvstændig film: “That’s another film — I can’t do it justice with just one scene.”

    Med denne bemærkning gjorde Cameron det klart, at hans egen kommende film om Hiroshima netop vil fokusere direkte på denne del af historien – ikke som en kritik af Nolans valg, men som et bevidst supplement. Cameron fremhævede, at Nolans beslutning ikke var en fejl, men en kunstnerisk prioritering, der passede til den film, Nolan ønskede at lave.

    Hvis vi er heldige, kan vi måske se Last Train from Hiroshima allerede inden den fjerde Avatar-film får premiere i 2029. Men som historien med Camerons tempo viser, er det nok klogt at have tålmodighed – og måske have nogle andre instruktørers værker på repertoiret i mellemtiden.

    Spændende læsning - du burde da lægge billet ind som skribent her hos Moovy :-)

    Wayne15-08-25 15:28

  • 4

    Spændende læsning - du burde da lægge billet ind som skribent her hos Moovy :-)

    Må jeg give ham stjerner;)

    Jamison15-08-25 17:25

  • 1

    Ville da bare han gad tænke nyt, han køre i samme rilde nu, syntes jeg.

    Han har lavet nogle af de film jeg nok elsker mest. Men efter T2 og han Avatar serie, begynder jeg at halte lidt..

    Efter The Abys kom på Disney+ så blev man jo lige pludselig 30-35 år yngre :)

    Geekalot15-08-25 19:35

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen