Det er til at forstå WGA’s bekymringer og krav. Især da det går udover niveauet på kvalitetsproduktionerne. Med giganter som Disney, der på deres største produkter enten genbruger, omskriver eller skabelonsudvikler generiske produktioner baseret på eksisterende forlæg, kan man dertil godt frygte, at AI sættes endnu mere i spil hér. Hvis ikke AI allerede nu bruges, dét ville egentlig ikke overraske mig. Og at manuskriptforfattere af kød og blod benyttes på mindre, mere artsy, film, der ikke har udsigt til samme økonomiske råderum.

USA’s manuskriptforfattere går i strejke – Hollywood går i stå
Forhandlingerne mellem USA's forfattere og filmselskaber er brudt sammen, og det får store konsekvenser for Hollywoods filmmaskineri.
I flere måneder har de store amerikanske filmmedier rapporteret om en potentiel strejke blandt USA's manuskriptforfattere, som repræsenteres af fagforeningen WGA: Writers Guild of America.
Og nu er den strejke altså en realitet fra og med i dag, tirsdag.
Idet strejken blev annonceret, fremlagde WGA også de tvister mellem fagforeningen og filmselskaberne, som har udløst strejken.
WGA har bl.a. insisteret på:
- Tv-serier bør have 6-12 fastansatte manuskriptforfattere afhængigt af, hvor mange afsnit der skal produceres
- Manuskriptforfattere bør fastansættes i minimum 10 uger om året på et projekt
- Manuskriptforfattere bør betales flere rettighedspenge i forbindelse med genudsendelser osv.
- Filmselskaberne bør sikre, at kunstig intelligens (AI) ikke benyttes til at skrive/omskrive tekstmateriale
Derudover vil WGA også have hævet minimumslønnen for de manuskriptforfattere, som samtidigt jonglerer med rollen som producer på projekter. I skrivende stund er deres minimumsløn 7,412 dollars (cirka 50.407 kroner) om ugen.
Filmselskaberne har indtil videre nægtet at forholde sig til WGA's to første krav (altså omkring antallet af fastansatte manuskriptforfattere og deres kontraktlængder), mens de har tilbudt at give manuskriptforfatterne flere rettighedspenge – dog en markant mindre procentstigning, end WGA efterlyste.
Samtidigt vil filmselskaberne kun love at overveje problematikkerne ved brugen af kunstig intelligens, men de afviser at tage endelig stilling.
Hvad er konsekvenserne?
WGA udtaler i en erklæring: "Her er, hvad alle manuskriptforfattere ved: selskaberne har smadret branchen. De har taget så meget fra de mennesker, manuskriptforfatterne, som har gjort dem rige. Men de kan ikke tage vores sammenhold, solidaritet eller vores fælles pligt til at redde os selv og det arbejde, vi elsker.
"Vi håbede, vi kunne løse det her gennem en fornuftig samtale. Nu bliver vi nødt til at gøre det gennem en kamp. På vegne af både vores nutid og fremtid har vi simpelthen ikke noget andet valg."
Det er femte gang, at WGA går på strejke. Det skete senest i perioden mellem 5. november 2007 og 12. februar 2008 – en strejke, som endte med at koste branchen 2 mia. dollars.
Og ligesom dengang er Hollywood nu tvunget til at indstille alt manuskriptarbejde på projekter, der er undervejs – uanset hvilket stadie, de befinder sig i.
Det vil sige, at et aktivt filmhold fortsat kan arbejde, men de må ikke ændre ét ord i forhold til det manuskript, der senest er godkendt. En skuespiller må ikke engang bytte om på et par ord under sin præstation. Og hvis en film stadig befinder sig på skrivestadiet, så kan der slet ikke arbejdes videre på historien, hvilket naturligvis påvirker produktionens andre led.
Det betyder også, at bl.a. USA's mange populære talkshows og andre liveshows (såsom "Saturday Night Live") indstiller al produktion øjeblikkeligt, da der ikke kan skrives noget nyt materiale. Til gengæld kan der fortsat produceres visse typer indhold – primært reality-shows, der ikke i samme grad er afhængig af et fastlåst manuskript.
Eksempelvis mener man, at manuskriptforfatterstrejken i 2007/2008 var en medvirkende årsag til, at Donald Trumps popularitet voksede, idet NBC havde droppet hans realityhow, "The Apprentice", pga. dårlige seertal, men de følte sig tvunget til at genoplive programmet pga. manglen på alternativt, nyt indhold.
WGA skal nu forsøge at finde en løsning i fællesskab med film- og tv-selskabernes fællesorganisation, AMPTP (Alliance of Motion Picture and Television Producers), som repræsenterer over 350 filmstudier og -producenter i USA.
Kassekredit og bankbokse
Det er værd at bemærke – hvis man eksempelvis tænker, at Hollywoods manuskriptforfattere må leve en glamourøs tilværelse jvf. branchen og dens berømmelse – at de tidligere kontrakter blev forfattet i slut-00'erne før streamingtjenesternes store indtog, som selvfølgelig har påvirket forfatternes arbejdsvilkår. Det kan du læse mere om hos Vox.
Dengang tjente manuskriptforfattere også penge på salget af fysiske medier, men eftersom de salgstal er styrtdykket siden da, har mange manuskriptforfattere tabt en substantiel del af deres faste indkomst.
I en dybdeborende The New Yorker-artikel fra slut-april fortæller en af manuskriptforfatterne på tv-succesen "The Bear", Alex O’Keefe, at film- og tv-branchen p.t. fremstår som et samlebånd. Han havde ikke råd til varme i sin lejlighed og måtte ofte arbejde på det lokale bibliotek, og da han vandt en WGA-pris for sit arbejde på serien, havde han minus på bankkontoen og havde købt sit jakkesæt via kassekredit.
Både det amerikanske skuespillerforbund (SAG) og instruktørforbund (DGA) bakker op om WGA's strejke jvf. BBC.
Jvf. en Vulture-artikel, så vil streamingtjenesterne nok satse endnu mere på internationalt indhold, mens forhandlingerne fortsat står på, og flere af dem har formentlig gemt en masse færdiggjorte serier i bankboksen i tilfælde af, at der netop ville komme en strejke.