Efter "The Bear"-effekten: 125 mio. kroner skal trække udenlandske produktioner til Danmark
De store udenlandske film- og tv-produktioner har længe givet Danmark den kolde skulder. Det skal der nu laves om på.
I Europa har det længe været normen, at udenlandske film- og tv-produktioner tilbydes en såkaldt produktionsrabat, hvis de vælger at optage i f.eks. Sverige, Tjekkiet eller Norge. Rabatten betyder, at selskaberne kan få refunderet en del af deres udgifter.
Faktisk er der kun to lande i Europa, der ikke tilbyder denne rabatordning: Luxembourg og Danmark. Det har betydet, at vi herhjemme er gået glip af mange potentielle internationale film- og tv-produktioner, der i stedet har valgt blandt andet vores nabolande, hvor f.eks. dele af "Succession" og "Mission: Impossible – Fallout" er blevet optaget.
Det har også betydet, at danske produktioner som John Mogensen-filmen "Så længe jeg lever" og "Margrete den Første" med Trine Dyrholm er blevet delvist optaget i Tjekkiet.
Men det vil kulturminister Jakob Engel-Schmidt nu have gjort en ende på. Til Politiken udtaler ministeren: "Jeg er træt af, at vi bruger gode danske skattekroner på at skabe arbejdspladser i Tjekkiet og andre dele af Europa, som har de her produktionsrabatordninger."
"The Bear"-effekten
Helt konkret vil der blive afsat 125 mio. kroner til rabatordningen. Planen er, at det beløb skal tjene sig ind via såkaldt film- og tv-turisme. Det er tanken, at det øger turismen, når de store udenlandske produktioner vælger at optage i f.eks. Danmark.
Det så man tidligere i år med tv-serien "The Bear", der blandt andet foregik i København, som blev portrætteret som et slags madmekka. Det vagte efterfølgende interesse blandt foodies verden over, som på bl.a. YouTube har lagt videoer op, hvor de er rejst til Danmark for at besøge de spisesteder, man ser i serien.