Det er en forbilledlig god måde at gøre det på.
Så er "Borte med blæsten" tilbage på HBO Max – inklusive disclaimer
Den Oscar-belønnede klassiker var utilgængelig i små to uger på en enkelt streaming-tjeneste, mens der blev udarbejdet en infovideo om filmens kontroversielle indhold.
Det vakte meget postyr for nylig, da streaming-tjenesten HBO Max valgte at fjerne filmklassikeren "Borte med blæsten" fra sit bibliotek – om end blot midlertidigt.
I kølvandet på adskillige, nylige tilfælde af politivold mod sorte i USA og de efterfølgende demonstrationer er der blevet sat ekstra spotlys på uheldige stereotyper og potentielt uhensigtsmæssigt indhold i gamle film og tv-serier.
Og blot få dage efter at "Borte med blæsten" blev taget ned, er filmen nu – helt som planlagt – tlibage igen på HBO Max, hvor den nu indledes med en kort video, hvori den anerkendte tv-vært og filmhistoriker Jacqueline Stewart slår fast, at filmen "benægter slaveriets rædsler."
Læs også: "Little Britain" fjernes fra engelsk Netflix og BBC grundet brug af blackface
Infovideoen (en såkaldt disclaimer) varer i alt 4 minutter og 26 sekunder, og Stewart fastslår derudover:
"Allerede da filmen blev annonceret, var filmens producer, David O. Selznick, godt klar over, at sorte tilskuere var bekymrede over filmens behandling af slaveri som emne og over filmens skildring af sorte mennesker.
"Men slaveritidens sydlige USA skildres i filmen som en smuk og yndefuld verden, uden at det anerkendes, at denne verden er skabt på baggrund af brutalt slaveri. Og de sorte slaver i filmen er i overensstemmelse med gamle, racistiske stereotyper ved at være totalt hengivne over for deres hvide ejere eller helt ubehjælpsomme.
"Filmens skildring af denne verden gennem nostalgiske briller underkender slaveriets rædsler og også de konsekvenser, som racemæssig ulighed har skabt."
Stewart minder også seeren om, at filmens sorte skuespillere blev nægtet adgang til filmens premiere (i modsætning til adskillige sydstatskrigsveteraner, der kæmpede for bevarelsen af slaveriet få årtier tidligere), og at filmens sorte Oscar-vinder, Hattie McDaniel, ikke måtte sidde ved sine hvide kollegaers bord under Oscar-uddelingen i 1940.
Stewart slår derudover fast, at det er vigtigt ikke at censurere eller slette gamle værker med kontroversielt indhold, men at man bør "se klassiske Hollywood-film i deres oprindelige form, således at vi kan se og diskutere dem."