Jeg har jo lovet mig selv at købe flere filmbøger i år. Jeg skal have anskaffet nogle af hængepartierne, mens man stadigvæk kan få dem. Jeg har alt for ofte været ude for, at jeg har tøvet så længe, at bøgerne pludseligt er udgået fra forlaget (eller forlaget simpelthen er gået konkurs), og at jeg så må ud og betale dyrt for dem på brugtmarkedet.
Jeg har en lang, laaang indkøbsliste, men jeg modtog lige de første fire fra amazon.co.uk i dag. For en gangs skld var de oven i købet pakket rimeligt fornuftigt ind.
Murray Leder: Horror Film - A Critical Introduction (2018)
Jeg har en hel bunke af denne her slags introduktioner til Horrors-genren. Men jeg synes altid, at det er spændende at se, hvor forskelligt folk griber det an. Murray Leeders bog virker foreløbigt som en af de gode.
Jonathan Rigby: American Gothic - Six Decades of Gothic Cinema (2017)
Et meget stort hængeparti. Jeg er ret vild med Jonathan Rigbys to andre bøger om emnet - English Gothic og Euro Gothic - fordi de er så gennemresearchede. Han skriver måske lidt tørt, og man kan nemt blive overvældet af bøgernes størrelse og mængden af informationer. Men selv de mest hardcore nørder burde nemt kunne finde inspiration i dem og masser af titler, som de aldrig har set eller hørt om før.
Rigby er egentligt primært skuespiller, men han fik en stor stjerne hos genrefans tilbage i 00'erne, da han første gang udgav American Gothic og English Gothic. Desværre røg forlaget hurtigt på røven, og begge bøger var derfor i lang tid uanstændigt dyre at anskaffe sig brugt. Heldigvis købte det lille forlag Signum rettighederne for få år siden og fik både Jonathan Rigby til at opdatere de to gamle bind samt skrive en helt ny bog om gotiske skrækfilm fra de europæiske fastland.
Skal man komme med en enkelt anke, så er det, at denne bog kun går op til 1960. Kendere af gotiske horrorfilm vil vide, at lige netop 1960 og det følgende årti ellers er et af de mest interessante indenfor den amerikanske gren af genren, fordi det var her, Roger Corman lavede alle sine kulørte Edgar Allan Poe-filmatiseringer med Vincent Price.
Vi er derfor en del, der håber på, at Jonathan Rigby på et tidspunkt får lejlighed til at skrive et bind nummer to færdig.
Steve Chibnall og Julian Petley (red.): British Horror Cinema (2001)
Akademisk antologi om horrorfilmen i Storbrittannien. Jeg har udelukkende købt den for to essays af Julian Petley og Mark Kermode om britisk filmcensur og den britiske filmkritik. Jeg har læst begge adskillige gange digitalt og besluttede, at nu ville jeg eje dem. Især Petleys artikel er god, fordi han graver ned i avisarkiverne og viser, hvordan kritikkens angreb på Hammers horrorfilm i 1950-1960'erne nærmest var en kopi af den kritik, som den klassiske gotiske skrækroman blev udsat for i 1800-tallet. Linjen kan føres direkte op til den (moralske) fordømmen, som vi stadigvæk nogle gange ser horrorfilmen blive udsat for i dag - senest herhjemme med den tyske seriemorderfilm Den gyldne handske sidste december.
Peter Shelley: Grande Dame Guignol Cinema - A History of Hag Horror From Baby Jane to Mother (2009)
En gennemgang af grande dame guignol/ hag horror/ psycho-biddy/ hagsploitation, kort sagt den subgenre, der opstod i kølvandet på den overraskende succes med What Ever Happened to Baby Jane (1962), hvor man hentede ældre, oversete eller direkte glemte Hollywood-stjerner som Joan Crawford, Bette Davis eller Shelley Winters tilbage i rampelyset og lod dem spille bindegale mordere.