25. Roma (113 point)
Moovys top 50 film der ikke er på dansk eller engelsk ... the Countdown.
- ★★★0
Steffan Rasmussen11-07-20 21:16
- ★★★★0
25. Roma (113 point)
Meget begejstret første syn. Knap så meget andet. Men rigtig god stadigvæk.
- ★★★★★★0
25. Roma (113 point)
Den var sgu lidt for lang i spyttet til mig, når den har en for mig så gennemført kedelig person i centrum. Jeg kan ærligt intet huske om hende.
T. Nielsen11-07-20 21:29
- ★★★★0
Den var sgu lidt for lang i spyttet til mig, når den har en for mig så gennemført kedelig person i centrum. Jeg kan ærligt intet huske om hende.
Det var desværre også hende, der fremstod lidt svagt for mig anden gang.
- ★★★★★★0
Du skal vitterligt også få den set. Ja køb den hjem til samlingen.
Er noteret :-)
- ★★★★★★0
25. Roma (113 point)
Enestående præstation Alfonso Cuarón skrev, producerede, instruerede og filmede dette mesterværk.
Det er delvist en selvbiografi og et suverænt tidshop - hvor intet er overladt til tilfældigheder. En af nyere tids største værker.
10/10
PTP 10
5/25
- ★★★★★★0
Top 50-26:
50. Stalker
- Steffan Rasmussen - 7/10
- Herrguth - 4/10
- Kruse - 9/10
- Wayne - ikke set
49. Serbuan maut
- Steffan Rasmussen - 6/10
- Herrguth - ikke set
- Kruse - 7/10
- Wayne - 7/10
48. No Man's Land
- Steffan Rasmussen - ikke set
- Herrguth - ikke set
- Kruse - ikke set
- Wayne - ikke set
47. Trois couleurs: Bleu
- Steffan Rasmussen - 8/10
- Herrguth - 8/10
- Kruse - 8/10
- Wayne - 8/10
46. Tonari no Totoro
- Steffan Rasmussen - 9/10
- Herrguth - 8/10
- Kruse - 8/10
- Wayne - 8/10
45. Au hasard Balthazar
- Steffan Rasmussen - ikke set
- Herrguth - ikke set
- Kruse - 8/10
- Wayne - ikke set
44. Shichinin no samurai
- Steffan Rasmussen - 9/10
- Herrguth - ikke set
- Kruse - 10/10
- Wayne - 9/10
43. 37°2 le matin
- Steffan Rasmussen - 8/10
- Herrguth - ikke set
- Kruse - ikke set
- Wayne - 9/10
42. Tenkû no shiro Rapyuta
- Steffan Rasmussen - 8/10
- Herrguth - 9/10
- Kruse - 9/10
- Wayne - 8/10
41. Mihai Viteazul
- Steffan Rasmussen - ikke set
- Herrguth - ikke set
- Kruse - ikke set
- Wayne - ikke set
40. La vie d'Adèle
- Steffan Rasmussen - 8/10
- Herrguth - 8/10
- Kruse - 9/10
- Wayne - 7/10
39. Män som hatar kvinnor
- Steffan Rasmussen - 8/10
- Herrguth - 7/10
- Kruse - 7/10
- Wayne - 7/10
38. Saul fia
- Steffan Rasmussen - 9/10
- Herrguth - ikke set
- Kruse - 9/10
- Wayne - 10/10
37. Apocalypto
- Steffan Rasmussen - 7/10
- Herrguth - ikke set
- Kruse - 7/10
- Wayne - 8/10
36. Das weiße Band - Eine deutsche Kindergeschichte
- Steffan Rasmussen - 10/10
- Herrguth - ikke set
- Kruse - 9/10
- Wayne - 7/10
35. Flåklypa Grand Prix
- Steffan Rasmussen - 9/10
- Herrguth - 7/10
- Kruse - ikke set
- Wayne - 8/10
34. Ying xiong
- Steffan Rasmussen - 7/10
- Herrguth - ikke set
- Kruse - ikke set
- Wayne - 8/10
33. Caché
- Steffan Rasmussen - 9/10
- Herrguth - ikke set
- Kruse - 8/10
- Wayne - 8/10
32. Zerkalo
- Steffan Rasmussen - ikke set
- Herrguth - ikke set
- Kruse - 9/10
- Wayne - ikke set
31. Beoning
- Steffan Rasmussen - 9/10
- Herrguth - ikke set
- Kruse - 8/10
- Wayne - ikke set
30. Akira
- Steffan Rasmussen - 5/10
- Herrguth - ikke set
- Kruse - 9/10
- Wayne - ikke set
29. Salinui chueok
- Steffan Rasmussen - ikke set
- Herrguth - ikke set
- Kruse - 8/10
- Wayne - ikke set
28. Fucking Åmål
- Steffan Rasmussen - ikke set
- Herrguth - 9/10
- Kruse - 9/10
- Wayne - ikke set
27. L'armée des ombres
- Steffan Rasmussen - 8/10
- Herrguth - ikke set
- Kruse - 8/10
- Wayne - ikke set
26. Das Leben der Anderen
- Steffan Rasmussen - 10/10
- Herrguth - 7/10
- Kruse - 8/10
- Wayne- 8/10
Steffan Rasmussen:
- Åkepool tal: 6
- På listen indtil videre: 3 (Beoning, Das weiße Band - Eine deutsche Kindergeschichte, Das Leben der Anderen)
Herrguth:
- Åkepool tal: 15
- På listen indtil videre: 3 (Fucking Åmål, Tenkû no shiro Rapyuta)
Kruse:
- Åkepool tal: 5
- På listen indtil videre: 3 (La vie d'Adele, Das weiße Band - Eine deutsche Kindergeschichte, Shichinin no samurai)
Wayne:
- Åkepool tal: 10
- På listen indtil videre: 4 (Shichinin no samurai, Das Leben der Anderen, Saul fia, Apocalypto).
Hvis man har lyst til at sætte karakter på filmene, så kopier opslaget, og sæt karakter på under de enkelte film. Genbrug gerne hele det opslaget (som ovenfor), så man bevarer overblikket.
- ★★★0
Steffan Rasmussen12-07-20 08:32
- ★★★★★★0
24. 8½ (116 point)
Øj, tror jeg har haft den liggende på bd i 7-8 år. Måske jeg snart burde se den:)
5/25 ÅPT 9
T. Nielsen12-07-20 08:38
- ★★★★★0
24. 8½ (116 point)
Sådan! Det havde være skammeligt hvis den ikke var dukket op. Der er en helt fantastisk film, som tog mig et gensyn for at værdsætte. Første gang jeg så den var jeg ikke helt tunet ind på Fellinis bølgelængde, men kunne dog stadig sætte pris på den flotte visuelle side. Flere år senere genså jeg den, hvor alt faldt på plads, og jeg blev fuldstændigt opslugt af det enestående mesterværk.
- ★★★★★★0
24. 8½ (116 point)
Så den engang for mange år siden og har den stadig i samlingen. Dengang gav jeg den 8/10 - måske ville et gensyn ændre det?
ÅPT 10
5/25
- ★★★★0
Det skete lidt det modsatte for mig med denne. Fantastisk første syn, men et eller andet gik tabt andet selvom jeg stadig kan lide den. (I know Thomas, sorry, men du burde stadig se den). Den er lidt for kalkuleret og langtrukken følte jeg, til at blive følelsesmæssigt opslugt af den. En akademisk film om jeg så må sige. 7/10 står den til.
- ★★★★★★0
Det skete lidt det modsatte for mig med denne. Fantastisk første syn, men et eller andet gik tabt andet selvom jeg stadig kan lide den. (I know Thomas, sorry, men du burde stadig se den). Den er lidt for kalkuleret og langtrukken følte jeg, til at blive følelsesmæssigt opslugt af den. En akademisk film om jeg så må sige. 7/10 står den til.
Det helt okay:) Jeg synes egentlig det er en meget sød historie, men valgte ikke at nævne den, hvis du nu ikke havde det sådan. Men altså, selv om jeg endnu ikke har fået den set (det har intet med det at gøre), så er det jo en film jeg rigtigt gerne vil se. Jeg så for mange år siden La Dolce Vita og den mindes jeg i øvrigt som god.
T. Nielsen12-07-20 11:33
- ★★★0
24. 8½ (116 point)
Havde forventet den meget længere oppe, med alt den hype der er omkring den.
Burde også selv fået den set..
MadMartigan12-07-20 15:49
- ★★★★★★0
Havde forventet den meget længere oppe, med alt den hype der er omkring den.
Burde også selv fået den set..
Der er så alligevel også kun 2 ud af 14 (14, Right?), der har den på top 25 (men okay, hvis halvdelen af os ikke har set den, så det måske egentlig fint nok).
T. Nielsen12-07-20 16:03
- ★★★0
23. Mononoke-hime - Princess Mononoke - Prinsesse Mononoke (121 point)
Steffan Rasmussen12-07-20 16:59
- ★★★★★★0
23. Mononoke-hime - Princess Mononoke - Prinsesse Mononoke (121 point)
En af dem jeg vitterligt burde have set, da jeg elsker flere af disse tegnefilm.
5/25 ÅPT 10
T. Nielsen12-07-20 17:02
- ★★★★★★1
23. Mononoke-hime - Princess Mononoke - Prinsesse Mononoke (121 point)
Gav 8/10.
ÅPT 10
5/25
- ★★★★★★1
Gav 8/10.
ÅPT 10
5/25
Vi står (atter) lige:)
T. Nielsen12-07-20 18:53
- ★★★★★★0
Jeg nævnte tidligere, at der var 3 nyere foreign language-film, som har været meget anmelderroste, men som ikke sagde mig det store...Burning, Son of Saul og den tredje var Roma. Den fangede mig slet ikke.
8½ og generelt Fellini kan jeg heller ikke med.
Men Princess Mononoke er fantastisk :)
- ★★★★★★0
Jeg nævnte tidligere, at der var 3 nyere foreign language-film, som har været meget anmelderroste, men som ikke sagde mig det store...Burning, Son of Saul og den tredje var Roma. Den fangede mig slet ikke.
8½ og generelt Fellini kan jeg heller ikke med.
Men Princess Mononoke er fantastisk :)
Må vi ikke høre lidt mere om hvorfor? Behøver ikke være noget langt. Bare et par ord, hvis du ved hvorfor selvfølgelig.
T. Nielsen12-07-20 19:44
- ★★★★★★0
Må vi ikke høre lidt mere om hvorfor? Behøver ikke være noget langt. Bare et par ord, hvis du ved hvorfor selvfølgelig.
8½ kan jeg ikke rigtig huske mere, så den kan jeg ikke sige så meget om.
Roma er flot filmet, ingen tvivl om det. Men jeg er blevet ret træt af de her slice-of-life-film, som jeg har været vild med engang. Jeg har ikke noget imod langsomme film, men så skal de være lidt mere filosofiske eller endnu mere æstetiske. Eksempelvis High Life, som også er slow cinema, fandt jeg langt bedre, fordi den ikke bare vare slice of life...eller det kan man måske godt sige, men i en sci-fi-setting. Ældre eksempler som Bela Tarr, Tarkovsky, Theo Angelopoulous og Ingmar Bergman er også nogle, jeg er ret begejstrede for. Roma er mere bare sådan "meh" uden noget, der holder mig fanget.
Son of Saul er lidt samme argument: engang ville jeg kunne lide sådanne film, men er blevet træt af "lad os se krigens rædsler og få det dårligt"-film.
- ★★★0
Jeg har forsøgt at se 8½ et par gange, men jeg har det bare generelt svært med Surrealisme.
Aranyhajú Nyárszépe12-07-20 19:54
- ★★★0
22. Fa yeung nin wah - In the Mood for Love (123 point)
Steffan Rasmussen12-07-20 20:05
- ★★★★0
Jeg har forsøgt at se 8½ et par gange, men jeg har det bare generelt svært med Surrealisme.
Jeg vil ikke betegne den som surrealisme... Der tænker jeg mere "Den andalusiske hund" og lign...
Jeg er glad for Fellini, men mest når han laver film, der har sjæl og er nede på jorden og til at forholde sig til - som "La Dolce Vita" og "Amacord".
Jeg har godt nok givet "8½" 8/10 på IMDb, men det er nok mere, fordi jeg kan se dens kvaliteter, end det egentlig er en film, jeg synes rigtig godt om. Det er nok heller ikke en film, jeg kommer til at gense. Som andre har kommenteret, er den overtænkt og akademisk. Når film kalder på at blive analyseret i stedet for følt, står jeg af.
chandler7512-07-20 20:07