The Hero (2017)
youtu.be/RiKtUnI0u4U
Under indspilningen af en ligegyldig reklame for barbecuesauce, i et anonymt lydstudie ikke langt fra resistensen, forsøger den fallerede skuespiller og tidligere western-ikon Lee Hayden (Sam Elliott) at genfinde bare en lille smule glæde ved sit nye tilværelse men må sande, at det for ham uværdige job kun forværrer hans i forvejen lettere fortabte og depressive tilstand.
Heldigvis er hans nabo og tidligere kollega - nu pusher - Jeremy (Nick Offerman) leveringsdygtig i alt fra fjolletobak til svampe, så Lee for en stund kan glemme, at hans storhedstid som feteret machomand ligger adskillige år bag ham. Og da Lee samtidig indleder et forhold til en anden kunde - stand up komikeren Charlotte (Laura Prepon) - begynder det så småt humørmæssigt set at lysne i horisonten.
Men glæden varer desværre ikke ved og med en pludselig kræftsygdom hængende over sig, må Lee nu tage hele sit liv op til revision ift, hvad der virkelig betyder noget for ham, hvilket bl.a. involvere et smertelig møde med fortiden i skikkelse af hans datter Lucy (Krysten Ritter), hvem han ikke har set i adskillige år.
----
Indie-filminstruktøren Brett Haley havde været i gang i flere år i branchen inden han skrev og instruerede "The Hero". Men det var først med denne bittersøde og hjertevarme nostalgiske meta-fortælling om en 70 årig over the hill skuespiller og forhenværende cowboy ikon - personificeret ved den furede og knarvorne men altid skælmske og charmerende Sam Elliott - at Brett Haley for alvor slog sit navn fast.
På trods af at fortællingen i sig selv ikke er banebrydende på nogen måde, formår Brett Haley dog alligevel at gøre et stort indtryk som går lige i hjertet fordi, at han på mesterlig vis forstår at udnytte netop det meta-lag han har til rådighed i form af Sam Elliotts Malboro-man status som en omvandrende levendegørelse af americana og nostalgisk western-kultur. Det er kort sagt Sam Elliott når han er allerbedst, hvilket gør at han selvsagt ejer samtlige scener med sit eftertænksomme, melankolske og cool gemyt.
Det er når denne afdæmpede og meditative del af hovedpersonen Lee Haydens verdenssyn, og hermed underforstået Sam Elliotts legende status, sættes i relief til den moderne verdens opskruede tempo og ofte overfladiske måde at fokusere på berømmelse på, at "The Hero" har sin absolut største styrke gemt. Dette kommer allerbedst til udtryk i de mageløse overgange mellem de jævnligt tilbageskuende drømme, som Lee har om sin western-skuespiller fortid, og så den moderne verden han befinder sig i samt dens barske realiteter.
Hertil spiller Lees kræftsygdom en væsentlig rolle i den forbindelse. Heldigvis bliver det aldrig på en måde, der overskygger den primære historie. I stedet bruges sygdommen klogt af Brett Haley som et fortællemæssigt værktøj til,at hans melankolske machomand kan finde det rigtige ståsted i livet mellem fortid og nutid,som giver hans tilværelse mest mening og mest lykke.
I hovedpersonen Lee Haydens søgen efter at finde den rette balance bliver de to kvinder i hans liv en altafgørende faktor. I rollen som Lees nye flamme Charlotte er Laura Prepon herlig rap i replikken og drøn charmerende i hendes måde at spille på, og hun giver som Charlotte lige præcis det provokerende men samtidig motiverende modspil, som den gamle cowboy har brug for.
I rollen som Lees datter Lucy har Krysten Ritter dog ikke ligeså meget materiale at gøre godt med, men det behøver hun sådan set heller ikke, for de to meget rørende og yderst velspillende scener hun har med Sam Elliott er rigeligt til at kunne forstå datterens ambivalens og had/kærlighedsforhold til sin fader, der tidligere kun har fokuseret på sin egen karriere.
Og på den mere humoristiske front er Nick Offerman - der nok er mest kendt for sin rolle i komedieserien "Parks and Recreations" - vidunderlig lunefuld som den muntre pusher med flere klukkende morsommere anekdoter på lager, når de to gutter hænger ud og ryger sig skæve.
"The Hero" er en på mange måder vidunderlig film, som trods sine mørke og triste stunder er ganske charmerende i sin nostalgi og yderst nærværende og hjertevarm i sin fortælling og personskildring, der alt sammen personificeres af Sam Elliotts knuselskelige knudemand med den forførende dybe og beroligende stemme.
8/10