Alverdens lydfolk i fælles opråb: Anerkend os ordentligt

I årtier har navnene bag filmmediets succesfulde lydsider været forvist til rulleteksternes sidste paragraffer.

Lydsiden spiller selvsagt en stor (og indimellem gigantisk) rolle i langt de fleste film – mange vil sikkert give George Lucas ret i, at lyden udgør mindst 50% af filmoplevelsen.

Alligevel bliver lyddesignerne og lydmixerne praktisk talt aldrig nævnt i films intro- eller sluttekster før rulleteksterne, som ellers fremhæver alskens folk, der har arbejdet på filmens visuelle elementer, såsom fotografen, scenografen og kostumieren, ud over instruktøren, producerne, klipperne og skuespillere etc. Som regel skal man endda igennem talrige minutters rulletekster, før lydfolkene omsider bliver nævnt.

Visse filmmagere, såsom David Fincher ("Se7en", "Mindhunter"), insisterer dog på at få lydfolkenes navne med i åbningsteksterne. Men nu gør tager filmbranchens lydfolk et opgør med deres manglende (eller i hvert fald mangelfulde) anerkendelse.

Læs også: Oscar-uddelingen sløjfer lyd-kategori

I et åbent brev har USA's og Storbritanniens lydforbund – CAS, MPSE og AMPS – netop opfordret Hollywood til at nævne en films såkaldte production sound mixers, supervising sound editors og rerecording mixers på ét enkelt skilt under en films åbningstekster.

Du kan blive klogere på de forskellige lydrollers forskelle og ligheder 3 minutter og 17 sekunder inde i denne Moovy TV-udsendelse.

De tre lydforbund pointerer, at når nu disse lydfolk kan vinde Oscar-, BAFTA- og Emmy-priser, så er det "besynderligt, at de ikke bliver tildelt ordentlig plads i en films introtekster, der anerkender størrelsen af deres kreative bidrag til filmen. Vi beder om hjælp til at få gjort op med denne uligevægt."

Herunder kan du i øvrigt se Moovy TV's dybdeborende interview med de amerikanske lyddesignere Will Files og P.K. Hooker, som diskuterer deres blændende arbejde på "The Invisible Man":

Kommentarer

Alverdens lydfolk i fælles opråb: Anerkend os ordentligt

  • ★★★★★★1

    Hvad med de vigtigste - publikum.

    Uden os til at betale det hele, ingen film.

    Vi skal allesammen nævnes når vi set filmen. Eller måske inden.. To timer med rulletekster er vel ikke for meget.

    Det er urimeligt, ellers...

    Wayne 5-08-20 13:16

  • ★★★★★1

    Hvad med de vigtigste - publikum.

    Uden os til at betale det hele, ingen film.

    Vi skal allesammen nævnes når vi set filmen. Eller måske inden.. To timer med rulletekster er vel ikke for meget.

    Det er urimeligt, ellers...

    De bliver dog nævnt i titlen til den der film af Lars von Trier fra 1998. 

    Lars! 5-08-20 13:28

  • ★★★★★2

    Jeg synes oprigtigt talt, at det er vanvittigt og en kende respektløst, at en films ansvarlige lydfolk ikke bliver nævnt på linje med komponisten, klipperen, kostumieren, visual effects-supervisoren osv. Jeg har ladet mig fortælle, at forsalget ofte er blevet nedstemt af fotografer/scenografer, der så til gengæld krævede, at alle deres assistenter OGSÅ skulle krediteres i åbnings-/sluttekster, hvilket igen er lidt en hån mod lyddesignernes kæmpe arbejde og andel af en films udtryk.

    The Insider 5-08-20 13:36

  • ★★★★★★1

    Jeg synes oprigtigt talt, at det er vanvittigt og en kende respektløst, at en films ansvarlige lydfolk ikke bliver nævnt på linje med komponisten, klipperen, kostumieren, visual effects-supervisoren osv. Jeg har ladet mig fortælle, at forsalget ofte er blevet nedstemt af fotografer/scenografer, der så til gengæld krævede, at alle deres assistenter OGSÅ skulle krediteres i åbnings-/sluttekster, hvilket igen er lidt en hån mod lyddesignernes kæmpe arbejde og andel af en films udtryk.

    Hvad med lysfolkene på settet?

    Alle fortjener at blive nævnt, men i sidste ende er det vel producent/instruktør som vælger hvilke håndværkere der skal gøre hvor meget, og som står med det endelige ansvar.

    Jeg synes ikke der findes en facitliste - men man kunne jo fremhæve de mennesker som kreativt har haft den største indflydelse på en film.

    På et arkitekttegnet hus er det sjældent at bygningskonstruktøren, mureren og elektrikkeren bliver nævnt - en gang i mellem kan man bare ikke være i centrum :-)

    Wayne 5-08-20 15:28

  • ★★★★★2

    At sætte lyd på en film er en krævende, kreativ og musikalsk process og er helt klart mere over i "kunst" end "håndværk", og arbejdet bør anerkendes på det grundlag. Den øverst ansvarlige for lyden bør derfor have en lige så prominent plads som fx cinematografen.

    Det er egentlig underligt at folk stadig ikke forstår hvor væsentlig del af filmoplevelsen lyden er. Men samtidig betyder det jo at lydfolkene nok ofte er utrolig gode til at flette lydsiden ind i det visuelle, sådan at publikum ikke opdager det. De tror deres oplevelse næsten bare kom af det de så. 

    Lars! 5-08-20 18:56

  • ★★★★★★0

    De bliver dog nævnt i titlen til den der film af Lars von Trier fra 1998. 

    Den det kun var tre som så?

    Wayne 5-08-20 21:13

  • ★★★★★3

    Hvad med lysfolkene på settet?

    Alle fortjener at blive nævnt, men i sidste ende er det vel producent/instruktør som vælger hvilke håndværkere der skal gøre hvor meget, og som står med det endelige ansvar.

    Jeg synes ikke der findes en facitliste - men man kunne jo fremhæve de mennesker som kreativt har haft den største indflydelse på en film.

    På et arkitekttegnet hus er det sjældent at bygningskonstruktøren, mureren og elektrikkeren bliver nævnt - en gang i mellem kan man bare ikke være i centrum :-)

    Først og fremmest vil jeg give Lars 110% medhold, han siger. Er rørende enig - også i, at folk generelt undervurderer lydfolkenes enorme, kreative indsats. Langt de fleste tror, at lyden simpelthen bare er blevet opfanget af mikrofoner, der kørte samtidigt med kameraerne. Men I har næppe set mange film, hvor under 90% af lyden ikke er blevet lavet EFTER optagelserne. Selv over 90% af REPLIKKERNE i "Ringenes herre"-trilogien er eftersynkroniserede!

    Og nej, produceren/instruktøren har praktisk talt intet at skulle have sagt i forhold til udformning af credits - medmindre du er en gigantisk kanon som David Fincher, der ringer til filmselskabet og siger "lydmanden SKAL nævnes, basta". Årsagen til den manglende/mangelfulde anerkendelse ligger i dybt forældede traditioner, der bliver holdt i hævd af folk, der derimod BLIVER krediteret og ikke er interesseret i at uddele mere plads til folk, der ellers står bag en totalt uvurderlig indsats på filmen på linje (eller større end) indsatsen af praktisk talt alle andre bag kameraet.

    At sammenligne med arkitekttegninger og huse forekommer lidt abstrakt for mig - jeg tror ikke, at nogen køber et hus og ved samme lejlighed får overdraget en seddel med "credits" på husets skabere, hvor nogle så undlades.

    Til gengæld har det været standard gennem filmhistorien, at en films prominente skabere bliver fremhævet. Lysfolk hører ind under kamerasektionen, og lederen heraf BLIVER nævnt. Kostumieren bliver nævnt. Scenografen bliver nævnt. Visual effects-supervisoren bliver nævnt. Klipperen bliver nævnt. Men selvom lydsiden er 50% af filmoplevelsen, så bliver INGEN fra dén sektion af filmen fremhævet, og deres navne forvises til de døende sekunder af slutteksterne. Er lyden af Vaders åndedræt, lyssværdene og R2D2's bippen ikke nøjagtigt så essentiel som Vaders kåbe og stormtroopernes uniformer? I min optik er der ingen tvivl.

    Hvorom alting er - håber at Hollywood lytter til foreningernes opråb! <3

    The Insider 5-08-20 22:06

  • 1

    95% af alle dem der ser film er fuldstændig ligeglad med hvem der har lavet hvad i filmen. Mange jeg kender kan ikke engang nævne instruktøren på den film de lige har set.
    Så kan de nok heller ikke overskue hvem der nu lige står bag Sound editing og Sound Mixing. Mange der er med til at lave film ved ikke engang hvad forskellen er på de 2 jobs. Oscar Showet har måtte erkende netop det, så for at gører det nemmer for dem der stemmer og seerne har de nu fjernet begge kategorier til bare best Sound. Det er kun film nørder der går op i selve produktionen og skaberne 

    mrkuro 6-08-20 14:24

  • ★★★★★4

    95% af alle dem der ser film er fuldstændig ligeglad med hvem der har lavet hvad i filmen. Mange jeg kender kan ikke engang nævne instruktøren på den film de lige har set.
    Så kan de nok heller ikke overskue hvem der nu lige står bag Sound editing og Sound Mixing. Mange der er med til at lave film ved ikke engang hvad forskellen er på de 2 jobs. Oscar Showet har måtte erkende netop det, så for at gører det nemmer for dem der stemmer og seerne har de nu fjernet begge kategorier til bare best Sound. Det er kun film nørder der går op i selve produktionen og skaberne 

    95% af alle derude er vel relativt ligeglade med alle de jobs, som ikke vedrører deres eget? Det betyder vel ikke, at de ikke må/bør anerkendes for deres arbejde af kollegaerne inden for deres eget felt eller af dem, der oplever deres arbejde? 

    The Insider 6-08-20 15:05

  • ★★★★★★1

    2nd that!! Insider.

    davenport 6-08-20 19:35

  • 0

    95% af alle derude er vel relativt ligeglade med alle de jobs, som ikke vedrører deres eget? Det betyder vel ikke, at de ikke må/bør anerkendes for deres arbejde af kollegaerne inden for deres eget felt eller af dem, der oplever deres arbejde? 

    Bestemt skal de have anerkendelse for deres gode håndværk og evner. Men jeg tror bare ikke det hælper det store at de skulle nævnes tidligt i credits, men det kunne da være en start. Hvis det handler om at få folk mere oplyst omkring deres indflydelse på film mediet, skal der en del mere til. 

    mrkuro 6-08-20 19:59

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen