Anmeldelse: Tenet

"Tenet" beviser, at Christopher Nolan bør lade visse tankeeksperimenter forblive på papiret.

Selvom Christopher Nolan har gået på vandet i to årtier, må det ikke være nemt at være verdens nok største filmskaber midt i en pandemi. Der er nemlig mere end det gode omdømme på spil med mesterinstruktørens 11. og hidtil dyreste spillefilm. Højere budget betyder krav om højere indtjening, hvor en milliard dollars anses som succeskriteriet for "Tenet". Adskillige udsættelser senere og en noget unfair fremstilling som den profet, der skal vende krisen for filmbranchen. Ham, der globalt skal kløve havet mellem publikum og biograferne, der vel at mærke netop nu står overfor konkurs-katastrofer af bibelske dimensioner. Og hvem ellers end Nolan? Miraklernes tid er ikke forbi – det virker dog urealistisk i en corona-tid. Især da den ellers træfsikre brite noget uvant er tættere på makværk end mesterværk med sit seneste udspil.

Vores lejesoldat-helt, Protagonisten (John David Washington), kastes ud i, hvad der først fremstår som en klassisk James Bond-mission, hvor et særligt objekt skal findes for at redde verden. Dette objekt viser sig at være en McGuffin, der i sig selv er komplet ligegyldigt for historien, men leder hen til det egentlige mål eller omridset af det – via det mystiske palindrom "tenet" – der igen fører til en slags algoritme, der kan vende og spejle tid, naturlove, antagonister og lovmæssigheder i det hele taget på hovedet. Så er der hverken afsløret for meget eller for lidt.

Spændende kan det lyde, og vi bevæger os også i vanligt Nolan-land. Dog denne gang grænsende til ufrivillig komik og selvparodi uden så meget som ét nanosekunds selvironisk glimt i øjenkrogen. Med "Tenet" sammenfatter og perspektiverer Christopher Nolan sit eget bagkatalog af temaer, persongalleri, selv dialogarbejde i en nok så æstetisk flot, substansløs og ofte langtrukken pærevælling. Ikke at misforstå som værende plotløs, men som blottet for skarpsindighed – andet end som formeksperiment, gjort forvirrende for at fremstå skarpsindig. Om det er et udtryk for opgør med sit værk, som Sergio Leone gjorde med "Once Upon a Time in the West" eller Lars von Trier med "The House That Jack Built", storhedsvanvid eller mangel på kvalificeret kritik af Nolans eget manuskript, er ikke helt til at gennemskue. Selv ikke efter gensyn.

Netop de åbne narrative rum og symboler for at skabe sin egen filmiske oplevelse, ud fra filmens flygtige rammer, synes som tankeeksperiment at være en mindre genistreg. Paradokser, tidsbegreber, leg med narrative strukturer og utroværdige fortællere har siden indie-debutfilmen "Following" været Chris Nolans varemærke på godt og ondt. Men "Tenet" jager sin egen hale. Fra en ellers eksplosiv start, hvor en dirigent symbolsk skydes foran sit orkester, før den første tone lægges an, kastes vi frem og tilbage i tid og rum, hvor både indre logik og mangel på samme henkastet ophæves. Eller nå nej, narrativet har jo opløst sig selv. Så er alt tilladt. Selv det, der ikke giver mening eller modsiger sig selv. Såsom at spendere 150 minutter i et Nolan'sk meta-egotrip, hvor illusionen om at finde de vises sten et sted sammen med den usynlige nål i høstakken giver "Kejserens nye klæder" fornyet kraft.

Umuligt er det at komme udenom, at "Tenet" alligevel er underholdende og fascinerende. Ingen tænker som Christopher Nolan ud af boksen med kreativ "Inception"-tidsaction. En håndfuld actionsekvenser er bærende elementer for fortællingen, mens andre føles som fikse gimmicks uden den eminente timing eller dybere betydning, som ellers har kendetegnet flere af instruktørens andre film. Værst er dog persongalleriet. Selvom Washington er charmerende, reduceres han og skuespillere som Robert Pattinson og Kenneth Branagh til klichéer, man intet føler for, ikke rigtigt føler, som har de noget på spil, eller for så vidt er andet end formålsløse brikker i et parti lynskak uden fastlagte regler. Manglen på følelsesmæssigt engagement er en velkendt Nolan-kritik, der ofte er blevet anklaget for at gøre karaktererne for mekaniske i bestræbelserne på cerebrale overforklaringer. Paradokset med "Tenet" er imidlertid, at den både er mekanisk og mangler menneskelig dimension, samtidig med at den nægter at følge nogen form for logik, drukner i forvirrende søforklaringer og dermed undergraver sit eget projekt. Hvis der altså nogensinde har været et projekt.

Skal "Tenet" sikre biografernes fremtid, går vi en usikker tid i møde. Ellers ufejlbarlige Christopher Nolan leverer sin nok svageste film, der igen udforsker tid, men denne gang falder igennem som forvrøvlet, forglemmelig og for lang.

Tenet

Kommentarer

Tenet

  • ★★★★★★1

    Shiiiit da.....Nu ved jeg snart ikke hvad jeg skal tro? Har de positive anmeldere blot trykket på copy/paste nu det er Nolan? Det er jo set før (Spielberg og Indy 4). Film kan vokse, men også det modsatte. Jeg har hele tiden syntes filmen så “kold” ud og i de trailere jeg har set, har fokus på personlighed og mennesker virker fraværende. Så kan virkelig frygte at den fejler på netop det område. Hvis så resten heller ikke holder....?!?.....

    T. Nielsen25-08-20 10:27

  • ★★★★0

    Ser blockbusters ikke altid lidt "kolde" ud, hvor fokus er på plot og spektaklet? Og sjovt Nolan skal høre for hans karakterer er brikker, men var det ikke også sådan personerne var i f eks en Hitchcock film? Hovedpersonen i North By Northwest er da om nogen en træmand. Det er plottet og oplevelsen af filmen, der er opprioriteret. 

    Nuvel, jeg har læst nok til at være nysgerrig og flere har netop nævnt den ikke er som Inception, så jeg venter stadig spændt. 

    Babo25-08-20 10:49

  • ★★★★★★0

    Jeg har hele tiden syntes filmen så “kold” ud og i de trailere jeg har set

    Med tre undtagelser, er det et af mine primære problemer med Nolans film.

    Og sjovt Nolan skal høre for hans karakterer er brikker, men var det ikke også sådan personerne var i f eks en Hitchcock film? Hovedpersonen i North By Northwest er da om nogen en træmand. Det er plottet og oplevelsen af filmen, der er opprioriteret. 

    Altså, det er jo whataboutism. Man kan vel godt diskutere Nolans stil, uden at skulle trække instruktør x, y og z ind i diskussionen.

    Zero Cool25-08-20 10:54

  • ★★★★★★0

    Ser blockbusters ikke altid lidt "kolde" ud, hvor fokus er på plot og spektaklet? Og sjovt Nolan skal høre for hans karakterer er brikker, men var det ikke også sådan personerne var i f eks en Hitchcock film? Hovedpersonen i North By Northwest er da om nogen en træmand. Det er plottet og oplevelsen af filmen, der er opprioriteret. 

    Nuvel, jeg har læst nok til at være nysgerrig og flere har netop nævnt den ikke er som Inception, så jeg venter stadig spændt. 

    Næ, det synes jeg ikke altid blockbusters gør. Men selv om de så gjorde, så var det Tenet jeg forholdte mig til. Ikke andet og andre film. Jeg er skam stadig spændt på den.

    T. Nielsen25-08-20 11:03

  • ★★★★0

    Med tre undtagelser, er det et af mine primære problemer med Nolans film.

    Altså, det er jo whataboutism. Man kan vel godt diskutere Nolans stil, uden at skulle trække instruktør x, y og z ind i diskussionen.

    Det har du da ret i. 

    Bruno, jeg kan mindes på filmz, at du dengang syntes Begins var den bedste superhelte film. Husker jeg forkert eller har du blot ændret mening om den? 

    Babo25-08-20 12:05

  • ★★★★★0

    Jeg er ked af 3 stjerner. Havde håbet på 1 eller 6. Men tør simpelthen ikke læse anmeldelsen før filmen er set =)

    David Lund25-08-20 14:56

  • ★★★★★★0

    Jeg er ked af 3 stjerner. Havde håbet på 1 eller 6. Men tør simpelthen ikke læse anmeldelsen før filmen er set =)

    Der skrives intet du ikke selv har tænkt. Tro mig;)

    T. Nielsen25-08-20 15:00

  • ★★★0

    Jeg er ked af 3 stjerner. Havde håbet på 1 eller 6. Men tør simpelthen ikke læse anmeldelsen før filmen er set =)

    Hvis det kan trøste dig, ligger jeg tættere på 1 end på 6. :D

    Dolphinfriendly25-08-20 15:07

  • ★★★★★0

    Hvis det kan trøste dig, ligger jeg tættere på 1 end på 6. :D

    Jahe, 3 er vel tættere på 1 end 6 =)

    Jeg ser den imorgen, og håber på lort eller guld!

    David Lund25-08-20 15:11

  • ★★★★0

    Også i morgen herfra. Må indrømme forventninger er sænket. Ikke pga anmeldelsen her, synes ofte Niki og jeg ser forskelligt på det, ihvertfald med blockbusters, men måske sundt nok at forvente mindre :)

    Babo25-08-20 15:13

  • ★★★★★★0

    Det har du da ret i. 

    Bruno, jeg kan mindes på filmz, at du dengang syntes Begins var den bedste superhelte film. Husker jeg forkert eller har du blot ændret mening om den? 

    Jeg mindes ikke at jeg nogensinde har ment at det var den bedste superheltefilm, men den bedste live-action Batman-film. Men så kom resten af Nolans film og jeg blev ret træt af hans stil meget hurtigt.

    Og selv hvis det var tilfældet, er der jo gået 15 år siden da og kommet en del superheltefilm til siden.

    Zero Cool25-08-20 15:31

  • ★★★★1

    Jeg mindes ikke at jeg nogensinde har ment at det var den bedste superheltefilm, men den bedste live-action Batman-film. Men så kom resten af Nolans film og jeg blev ret træt af hans stil meget hurtigt.

    Og selv hvis det var tilfældet, er der jo gået 15 år siden da og kommet en del superheltefilm til siden.

    Det var også det jeg mente, bedste live action. Hvis du hed kadann på filmz, så mindes jeg også du gav høj karakter til TDK. 

    At der kom flere superhelte film siden kan jeg ikke følge som argument. Det første giver god mening. 

    Babo25-08-20 15:37

  • ★★★★★★0

    At der kom flere superhelte film siden kan jeg ikke følge som argument.

    Ok så.

    Zero Cool25-08-20 15:45

  • ★★★★★★0

    Det var også det jeg mente, bedste live action. Hvis du hed kadann på filmz, så mindes jeg også du gav høj karakter til TDK. 

    At der kom flere superhelte film siden kan jeg ikke følge som argument. Det første giver god mening. 

    Har du været nede i kartoteket og hentet profilerne frem:D 

    Spøg til side og noget lidt andet. Anser du Nolans Batman film for bestillingsarbejde eller personlige værker egentlig? Når jeg ser på hans cv FØR BB, så er han egentlig et lidt underligt valg. 

    T. Nielsen25-08-20 15:46

  • ★★★★0

    Har du været nede i kartoteket og hentet profilerne frem:D 

    Spøg til side og noget lidt andet. Anser du Nolans Batman film for bestillingsarbejde eller personlige værker egentlig? Når jeg ser på hans cv FØR BB, så er han egentlig et lidt underligt valg. 

    Haha. 

    Det er et godt spørgsmål. Han brænder tydeligvis for blockbusters. Det er dog ikke utænkeligt at Batman er bestillingsarbejde. Men det ser jeg intet negativt i. Rigtig mange gode film har været bestillingsarbejde. Og rigtig mange ‘personlige’ film behøver heller ikke være gode af den grund alene. 

    Babo25-08-20 15:50

  • ★★★★★★0

    Haha. 

    Det er et godt spørgsmål. Han brænder tydeligvis for blockbusters. Det er dog ikke utænkeligt at Batman er bestillingsarbejde. Men det ser jeg intet negativt i. Rigtig mange gode film har været bestillingsarbejde. Og rigtig mange ‘personlige’ film behøver heller ikke være gode af den grund alene. 

    Deri er jeg helt enig. Det var lige så meget, om han havde været Batman fan, lavet en masse lobbyarbejde for at få lov til at lave en Bat-film og så’en. Jvf at jeg egentlig synes han er et underligt (on end også visionært så) valg til en sådan film, men hans cv i tankerne på det tidspunkt.

    T. Nielsen25-08-20 15:57

  • ★★★★0

    Deri er jeg helt enig. Det var lige så meget, om han havde været Batman fan, lavet en masse lobbyarbejde for at få lov til at lave en Bat-film og så’en. Jvf at jeg egentlig synes han er et underligt (on end også visionært så) valg til en sådan film, men hans cv i tankerne på det tidspunkt.

    Jeg ved det var bl.a. grunden til Goyer blev en del af temaet, fordi han var bekendt med materialet. Men tror ikke Nolan selv havde kærligheden til dette som med Inception eller Interstallar, som han arbejdede på i flere år. 

    Babo25-08-20 16:00

  • ★★★★★1

    Kritikken i anmeldelsen kommer ikke som den store overraskelse for mig. Nolan har det nemlig med - som jeg oplever det - at miste overblikket for sin fortælling hver gang, at han vil træde op på den store klinge og lave film med et episk snit,

    Samtidig glemmer han så også - eller nedprioriterer - at give sine karakterer en charme, vedkommenhed og følelsesmæssig forbindelse til publikum.

    Det resulterer så alt sammen i, at filmene bliver enten overforklarende og sterile eller er fyldt med mærkværdige hovsaløsninger, der i bakspejlet ikke giver nogen mening. Det skete for ham både med "Inception", "The Dark Knight", "The Dark Knight Rises" og "Interstellar" og nu igen åbenbart med "Tenet".

    Dette bekræfter så bare over for mig, at Nolan er bedst når han skærer ind til benet og holder sig til en mere stram rammefortælling. 

    NightHawk25-08-20 16:17

  • ★★★★0

    JP giver 5/6

    jyllands-posten.dk/kultur/anmeldelser/film/ECE12352835/christopher-nolans-tidsrejsedrama-tenet-er-lige-den-film-vi-har-ventet-paa/

    Virker stadig som om den skiller vandene. 

    Babo25-08-20 18:48

  • ★★★★★★1

    JP giver 5/6

    jyllands-posten.dk/kultur/anmeldelser/film/ECE12352835/christopher-nolans-tidsrejsedrama-tenet-er-lige-den-film-vi-har-ventet-paa/

    Virker stadig som om den skiller vandene. 

    Det gør den da ikke, ihvertfald ikke i Danmark. Der er folk som giver den en god anmeldelse og folk som giver den en middelmådig anmeldelse.

    Det er da i bedste fald en moderat bølge.

    Zero Cool25-08-20 18:58

  • ★★★★★★0

    En storm i et glad vand kunne man måske kalde det:D

    T. Nielsen25-08-20 19:54

  • ★★★★★★2

    At der kom flere superhelte film siden kan jeg ikke følge som argument.

    Nu har jeg lidt ekstra tid til at svare på dette.

    At der er kommet flere superheltefilm betyder selvfølgelig at genren har forandret sig. Fra 1978 hvor Superman udkom og faktisk frem til MCU blev grundlagt (med få undtagelser), blev superheltefilm baseret på tegneserier (der findes jo også dem der er 100% originale) i høj grad præget af filmbranchen. Med det mener jeg, at filmskaberne var så forhippet på at sætte deres fingeraftryk på de forskellige franchises og lave dem deres egne, at de ofte endte med at ramme langt forbi originalmaterialet. Det i sig selv er selvfølgelig ikke et problem, fordi livsblodet i amerikanske superheltetegneserier har i årtier været, at man remixer det kendte, for at skabe noget nyt.

    Men, filmbranchen gjorde tingene på sin måde, hvilket betød at man aldrig kunne forvente at se en film, som var tæt på hvad man som tegneserielæser havde set i bladene. Man så visse velkendte aspekter af karakteren, som man måske har kendt gennem årtier, men mest af alt så man filmskaberens behov for at sætte sit fingeraftryk på.

    Superman 1978 (og efterfølgere) - væk er Superboy, Krypton ser markant anderledes ud end i tegneserien og deres teknologi er baseret på krystaller. Samtidig har Superman visse handwavy kræfter, som aldrig har optrådt i tegneserierne.

    Batman 1989 - Burton pralede med at han aldrig har læst en tegneserie og det kan ses. Væk er Joe Chill, manden som dræbte Batmans forældre og i årtier var grundstenen for Batmans kamp: han kan klare bunkevis af "små fisk" som Chill, men han kan aldrig fange den "lille fisk" som ødelagde hans liv. I stedet er der Joker og hele årsagen til at Batman er hvem han er, dør i slutningen af filmen.

    X-Men 2000 - i filmen er der er direkte poke mod superheltekostumer, da X-Men selvfølgelig optræder i sort læder, som man jo gjorde dengang.

    Catwoman 2004 - slet ikke baseret på en figur i tegneserierne, men genbruger navnet.

    Constantine 2005 - en blond dude fra Liverpool, hvis udseende er baseret på Sting, er pludselig mørkhåret og fra USA.

    Osv. osv. osv.

    Men i 2008 ændrede det sig markant med MCU. Givet, der er stadig tilpasninger til filmmediet, men Iron Man er utroligt tæt på originalmaterialet. I stedet for at skulle sætte sit fingeraftryk via hvordan figuren og omgivelserne skulle se ud, valgte Favreau i stedet at lave stort set hvad der var på siderne i tegneserierne.

    Det var en forandring som kunne mærkes over hele genren, fordi pludselig virkede filmbranchen ikke så flove over at behandle superhelte længere. Det skinner også igennem hos WB/DC, hvor bl.a. Watchmen og Wonder Woman fik lov til at se ud som på siderne. Der var selvfølgelig stadig eksempler på det modsatte, bl.a. Green Latern og vi fik desværre aldrig Wolverine at se i sit kostume.

    Det betyder selvfølgelig ikke at alle forandringer er skidtet og at man ikke må lege med materialet, som skrevet ovenfor. Men fra 2005 til 2020 er der kommet ret mange superheltefilm, som har en helt anden tilgang til materialet, end hvad der kom tidligere.

    For mig har det betydet at noget af det ældre materiale er falmet, blandt andet fordi det er meget tydeligt hvor filmskabernes behov for at gøre originalmaterialet deres eget har været større, end gøre originalmaterialet ære.

    Der er naturligvis også superheltefilm fra "gamle dage", som jeg stadig holder af og i nogle tilfælde holder mere af, end jeg gjorde for 15 år siden, et eksempel er Adam Wests Batman.

    At jeg så samtidig ikke er vild med Nolans stil, gør ham selvfølgelig ingen tjenester. Men han overlever såmænd nok, at jeg ikke gider at se dem.

    Så, der har du forklaringen på mit argument.

    Zero Cool25-08-20 20:03

  • ★★★★1

    Bruno, mht Tenets modtagelse, så mente jeg også lidt i forhold til hans standard. Det virker til den får enten 3 eller 5, hvilket der er stor forskel på. Ingen umiddelbart lavere karakterer end det, men nu må vi se i morgen når overblikket er der. 

    Mht dit lange svar: vender tilbage når jeg finder tid. 

    Babo25-08-20 20:43

  • ★★★★★★2

    Nu får jeg først set filmen, når den koster 100 kr i Bilka...men det virker til, at hvis den samme ide (at vende entropien, som I stor skala er meget imod fysikkens love, men ok, sci-fi må gerne give den gas), var pakket ind i en mere rolig film, havde det virket bedre.

    Guldager25-08-20 20:46

  • ★★★★★1

    3/6 til Tenet kan jeg godt tilslutte mig. Super ærgerligt for der er masser af potentiale. Men som anmeldelsen også er inde på, så er alt så vanvittigt mekanisk i filmen, at jeg var ligeså ligeglad med karaktererne og plottet som alle i filmen virkede ligeglade med, at hele verden stod til at gå under. 

    David Lund28-08-20 09:15

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen