Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★0

    Annie Hall

    Indtil her til aften, var mit kendskab til Allen tre film, som alle er lavet indenfor de sidste 20 år: Match Point, Midnight in Paris og Vicky Christina Barcelona. Jeg havde aldrig stiftet bekendtskab med hans tidligere film og slet ikke med film, hvor han selv spiller en af hovedrollerne.

    Lad os bare sige, at det ikke var en succes. En af mine kammerater har anbefalet mig, at jeg ser Manhattan, så den får et forsøg ved lejlighed, men efter den, tror jeg at jeg kommer til at undgå de film, hvor han selv har en bærende rolle.

    Det hjælper nok ikke rigtigt på sagen, at filmen skal forestille at være en komedie, men slet ikke er sjov.

    Jeff Goldblum er god i den :p

    Lars!25-01-21 22:43

  • ★★★★★★0

    Jeff Goldblum er god i den :p

    I op til 20 sekunder, enig.

    Zero Cool25-01-21 22:45

  • ★★★★★★0

    I går så jeg også Justice League Dark: Apokolips War.

    Igennem en del år, var DC kongerne indenfor superhelteanimation, men i løbet af de sidste 10 år, er der udkommet en del tvivlsomme titler, som enten helt har misforstået materialet, som de er baseret på, eller været virkelig billigt animeret, hvis ikke en kombination af begge dele.

    I løbet af de sidste 7-8 år, har der kørt en serie, som delvist var baseret på DC's forrige "reboot" af deres univers, kaldet The New 52, hvilket startede med The Flashpoint Paradox, slutter med denne og der er 16 film i serien. Langt størstedelen af de film har jeg ikke været specielt glade for af ovenstående årsager, men heldigvis er filmene ikke knyttet så stærkt sammen, at man ikke kan hoppe ud og ind af serien, eller blot nøjes med at se den første og den sidste, og alligevel få en god idé om hvad der er sket. Det er virkelig positivt, fordi netop The Flashpoint Paradox er en virkelig god film og det er Apokolips War også.

    Historien er kort, at Darkseid har forsøgt at invadere Jorden før og har fejlet, men denne gang har han en uvillig spion i Jordens forsvar, bestående af Justice League, Teen Titans og andre helte. Invasionen lykkedes, heltene bliver bogstaveligt talt flået fra hinanden (filmen er R-rated) og Darkseid hersker over menneskeheden. Et par år efter invasionen samles resterne af helte og skurke, herunder John Constantine, anført af en stærkt svækket Superman, for at forsøge at slå igen mod Darkseid.

    Animationen er stærkt inspireret af animé, hvilket i mine øjne virker "billigt", især fordi for 10+ år siden, var animationen i disse film helt på højde med Batman: The Animated Series. Jeg er helt klar på, at jeg nok er gammeldags på det punkt, fordi jeg ikke er vokset op med animé. Det er dog ikke en dealbreaker.

    Hvor animationen halter, kan man bestemt ikke sige at det er tilfældet med historien. Superman, Constantine, Raven og Robin (Damian Wayne) er den primære fokus i historien. Ligesom når det kommer til volden, lægges der heller ikke fingre imellem, når det kommer til at udstille smerten og traumet, som heltene har været ude for og som de må kæmpe igennem i deres måske sidste kamp mod Darkseid.

    Slutningen af historien vil nok splitte folk i to grupper..

    .. fordi film slutter med at The Flash laver endnu et flashpoint, som måske resetter verden og retter op på de begivenheder, som der er sket. For nogle kan det virke lidt "billigt", fordi alle de hente der er døde undervejs, så måske i virkeligheden ikke er døde. Dog slutter filmen uden at vise om det er tilfældet.

    Efter min mening, er det dog lykkedes DC at lave den måske bedste animerede film, siden netop The Flashpoint Paradox. Det skal dog siges, at jeg endnu ikke har fået set Wonder Woman: Bloodlines.

    8/10

    Zero Cool26-01-21 10:30

  • ★★★★★★0

    hvilket startede med The Flashpoint Paradox, slutter med denne 

    Det var lidt klodset formuleret, der skulle have stået "slutter med Apokolips War".

    Zero Cool26-01-21 11:02

  • ★★★★★0

    I går så jeg også Justice League Dark: Apokolips War.

    Igennem en del år, var DC kongerne indenfor superhelteanimation, men i løbet af de sidste 10 år, er der udkommet en del tvivlsomme titler, som enten helt har misforstået materialet, som de er baseret på, eller været virkelig billigt animeret, hvis ikke en kombination af begge dele.

    I løbet af de sidste 7-8 år, har der kørt en serie, som delvist var baseret på DC's forrige "reboot" af deres univers, kaldet The New 52, hvilket startede med The Flashpoint Paradox, slutter med denne og der er 16 film i serien. Langt størstedelen af de film har jeg ikke været specielt glade for af ovenstående årsager, men heldigvis er filmene ikke knyttet så stærkt sammen, at man ikke kan hoppe ud og ind af serien, eller blot nøjes med at se den første og den sidste, og alligevel få en god idé om hvad der er sket. Det er virkelig positivt, fordi netop The Flashpoint Paradox er en virkelig god film og det er Apokolips War også.

    Historien er kort, at Darkseid har forsøgt at invadere Jorden før og har fejlet, men denne gang har han en uvillig spion i Jordens forsvar, bestående af Justice League, Teen Titans og andre helte. Invasionen lykkedes, heltene bliver bogstaveligt talt flået fra hinanden (filmen er R-rated) og Darkseid hersker over menneskeheden. Et par år efter invasionen samles resterne af helte og skurke, herunder John Constantine, anført af en stærkt svækket Superman, for at forsøge at slå igen mod Darkseid.

    Animationen er stærkt inspireret af animé, hvilket i mine øjne virker "billigt", især fordi for 10+ år siden, var animationen i disse film helt på højde med Batman: The Animated Series. Jeg er helt klar på, at jeg nok er gammeldags på det punkt, fordi jeg ikke er vokset op med animé. Det er dog ikke en dealbreaker.

    Hvor animationen halter, kan man bestemt ikke sige at det er tilfældet med historien. Superman, Constantine, Raven og Robin (Damian Wayne) er den primære fokus i historien. Ligesom når det kommer til volden, lægges der heller ikke fingre imellem, når det kommer til at udstille smerten og traumet, som heltene har været ude for og som de må kæmpe igennem i deres måske sidste kamp mod Darkseid.

    Slutningen af historien vil nok splitte folk i to grupper..

    .. fordi film slutter med at The Flash laver endnu et flashpoint, som måske resetter verden og retter op på de begivenheder, som der er sket. For nogle kan det virke lidt "billigt", fordi alle de hente der er døde undervejs, så måske i virkeligheden ikke er døde. Dog slutter filmen uden at vise om det er tilfældet.

    Efter min mening, er det dog lykkedes DC at lave den måske bedste animerede film, siden netop The Flashpoint Paradox. Det skal dog siges, at jeg endnu ikke har fået set Wonder Woman: Bloodlines.

    8/10

    Det ramte mig en del at Etrigan nærmest blot havde opgivet alt, de fik self. noget sjovt ud af det med at han var den her drukenbolt, men aligevel at se ham nærmest opgivet det hele påvirkede mig nu lidt, forhold til sådan som jeg kendte ham.

    Med hensyn til slutningen er vild med den lille samtale til sidst mellem The Flash og Constantine, men ja må indrømme jeg synes den virker lidt letkøbt, hvis de bare ender med et komplet reset, men igen de skulle jo starte på en frisk på en måde, og det her er jo en vej.


    Elwood26-01-21 12:23

  • ★★★★★1

    Annie Hall

    Indtil her til aften, var mit kendskab til Allen tre film, som alle er lavet indenfor de sidste 20 år: Match Point, Midnight in Paris og Vicky Christina Barcelona. Jeg havde aldrig stiftet bekendtskab med hans tidligere film og slet ikke med film, hvor han selv spiller en af hovedrollerne.

    Lad os bare sige, at det ikke var en succes. En af mine kammerater har anbefalet mig, at jeg ser Manhattan, så den får et forsøg ved lejlighed, men efter den, tror jeg at jeg kommer til at undgå de film, hvor han selv har en bærende rolle.

    Det hjælper nok ikke rigtigt på sagen, at filmen skal forestille at være en komedie, men slet ikke er sjov.

    Jeg synes nu, at "Annie Hall" er ret morsom. Ikke blot i spillet mellem Woody Allen og Diane Keaton men også ift flere af replikkerne. Og scenen hvor Christopher Walkens karakter kører dem hjem lige efter at have fortalt Woody Allens karakter til familiemiddagen, at han ønsker at begå selvmord på en ret præcis måde er da klukkende morsom. :)

    Det er ærgerligt, at du blot grundet en enkelt af hans film, hvor Woody Allen selv har den ene af hovedrollerne ikke har lyst til at se flere film med ham. For filmene er jo langt fra ens og han spiller forskelligt ift om der er fokus på komedie eller drama.

    Af hans tidlige komedier kan jeg varmt anbefale film som "Take The Money and Run", "Bananas" og "Love and Death". Humoren her er væsentlig mere sprælsk og bindegal end i "Annie Hall" og vil muligvis mere falde mere i din smag.

    Af de film hvor dramaet er mere fremtrædende, kan især film som "Stardust Memoirs", "Hannah and Her Sisters", "Crimes and Misdeminors" og "Husbands and Wives" varmt anbefales.

    Og hvis det skal være af de nyere film på Woody Allens cv, ja så er "Manhattan Murder Mystery", "Everyone Says I Love You", " Deconstructing Harry" og "Scoop" også ret fremragende. Det er en varieret blanding af krimi-komedier, musical og kul sort humor. :)

    NightHawk26-01-21 14:21

  • ★★★★★0

    I går så jeg også Justice League Dark: Apokolips War.

    Igennem en del år, var DC kongerne indenfor superhelteanimation, men i løbet af de sidste 10 år, er der udkommet en del tvivlsomme titler, som enten helt har misforstået materialet, som de er baseret på, eller været virkelig billigt animeret, hvis ikke en kombination af begge dele.

    I løbet af de sidste 7-8 år, har der kørt en serie, som delvist var baseret på DC's forrige "reboot" af deres univers, kaldet The New 52, hvilket startede med The Flashpoint Paradox, slutter med denne og der er 16 film i serien. Langt størstedelen af de film har jeg ikke været specielt glade for af ovenstående årsager, men heldigvis er filmene ikke knyttet så stærkt sammen, at man ikke kan hoppe ud og ind af serien, eller blot nøjes med at se den første og den sidste, og alligevel få en god idé om hvad der er sket. Det er virkelig positivt, fordi netop The Flashpoint Paradox er en virkelig god film og det er Apokolips War også.

    Historien er kort, at Darkseid har forsøgt at invadere Jorden før og har fejlet, men denne gang har han en uvillig spion i Jordens forsvar, bestående af Justice League, Teen Titans og andre helte. Invasionen lykkedes, heltene bliver bogstaveligt talt flået fra hinanden (filmen er R-rated) og Darkseid hersker over menneskeheden. Et par år efter invasionen samles resterne af helte og skurke, herunder John Constantine, anført af en stærkt svækket Superman, for at forsøge at slå igen mod Darkseid.

    Animationen er stærkt inspireret af animé, hvilket i mine øjne virker "billigt", især fordi for 10+ år siden, var animationen i disse film helt på højde med Batman: The Animated Series. Jeg er helt klar på, at jeg nok er gammeldags på det punkt, fordi jeg ikke er vokset op med animé. Det er dog ikke en dealbreaker.

    Hvor animationen halter, kan man bestemt ikke sige at det er tilfældet med historien. Superman, Constantine, Raven og Robin (Damian Wayne) er den primære fokus i historien. Ligesom når det kommer til volden, lægges der heller ikke fingre imellem, når det kommer til at udstille smerten og traumet, som heltene har været ude for og som de må kæmpe igennem i deres måske sidste kamp mod Darkseid.

    Slutningen af historien vil nok splitte folk i to grupper..

    .. fordi film slutter med at The Flash laver endnu et flashpoint, som måske resetter verden og retter op på de begivenheder, som der er sket. For nogle kan det virke lidt "billigt", fordi alle de hente der er døde undervejs, så måske i virkeligheden ikke er døde. Dog slutter filmen uden at vise om det er tilfældet.

    Efter min mening, er det dog lykkedes DC at lave den måske bedste animerede film, siden netop The Flashpoint Paradox. Det skal dog siges, at jeg endnu ikke har fået set Wonder Woman: Bloodlines.

    8/10

    Den lyder sgu spændende og da jeg var ret vild med den første "Justice League Dark" film, skal jeg helt klart også have set denne. "The Flashpoint Paradox" er også blevet noteret. :)

    Har du set "Constantine : City of Demons"? Den er også ret fed. Super flot animeret og en meget dyster fortælling.

    NightHawk26-01-21 14:39

  • ★★★★★★0

    Jeg synes nu, at "Annie Hall" er ret morsom. Ikke blot i spillet mellem Woody Allen og Diane Keaton men også ift flere af replikkerne. Og scenen hvor Christopher Walkens karakter kører dem hjem lige efter at have fortalt Woody Allens karakter til familiemiddagen, at han ønsker at begå selvmord på en ret præcis måde er da klukkende morsom. :)

    Det er ærgerligt, at du blot grundet en enkelt af hans film, hvor Woody Allen selv har den ene af hovedrollerne ikke har lyst til at se flere film med ham. For filmene er jo langt fra ens og han spiller forskelligt ift om der er fokus på komedie eller drama.

    Af hans tidlige komedier kan jeg varmt anbefale film som "Take The Money and Run", "Bananas" og "Love and Death". Humoren her er væsentlig mere sprælsk og bindegal end i "Annie Hall" og vil muligvis mere falde mere i din smag.

    Af de film hvor dramaet er mere fremtrædende, kan især film som "Stardust Memoirs", "Hannah and Her Sisters", "Crimes and Misdeminors" og "Husbands and Wives" varmt anbefales.

    Og hvis det skal være af de nyere film på Woody Allens cv, ja så er "Manhattan Murder Mystery", "Everyone Says I Love You", " Deconstructing Harry" og "Scoop" også ret fremragende. Det er en varieret blanding af krimi-komedier, musical og kul sort humor. :)

    Tja, der var ikke noget tidspunkt undervejs, hvor jeg træk på smilebåndet.

    Som skrevet ovenfor, har jeg planer om at se Manhattan, hvor han har hovedrollen, så han får da minimum ét forsøg mere. Men altså, mon ikke at både jeg og Allen overlever, hvis jeg ikke ser flere af de film, hvor han har en hovedrolle - der er trods alt tusindvis af film derude, som jeg ikke har set og der vil jo altid være nogle man frasorterer af en eller anden årsag.

    Jeg har dog fundet en god portion af hans moderne film, som jeg gerne vil se, baseret 100% på hvem der spiller med.

    Zero Cool26-01-21 14:51

  • ★★★★★★0

    Har du set "Constantine : City of Demons"? Den er også ret fed. Super flot animeret og en meget dyster fortælling.

    Nope, det har jeg ikke. Jeg har haft ret svært ved at holde styr på de film og serier, som er kommet fra DC igennem de senere år. Når HBO Max lander i Danmark, satser jeg stærkt på at de alle ligger derpå, så jeg kan få dem set.

    Det siges at både Justice League Action og den nye Harley Quinn-serie er virkelig god underholdning.

    Zero Cool26-01-21 14:53

  • ★★★★★0

    Harley Quinn serien er go underholdning. Der er mange laugh out loud moments og folkene bag kender deres karaktere, og tager også dybt gas på dem.

    Elwood26-01-21 15:17

  • ★★★★★1

    Jeg fik endelig set Split forleden og sikke et comeback for M. Night Shyamalan, som jeg eller havde opgivet alt håb for efter en stribe ret dårlige film. "Split" er dog helt på niveau med hans tidligere værker og er en overraskende vellykket og genial måde at lave en superhelte/superskurke film på.

    James McAvoy er fuldstændig forrygende i hovedrollen og Anya Taylor-Joy en intelligent form for final girl. Duellen og sammenkoblingen af de to modsætninger danner rammen om en virkelig stærk historie.

    Så nu skal jeg klart have bestil "Glass", så jeg kan få set afslutningen på trilogien.

    8/10

    En anden positiv overraskelse var Guilermo Del Toros Crimson Peak, der delte vandende i sin tid og blev beskrevet som kedelig og uspændende og en fiasko af en horrorfilm. Det var dog slet ikke min oplevelse af filmen, som jeg tror er blevet markedsført helt forkert.

    Godt nok er der spøgelser og horrorelementer med, men "Crimson Peak" er primært en blanding af gotisk kærlighedshistorie og et krimi-mysterium og som sådan fungerer den ganske overbevisende. Men der er da også et par gode chok undervejs, og i den store finale bydes der på en solid og vanvittig omgang horror, som også er ret vellykket udført.

    Så er det samtidig også en utrolig flot film med sans for detaljen både ift kostumer og kulisserne, samt en film der byder på fire stærke skuespilspræstationer, så den har mange ting der fungerer.

    8/10

    Anmelderen Mark Kermode beskriver filmen her og følger op med et senere indslag, hvor folk fortæller hvorfor de ikke brød sig om filmen og dem der rigtig god kunne lide den. Det er ret interessant at høre for og imod, når en film skaber så forskellige indtryk hos publikum.

    youtu.be/pblJ9ezz4hs

    youtu.be/AbG_TqZjGpY

    NightHawk26-01-21 15:28

  • ★★★★★0

    Tja, der var ikke noget tidspunkt undervejs, hvor jeg træk på smilebåndet.

    Som skrevet ovenfor, har jeg planer om at se Manhattan, hvor han har hovedrollen, så han får da minimum ét forsøg mere. Men altså, mon ikke at både jeg og Allen overlever, hvis jeg ikke ser flere af de film, hvor han har en hovedrolle - der er trods alt tusindvis af film derude, som jeg ikke har set og der vil jo altid være nogle man frasorterer af en eller anden årsag.

    Jeg har dog fundet en god portion af hans moderne film, som jeg gerne vil se, baseret 100% på hvem der spiller med.

    Jeg er spændt på at høre, hvad du synes om "Manhattan".

    Jojo, selvfølgelig overlever du da og hvis du ikke bryder dig om hans film eller primært de film, hvor han selv spiller hovedrollen, er det da selvfølgelig også helt fint med mig. Vi har jo alle sammen forskellig smag både mht humor og alt muligt andet, så det er da helt fair hvis du har det på den måde. Jeg ville såmænd også blot komme med et par anbefalinger, hvis du skulle få lyst til at se mere end "Manhattan". :) 

    Hvilke af hans moderne film, har du så mest lyst til at give en chance?

    NightHawk26-01-21 15:35

  • ★★★★★0

    Nope, det har jeg ikke. Jeg har haft ret svært ved at holde styr på de film og serier, som er kommet fra DC igennem de senere år. Når HBO Max lander i Danmark, satser jeg stærkt på at de alle ligger derpå, så jeg kan få dem set.

    Det siges at både Justice League Action og den nye Harley Quinn-serie er virkelig god underholdning.

    De to serier vil jeg da lige holde et vågent øje med. Tak for info. :) 

    NightHawk26-01-21 15:39

  • ★★★★★★0

    Hvilke af hans moderne film, har du så mest lyst til at give en chance?

    Whatever Works, Café Society, Magic in the Moonlight og måske Scoop.

    Zero Cool26-01-21 15:49

  • ★★★★★0

    Whatever Works, Café Society, Magic in the Moonlight og måske Scoop.

     "Café Society" og " Scoop" er de to bedste. Det er fedt at se Kristen Stewart spille på en anderledes måde end hun plejer og hun er rigtig god her.

    "Scoop" er en af mine yndlingsfilm af de nyere af Woody Allens. Woody Allen og Scarlett Johanson udgør et herligt makkerpar som de to amatør-detektiver, der skal forsøge at fange en seriemorder. Kemien mellem de to er på fuld højde med dengang Allen dannede duo med Diane Keaton.

    "Whatever Works" er også ret sjov. Larry David er bare herlig mavesur igennem hele filmen og han har mange morsomme replikker.

    "Magic in The Moonlight" er en af Woody Allens svagere film. Ikke dårlig men en noget tynd omgang lystspil, der dog løftes en del grundet Colin Firth og især Emma Stones formidable skuespil.

    Du bør helt klart også se Woody Allens  thriller "Irrational Man" med Joaquin Phoenix og Emma Stone. Hvis du kunne lide "Match Point", vil du helt sikkert også kunne lide denne film. :) 

    NightHawk26-01-21 16:11

  • ★★★★★1

    Jeg vil gerne give “Annie Hall” et gensyn engang, men for mig var “Manhattan” langt mere i min smag.

    Kruse26-01-21 17:24

  • ★★★★★★0

    Sandt at sige, er Café Society også primært pga. Kristen Stewart.

    Zero Cool26-01-21 18:04

  • ★★1

    Café Society er hans bedste film, og en af de bedste fra 2016! 

    MadMartigan26-01-21 21:03

  • ★★★★★0

    Justice League Action

    Er også meget korte afsnitomkring 5 min. max ca. og meget meta ligesom Harley Quinn serien også kan være, Bane's voice er f.eks. en direkte parodi på Bane fra Dark Knight Rises.

    Her et en af mine farvoritter fra JLA.

    Hvor The Joker har kidnappet Mark Hamill, og ja just watch det viser ret godt den stil de og humor de går efter :)

    youtu.be/EL-VHe_4GmE

    Elwood26-01-21 22:49

  • ★★★★★★1

    Split

    Helt enig i både bedømmelse og karakter.

     Crimson Peak

    Synes jeg også er bedre end sit rygte - men endte dog på 7/10

    Wayne26-01-21 23:37

  • ★★★1

    Genså The good, the bad and the ugly - i engelsk extended version. Stadig suveræn.

    Gormanden27-01-21 00:20

  • ★★★★★★1

    Genså The good, the bad and the ugly - i engelsk extended version. Stadig suveræn.

    Skrev denne anmeldelse af den, for et par måneder siden;

    The Good, The Bad and The Ugly.

    Regnede lidt på det, og kom frem til at det må være 16 år siden jeg sidst har set en af Sergio Leones bedste film - for mig DEN bedste.

    Men hundredvis af film senere, ville den så stadig være lige så god som jeg huskede den?

    Allerede i filmens prolog dukker nogle af Leones særkender op - de store panoramabilleder, kombineret med ekstreme nærbilleder hvor ansigterne viser følelser som frygt, vrede og begejstring. Leone kan som få fortælle om smerte og afmagt, med ganske få replikker.

    Man introduceres til vores tre hovedpersoner;

    Blondie - The Good (Clint Eastwood) - som slet ikke er god, han er bare mindre slem end de andre. Proffesionel gunslinger - som lever af at fuske med dusører som han indkasserer, hvorefter han slipper skurken løs - for derefter at gentage det samme i den næste by.

    Angel Eyes - The Bad (Lee Van Cleef) - som absolut ikke har engle øjne, men som bestemt er gennemført ond. Påtaget officer i hæren, men absolut leder af en bande røvere og banditter.

    Tuco - The Ugly (Eli Wallach). Ikke direkte grim, og i virkeligheden heller ikke særlig grusom. Eftersøgt, med et alenlangt synderegister - og derfor en del af Blondies fupnummer, da filmen starter.

    Filmens omdrejningspunk er en "skattejagt" som foregår midt i den amerikanske borgerkrig. Skatten er 200.000 dollars som nogle sydstats soldater har stjålet fra egen kasse - og som de nu slås indbyrdes om at beholde for sig selv.

    Angel Eyes drages ind i historien, da han hyres af den ene soldat til at dræbe en anden - og skaffe oplysninger om en tredje. Han beslutter dog straks, at de penge vil han selv beholde - når han finder dem - hvilket fører til et par drab.

    Samtidig ophører Blondies og Tuco's samarbejde, på en måde som gør Tuco ret hævngerrig.

    Resten af handlingen skal ikke røbes her, den skal man selv opleve - hvis man ikke allerede har gjort det.

    Man skal være forberedt på at den er lang - tæt på 3 timer - og man skal være tålmodig, for Sergio Leone er detaljernes mand. INGEN har nogensinde turdet at trække en scene så længe som Leone gør. Men sætter man (som jeg) pris på at virkelig spænding opbygges maksimalt - så vil man elske det!

    Filmens helt store hovedperson er Eli Wallach, som gennemgår hele følelsesregisteret - og som er den eneste person som er i flere dimensioner. Han er rasende, han er ond, han er grådig og han er indsmigrende.

    Eastwood er måske det helt store trækplaster - men vi får intet at vide om ham - og han er egentlig kun betragter til det hele, dog med sin egen form for retfærdighed.

    Lee Van Cleef er modsætningen til Wallach - man ved kun at han er ond - han udtrykker aldrig en følelse - og alligevel er han skræmmende perfekt til rollen.

    Filmen har et genialt forløb - og fantastiske billeder undervejs - som eksempel skal man nyde Wallach til hest, med lyserød paraply - midt i ørkensolen.

    Filmen er, trods 54 år, stadig et mesterværk - og med Ennio Morricone's legendariske score som lydkulisse.

    "You see in this world there's two kinds of people my friend - those with loaded guns, and those who dig. You dig."

    10/10

    Wayne27-01-21 08:57

  • ★★★0

    Skrev denne anmeldelse af den, for et par måneder siden;

    The Good, The Bad and The Ugly.

    Regnede lidt på det, og kom frem til at det må være 16 år siden jeg sidst har set en af Sergio Leones bedste film - for mig DEN bedste.

    Men hundredvis af film senere, ville den så stadig være lige så god som jeg huskede den?

    Allerede i filmens prolog dukker nogle af Leones særkender op - de store panoramabilleder, kombineret med ekstreme nærbilleder hvor ansigterne viser følelser som frygt, vrede og begejstring. Leone kan som få fortælle om smerte og afmagt, med ganske få replikker.

    Man introduceres til vores tre hovedpersoner;

    Blondie - The Good (Clint Eastwood) - som slet ikke er god, han er bare mindre slem end de andre. Proffesionel gunslinger - som lever af at fuske med dusører som han indkasserer, hvorefter han slipper skurken løs - for derefter at gentage det samme i den næste by.

    Angel Eyes - The Bad (Lee Van Cleef) - som absolut ikke har engle øjne, men som bestemt er gennemført ond. Påtaget officer i hæren, men absolut leder af en bande røvere og banditter.

    Tuco - The Ugly (Eli Wallach). Ikke direkte grim, og i virkeligheden heller ikke særlig grusom. Eftersøgt, med et alenlangt synderegister - og derfor en del af Blondies fupnummer, da filmen starter.

    Filmens omdrejningspunk er en "skattejagt" som foregår midt i den amerikanske borgerkrig. Skatten er 200.000 dollars som nogle sydstats soldater har stjålet fra egen kasse - og som de nu slås indbyrdes om at beholde for sig selv.

    Angel Eyes drages ind i historien, da han hyres af den ene soldat til at dræbe en anden - og skaffe oplysninger om en tredje. Han beslutter dog straks, at de penge vil han selv beholde - når han finder dem - hvilket fører til et par drab.

    Samtidig ophører Blondies og Tuco's samarbejde, på en måde som gør Tuco ret hævngerrig.

    Resten af handlingen skal ikke røbes her, den skal man selv opleve - hvis man ikke allerede har gjort det.

    Man skal være forberedt på at den er lang - tæt på 3 timer - og man skal være tålmodig, for Sergio Leone er detaljernes mand. INGEN har nogensinde turdet at trække en scene så længe som Leone gør. Men sætter man (som jeg) pris på at virkelig spænding opbygges maksimalt - så vil man elske det!

    Filmens helt store hovedperson er Eli Wallach, som gennemgår hele følelsesregisteret - og som er den eneste person som er i flere dimensioner. Han er rasende, han er ond, han er grådig og han er indsmigrende.

    Eastwood er måske det helt store trækplaster - men vi får intet at vide om ham - og han er egentlig kun betragter til det hele, dog med sin egen form for retfærdighed.

    Lee Van Cleef er modsætningen til Wallach - man ved kun at han er ond - han udtrykker aldrig en følelse - og alligevel er han skræmmende perfekt til rollen.

    Filmen har et genialt forløb - og fantastiske billeder undervejs - som eksempel skal man nyde Wallach til hest, med lyserød paraply - midt i ørkensolen.

    Filmen er, trods 54 år, stadig et mesterværk - og med Ennio Morricone's legendariske score som lydkulisse.

    "You see in this world there's two kinds of people my friend - those with loaded guns, and those who dig. You dig."

    10/10

    Enig i den anmeldelse. Dog opfatter jeg bestemt Blondie som mere end en betragter, da hans valg og handlinger jo har stort betydning for forløbet af filmen.
    Snart skal min absolutte favorit “Once apon....” også på til et gensyn. Har lige bestil en 65” fladskærm, 4k og er lidt bekymret for at det fremover ikke er holdbart at se de gamle dvd’er fra samlingen på den skærm. Så måske skulle man investere i en bluray af “once apon...” og andre favoritter der stadig er på dvd. 

    Gormanden28-01-21 10:29

  • ★★★★★★0

    Enig i den anmeldelse. Dog opfatter jeg bestemt Blondie som mere end en betragter, da hans valg og handlinger jo har stort betydning for forløbet af filmen.
    Snart skal min absolutte favorit “Once apon....” også på til et gensyn. Har lige bestil en 65” fladskærm, 4k og er lidt bekymret for at det fremover ikke er holdbart at se de gamle dvd’er fra samlingen på den skærm. Så måske skulle man investere i en bluray af “once apon...” og andre favoritter der stadig er på dvd. 

    Min udgave af The Good, The Bad and The Ugly stammer fra en 6 disc collection; The Spaghetti Western Collection, hvor der virkelig er kræset for kvalliteten - selvom det er en DVD udgave.

    Jeg har ikke noget at udsætte på kvalliteten - og så den på 55 tommer (kan selvfølgelig ikke svare for om 65 tommer gør en væsentlig forskel - men her stod det kvivskarpt) - så pt har jeg ingen planer om at købe BD versionen.

    Once Upon - intro'en er helt genial. Jeg elsker måden Leone - stort set uden tale - skaber et drama, ud af nærbilleder, knirkende lyde, en flue - og et tog som nærmer sig.

    Han formår at skabe en scene med personer, som man sagtens kunne have lavet en hel film om - bare for at dræbe dem, kort efter.

    Så mange instruktører kunne lære så meget ved bare at se den scene - pauser skaber en stærkere film, sammen med modet til at fastholde beskueren.

    Wayne28-01-21 11:04

  • ★★★0

    Once Upon - intro'en er helt genial. Jeg elsker måden Leone - stort set uden tale - skaber et drama, ud af nærbilleder, knirkende lyde, en flue - og et tog som nærmer sig.

    Han formår at skabe en scene med personer, som man sagtens kunne have lavet en hel film om - bare for at dræbe dem, kort efter.

    Så mange instruktører kunne lære så meget ved bare at se den scene - pauser skaber en stærkere film, sammen med modet til at fastholde beskueren.

    Helt enig, they dont make them anymore :)

    nutidens tempokrav sætter helt andre standarder for film. Min yngste datter på 16 så med og syntes den var fed, men dog også liiidt langsom, lang og actionløs. Men hun forstod og kunne lide Leones stil og nærbilleder og filmens intensitet/spændingsopbygning, som hun syntes var “nyskabende” :) sjov vinkel

    Gormanden28-01-21 22:01

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen