Forum - Forum-tråd: Heads-up - go'e filmtilbud mv.

Heads-up - go'e filmtilbud mv.

  • ★★★★★0

    Haha, ja det er sandt. Jeg havde da helt glemt, at "The Rock" og "Armageddon" også har været udgivet af Criterion. Det er godt nok også spøjst hvordan lige de to film blev en del af Criterions bibliotek. :)

    The Rock er sgudda stor filmkunst!

    David Lund18-04-21 21:32

  • ★★★★★0

    Men Armageddon, og det er det dom får mig til at tænke på hvad er deres kriterier for en Criterion film :)

    Elwood18-04-21 22:26

  • ★★★★★0

    Men Armageddon, og det er det dom får mig til at tænke på hvad er deres kriterier for en Criterion film :)

    Michael Bay sagde nok til dem, at han kun havde ET krav, hvis de så gerne ville udgive The Rock =)

    David Lund18-04-21 22:30

  • ★★★★★★0

    Men Armageddon, og det er det dom får mig til at tænke på hvad er deres kriterier for en Criterion film :)

    Det kan godt være at jeg husker forkert, men jeg mindes at nogen på Filmz fortalte, at Bays to film blev udgivet af Criterion Collection, fordi han bad om det. De blev begge udgivet på LD og senere på på DVD, men er aldrig blevet genudgivet på Blu-ray fra CC.

    De lader dog til at have ændret retning over de sidste 4-5 år og favner bredere end de har gjort før, bl.a. med deres udgivelse af Godzilla-filmene, Bruce Lee-film og diverse Netflix-film.

    Zero Cool18-04-21 22:36

  • ★★★★★0

    The Rock er sgudda stor filmkunst!

    Jeg har intet imod "The Rock". Det er en top underholdende film, som jeg også har stående i min samling. :)

    Men Criterion har jo et ry for at være creme de la creme, når det kommer til udgivelser, hvor det primært plejer at være enten arthouse, gamle amerikanske klassikere eller ikke-engelsksprogede filmperler/klassikere de udgiver.

    På den baggrund skær det derfor lidt i øjnene, når der så dukker noget så svulstigt og mainstream op som "The Rock" og "Armageddon". Og i princippet også med en film som "Deep Cover", der villet have passet mere logisk ind i Arrow Videos katalog. 

    Men som Bruno også skriver, så har Criterion ændret sig de sidste par år. Alligevel skal jeg lige vænne mig til at se bestemte titler fra det selskab. :)

    NightHawk19-04-21 17:20

  • ★★★★★1

    Jaja, det var nu også bare for sjov. Ved godt det ikke er de typiske Criterion-titler.

    (men The Rock er stadig stor filmkunst!!!)

    David Lund19-04-21 18:13

  • ★★1

    Selvom de to Bay-titler måske virker lidt underlige, så skal man også huske på, at film på hjemmemarkedet typisk blev behandlet meget dårligt dengang. De almindelige udgivelser var næsten altid beskåret i idiotiske fullscreen-versioner og uden noget ekstramateriale. Criterion udgav derimod Bays film i det rigtige filmformat, uklippet og med ekstramateriale mm.

    I den periode udgav Criterion desuden også mainstreamfilm som bl.a. “Robocop”, “Silence of the Lambs” og “The Game”. For mig har Criterion altid handlet om den omsorg de gav filmene, og ikke så meget om hvor smalle eller hvor store titlerne på dem har været.

    Michael Andersen19-04-21 18:44

  • ★★★★★★0

    Begge er ikoniske 90'er-actionfilm, så synes de passer fint nok i CC.

    Og The Rock er sådan helt oprigtig god :)

    Armageddon er fin lir, og jeg synes faktisk den er rigtig god, indtil de går full retard på asteroiden. 

    Guldager19-04-21 19:36

  • 1

    Deepdiscount.com har 15% rabat på alle film, der er på lager. Promo-kode FLOWERS. 

    gorzelak19-04-21 21:22

  • ★★★★1

    Deepdiscount.com har 15% rabat på alle film, der er på lager. Promo-kode FLOWERS. 

    Yay! Tak for tippet!

    thomsen20-04-21 13:07

  • ★★★★1

    Det kan godt være at jeg husker forkert, men jeg mindes at nogen på Filmz fortalte, at Bays to film blev udgivet af Criterion Collection, fordi han bad om det. De blev begge udgivet på LD og senere på på DVD, men er aldrig blevet genudgivet på Blu-ray fra CC.

    Det er sådan, jeg husker det. 

    Der er mange purister, der har været lidt fortørnede over den beslutning gennem årene. Især fordi Criterions mission statement dengang sagde noget om, at de ville være en samling af vigtige klassiske og samtidige film. 

    Jeg kan huske, at Criterion selv forsvarede sig med, at Bays film var et godt eksempel på 1990'ernes "high concept" actionfilm. 

    I realiteten har det dog nok været ren kassetænkning. Jeg har ladet mig fortælle, at de to Michael Bay-film er blandt de af Criterions udgivelser, der har solgt allermest. Dermed har overskuddet fra dem nok været med til at betale for, at mange andre, mere smalle film også har fået en chance.

    Criterion er i dag, udbudsmæssigt, nogenlunde tilbage, hvor de startede. 

    Markedet for laserdisk var rimeligt smalt, og de store filmselskaber havde som regel intet problem med at udleje rettighederne til små labels som Criterion, så de kunne lave deres egne udgivelser.

    Den mulighed blev der lukket ned for i årevis, da dvd pludseligt gik hen og blev big business, og alle selskaberne selv ville have deres egen bid af kagen. Derfor mistede Criterion også undervejs rettighederne til mange film, de allerede havde udgivet.

    Nu er vi tilbage til et punkt, hvor blu-ray er et nichemarked, i hvert fald når vi taler om alt andet end de nyeste mainstreamudgivelser. Og UHD er endnu mindre, en niche i en niche. 

    Derfor kan Criterion igen få lov til at udgive mange af de ting, de ikke kunne få adgang til i dvd'ens storhedstid, og de får rettighederne tilbage til nogel af de ting, de tidligere var nødt til at lade udgå. 

    Hvis man ser på, hvad de udgav dengang mediet hed laserdisk, så havde de faktisk en del mere mainstream på programmet, blandt alle kunstfilmene og klassikerne. 

    thomsen20-04-21 13:23

  • ★★★★3

    ADVARSEL wall-of-text om (gisp!) stumfilm:

    Jeg skrev forleden til Filmmuseum München for at høre mere om deres nye restaurering af Der Golem, wie er ind die Welt Kam (The Golem, 1920). 

    Jeg har vistnok allerede skrevet lidt om den herinde sidste år.

    Som dem, der interesserer sig for den slags gamle ting, nok ved, så findes der jo allerede én flot restaurering af filmen. Den er oven i købet kun få år gammel og baseret på det originale eksportnegativ, der dukkede op i et hollandsk filmarkiv.

    Den eksisterende restaurering er foretaget af den kendte Wilhelm Murnau Stiftung i Tyskland, og det er den, man får, hvis man køber filmen på blu-ray fra fx Kino eller Eureka. Desværre er den ikke helt komplet.

    Det der med, at den er baseret på et negativ beregnet til eksport, er en vigtig detalje. For tilbage i stumfilmstiden var det ikke ualmindeligt, at man indspillede med to kameraer ved siden ad hinanden. På den måde fik man to negativer - ét til hjemmemarkedet og et til eksport. Man sendte så typisk eksportnegativet til udlandet, hvor man der kunne trække nye kopier af filmen, så man slap for at skulle trække alle kopier fra det ene negativ i hjemlandet og så betale dyrt for at sende en masse af dem til udlandet.

    Men når man optog med to kameraer ved siden ad hinanden, så betød det også, at der var små forskelle i kameravinklerne mellem de to versioner, og der kunne sagtens være andre forskelle også, fx forskellige optagehastigheder, så de samme scener fik forskellig længde, alt efter hvilken version man så, eller at man direkte havde udvalgt forskellige "takes" af en scene som det bedste til hver sin version. 

    Da FWMS stod med et næsten, men ikke helt kopmlet eksportnegativ, så valgte de derfor ikke at fylde hullerne med materiale fra den originale tyske version, for det ville ikke være tro mod, hvordan filmen oprindeligt var - både fordi der naturligvis ville være forskel i kvaliteten mellem de forskellige prints, men også fordi der, som sagt, kunne være forskelle i optagehastighed og kameravinkler, som ville gøre det svært at splejse hele indstillinger sammen fra forskellige kilder.

    Filmmuseum München har i stedet valgt at restaurere den originale tyske version til hjemmemarkedet ud fra det bedste overlevende materiale, der findes af den. Her findes negativet, så vidt jeg ved, ikke længere, og vi må derfor nok forvente, at deres restauering ser knap så skarp ud som den fra FWMS. Til gengæld er den mere komplet.

    Desuden er det lykkedes FM at grave noderne frem til filmens originale score af Hans Landsberger, og de har fået musikken nyindspillet med et symfoniorkester sidste år. 

    Jeg skrev og spurgte FM, om vi kunne forvente at se Der Golem på disk. Jeg fik svar fra Stefan Drössler, der er leder af museet, men som også er involveret i Edition Filmmuseum, et lille tysk label, der specialiserer sig i dvd-udgivelser med restaureringer fra et samarbejde mellem forskellige filmmuseer og -arkiver.

    Stefan Drössler svarede tilbage, at planen var, at restaureringen af Der Golem først skulle have verdenspremimere på en aller anden filmfestival med ledsagelse af et symfoniorkester. Først derefter ville den udkomme på disk. 

    Hvornår det kan ske, afhænger helt af situationen med Covid. Men han regnede med, at disken ville udkomme enten til efteråret 2021 eller til foråret 2022.

    Som en stor bonus vil disken indeholde en ny rekonstruktion af den originale Der Golem fra 1915. Den har man i mange år regnet for at være gået tabt, og det er den vel teknisk set stadigvæk. Men hvor man længe kun kendte til en enkelt overlevende scene (som kan ses på YouTube), så fandt man tilbage i 00'erne yderligere 5-6 minutter. Og for få år siden opdagede man en hel rulle, der havde overlevet - i øvrigt i samme arkiv i Sydamerika, hvor man også fandt den stort set komplette udgave af Metropolis. 

    Dermed har man stadigvæk kun lidt under halvdelen af filmen - ca. 24 minutter ud af en spilletid på omkring en time. Men altså nok til, at man kan rekonstruere og genfortælle resten af historien med tekst og billeder. 

    Modsat Der Golem, wie er in die Welt kam (1920), så foregår den originale Der Golem (1915) i nutiden (dvs. i 1915), hvor en mand finder golem gravet ned i ruinerne af et jødisk tempel. Der Golem, wie er ind die Welt kam er derimod den levende lerstatues oprindelseshistorie og dermed i virkeligheden en prequel til den første film.

    Edition Filmmuseum har indtil nu kun udgivet på dvd, men der går rygter om, at Der Golem, wie er in die Welt kam også vil komme på BD. Det er dog ikke noget, de har kommenteret på til mig.

    thomsen24-04-21 13:37

  • ★★★★2

    Endnu en nyhed fra Filmmuseum München og Edition Filmmuseum.

    Jeg har i flere år gerne ville eje Der Student von Prag i udgaven fra 1926. Den har nemlig Conrad Veidt i hovedrollen som studenten, der sælger sit spejlbillede til Djævlen. Og Veidt er en af mine yndlingsskuespillere.

    I forvejen har Edition Filmmuseum udgivet en flot dobbelt-dvd-udgave af den originale Der Student von Prag fra 1913. Det er på mange måder en interessant film. Det er en af de første tyske film i spillefilmslængde, og en af de første, måske endda den første, lange (gotiske) horrorfilm. Det er også den store tyske skuespiller Paul Wegeners første filmrolle (det var ham, der senere gik til den som lermonsteret i Der Golem), og så er den i øvrigt instrueret af pæredanske Stellan Rye.

    1926-udgaven regnes dog for at være en langt bedre og mere underholdende film. Men desværre har den eneste mulighed for at eje den indtil nu været en gammel dvd-udgave fra amerikanske Alpha Video, som oven i købet skulle være så dårlig, at den nærmest ikke skulle være til at holde ud at se - taget fra et slidt print mange generationer væk fra negativet og klippet ned, så der skulle mangle i omegnen af tyve minutter.

    Derfor blev jeg glad, da jeg for nylig hørte, at filmmuseet i München havde vist en ny restaurering af Der Student von Prag (1926) gratis online sidste år. 

    Jeg skrev og spurgte dem, om der var en chance for, at den ville udkomme på disk, og jeg fik det svar, at den efter planen udkommer i begyndelsen af 2022.

    Og ikke nok med det. Samtidigt planlægger Edition Filmmuseum nemlig at udgive en anden film af samme instruktør, Henrik Galeen, nemlig Alraune (1928). Alraune er ligesom Der Student von Prag baseret på en historie af den kontroversielle tyske forfatter Hanns Heinz Ewers. Den er filmatiseret en del gange, men de bedste versioner går for at være stumfilmsudgaven fra 1928 og tonefilmsudgaven fra 193. Begge har i øvrigt Brigitte Helm i hovedrollen som Alraune. Hun kendes nok bedst for rollen som robotten i Metropolis

    Alraune er en slags Frankenstein-historie om en videnskabsmand, der med udgangspunkt i middelalderlegenderne om alruneroden skaber et kunstigt menneske, den smukke, men følelseskolde titelkarakter, som lokker mænd i fordærv. 

    Filmmuseum München er ved at restaurere Alraune (1928) lige nu og regner med at have premiere på filmen til efteråret. Dernæst skal der indspilles musik til filmen. Den nye restaurering skulle være længere end alle andre versioner, der indtil nu har været tilgængelig, og have korrekt farvelægning (tinting) af scenerne. 

    thomsen24-04-21 19:18

  • ★★★★2

    Og for at lave hattrick med stumfilmsnyhederne så er der også lidt nyt på filmbogsfronten:

    For et-to år siden var der en, der skrev i Nosferatu-tråden på blue-ray.com, at den tyske historiker Jens Geutebrück var i gang med en ny bog om filmen og bl.a. havde opstøvet en masse nye fotos. Indlægget var vedhæftet et foto, jeg aldrig har set før, af skuespilleren Max Shreck i fuld Nosferatu-maskering.

    På det tidspunkt havde jeg næsten lige læst en anden tysk historikers bog om filmen, nemlig Rolf Gieses The Nosferatu Story, der udkom i 2019 på fagbogsforlaget McFarland.

    Rolf Gieses bog er udmærket og har både nogle interessante detaljer om filmens samtid samt tør at tage en diskussion af de problematiske antisemitiske træk i Nosferatu. Men den lider af det samme problem, som alle andre bøger om filmen lider af: den fortæller ikke rigtigt noget nyt om filmens baggrund, som vi ikke allerede ved, og vi ved faktissk ikke så voldsomt meget.

    Den store hage har i mange år været, at hvor mange andre spændende film fra perioden blev produceret af veletablerede selskaber, så var Nosferatu den eneste filmproduktion overhovedet fra et lille, nystartet produktionsselskab, som oven i købet gik konkurs lige bagefter. Dermed har mange vigtige dokumenter formentligt ikke overlevet til i dag.

    Jens Geutebrück har dog tilsyneladende brugt flere årtier på at researche filmen og fundet en masse nye detaljer. 

    Det er der kommet flere ting ud af.

    I næste måned skulle gerne udkomme Die Nosferatu Chronik, der stringent fortæller om tilblivelsen og indeholder en masse hidtil ukendte fotografier.

    Til september udkommer så hovedværket, Der Fall Nosferatu, som Geutebrück har skrevet i samarbejde med Rolf Giesen og den tyske filmmager Holger Mandel. Den skulle indeholde alt om Nosferatu og både beskrive tilblivelsen, men også alt udenom. Fx skulle vi endeligt få svar på, om det virkeligt passer, at man brændte kopier af filmen, efter Bram Stokers enke vandt en retssag mod filmselskabet for at have filmatiseret Dracula uden at få lov. 

    Endeligt er det så planen indenfor et år eller to at (gen)udgive det originale manuskript.

    Det originale manuskript dukkede op i 1960'erne og er blevet udgivet på engelsk i den tyske filmhistoriker Lotte Eisners bog Murnau. Den bedste udgave er den tyske oversættelse fra 1979, hvor man inkluderede en facsimile af manuskriptet inkl. Murnaus originale, håndskrevne kommentarer. Den er desværre ret svær at finde i dag, men den findes på de danske biblioteker. 

    Alle bøgerne kræver, at man kan læse tysk. Jeg kunne dog godt forestille mig, i lyset af de mange nye informationer og Rolf Gieses erfaring med at udgive på engelsk, at vi kommer til at se en engelsk oversættelse på et tidspunkt. Det er trods alt en af de vigtigste tyske film overhovedet. 

    thomsen24-04-21 19:48

  • ★★★0

    Er der nogen der ved om den tyske version af LOTR 4K har noget mystisk udover coveret? Jeg specielt på om alle menuerne er på tysk, eller endnu værre - om on-screen teksterne måske skulle være det.

    www.amazon.de/Herr-Ringe-Extended-Trilogie-Blu-ray/dp/B08KHWNPTC/ref=sr_1_1

    gi-jones26-04-21 23:01

  • ★★★0

    Er der nogen der ved om den tyske version af LOTR 4K har noget mystisk udover coveret? Jeg specielt på om alle menuerne er på tysk, eller endnu værre - om on-screen teksterne måske skulle være det.

    www.amazon.de/Herr-Ringe-Extended-Trilogie-Blu-ray/dp/B08KHWNPTC/ref=sr_1_1

    bluray-disc.de/blu-ray-filme/150715-der_herr_der_ringe_trilogie_kinofassung_und_extended_edition_4k_4k_uhd

    Steffan Rasmussen26-04-21 23:05

  • ★★★★★★1

    Er der nogen der ved om den tyske version af LOTR 4K har noget mystisk udover coveret? Jeg specielt på om alle menuerne er på tysk, eller endnu værre - om on-screen teksterne måske skulle være det.

    www.amazon.de/Herr-Ringe-Extended-Trilogie-Blu-ray/dp/B08KHWNPTC/ref=sr_1_1

    Jeg har den udgave, og alt er engelsk. Og det ser eddermame godt ud!

    Guldager27-04-21 06:19

  • ★★★0

    Jeg har den udgave, og alt er engelsk. Og det ser eddermame godt ud!

    Sweet. Så prøver jeg sgu lykken. Den er noget billigere af en eller anden grund, og jeg er lidt ligeglad med coveret.

    gi-jones27-04-21 09:41

  • ★★★0

    Amazon.de har i øvrigt gratis forsendelse lige nu. Ikke helt sikker på hvorfor eller hvor længe, men jeg fik min LOTR uden at betale fragt.

    gi-jones27-04-21 11:18

  • ★★★0

    Amazon.de har i øvrigt gratis forsendelse lige nu. Ikke helt sikker på hvorfor eller hvor længe, men jeg fik min LOTR uden at betale fragt.

    Det har de altid, når du bestiller for over €39

    Steffan Rasmussen27-04-21 12:17

  • ★★★0

    Sådan bliver man jo klogere :)

    gi-jones27-04-21 13:27

  • ★★★★★0

    Sweet. Så prøver jeg sgu lykken. Den er noget billigere af en eller anden grund, og jeg er lidt ligeglad med coveret.

    Lyder da også meget fedt med, Der Herr Der Ringe, eller hvad den hedder :)

    Elwood27-04-21 14:20

  • ★★★0

    Måske har der været noget om det tidligere i tråden, men mere goes:

    HVIS min pakke fra Arrow nappes i tolden/jeg skal betale told og udgifter oveni, kan man få Arrow til at dække omkostningerne eller hvordan? Jeg har VIRKELIGT set frem til "Donnie Darko" i UHD, men det bliver for hjernedødt med det ekstra gebyr.

    Dolphinfriendly27-04-21 15:03

  • 0

    Måske har der været noget om det tidligere i tråden, men mere goes:

    HVIS min pakke fra Arrow nappes i tolden/jeg skal betale told og udgifter oveni, kan man få Arrow til at dække omkostningerne eller hvordan? Jeg har VIRKELIGT set frem til "Donnie Darko" i UHD, men det bliver for hjernedødt med det ekstra gebyr.

    Jeg tror ikke, Arrow betaler eventuelle importomkostninger. Det er vist kun hos Zavvi og Amazon, den mulighed findes (og det synes at være hit or miss, om Zavvi punger ud). 

    gorzelak28-04-21 16:35

  • ★★★★1

    Jeg tænker det samme som gorzelak. Arrow trækker jo den engelske moms fra (VAT), hvis man bestiller fra et EU-land, vel netop fordi de ved, at vi skal betale lokal moms (+ gebyr), når pakken ankommer. 

    thomsen28-04-21 17:22

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen