Har oplevet meget Lovecraft, da jeg var en ivrig spiller af Call of Cthulhu. Jeg har godt nok slået mange saving throws mod min sanity :D
Moovy Exclusive: Lovecraft på det hvide lærred
H.P. Lovecraft er en af de største inspirationskilder til moderne horror. Men hvorfor? Og hvorfor er den ikoniske forfatter så svær at filmatisere?
I anledning af at Cinemateket i København denne måned viser en serie med udvalgte filmatiseringer af H. P. Lovecrafts historier (kurateret af undertegnede!), bringer vi her en indføring i en af USA's mest indflydelsesrige horror-forfattere.
Forfatteren Howard Phillips Lovecraft (1890-1937) voksede op i New England og var fra starten af draget af det fantastiske og det foruroligende – nok hjulpet på vej af et skrøbeligt sind og to forældre, der begge blev sindssyge. Et berømt citat fra ham lyder: "The oldest and strongest emotion of mankind is fear, and the oldest and strongest kind of fear is fear of the unknown." Lovecraft var tydeligvis en bange mand, og frygten for det ukendte drev hans værker. Han skrev et hav af noveller i løbet af sin levetid. De fleste omhandler en form for kosmisk rædsel og antyder, at ældgamle skabninger fra hinsides stjernerne truer med at overtage vores verden. Og alle der får nys om dette, ender med at blive vanvittige.
Han var selv inspireret af horror-forfattere som Edgar Allan Poe, Lord Dunsany og Robert W. Chambers (hvis bog "The King in Yellow" var en kraftig inspiration til første sæson af serien "True Detective"). Men skønt han hutlede sig igennem som pulp-forfatter i sin levetid, hvor han blandt andet skrev historier til magasinet Weird Tales, blev han først berømt i sin eftertid, da mange senere forfattere begyndte at udvide hans litterære univers. De fiktive byer Arkham og Innsmouth, den okkulte bog Necronomicon, samt skabninger som Yog-Sothoth, Dagon og legendariske Cthulhu er blot nogle af H. P. Lovecrafts opfindelser, der har fundet vej ind i andre folks historier.
Nu til dags kender de fleste ham nok primært fra referencer i popkulturen. Metallica har skrevet to sange, der tager udgangspunkt i hans historier. Arkham Asylum optræder i Batmans univers, og anstalten er endda udgivet som Lego-sæt. Cthulhu, der beskrives som et bevinget blækspruttevæsen, har inspireret et hav af tentakelbefængte filmmonstre. Der er lavet både computerspil, rollespil og plysdyr med udgangspunkt i hans universer, og folk som Stephen King, John Carpenter og Guillermo Del Toro sværger til hans værker.
Men relativt få af hans historier er endt med at blive filmatiseret, og de, der er, er som regel billigt producerede B-film eller film, der skjuler deres ophav (eller begge dele!). Det skyldes nok, at han selv i dag anses som en perifer forfatter, i hvert fald hos mainstream-publikummet. Men hovedårsagen er nok det indbyggede paradoks i Lovecrafts historier: De omhandler unævnelige rædsler – den ultimative horror - der dermed også er nærmest umulig at gengive på film. I Lovecrafts historier beskrives det forfærdelige som regel ikke detaljeret, men snarere i vendinger, som antyder noget grufuldt, men som fortælleren ikke kan beskrive eller begribe. Det overlades til læserens fantasi, hvilket er en effektiv måde at skabe uhygge. Tænk bare på, hvordan monstret i "Jaws" eller "Alien" vises så lidt som muligt. Problemet er bare, at når monstret i sidste ende slet ikke kan vises i al sin grufuldhed. Fordi intet slår fantasien, ender man let med en flad fornemmelse.
Det har dog ikke afholdt folk fra at prøve. Roger Corman så potentiale i forfatteren og producerede "The Haunted Palace", som er en filmatisering af Lovecrafts eneste egentlige roman, "Tilfældet Charles Dexter Ward", men filmen blev opkaldt efter en Poe-historie, da filmstudiet mente, at det ville være mere salgbart. Både Tobe Hoopers "Lifeforce" og Lucio Fulcis "The Beyond" lader sig kraftigt inspirere af Lovecrafts litterære univers, og Martin Campbells pre-Bond-film "To Cast a Deadly Spell" er en direkte homage til forfatteren (Fred Ward spiller hovedrollen som en detektiv ved navn Harry Philip Lovecraft). John Carpenters "The Fog", "The Thing" og Prince of Darkness" emmer alle tre af HPL's mytologi, men kronen på værket må siges at være "In the Mouth of Madness" - den ultimative meta-hyldest til Carpenters store idol og hans kosmiske rædsler med sin historie om en detektiv, der prøver at opstøve en mystisk horror-forfatter og ender med at blive fanget i hans fiktive univers.
Få instruktører har dog beskæftiget sig så meget med H. P. Lovecraft som Stuart Gordon, der døde sidste år. Fra splatterkomedien "Re-Animator" (en filmatisering af en af Lovecrafts få bestillingsarbejder) over "From Beyond", "Castle Freak" og "Dagon" (en moderne filmatisering af forfatterens "Skyggen over Innsmouth"), samt afsnittet "Dreams in the Witch-House" i "Masters of Horror"-serien. Men forfatterens værker har fået bredere anerkendelse i takt med at horror-genren har fået lov til at rykke ind i dagligstuen hos det gode selskab. Se bare på instruktører som Jordan Peele, der har trukket genrefilm ud af nichemarkedet. Og netop Peele var også med til at producere sidste års filmatisering af "Lovecraft Country", der genfortolker forfatterens temaer ud fra et sort perspektiv.
Selv en Oscar-vindende instruktør som Guillermo Del Toro har aldrig lagt skjul på sin kærlighed til Lovecraft. Monstrene i både hans "Hellboy"-film og "Pacific Rim" trækker tydelige referencer til Cthulhu og des lige, og hans drømmeprojekt er at filmatisere den ikoniske novelle "At the Mountains of Madness". Han forsøgte i over et årti at få den finansieret gennem tre forskellige studier og med James Cameron som co-producer og selveste Tom Cruise i hovedrollen. I sidste ende turde man dog ikke satse på en storstilet Lovecraft-blockbuster, men Del Toro har stadig ikke opgivet drømmen. Hvem ved, måske kan vi stadig se frem til et LCU: Lovecraft Cinematic Universe?
"H.P. Lovecraft" – manden, myten, monstrene" kører i Cinemateket i København fra mandag 9. august til 7. september. Læs mere om filmserien her.