Anmeldelse: Pagten

Besættende drama om dansk litteraturs kronede dronning er et hovedværk i nyere dansk film.

"Lidelse er lykkens pris", lyder et ordsprog. I berøringen af valgets konsekvenser eksisterer dybt iboende omkostninger, der i sidste ende skaber sårbare eller hærdede eksistenser. Dilemmaet er et eksistentielt vilkår, og bag stor kunst rumsterer ofte erfaringer fra smerte og lyksalighed. Et ledende spørgsmål kan spidses an retorisk for at underbygge citatet: Ville du gå gennem stor lidelse for at blive en stor kunstner? Mens der tygges på dén, spekulerer du sikkert over, hvem der står bag citatet. Svaret er Karen Blixen.

17 år er der gået, siden Karen Blixen (Birthe Neumann) opgav eventyret i Kenya. Den nu aldrende og verdenskendte forfatterinde har i stedet overtaget Rungstedlund i Nordsjælland, som er blevet et centrum i Danmarks kulturliv. Som skæbnen vil det, er tilværelsen i de blomsterrige omgivelser ikke en dans på roser uden torne. Ødelagt af syfilis og tabet af hendes livs kærlighed, den britiske storvildtjæger Denys Finch Hatton, har mærket Blixen ind i sjælen. Da hun udser Thorkild Bjørnvig (Simon Bennebjerg) til sit projekt, indgår de to en pagt: Den 63-årige superstjerne lover at gøre det 30-årige digtertalent til en stor kunstner, mod at han skal adlyde hende ubetinget. Hvad der for Bjørnvig fremstod som en uskyldig aftale viser sig at være af en anderledes karakter. Pagten i valget af ambition og fravalget af en almindelig hverdag har imidlertid sine omkostninger for den unge familiefar og ægtemand.

Da Bille August i forbindelse med lanceringen af "Pagten" ridsede temaet op, sagde instruktøren, at "alle er begavet med et talent, som det er ens opgave at udleve. For kun på den måde kan man blive et forløst menneske". Når Blixen trykker Bjørnvig på maven i den sandfærdige beretning, baseret på Bjørnvigs bog af samme navn, presser mesteren lærlingen til et eksistentielt valg mellem middelmådighed eller konsekvent udlevelse af ambitionerne. Det besynderlige og dog enormt menneskelige magtspil mellem én af de allerstørste forfatterinder i verdenslitteraturen og en upåagtet stille eksistens uden retning sniger sig ind som en altopslugende og besættende refleksion over individets skæbne og viljen til at vælge sin egen vej.

Bag Birthe Neumanns fuldstændigt blændende præstation som den über-karismatiske og sarkastisk elegante forfatterinde ridses også ét af velfærd-menneskets største problematikker ned i lakken: Du kan ikke det hele. Og især ikke, hvis du vil det hele. Eller slet ikke vil det nok. Og heller ikke, hvis ikke du tør satse livet og topper rødgrøden med lige dele passion og smerte. Uanset hvilken retning der end vælges. Og værst af alt: Hvad er reelt din egen beslutning? Ikke at Bille August stiller sig til dommer, den position indtager Karen Blixen. I stedet stiller mesterinstruktøren som neutral fortæller, der instruerer fabelagtige præstationer over hele linjen på de andre positioner. Når kæmpetalentet Simon Bennebjerg som Thorkild Bjørnvig står overfor sin elskelige kone, hjerteligt nuanceret spillet af Nanna Skaarup Voss, der med tårer i øjnene er fuldt bevidst om mekanismerne bag Blixens beregnende spil om at ødelægge den ubetingede kærlighed og ønsket om at stå sin mand bi i at opnå sine ambitioner. Selv når den ældre kvinde manipulerer Bjørnvig ud i affære med sin niece, medrivende skildret af Asta August, og en selvudviklingsrejse til Bonn. Og det går rent ind, når låsen til menneskets sjæl så let dirkes op.

Dynamikken mellem persongalleriets transformationer er kalkuleret som et skakspil mellem stormestre. Og dog instrueret med et intimt og mangefacetteret blik og ikke mindst så detaljeorienteret fokus for den yderst komplekse fortælling, at Ingmar Bergman må sende et anerkendende nik et sted fra det hinsides. Bille August har siden genkomsten til dansk film med de mesterlige "Stille hjerte" og "Lykke-Per" bevist, at det ikke er uden grund, at han som én af seks filminstruktører nogensinde har vundet to Guldpalmer, for henholdsvis "Pelle Erobreren" og Bergman-samarbejdet "Den gode vilje". Når "Pagten" føles som kronen på værket, er det, fordi talentet, de mange års arbejde og ringen fuldbyrdes i en hellig treenighed: Sensibiliteten fra den tidlige karrieres ungdomsfilm som "Tro, håb og kærlighed", den helt unikke evne til at forvandle litterære mesterværker til store filmoplevelser og samtidigt aktualisere menneskelige temaer på tværs af fortid og nutid. Vel at mærke med et ekstra lag som en metafortælling, Karen Blixen selv kunne have forfattet.

Blixen i Bille Augusts hænder er en fabelagtig skæbnefortælling. Filmatiseringen af Thorbjørn Bjørnvigs "Pagten" skriver sig ind som filmskaberens hvis ikke bedste bedrift, så et fænomenalt værk på hylden blandt de største hovedværker i nyere dansk film.

Pagten

Kommentarer

Pagten

  • ★★★★★0

    Der er jo nogen mennesker, der ofte mener at film der roses af anmelderne, må være noget lort. Det skal de naturligvis havde lov til at mene. 

    Ja naturligvis - alle anmeldere har jo den samme forkerte mening om alle film. Det kan jeg da godt se. 

    David Lund20-08-21 11:21

  • ★★★★★★0

    Ja naturligvis - alle anmeldere har jo den samme forkerte mening om alle film. Det kan jeg da godt se. 

    Men du har vel godt stødt på den kommentar, at hvis den får dårlig kritik, må den være god og omvendt?

    T. Nielsen20-08-21 11:37

  • ★★★★★0

    Men du har vel godt stødt på den kommentar, at hvis den får dårlig kritik, må den være god og omvendt?

    Det har jeg da. Bare ikke herinde =O

    David Lund20-08-21 11:40

  • ★★★★★★0

    Det har jeg da. Bare ikke herinde =O

    Før nu måske:D

    T. Nielsen20-08-21 12:58

  • ★★★★★0

    Før nu måske:D

    True. Jeg har i hvert fald virkelig dårlig smag så, hvis populærmusik og film skulle være det bedste.

    David Lund20-08-21 13:03

  • ★★★★★★0

    True. Jeg har i hvert fald virkelig dårlig smag så, hvis populærmusik og film skulle være det bedste.

    Det skal du ikke være ked af. Jeg har ingen smag:-D

    T. Nielsen20-08-21 13:38

  • 0

    Ikke at jeg er ekspert på området - men det lyder som et relativt højt tal på to uger for en dansk film?

    Det er på niveau med 'Hvor Kragerne vender' og 'Smagen af sult'.

    Milevidt fra danske film som 'Retfærdighedens ryttere' og 'Druk'.

    TheRealLukeSkywalker20-08-21 13:52

  • 0

    Diskuterer vi i øvrigt virkelig her, om popularitet er lig med kvalitet, ...

    På ingen måde. Det var bare en konstatering af at den "type" film ofte er populære hos anmeldere (=kvalitet?), men ikke trækker de store antal i biograferne.

    Det omvendte gør sig ofte gældende med film som 'Min søsters børn' og 'Far til fire'....

    TheRealLukeSkywalker20-08-21 13:50

  • ★★★★★★1

    Det er på niveau med 'Hvor Kragerne vender' og 'Smagen af sult'.

    Milevidt fra danske film som 'Retfærdighedens ryttere' og 'Druk'.

    Nu fik du mig så til at tjekke op på de faktiske tal.

    www.dfi.dk/viden-om-film/tal-og-fakta/aktuelt-billetsalg

    Pagten har efter 15 dage solgt 117.000 billetter

    Hvor kragerne vender - har gjort omtrent det samme - men på den dobbelte tid.

    Smagen af sult - har lavet knapt 88.000 billetter på 2 måneder

    Det kan vist ikke helt sammenlignes - jeg gætter på at Pagten ender pænt over de to, lagt sammen.

    Fortsætter tendensen (og det vil det givet - også på grund af Biografklub Danmark), så ender det med at blive en af de bedst sælgende film i Danmark i år.

    Det skal siges at jeg ingen aktier har i filmen - og ikke har planer om at gå ind for at se den (måske senere via streaming). Jeg synes dog at man skal bruge fakta rigtigt.

    Wayne20-08-21 14:19

  • ★★★★★0

    På ingen måde. Det var bare en konstatering af at den "type" film ofte er populære hos anmeldere (=kvalitet?), men ikke trækker de store antal i biograferne.

    Det omvendte gør sig ofte gældende med film som 'Min søsters børn' og 'Far til fire'....

    Ok ok helt fair og enig =)

    Det samme er gældende for al slags kunst. Det der kræver mere af sit publikum, har sværere ved at opnå popularitet hos den brede masse. Når det lykkedes, er det jo den slags der ofte efterfølgende kaldes klassikere og mesterværker. 

    David Lund20-08-21 14:21

  • 0

    Nu fik du mig så til at tjekke op på de faktiske tal.

    www.dfi.dk/viden-om-film/tal-og-fakta/aktuelt-billetsalg

    Pagten har efter 15 dage solgt 117.000 billetter

    Hvor kragerne vender - har gjort omtrent det samme - men på den dobbelte tid.

    Smagen af sult - har lavet knapt 88.000 billetter på 2 måneder

    Det kan vist ikke helt sammenlignes - jeg gætter på at Pagten ender pænt over de to, lagt sammen.

    Fortsætter tendensen (og det vil det givet - også på grund af Biografklub Danmark), så ender det med at blive en af de bedst sælgende film i Danmark i år.

    Det skal siges at jeg ingen aktier har i filmen - og ikke har planer om at gå ind for at se den (måske senere via streaming). Jeg synes dog at man skal bruge fakta rigtigt.

    Fair nok. Billedet var et andet da jeg tjekkede. De har åbenbart opdateret lige efter.

    TheRealLukeSkywalker20-08-21 18:43

  • ★★★★0

    Biograferne er vel stadig ikke helt oppe i omdrejninger pga. corona? Plus den fik premiere i sommerferien...

    chandler7520-08-21 19:12

  • ★★★★★0

    Der er jo nogen mennesker, der ofte mener at film der roses af anmelderne, må være noget lort. Det skal de naturligvis havde lov til at mene. 

    Ja naturligvis - alle anmeldere har jo den samme forkerte mening om alle film. Det kan jeg da godt se. 

    David Lund23-08-21 20:20

  • ★★★★★★0

    Ja naturligvis - alle anmeldere har jo den samme forkerte mening om alle film. Det kan jeg da godt se. 

    Er du okay? Har du taget din medicin?

    T. Nielsen23-08-21 20:39

  • ★★★0

    Der er jo nogen mennesker, der ofte mener at film der roses af anmelderne, må være noget lort. Det skal de naturligvis havde lov til at mene. 

    Ja naturligvis - alle anmeldere har jo den samme forkerte mening om alle film. Det kan jeg da godt se. 

    Essal23-08-21 20:41

  • ★★★★★★0

    Ja naturligvis - alle anmeldere har jo den samme forkerte mening om alle film. Det kan jeg da godt se. 

    Altså tager du pis på mig, eller er du vitterlig ikke klar over at vi havde denne snak for 3 dage siden, hvor du postede præcis samme kommentar?

    T. Nielsen23-08-21 21:27

  • ★★★★★0

    Altså tager du pis på mig, eller er du vitterlig ikke klar over at vi havde denne snak for 3 dage siden, hvor du postede præcis samme kommentar?

    Det er ikke den samme person, men en der har skiftet navn for at lave denne….joke? Jeg forstår ikke helt sammenhængen eller årsagen, og kan heller ikke lige gennemskue hvad navnet var før.

    Kruse23-08-21 21:37

  • ★★★★★★0

    Det er ikke den samme person, men en der har skiftet navn for at lave denne….joke? Jeg forstår ikke helt sammenhængen eller årsagen, og kan heller ikke lige gennemskue hvad navnet var før.

    Gud ja, det er da rigtigt. Tak.

    T. Nielsen23-08-21 21:39

  • ★★★★★★0

    Det er Essal, den bandit!

    T. Nielsen23-08-21 21:42

  • ★★★★★0

    Haha undskyld! Moovy og iPhone er ikke de bedste venner. Har efterhånden prøvet et par gange, at når jeg lukker vinduer ned i browseren, så re-poster den en gammel kommentar fra et af dem imens. Håber ikke T.Nielsen nåede at få en hjerneblødning =)

    David Lund23-08-21 22:20

  • ★★★★0

    Det er Essal, den bandit!

    WTF?

    Babo24-08-21 07:30

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen