The Handmaid's Tale (sæson 4)
Det var en hård sæson at komme igennem. Ikke fordi det var mere deprimerende og trøstesløst end det plejer at være. Men simpelt hen fordi jeg kedede mig og næsten ikke kunne se en ende på det.
Hvis man holder ved, er der dog en gevinst i de tre sidste afsnit. Og endda en slutning som er noget mere opløftende end i de tre foregående sæsoner. Hvis man ikke orker en sæson 5 (som lidt overraskende faktisk kommer), så er sæson 4 et fint sted at stoppe.
Første sæson tog hele verden med storm og var fremragende. Sæson 2 og 3 kunne slet ikke hamle op med den succes. Og det blev gentagelse på gentagelse af Elizabeth Moss' pinefulde ansigt i nærbilleder. Nogen må have skelet kraftigt til Jeanne d'Arcs Lidelse og Død, da man besluttede sig for, at kameraet konstant skal zoome helt ind på June, så man kan mærke alle hendes følelser og smerte. Men allerede midt i sæson 2 begyndte jeg at blive immun overfor det. Og jeg sukkede efter, at der snart skulle ske noget fremdrift i historien.
Her må man medgive, at sæson 4 adskiller sig fra de øvrige. Nu sker der faktisk noget nyt. Problemet er så bare, at det bliver langt mindre interessant, når vi begiver os væk fra det facistiske styre i Gilead. Det var den surrealistiske dagligdag i dette syge samfund, som fascinerede i sæson 1. Nu har vi set det til hudløshed, og hvad skal man så finde på?
Der introduceres flere nye lokationer: En "oprørsbase" i Gilead, et ingenmandsland i Chicago, og friheden i Canada. Men hver gang vi forlader Gilead, så er det bare ikke særligt interessant. Det er jo lidt af en gordisk knude, at man er blevet mæt af Gilead , og at det der foregår uden for Gilead er uinteressant.
Hvordan løser man så det. Tja, slutningen af sæson 4 giver trods alt en hel del forløsning. Og der lægges op til, at sæson 5 bliver noget helt andet. Jeg gætter på en "heist mission" fra Canada ind i Gilead med et helt særligt personligt sigte. Jeg ved ikke helt, om jeg orker det. Men det ender sgu' nok med, at nysgerrigheden sejrer.
★★★☆☆☆