Jeg overvejer seriøst, om jeg skal droppe fysiske medier. Ikke fordi jeg ikke holder af dem, men fordi jeg konstant oplever bøvl med mine indkøb, og jeg kan mærke, at det stresser mig alt, alt for meget.
I dag fik jeg fx tre pakker - alle med hver sine problemer.
Den første var fra Arrow. De havde sendt et erstatningseksemplar af Children of the Corn - Trilogy-boksen (UHD/BD), fordi den jeg modtog for lidt tid siden var blevet smadret under transporten. Selvfølgelig havde de ikke pakket erstatningen bedre ind, så den ankom om muligt endnu mere smadret.
Jeg gik egentligt og ventede det, for Arrows (og Zavvis) "fulfillment company" Technicolor, som sørger for at samle og pakke alle ordrerne har længe haft ry for at høre til branchens værste. De smider som regel kun en enkelt eller to oppustede luftpuder ovenpå i kassen, og det er så det! Det kan gå med Arrows normale limited editions, fordi pappet er så tykt, at det kan tåle en del knubs. Men det er straks værre med deres større bokse. Jeg er spænt på at se, hvad de nu vil gøre.
Den næste pakke er mere irriterende. Det var min første ordre direkte fra australske Via Vision, som er selskabet bag alle Imprint-udgivelserne. Jeg modtog deres The Wicker Man LE-boks, The Warriors LE-boks, Kitten with a Whip LE og Danger Diabolik LE.
De har ry for at pakke deres ting okay, men begge bokse ankom med smadrede hjørner. Det pisser mig ret meget af, for jeg havde ekstra bedt dem i kommentarfeltet om at sørge for, at boksene var perfekte inden afsendelse og pakke med ekstra meget beskyttelse. De havde kun fået et lag meget tyndt bobleplast rundt om, som altså ikke var nok.
Nu kommer så problemet. Jeg ved fra andre, at de gerne vil sende en ny æske ud som erstatning. Men det bliver helt sikkert en kamp at overbevise tolderne om, at jeg ikke skal betale moms og gebyr for dem.
Normalt vil man jo kunne bede om at få pakken frigivet ved at sende sin faktura ind, sin kvittering for at have betalt moms på ordren og evt. kopier af ens email-korrespondance med selskabet, hvor de skriver, at de sender en gratis erstaning. Men Via Vision har nedskrevet værdien på pakken, og derfor passer min kvittering for indbetalt moms jo ikke længere med fakturaen. Jeg håber det ikke, men jeg forudser, at jeg kommer til at skulle betale den fulde moms og sikkert også en ekstra gang gebyr.
Den sidste ordre har mig helt oppe i det røde felt!
Som jeg skrev længere oppe, så lykkedes det mig for nyligt endeligt at skaffe den italienske dvd-udgivelse af stumfilmen L'inferno (1910). Den er unik, fordi det er den eneste restaurerede version. Desværre blev den kun udgivet i 1000 eksemplarer og er mere eller mindre umulig at finde. Jeg slog derfor til med det samme, da der dukkede et brugt eksemplar op på Amazon Market til £50 + porto. Jeg har kun en gang før set et eksemplar til salg, og der kostede det over €100.
Nu fik jeg så pakken, og sørme om de ikke har sendt mig en Criterion-blu-ray af Francesco Rosis The Moment of Truth i stedet for. Jeg ved ikke, hvordan man kan tage fejl af de to titler. Umiddelbart forestiller jeg mig ikke, at der er problemer med at få pengene tilbage gennem Amazon. Men nu frygter jeg, at de er kommet til at sende min dvd til en anden i stedet for.