Nå, så har man da også prøvet det ...
Jeg forudbestilte jo australske Imprints lækre limited edition bokse med The Warriors og The Wicker Man på blu-ray. De ankom for en måned siden, og desværre havde Imprint ikke pakket dem godt nok, så begge bokse havde fået nogle slag undervejs.
Imprint ville gerne sende et par nye papæsker til erstatte de ødelagte, og her begynder så det sjove ...
Jeg har jo allerede betalt moms og importgebyr, da ordren første gang ankom.
Nu er pakken med papæskerne også ankommet til Danmark, og sørme om tolderne ikke også vil have moms og gebyr én gang til.
Normalt kan man så lave en indsigelse og bede om at få frigivet sin forsendelse, hvis det for eksempel er en gave, der er blevet registreret forkert.
Men der er åbenbart en undtagelse, specifikt når det kommer til erstatningsvarer og reparationer. Her skriver Skat, at man i første omgang skal betale momsen (igen) og så derefter kan anmode Skat om at få den refunderet.
Det er selvfølgelig fint nok. Men det ændrer ikke på, at jeg også skal betale gebyret på 160 Kr. igen - og det kan man ikke bede om at få refunderet, for det har Skat ikke noget at gøre med.
Dvs. at hvis man modtager en erstatningsvare for noget, der er gået i stykker under transporten, fra et land uden for EU, hvor afsender ikke er med i IOSS-systemet, så kommer man til at betale ekstra 160 kr. - uanset om erstatningsdelen er gratis eller ej.
Det er godt nok vanvittigt!
Jeg kommer fremover til at holde mig helt fra at bestille direkte fra Imprint og i stedet nøjes med at bruge forhandlere, der er med i IOSS.
Mht. The Warriors og The Wicker Man, så har jeg valgt at betale. Jeg kunne godt nok sende hele den originale ordre retur, og måske også forlange, at Imprint betalte for returportoen, fordi den ankom smadret. Men jeg ville jo stadigvæk ikke få de gebyr tilbage, jeg oprindeligt betalte for at få ordren indført.
Nu håber jeg bare, at erstatningsæskerne er i god stand og ikke også er smadrede, for ellers bliver det en dyr fornøjelse.