Nogle af kostumerne i "Avatar: The Way of Water" tog 200 timer at lave

Selvom de fleste af filmens kostumer er computerskabte, blev de først designet og syet i virkelighedens verden.

Mange tror sikkert fejlagtigt, at alle figurerne i "Avatar"-filmene er 100% computerskabte fra bunden af – men som en featurette understregede forleden, så spilles alle filmens roller af skuespillere, hvis præstationer opsnappes og indfanges af avancerede kameraer og dernæst bearbejdes på computere, som omdanner de menneskelige skuespillerne til 2-3 meter høje na'vi.

Tøjet på filmens blåfarvede karakterer er også blevet tilføjet digitalt efter optagelserne – men samtlige kostumer blev faktisk bygget i virkelighedens verden også.

Det afslører filmens kostumier, Deborah Lynn Scott, i en samtale mellem hende, instruktøren James Cameron og Variety-journalisten Jazz Tangcay.

Læs også: Efter halvanden uge har "Avatar: The Way of Water" allerede indtjent 880 mio. dollars

"Tilbage på den første film," fortæller Scott, "fandt vi ud af, at der var en stor værdi i fysisk at skabe hver eneste udsmykning og hvert eneste kostume, bare så man kan se, hvordan det bevæger sig, og hvordan det ser ud på kroppen. Fordi kostumerne er enormt detaljerede, så er teksturen et kort i sig selv. Hvis man nøjes med at tegne kostumet, så får man slet ikke den samme detaljerigdom."

Scott og hendes kollegaer eksperimenterede også med at udsætte kostumerne for vand før optagelserne til "Avatar: The Way of Water", der netop – som titlen også antyder – i høj grad udfolder sig under vandet på månen Pandora.

Og den mest iøjnefaldende anekdote i Variety-artiklen er, at det tog gennemsnitligt 200 timer at lave de na'vi-indfødtes kostumer – og det er vel at mærke uden forberedelsestiden.

Herhjemme kan du bl.a. se "Avatar: The Way of Water" i 3D HFR med Dolby Atmos-lyd i FORMAT Biograf. Book dine billetter her. Og herunder kan du se Moovy TV's interviews med storfilmens stjerner:

Kommentarer

Nogle af kostumerne i "Avatar: The Way of Water" tog 200 timer at lave

  • 0

    Det er jo for sindssygt hvilke krumspring de gør sig for ikke at kalde det en animeret film. Motion Capture - nej nej ‘performance capture’ - alt tøj og rekvisitter er lavet i virkeligheden og studeret nøje ‘fuldstændig’ ulig den måde man har lavet tegnefilm på de seneste 70-80 år. Det ironiske er at filmen har mere animation end fx Marcel the Shell with shoes on som sikkert kommer til at dyste om en Oscar for bedste animation.

    Sichlau30-12-22 17:24

  • ★★★★★0

    Det er jo for sindssygt hvilke krumspring de gør sig for ikke at kalde det en animeret film. Motion Capture - nej nej ‘performance capture’ - alt tøj og rekvisitter er lavet i virkeligheden og studeret nøje ‘fuldstændig’ ulig den måde man har lavet tegnefilm på de seneste 70-80 år. Det ironiske er at filmen har mere animation end fx Marcel the Shell with shoes on som sikkert kommer til at dyste om en Oscar for bedste animation.

    PS. Glæder mig virkelig til at se Marcel! Havde ikke hørt om den før for et par dage siden, da en amerikansk kollega anbefalede den, og nu har jeg bestilt den direkte fra A24's webshop uden at have set en eneste trailer. Looking forward!

    The Insider30-12-22 18:39

  • 1

    PS. Glæder mig virkelig til at se Marcel! Havde ikke hørt om den før for et par dage siden, da en amerikansk kollega anbefalede den, og nu har jeg bestilt den direkte fra A24's webshop uden at have set en eneste trailer. Looking forward!

    Glæd dig. Det er nok den mest charmerende film der er kommet ud af 2022.

    Sichlau30-12-22 19:18

  • 0

    Tænk sig, hvis de havde brugt 200 timer på at skrive en ordentlig historie. 

    Kalle Ferm 1-01-23 01:32

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen