Jeg er opvokset med spil fra 80'erne og 90'erne, som jo ikke var specielt kønne at se på. Så mine øjne er ikke kritiske på den slags.
Jeg havde en lang spilpause i 00'erne, mens vi havde små børn, og da jeg så gik igang igen i slutningen af 10'erne, så alt jo bare fantastisk ud sammenlignet med Gabriel Knight og Tex Murphy spillene fra 90'erne. Så i mine øjne er PS3-versionen mega flot. Og PS4-versionen er MEGA MEGA flot.
Det samme er jeg, min første computer var en Commodore 64, men vi taler om to forskellige ting. Jeg taler ikke om hvor flot spillet ser ud, men hvor godt det kører. Frame drops, lav frame rate og lag påvirker styringen af spillet.
Lag kan eksempelvis være input lag - forestil dig at du skal styre en bil med 10 sekunders forsinkelse på og hvor svært det ville være at gøre det, hvis målet er at den skal køre i normal trafik.
Frame drops kan du se som en splejsning på en gammeldags 35mm. film, hvor den har været knækket og man er blevet nødt til at klippe nogle frames ud af filmen. Tag en scene som Jokers introduktion i The Dark Knight - han taler om sit blyanttrick og det næste du ser er, at han siger "tadaa", men du ser ikke håndlangeren få blyanten mast op i hjernen. Prøv så at forestille dig, at frames "forsvinder" mens du forsøger at styre et spil og du pludselig står og kigger ind i en mur, eller er blevet slået ihjel af en Clicker uden at opdage det, fordi enkelte frames ikke renderes.
Framerate siger lidt sig selv, men som videoen viser, varierer frameraten en del undervejs i spillet, hvilket også påvirker styringen og påvirker også hvor "smooth" spillet kører, hvilket er en mere subjektiv vurdering.
Så, hvis man er vant til at spille spil, der kører ved en langt højere framerate end de 30 (typisk 60 fps dengang på PC) som man sigtede efter på PS3, at man er vant til at der ikke er inputlag og ikke er frame drops, så bliver styringen svær. Pludselig står man netop med hovedet inde i en mur eller er blevet dræbt af en Clicker, fordi der har været et drop i spillets performance, eller man kan ikke ramme en stige man skal op ad, fordi frameraten kører op og ned. Det kan hurtigt blive en ret frustrerende oplevelse, hvilket det var for mig.
Jeg har dog aldrig spillet det på PS4, hvor jeg kan se at det kører ved en langt højere framerate og er mere stabilt.
Men præcis de problemer jeg taler om, bortset fra input lag, er den slags som FreeSync og G-Sync på moderne skærme og TV kan hjælpe med, så man får en overall mere smooth oplevelse med spil, såfremt at ens konsol eller skærmkort understøtter det. Det fandtes så ikke dengang.