Moovy Exclusive: Moovys top 10 i 2016

Moovys top 10 anno 2016: 

1. "The Revenant" (62)

2. "Arrival" (45)

3. "Sauls søn" (43)

4. "Min far Toni Erdmann" og "Room" (33)

5. "The Lobster" (32)

6. "Swiss Army Man" (*) (28)

7. "Anamolisa" (23)

8. "Steve Jobs" (22)

9. "Green Room" (*) (20)

10. "Rogue One: A Star Wars Story" (19)

Listen er baseret på tretten skribenters top ti lister, som er blevet indgivet uafhængigt af hinanden. Pointdelingen er vurderet ud fra, at 1. pladsen på listerne giver 10 points, 2. pladsen 9 points og så fremdeles, hvilket er regnet sammen til én samlet liste. 

Filmene skal have haft premiere i 2016. Enten i ordinær dansk biografdistribution, være vist på festivaler eller særarrangementer eller have været tilgængelige eksklusivt via streaming-tjenesterne – såsom Netflix Originals. Alle titler udenfor ordinær dansk biografdistribution er markeret med (*). Skribenternes individuelle lister, som er meget forskelligartede og på dén vis hylder hvor individuel filmsmag er, kan læses (in no particular order) her:

Nicki Jensen:

1.  "Shadow World" (*)

2.  "Min far Toni Erdmann"

3.  "The Revenant"

4.  "Markedets lov"

5.  "Diary of a Teenage Girl" (*)

6.  "Rogue One: A Star Wars Story"

7.  "Disorder"

8.  "Spotlight"

9.  "A Syrian Love Story" (*)

10. "Zootropolis"

Johan Albrechtsen:

1.  "Green Room" (*)

2.  "Room"

3.  "Hell or High Water"

4.  "10 Cloverfield Lane"

5.  "Arrival"

6.  "Captain America: Civil War"

7.  "The Nice Guys"

8.  "The VVitch" (*)

9.  "Spotlight"

10. "Swiss Army Man" (*)

Mattia Guidarelli:

1.  "Min far Toni Erdmann"

2.  "The Lobster"

3.  "Sauls søn"

4.  "Swiss Army Man" (*)

5.  "The Hateful Eight"

6.  "Porto" (*)

7.  "Hunt for the Wilderpeople" (*)

8.  "Bone Tomahawk" (*)

9.  "Kærlighed og andre katastrofer"

10. "Amateurs in Space"

Morten Møller Bertelsen:

1.  "Room"

2.  "Sauls søn"

3.  "The Revenant"

4.  "Ex Machina" (*)

5.  "Kubo – den modige samurai"

6.  "Syv minutter over midnat"

7.  "Slangens favntag"

8.  "Hell or High Water"

9.  "Midnight Special" (*)

10. "Steve Jobs"

Nadia Parbo:

1.   "Green Room" (*)

2.   "The Invitation" (*)

3.   "Der Nachmahr" (*)

4.   "Winter on Fire" (*)

5.   "Room"

6.   "Arrival"

7.   "Evolution"

8.   "Don’t Breathe" (*)

9.   "Author - The JT Leroy Story" (*)

10. "James White"

Daniel Sarup:

1.   "Blå" (*)

2.   "Raw"

3.   "The Revenant"

4.   "Midnight Special" (*)

5.   "Ben-Hur" (1959) (*)

6.   "The Hateful Eight"

7.   "Ixcanul"

8.   "10 Cloverfield Lane"

9.   "Rogue One: A Star Wars Story"

10. "Hvid" (*)

Emil Schultz:

1.  "Love & Mercy" (*)

2.  "Swiss Army Man" (*)

3.  "Steve Jobs"

4.  "Arrival"

5.  "One More Time with Feeling"

6.  "The Revenant"

7.  "Sauls søn"

8.  "Hil, Cæsar!"

9.  "Anomalisa"

10. "The Hateful Eight"

Morten Hammershøy:

1.  "The Lobster"

2.  "Steve Jobs"

3.  "Carol"

4.  "American Honey"(*)

5.  "Anomalisa"

6.  "The VVitch"(*)

7.  "The Neon Demon"

8.  "February"(*)

9.  "Brooklyn"

10. "Le Parc"" (*)

Elliot Peter Torres:

1.  "Ex Machina" (*)

2.  "Arrival"

3.  "The Shallows"

4.  "The Girl with all the Gifts"

5.  "Spotlight"

6.  "Deadpool"

7.  "Rogue One: A Star Wars Story"

8.  "10 Cloverfield Lane"

9.  "Anomalisa"

10. "The Nice Guys"

Emil Pyndt:

1.  "Min far Toni Erdmann"

2.  "American Honey" (*)

3.  "The Revenant"

4.  "Paterson" (*)

5.  "Captain Fantastic"

6.  "Arrival"

7.  "Steve Jobs"

8.  "Anomalisa"

9.  "Sauls søn"

10. "Jeg, Daniel Blake"

Lau Lehrmann:

1.  "Sauls søn"

2.  "Hil, Cæsar!"

3.  "Slangens Favntag"

4.  "The Lobster"

5.  "Swiss Army Man"(*)

6.  "Anomalisa"

7.  "Arrival"

8.  "Everybody Wants Some!!"

9.  "Hell or High Water"

10. "En mand der hedder Ove"

David Lund:

1.  "The Revenant"

2.  "Captain Fantastic"

3.  "Room"

4.  "Everybody Wants Some!!"

5. "The Lobster"

6.  "Swiss Army Man" (*)

7.  "Sauls søn"

8.  "Into The Inferno" (*)

9.  "Love & Mercy"

10. "Junglebogen"

:

Thomas Fenger:

1.   "The Revenant"

2.   "Arrival"

3.   "Rogue One: A Star Wars Story"

4.   "The Beatles: Eight Days A Week- The Touring Years"

5.   "Sauls søn"

6.   "Anomalisa"

7.   "Min Far Toni Erdmann"

8.   "Find Dory"

9.   "Carol"

10. "Hacksaw Ridge"

Kommentarer

Moovys top 10 i 2016

  • ★★★★★0

    Kruse - det er ikke fordi ingen deler din holdning til filmen. Den er ikke just overvældende modtaget sådan generelt.

    Det var nu også kun hvor elsket den lader til at være på Moovys redaktion, som jeg hentydede til.

    Jeg krydser fingre for Tom Ford sparker røv på torsdag med 'Nocturnal Animals'. Jeg er så hypet, det er helt vildt :)

    Ja, den glæder jeg mig også til. Jeg havde ikke lige fanget, at det var på torsdag at den fik premiere. Den må jeg hellere smutte ind og se :)

    Kruse 2-01-17 20:44

  • ★★★★★1

    Nu kan jeg kun snakke for mig selv, men jeg havde bestemt ikke regnet med at blive overvældet af Swiss Army Man. Beskrivelsen får den jo til at lyde som en simpel og barnlig komedie, men jeg endte med meget mere end det. Alt fra narrativet og stemningen til musikken og det visuelle tog mig med storm. Det absolut mest imponerende i filmen var dog, da hovedpersonen har en samtale med det pruttende lig inkl stiv pik om dengang han onanerede til tankerne om sin afdøde mor, og scenen med få virkemidler formår at være rørende. Den slags har jeg aldrig set før, og slet ikke som noget der fungerer. Så kan jeg sgu ikke være andet bekendt end at smide den på min top 10 for året.

    David Lund 2-01-17 21:39

  • 1

    Jeg er overrasket over hvor elsket "Swiss Army Man" er hos Moovy. Jeg ville ønske at jeg selv var med på bølgen, men er det jeg desværre ikke. "Swiss Army Man" tror jeg personligt havde fungeret langt bedre som kortfilm. Den har nogle interessante idéer, både på det historie/tematiske plan og det narrative plan, men jeg synes ikke at udførslen holder. Jeg synes at pruttehumoren og Paul Danos udfordringer, som han løser med Daniel Radcliffes lig hurtigt går hen og bliver trættende. Det særegne bliver overbrugt til ligegyldighed. Mit største problem er nok filmens narrativ. Jeg synes at det er meget tydeligt at instruktørerne bag filmen, Daniel Kwan og Daniel Scheinert, kommer fra en musikvideobaggrund, da filmens æstetik er som taget ud af den verden. De gør også konstant brug af montager i filmen, og det er igen et spørgsmål af overforbrug af en teknik, som ville fungere langt bedre i et kortere format. Traileren var for mig langt bedre end filmen. Nu har jeg opremset min problemer med filmen, men det er heller ikke fordi at den ikke kan noget. Dens stil fungere bestemt til tider, og slutningen er afgjort interessant. Jeg ville bare ønske at jeg var blevet forført af filmen, som mange andre tilsyneladende er blevet. I sidste ende blevet det en noget blandet oplevelse for mig.

    Jeg synes netop det var smukt og rørende, hvordan så mange elementer jongleres rundt i filmen. Kærlighed, ensomhed, mentalt helbred, plastikforurening af kloden, sociale tabuer, kropslig frigjorthed, venskab, selvmord, humor, musikalitet, barnlig glæde, nostalgi ('Jurassic Park' referencerne var så vigtige her), frihed og generationsopgør er blot nogle af dem jeg kan komme i tankerne om nu.

    Det at de alle leveres i en ret markant og for mig relativt sammenhængende tone gjorde mig vildt imponeret over, hvor meget instruktørerne og efterfølgende vi som publikum egentligt kan rumme som mennesker og, hvor meget hænger sammen derude i verden.

    Hvis du har set/læst 'Catch 22', tror jeg du vil genkende nogle af de samme komplekse stemninger. Jeg havde det generelt som om jeg så en film af Trey Parker og Matt Stone, der dog turde gå langt dybere ned i de ting, der kan siges at udgøre den menneskelige tilværelse, som eksempelvist 'Catch 22' gør.

    Min liste har ligsom sidste år med "Ex Machina", en enkelt film, der teknisk set ikke havde dansk biografpremiere. Men jeg følte mig nødsaget til at have "The Witch" på listen :)

    CPH PIX havde en særvisning af den i måneden op til festivalen i år, så teknisk set har den har fået premiere i Danmark og du kan sagtens sætte den på din liste. :)

    Kruse - det er ikke fordi ingen deler din holdning til filmen. Den er ikke just overvældende modtaget sådan generelt. Ellers er jeg enig i din kritik og jeg var generelt dybt skuffet over de mere 'kunstneriske' film sidste år. Jeg krydser fingre for Tom Ford sparker røv på torsdag med 'Nocturnal Animals'. Jeg er så hypet, det er helt vildt :)

    Skuffet? Det kan jeg slet ikke se, hvorfor du bør være. Der har jo været så mange fantastiske 'kunstneriske' film i år, hvilket jeg synes nogle af vores lister afspejler fint. Hvilke tænker du skuffede dig?

    Nu kan jeg kun snakke for mig selv, men jeg havde bestemt ikke regnet med at blive overvældet af Swiss Army Man. Beskrivelsen får den jo til at lyde som en simpel og barnlig komedie, men jeg endte med meget mere end det. Alt fra narrativet og stemningen til musikken og det visuelle tog mig med storm. Det absolut mest imponerende i filmen var dog, da hovedpersonen har en samtale med det pruttende lig inkl stiv pik om dengang han onanerede til tankerne om sin afdøde mor, og scenen med få virkemidler formår at være rørende. Den slags har jeg aldrig set før, og slet ikke som noget der fungerer. Så kan jeg sgu ikke være andet bekendt end at smide den på min top 10 for året.

    Heh. For mig var det klart, hvordan mange af dens emner fik lov til at give mening sammen. Hvordan kærlighed hænger sammen med ensomhed, familieopgør, mentalt helbred osv. Må dog indrømme, at den helt ærlige måde 'Jurassic Park' bare blev fremelsket undervejs ramte mig lige i hjertet. 'JP' er på mange måde min generations (født i 1987) film, og det er noget jeg bl.a. har erkendt meget senere i mit liv gennem mine venner, så det er skønt at se andre i min generation så ærligt anerkende, hvor følelsesmæssigt en enorm film 'JP' er. 'Hunt for the Wilderpeople', som også lå på min liste kan jeg heller ikke lade være med at værdsætte endnu mere pga. Sam Neill. Ikke at det er årsagen til at de film er på mine lister, det er bare noget af "det ekstra", som jeg oplevede da jeg så dem, og som var med til at gøre dem lidt mere end alt det andet.

    BusinessMonkey 3-01-17 04:53

  • ★★★★★★0

    Jeg synes netop det var smukt og rørende, hvordan så mange elementer jongleres rundt i filmen. Kærlighed, ensomhed, mentalt helbred, plastikforurening af kloden, sociale tabuer, kropslig frigjorthed, venskab, selvmord, humor, musikalitet, barnlig glæde, nostalgi ('Jurassic Park' referencerne var så vigtige her), frihed og generationsopgør er blot nogle af dem jeg kan komme i tankerne om nu.

    Ha, det lyder næsten som var det en film skrevet af et hold studerende, der ikke har kunne blive enige om emne, når du stiller det sådan op:-D

    T. Nielsen 3-01-17 08:06

  • ★★★★0

    BusinesseMonkey - jeg refererede vist kun til en lille brøkdel (film a la The Lobster, The Neon Demon og Swiss Army Man). Jeg ved ikke hvad kategorier 'den slags' tilhører. Sådan lidt mere eksperimenterende film. 

    Babo 3-01-17 08:39

  • 0

    Ha, det lyder næsten som var det en film skrevet af et hold studerende, der ikke har kunne blive enige om emne, når du stiller det sådan op:-D

    Eller Terence Malick? ;P
    Film om livet har det med at samle en masse aspekter af det.
    Spørgsmålet er om man som publikum kan genkende og føler for de sammenhænge filmen påstår eller om man i stedet synes de roder og er i vejen for en mere ikke-kompleks pointe.

    BusinesseMonkey - jeg refererede vist kun til en lille brøkdel (film a la The Lobster, The Neon Demon og Swiss Army Man). Jeg ved ikke hvad kategorier 'den slags' tilhører. Sådan lidt mere eksperimenterende film. 

    Nu er det også bare en betegnelse vi giver dem. Genrer kan aldrig defineres præcist.
    Er det de eneste tre film, som du synes er mere "kunstneriske"/"eksperimenterende" fra 2016?
    Eller i hvert fald dem, der skuffede dig? Ud af hvor mange andre?
    Kan selv komme i tanke om del flere af den slags film fra 2016, (og som bestemt ikke skuffede mig). :)

    BusinessMonkey 3-01-17 12:12

  • ★★★★0

    Måske har jeg slet ikke set nok? :) Men nævn gerne nogle titler. 

    Babo 3-01-17 13:18

  • ★★★★★★0

    Eller Terence Malick? ;P
    Film om livet har det med at samle en masse aspekter af det.
    Spørgsmålet er om man som publikum kan genkende og føler for de sammenhænge filmen påstår eller om man i stedet synes de roder og er i vejen for en mere ikke-kompleks pointe.

    Jamen jeg er ikke nødvendigvis uenig (har i øvrigt ikke set filmen endnu). Det var blot en sødt tænkt kommentar til det du skrev, da det blev lidt "vi hiver lidt ned fra alle hylder, så der er noget til alle"-agtigt:-) Så ingen kritik af filmen (eller dig).

    Angående Malick er jeg ofte også til mest til hans tidlige film (The Thin Red Line som undtagelse), fremfor hans senere mere overlæssede:-) Pointerne i de tidlige film er såmænd lige så komplekse eller kan være det. Narrativt fænger de mig bare mere. Badlands er for mig et større mesterværk end Livets Træ. 

    T. Nielsen 3-01-17 15:12

  • 0

    Jamen jeg er ikke nødvendigvis uenig (har i øvrigt ikke set filmen endnu). Det var blot en sødt tænkt kommentar til det du skrev, da det blev lidt "vi hiver lidt ned fra alle hylder, så der er noget til alle"-agtigt:-) Så ingen kritik af filmen (eller dig).

    Angående Malick er jeg ofte også til mest til hans tidlige film (The Thin Red Line som undtagelse), fremfor hans senere mere overlæssede:-) Pointerne i de tidlige film er såmænd lige så komplekse eller kan være det. Narrativt fænger de mig bare mere. Badlands er for mig et større mesterværk end Livets Træ. 

    Har allerede nævnt det, men den film som 'Swiss Army Man' mest mindede mig om var Mike Nichols filmatisering af 'Catch 22' fra 1970 (stærkt overset film pga. hhv. Altmans 'MASH' og Schaffners 'Patton', der udkom samme år).
    En film, der er yderst rå i kanterne, men stadigt hysterisk sjov og som har noget meget dybfølt på hjerte.
    Er selv ikke den store Malick entusiast, så det var også mere for at prikke igen at jeg nævnte ham. Kan dog på det kraftigste anbefale at se både 'Catch 22' og 'Swiss Army Man', hvis du ikke har set dem.
    I det mindste er det film, der bare er lige dét anderledes.

    Måske har jeg slet ikke set nok? :) Men nævn gerne nogle titler. 

    Hmmm. Bliver nok først og fremmest nødt til at tage fra min liste. Hvis du nu synes buddene i dine øjne ikke er "kunstfilm" er jeg også vældigt interesseret i at tage den diskussion oveni. :)

    Helt klart 'Min far Toni Erdmann', 'Sauls søn', 'The Hateful Eight', 'Hunt for the Wilderpeople' fra min liste.
    Jeg vil i hvert fald kalde dem 'arthouse', hvis de skal stemples med en type genre.

    'Porto', som jeg har på min liste er også en skøn film med en af Anton Yelchins sidste, skønne skuespilpræstationer, men den ligger på den liste lidt mere af personlige årsager, da den på mange måder er en studentikos pastiche af en masse 'kunstfilm', der er lavet før (primært 'Hiroshima mon Amour'), men stadigt en smuk oplevelse, som Jim Jarmusch har produceret, hvis man kan se bort fra nogle af de for konstruerede elementer.

    Dernæst er der 'Certain Women', som er fantastisk, og som jeg kun undlod at smide på min 8. plads, da den får premiere i 2017 (så den på CPH PIX i år).

    'Weiner Dog', 'Evolution' og 'Ex Machina' var også fede arthouse titler, der gik i biffen i år. 'Mascots', som man kan finde på Netflix var også ret fed omend Christopher Guest altid laver den samme film. :)

    Mere direkte planket fra CPH PIX (hvor jeg også så 'Swiss Army Man') ville jeg sige 'Under the Shadow' var fed og 'The Greasy Strangler' var superskør og udgjorde en unik oplevelse af både sjov og dumhed samtidigt.
    'Saint Amour' var også en skøn og skør roadmovie med Gerard Derpardieu, der kører langs den franske vinrute og knytter bånd til sin underlige søn.
    Der var flere fede film på PIX, men det kan være skidesvært at komme i tanke om dem. Tilføjer måske nogle senere. :)

    Af film, som desværre ikke er kommet til Danmark kan jeg rigtigt varmt anbefale tyrkiske 'Entanglement', der er en utroligt stilfærdig, men altid intens fortælling om to brødre i de anatolske bjerge, og 'Le coeur de Madame Sabali', som er en canadisk Wes Andersonsk komedie om familie og livet.

    Så tror jeg desværre ikke jeg kan lade være med at gøre lidt reklame for den festival jeg selv er en del af, VOID, som viser film her i januar til februar i Cinemateket. Der er nogle af de vildeste oplevelser af arthouse animationsfilm til voksne nemlig Bill Plymptons 'Revengeance', en af de mest syrede og sjoveste dokumentarfilm jeg nogensinde har set blot kaldet 'Nuts!' og så et helt unik animationsfilmoplevelse lavet af én person, i filmen 'Nova Seed'.

    Vil ikke afsløre for meget, men det er i hvert fald nogle bud på helt fantastiske "arthouse" film, der har været mulige i mindre eller større grad i 2016. (Satte lige links til trailere på de mere ukendte film.) :)

    BusinessMonkey 3-01-17 22:51

  • ★★★★0

    BM - måske gav min frustration kun mening i mit hoved og nogle filmiske begreber blev misbrugt, men 'The Hateful Eight' synes jeg nu ikke er eksperimenterende. Ihvertfald ikke den titel jeg havde i tankerne, da jeg brokkede mig :) Den finder jeg ganske fin og som fan af QT generelt, foretrækker jeg andre i hans regi. 

    Sauls Søn har jeg skam set 2 gange. Ingen klager herfra. Ikke meget ihvertfald. Toni Erdmann har jeg desværre ikke set. The Hunt for Wilderpeople havde jeg selv på min top 10. Ex Machina elsker jeg også. Jeg tror måske ikke jeg har udtrykt mig klart nok, hvad jeg brokkede mig over eller måske gav det blot mening i mit hoved :)

    Godt du nævner 'Unde the Shadow', som jeg virkelig ser meget frem til. Synes traileren var mega cool!! 

    Babo 3-01-17 23:09

  • 0

    BM - måske gav min frustration kun mening i mit hoved og nogle filmiske begreber blev misbrugt, men 'The Hateful Eight' synes jeg nu ikke er eksperimenterende. Ihvertfald ikke den titel jeg havde i tankerne, da jeg brokkede mig :) Den finder jeg ganske fin og som fan af QT generelt, foretrækker jeg andre i hans regi. 

    Sauls Søn har jeg skam set 2 gange. Ingen klager herfra. Ikke meget ihvertfald. Toni Erdmann har jeg desværre ikke set. The Hunt for Wilderpeople havde jeg selv på min top 10. Ex Machina elsker jeg også. Jeg tror måske ikke jeg har udtrykt mig klart nok, hvad jeg brokkede mig over eller måske gav det blot mening i mit hoved :)

    Godt du nævner 'Unde the Shadow', som jeg virkelig ser meget frem til. Synes traileren var mega cool!! 

    Fedt at høre. "Arthouse" er også en lidt mere sikker betegnelse end "kunstfilm". Tarantino er helt klart arthouse i mine øjne, men ja, ikke nødvendigvis kunstfilm. Igen er genrer bare en løs betegnelse.

    Synes netop pga. bl.a. de nævnte titler, at det har været et godt år for de mere eksperimenterende film/arthouse/whatever. Fedt at se du også kan lide mange af de samme. :)

    BusinessMonkey 3-01-17 23:54

  • ★★★★0

    BM - jeg refererede måske i virkeligheden til de lidt mere originale film eller rettere sagt - anderledes. Og i den henseende var både 'The Neon Demon, 'The Lobster' og 'Swiss Army Man' markant anderledes oplevelser, men jeg blev samtidig også bekræftet i, at 'anderledes' i sig selv ikke rækker så langt i min bog. 

    Babo 4-01-17 08:59

  • ★★★★★0

    Jeg tror ikke, "anderledes i sig selv" er nok for de fleste. The Neon Demon brød jeg mig f.eks. heller ikke om. Men lige præcis Swiss Army Man var jeg emotionelt med hele vejen igennem. The Lobster fandt jeg også virkelig fascinerende, men af helt andre årsager. Og så grinte jeg en del i begge film - dog også af forskellige årsager =)

    Der skal ikke være nogen tvivl om, at jeg dog for det meste godt kan li', når en film afviger fra den gængse skabelon. Vi har jo allesammen set flere tusinde film, der følger samme formular, og det hele starter, udfolder sig og ender som forventet. Med det sagt bliver jeg nok heller aldrig træt af de mere almene genrefilm, men jeg respekterer altid film, der forsøger sig på noget nyt. Det er dog ikke nok i sig selv. Filmen skal stadig hænge sammen på et eller andet plan, og der skal også gerne være en mening med galskaben. Og det synes jeg bestemt der er i lige netop Swiss Army Man og The Lobster.

    David Lund 4-01-17 09:16

  • ★★★★0

    David - det vil altid være individuelt om man finder 'mening med galskaben' eller synes, der er tale om en kunstnerisk fis i en hornlygte. Grænsen kan være hårfin. Der er heller intet i vejen for, at nogen hælder til film med anderledes tilgang og det hele kan koges ned til den personlige prioritering og hvad der lægges særligt vægt på en film 'skal kunne' for en. Jeg kan personligt lide det hele (måske ofte mere den klassiske facon) så længe jeg ved, hvad jeg skal værdsætte. Når jeg ikke ved det, som med eksempelvis 'Upstream Color', så er jeg ofte tilbøjelig til at stå af og kalde det en stiløvelse. Og så er der andre helt igennem vellykkede eksempler, film der bryder de gængse koneventioner, men bliver hængende, fordi der er mere at komme efter under overfladen. 

    Babo 4-01-17 10:43

  • ★★★★★0

    Men hvilke af de mere tunge arthouse film, kan du godt lide, Babo? Jeg har kun hørt dig snakke negativt om dem.

    Og ja, Upstream Color finder jeg jo fænomenal, og ville helt sikkert ende på en top 30 over de bedste film nogensinde hos mig. Ellers kan jeg jo ikke være uenig - film er altid en subjektiv oplevelse ligegyldigt hvor objektivt vi forsøger at forholde os til dem. Gudskelov for det.

    David Lund 4-01-17 10:51

  • ★★★★0

    Jeg har ikke lige listen foran mig David og vores definition af 'tung arthouse' orker jeg ikke engang at begive mig ud i. Jeg snakkede også om få titler, som gik igen her på årets lister. Ikke en kritik af samtlige film i historien, kan du nok tænke dig til :) 

    Babo 4-01-17 11:10

  • ★★★★★0

    Jeg har ikke lige listen foran mig David og vores definition af 'tung arthouse' orker jeg ikke engang at begive mig ud i. Jeg snakkede også om få titler, som gik igen her på årets lister. Ikke en kritik af samtlige film i historien, kan du nok tænke dig til :) 

    Jaja selvfølgelig, det var bare for at få en føling. Har kun hørt dig snakke negativt om det førhen nemlig. Og det var ikke for at diskutere genre, bare for at skille mange af de titler og instruktører som BM var inde på fra (Tarantino og lignende er ikke just det jeg forbinder med arthouse, selvom jeg godt kan se, hvordan det kan kædes sammen). Og det var nu heller ikke for at fiske efter en KOMPLET liste - bare et par titler.

    David Lund 4-01-17 12:33

  • ★★★★0

    David - jeg er ikke mere 'efter' hardcore arthouse, end så meget andet, mere mainstream orienteret. Men jeg lavede jo top-100 og i den finder du et fint billede af min smag, selvom den selvfølgelig ikke dækker over alt jeg kan lide. Langt fra! Personligt er jeg i tvivl om definitionen af 'tung arthouse'. Derfor er det svært at ridse tilfældige titler op. Men apropos instruktøren bag 'The Lobster', så kunne jeg jo godt lide 'Dogtooth'. Jeg kan også lide 'Stalker', 'Under The Skin' (gælder den?) nogle af Triers film, flere af Haneke og listen er sgu lang, hvis altså vi ser på definitionen med samme briller. 

    Babo 4-01-17 12:53

  • ★★★★★0

    Det er rigeligt! Tak! =)

    David Lund 4-01-17 14:28

  • ★★★★0

    Det er rigeligt! Tak! =)

    Du burde være min kone. Nem at tilfredsstille :)

    Babo 4-01-17 15:37

  • ★★★★★★0

    Du burde være min kone. Nem at tilfredsstille :)

    Det har du også brug for hun er;-P

    T. Nielsen 4-01-17 17:02

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen