Ja, jeg forstår stadig ikke hvorfor det er så svært at "oversætte" et spil til en film. Jeg begynder at mistænke Hollywood for at stå i samme situation, som de gjorde med superheltefilm i meget lang tid, nemlig at de absolut skal sætte deres eget fingeraftryk på historien og filmens udtryk, i stedet for at benytte sig af hvad der fungerer i spillet.
Anmeldelse: Assassin's Creed
Spilindustrien vokser sig større og større, mens vi konstant hører om, hvor hårdt filmindustrien har det. Spil når dog stadig ud til et mindre publikum, mens filmfranchises omsætter som aldrig før. Spil- og filmmediet oversættes desværre ikke så nemt til hinanden, og spilfilmatiseringer er kendte for deres dårlige kvalitet. De seneste år har disse film, senest med "Warcraft", haft en relativ succes, og nu har spilgiganten Ubisoft satset stort på en filmatisering af deres største franchise med "Assassin's Creed".
Callum Lynch (Michael Fassbender) er uden at vide det efterkommer af en hemmelig orden af snigmordere, der i århundreder har kæmpet mod tempelridderordenen. Tempelridderne vil styre menneskeheden fra det skjulte, mens assassinernes broderskab altid har nedkæmpet undertrykkerne, så mennesket har haft mulighed for at følge sin frie vilje. Det tempelridder-ejede firma Abstergo bortfører Callum, da de med Animus-maskinen kan få adgang til alle hans forfædres hukommelser, som er indlejret i hans DNA. Uvidende om dette giver han Abstergo adgang, men i takt med at han synkroniserer med sin spanske forfader, Aguilar, begynder Callum at mærke betydningen af denne evige strid mellem orden og kaos.
Blandingen af højteknologisk sci-fi og delvist historiske hændelser var uden tvivl med til at give franchisen den enorme succes, den fik. Spilmediet har den luksus at kunne introducere fortællingen i spillerens eget tempo. Det giver tid til at udfolde dens mange lag, som endda tog hele fem spiludgivelser at præsentere færdigt. Det er der desværre ikke plads til i løbet af filmens knap to timer.
Først og fremmest går det galt i præsentationen af ikke blot én, men hele to hovedkarakterer. Fassbender spiller nemlig ikke blot Callum, men også (og på et pinligt spansk) sin forfader Aguilar de Nerha. Vi følger primært Callum, men fordi han og vi fra begyndelsen skal introduceres for en masse unødvendig viden om orden og kaos og for et alt for omfattende persongalleri på både assassinernes og tempelriddernes side, kommer hverken han eller vi aldrig i gang med at lære om Aguilars verden i 1492. Denne afgørende del af fortællingen bør være mindst lige så spændende, men ud over nogle vilde, omend langtrukne actionsekvenser inspireret direkte fra spillene er det svært at føle noget som helst for disse karakterer.
Yderligere hjælper det ikke, at visualiseringen af Callums hukommelser er meget sløret og svær at genkende med det samme. Selve kvaliteten af CGI-effekter er generelt undervældende til trods for et smukt produktionsdesign. Almeria-ørkenens skønne landskaber, som Sergio Leone har udødeliggjort i sine spaghetti-westerns, ødelægges en smule, når dårligt animerede karakterer urealistisk hopper rundt fra hestevogn til hestevogn. Handlingens overmættethed har uden tvivl medført mindre plothuller og selvmodsigende karakterer, men disse kan med lidt god vilje ignoreres, da filmen trods alt bygger på et ret interessant koncept.
"Assassin's Creed" blev heller ikke spilfilmatiseringens hellige gral. Den lader stadig vente på sig. Store dele af filmens univers forbliver utroligt spændende, når de præsenteres ordentligt, og der er flere gode øjeblikke undervejs, hvor underholdningen er garanteret. Det og et imponerende, persongalleri af skuespiltalenter kan desværre ikke redde den alt for sammenpakkede historie, der for ivrig vil fortælle det hele frem for at lade seeren leve sig ind i fortællingens DNA.