Jeg har da vist sagt det flere gange herinde og andre steder ;) uden at have set hans seneste film The Martian...
Men ja, når manden får et hæderligt manus mellem hænderne, så plejer filmen at være udmærket. Selv hans dårlige film er visuelt betagende, har ofte et godt score og er på det tekniske plan stadig bedre end mange andre film. Prometheus er alletiders eksempel på dette, og derfor var den også en fænomenal biografoplevelse for mig, selv om jeg har måttet overgive mig ifht. historien, og jeg må bare indrømme i dag, at det nok ikke er en så god film, som det kunne have været.
Exodus var en lortehistorie (og jeg er endda kristen), men overdådig at se på, og skuespillerne gjorde heller ikke noget galt, og rigtig mange ting var faktisk i orden. Det var en dårlig film, fordi det gik helt galt på manus-plan, hvor der var foretaget nogle meget mystiske valg med en usympatisk barnegud og generelt dårligt introduktion af karakterer og opbygning til konflikterne og diverse andre ting, som ikke fungerede på et meget basalt plan. Det virker til at manuskriptforfatteren ikke kender har lært ABC for hvad der gør en god fortælling.
Robin Hood har jeg vanskeligt ved at huske, men erindrer bare, at alt det mindeværdige fra den oprindelige klassiske eventyrfortælling var pillet væk. På den måde kunne den minde lidt om hvad der skete med Exodus, måske. Men ellers en flot produktion, mener jeg at erindre.
Det, som til gengæld gør, at Gladiator er en så fed film, er, at den har nogle få velfungerende og interessante karakterer, både Maximus og Joseph Phoenix's narcissistiske skurk. Vi ved fra start til slut, hvorfor de gør som de gør, hvad de vil, hvad de kæmper for, og jeg sad på kanten af stolen i forventning om den endelige uundgåelige konfrontation mellem dem. Det er på en måde fortællingens enkelthed, der gør den så dragende. At den var episk og havde et virkelig smukt score gavner selvfølgelig, men at den er en god film, det skyldes i høj grad, at det var et godt manuskript, der var landet i dygtige hænder.