Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★0

    Jeg er meget gladere for Dawn Of The Dead end dig i hvert fald - hovedsageligt pga. stemningen, samfundskritikken og humoren. Lander nok på 9/10. Snyders version er vel også ok, selvom der går lidt rigeligt Michael Bay i den til tider. Den kan få 6/10 på en god dag =)

    Jeg foretrækker den gamle "Dawn of the Dead" fremfor indspilningen. Der er selvfølgelig ting, der ville være lavet helt anderledes i dag, men den slår mig alligevel som en film, den rent faktisk har noget på hjertet, og som har nogle interessante observationer. Den følelse har jeg ikke med Snyders film, omend den er nok så underholdende.

    Jeg synes dog, at "Night of the Living Dead" er ældet bedre. Den er mere stramt fortalt, og zombierne virker langt bedre i sort-hvid - men det gør næsten alt jo. :)

    Jeg er fuldstændig enig i jeres vurdering af hhv. George Romeros “Dawn Of The Dead” og Zack Snyders remake.

    Hvis jeg skulle komme med en hurtig bedømmelse, ville det blive 9/10 til den gamle version og 5-6/10 til den nye udgave.

    Dog rangerer jeg kun “Night Of The Living Dead” til at være den næstbedste i serien og ligger her på 8/10.

    Jeg foretrækker også Snyders version. Mere skræmmende. Samfundskritikken så vi allerede i Night of the Living Dead, så intet nyt der. Synes også det er Snyders bedste film. Gid han lavede simplere film igen. 

    Jeg synes nu, at der er stor forskel på “Night” og “Dawn” mht. den samfundskritik George Romeo gerne vil skildre. I “Night” er der fokus på racisme og koldkrigsparanoia, og i “Dawn” er det USA’s våbenpolitik/kultur samt dets konsumerisme der står for skud. Så at påstå at der er intet nyt at komme efter i "Dawn", kan jeg slet ikke følge dig i. 

    Sullivans Travels

    Preston Sturges burde nævnes i samme åndedrag som Capra og Hawks. Hans film er morsomme, replikkerne kommer som piskesmæld og han har noget på hjerte. Og så var hans screwball komedier på højde med Billy Wilder og Hawks bedste.

    Joel McCrea og Veronica Lake er fremragende i denne fortælling om en Hollywood instruktør, som har sat sig i hovedet at filmatisere O Brother Where Art Thou, en socialrealistisk film, for at skildre de depressionslignende tilstande og fattigdommen i USA lige før USA indtrådte i 2. verdenskrig. 

    9/10

    Ja, helt enig. “Sullivans Travels” er på flere måder bare en skæppeskøn film med en virkelig effektiv samfundskritik. Og så synes jeg også, at det er fedt at se Veronica Lake i en anden type rolle end den sædvanlige smålumre femme fatale man normalt forbinder hende med. Her viser hun jo, at hun faktisk også er en meget morsom skuespiller med god timing i de forskellige humoristiske indslag. Og så er jeg vild med den fuldstændig vandvittige slapstick baserede biljagt, der er i starten af filmen. :)

    NightHawk13-06-17 02:00

  • ★★★★0

    Nighthawk - det var måske lige rigeligt sat på spidsen. Mente bare, at samfundskritik ikke alene 'gør det' og det aspekt var ikke ukendt fænomen tidligere. 2004-versionen synes jeg bare er mere direkte, festligt blodbad og elementær spændende, som jeg synes fungerede upåklageligt. 

    Babo13-06-17 07:11

  • ★★★★★★1

    Sgu da dejligt at vi ikke skal finde en form for enighed om hvilken der er bedst:-) Faktisk dejligt med denne forskellighed i forhold til Dawn og remaket. Ofte ville jeg foretrække den mere cheesy original end det mere strømlinede remake. På den måde kan originalen måske også ende med at have større gensynsværdi på den lange bane for mig (har set dem begge to gange mener jeg). Men noget på hjertet eller ej, så vurderer jeg personligt ofte film udfra en følelse/mavefornemmelse og tør jeg sige det, hvor godt jeg føler mig underholdt og er fænget, mere end jeg dømmer udfra en tanke/indhold og om filmen har "noget på hjertet". På det punkt er jeg bare bedre underholdt/fænget af remaket. 

    T. Nielsen13-06-17 08:32

  • ★★★★0

    Typisk vil jeg da også pege på originalen. Men så er der indimellem de undtagelser, som er værd at fremhæve. Både The Thing og The Fly er langt bedre som remakes :)

    Babo13-06-17 08:45

  • ★★★★★★0

    Typisk vil jeg da også pege på originalen. Men så er der indimellem de undtagelser, som er værd at fremhæve. Både The Thing og The Fly er langt bedre som remakes :)

    Ja det er ret fede remakes de to!

    T. Nielsen13-06-17 08:46

  • ★★★★0

    9th Life of Louis Drax - 4/10

    Snuppede denne på netflix, en lidt usædvanlig film for Alexandre Aja, som typisk begår hardcore horror. Det her er fantasy/drama med unødigt kompliceret plotline. Det virkede temmelig søgt alt sammen, hvor jeg på et tidspunkt opgav at engagere mig. Ideen er såmænd fin nok og rummer større potentiale, end der bliver indfriet. Så det må siges at være en svag indsats, når Aja førhen har formået at lave en fornuftig film. 

    Babo13-06-17 09:05

  • ★★★★0

    Ja, helt enig. “Sullivans Travels” er på flere måder bare en skæppeskøn film med en virkelig effektiv samfundskritik. Og så synes jeg også, at det er fedt at se Veronica Lake i en anden type rolle end den sædvanlige smålumre femme fatale man normalt forbinder hende med. Her viser hun jo, at hun faktisk også er en meget morsom skuespiller med god timing i de forskellige humoristiske indslag. Og så er jeg vild med den fuldstændig vandvittige slapstick baserede biljagt, der er i starten af filmen. :)

    Ja hun er rigtig sød faktisk med kasket på :) Og ja, hvor kom den biljagt pludselig fra :-D

    Bruce13-06-17 12:23

  • ★★★0

    The Raid - 8/10

    Hold fest der er smæk på, men syntes den mister lidt af sin troværdighed hen mod slutningen. Godt med nytænking.

    MadMartigan13-06-17 21:06

  • ★★★3

    Apropos "The Raid" så har jeg fornyeligt genset "Dredd". Det er stadig en vanvittig god actionfilm. Jeg elsker, hvor ubehersket b-films agtig den er, og jeg elsker hele dens retro-følelse ala "Assault on Precinct 13" og "Escape from New York" og lignende 80'er perler.

    Og hvor er det vidunderligt at have en helt, som er lidt som en af Chuck Norris-vitserne: Bag hjelmen er der blot endnu en næve. Det bliver lige antydet i starten, at der måske er lidt mere gemt bag Dredd sure mine, men filmen vender aldrig tilbage til det. Det er ingen camp-fire scene, hvor alle de indestængte kliche-følelser kan komme ud. Da Dredd endelig lader til at have lidt følelse, da han ser døden i øjnene og udbryder "Wait", så er det blot for at koldblodigt at tilføje "Wait for her to shoot you." Pragtfuldt. :)

    Benway13-06-17 21:34

  • ★★★★1

    Assault on Precinct 13 er bad motherfucker. Massiv spænding og enkel præmis. Dét virker!

    Babo13-06-17 21:58

  • ★★★0

    Assault on Precinct 13 er bad motherfucker. Massiv spænding og enkel præmis. Dét virker!

    Ja, den er fremragende. I øvrigt er både "Assault" og "Dredd" gode eksempler på film, hvor et rigtig godt soundtrack for lov til blive hørt og bidrage til stemningen. Det er simpelthen så mange moderne film, der fylder lydsiden med effekter og spiller musikken så lavt, at tonerne bliver lidt ligegyldige.

    Benway13-06-17 22:49

  • ★★★★0

    Ja, den er fremragende. I øvrigt er både "Assault" og "Dredd" gode eksempler på film, hvor et rigtig godt soundtrack for lov til blive hørt og bidrage til stemningen. Det er simpelthen så mange moderne film, der fylder lydsiden med effekter og spiller musikken så lavt, at tonerne bliver lidt ligegyldige.

    Der har været gode nyere eksempler. Drive og The Guest. Elsker musikken til disse. 

    Babo13-06-17 22:56

  • 2

    Fordi zombiediskussionen ikke skal have lov at dø så let:

    Jeg er rigtig glad for Dawn of the Dead (1978), men synes Night of the Living Dead (1968) er den bedste film fra Romeros oprindelige trilogi - helt fantastisk!

    Med den ellers underholdende Day of the Dead (1985) begyndte det lidt at gå ned ad zombiebakke for den ellers så navnkundige instruktør, og zombiefilmene han har lavet derefter har sgu været en trist omgang.

    Og så foretrækker jeg sgu også Snyders gentænkning af Dawn of the Dead (2004) frem for originalen! Den var en kæmpe biografoplevelse for mig med en helt forrygende åbningsscene - civilisationens undergang på 10 minutter og derpå en fed, stemningsfuld titelsekvens - og masser af kraftfulde optrin, fede karakterer, sort humor og intense situationer. 

    Hvor originalen var en analogi over forbrugersamfundet, handler Snyders film slet og ret om undergang - som indvarslet i titelsekvensens nyhedsklip og brugen af Johhny Cash: The Man Comes Around. En snarere nihilistisk end religiøs dommedag. Romero havde måske mere på hjerte, men udførelses- og underholdningsmæssigt kan den for mig ikke stikke Snyders powerhouse.

    Jeg tror i øvrigt også, jeg finder Fulcis Zombie (1979) (der i Europa blev promoveret som en opfølger til den originale Dawn ...) bedre end Romeros Dawn of the Dead. Elsker tropeø-settingen og ikke mindst de billige, men dejligt rådne "flowerpots", som han jo tilførte genren.

    evermind14-06-17 09:45

  • 1

    Sgu da dejligt at vi ikke skal finde en form for enighed om hvilken der er bedst:-) Faktisk dejligt med denne forskellighed i forhold til Dawn og remaket. Ofte ville jeg foretrække den mere cheesy original end det mere strømlinede remake. På den måde kan originalen måske også ende med at have større gensynsværdi på den lange bane for mig (har set dem begge to gange mener jeg). Men noget på hjertet eller ej, så vurderer jeg personligt ofte film udfra en følelse/mavefornemmelse og tør jeg sige det, hvor godt jeg føler mig underholdt og er fænget, mere end jeg dømmer udfra en tanke/indhold og om filmen har "noget på hjertet". På det punkt er jeg bare bedre underholdt/fænget af remaket. 

    This! :-)

    evermind14-06-17 09:57

  • ★★★★★★1

    Jeg tror i øvrigt også, jeg finder Fulcis Zombie (1979) (der i Europa blev promoveret som en opfølger til den originale Dawn ...) bedre end Romeros Dawn of the Dead. Elsker tropeø-settingen og ikke mindst de billige, men dejligt rådne "flowerpots", som han jo tilførte genren.

    Den er også ret fed:-) Scenen med øjet var en af de bedste værste ting jeg har set på film:-D

    T. Nielsen14-06-17 10:09

  • ★★★2

    Jeg har tit tænkt på forskellen mellem Fulcis "Zombi" og Romeros film som en slags pendant, til forskellen mellem amerikanske westerns og italienske spaghettiwesterns. Plottet og dialogen er langt bedre udtænkt i den amerikanske udgaver, hvor det nærmest er absurd usammenhængende i "Zombi" (zombie mod haj osv.), men tilgengæld er de italienske film mere interessant instrueret og har sjovere indfald rent visuelt.

    Benway14-06-17 10:27

  • ★★★★2

    Jeg har tit tænkt på forskellen mellem Fulcis "Zombi" og Romeros film som en slags pendant, til forskellen mellem amerikanske westerns og italienske spaghettiwesterns. Plottet og dialogen er langt bedre udtænkt i den amerikanske udgaver, hvor det nærmest er absurd usammenhængende i "Zombi" (zombie mod haj osv.), men tilgengæld er de italienske film mere interessant instrueret og har sjovere indfald rent visuelt.

    Well said!

    chandler7514-06-17 10:37

  • 0

    Snyders version er vel også ok, selvom der går lidt rigeligt Michael Bay i den til tider. Den kan få 6/10 på en god dag =)

    Respekt for din holdning - naturligvis - og det kan godt være, jeg læser den forkert, men jeg synes helt generelt, det både er ærgerligt og uberettiget sådan at høre flere og flere nævne Snyder og Bay i samme åndedrag (eller okay, de var godt nok adskilt af et komma i din sætning, men ... :P).

    Jeg gætter på, det skyldes destruktions-trangen/larmen samt brugen af slowmotion - den påståede stil over substans - men jeg synes afgjort, Snyder som både billedformidler og historiefortæller sætter barren højere end Bay. Og jeg mener godt, stil kan medvirke til at give indholdet fylde. Når folk bruger udtryk som "han kan kun finde ud af at lave flotte billeder", er det, som om de egentlig glemmer, hvor stor en del af film, der er billeder. Jeg mener i øvrigt også, han kan mere på indholdssiden end Bay, bl.a. i sin formidling af mere komplekse karakterer og problematikker samt situationsskildringer.

    Der går rigtig nok bulder og brag i den ind imellem, hvor effekterne tager meget over - et åbenlyst eksempel er slutningen af BvS - men han har altså mere end dét. Hans film emmer af en bevidsthed om billedkompositioner, brug af tableauer, slowmotion og farvebehandling for at skabe ikke blot seje visuelle momenter, men tegneserie-agtige øjebliksbilleder og overskuelighed. Dertil kommer gennemførtheden af designs, f.eks. kostumer, våbenskjolde mv. på Krypton i Man of Steel, som vidner om en stor kælen for de universer, han beskæftiger sig med.

    Billedsproget kan være overkill, corny og vulgært vil nogen sikkert mene, men ikke desto mindre brugt med en bevidsthed om, hvad han vil fremhæve, og ofte er der både detaljer, symbolik og easter eggs at finde undervejs, ligesom han bl.a. i forbindelse med Watchmen var meget ambitiøs i sin gengivelse af den verden, de befolker. Folk kan råbe op fra nu af og til dommedag om, hvordan det ikke tæller, fordi han har kalkeret tegneserien, men særligt fordi denne ikke udmærker sig ved sin dynamiske stil - flere scener, som f.eks. drabet på The Comedian ser vi i tegneserien kun i glimt -, fremstår den kraftfulde levendegørelse af billederne så meget mere imponerende. Og hvilken creditsekvens.

    Og jeg ved, flertallet hader Sucker Punch, men åbningssekvensen dér synes jeg også er utrolig flot og tydelig i sin fortælling, langt mere elegant, målrettet og stemningsfuldt end - well - noget, jeg kan komme i tanker om at have set fra Bay, og dertil har Snyder en fantastisk sans for at akkompagnere sine scener med fede soundtracks. :)

    evermind14-06-17 11:11

  • 0

    Jeg har tit tænkt på forskellen mellem Fulcis "Zombi" og Romeros film som en slags pendant, til forskellen mellem amerikanske westerns og italienske spaghettiwesterns. Plottet og dialogen er langt bedre udtænkt i den amerikanske udgaver, hvor det nærmest er absurd usammenhængende i "Zombi" (zombie mod haj osv.), men tilgengæld er de italienske film mere interessant instrueret og har sjovere indfald rent visuelt.

    Interessant betragtning. Starten på Fulcis Zombi/Zombie osv. har også lidt af den dér spaghettiwestern-agtige, ildevarslende langtrukne stilhed, som ofte optræder lige inden helvede bryder løs i f.eks. Leones skuddueller, hvis du kan følge mig. Uden jeg vil gå ind i at sammenligne/sidestille de to instruktører. ;)

    Men ja, selv om plot, indfald, replikker og skuespil til tider kan synes fjollet i Fulcis film, har han absolut en eller anden sans for at opbygge stemninger og efterlade indtryk, som ikke lader sig fornægte.

    En zombie, der slås med en haj er i øvrigt noget af det fedeste, der nogensinde er sket i filmhistorien! :D

    evermind14-06-17 11:16

  • ★★★★0

    Man kan ikke tænke en film uden at tage stillingen til formen, som kan drive værket. Men der må gerne være balance i vægtskålen, ellers kan det nemt blive overfladisk visuelt lir. Da der ingen facit er, så vil det altid afhænge af øjnene der ser. For mig kommer det an på historien (er den interessant?) og hvordan den er fortalt. Snyder er middelmådig fortæller i den henseende. Stilistisk visuel, hvis man godt kan lide tegneserie-præget.

    Babo14-06-17 11:45

  • ★★★★★0

    Respekt for din holdning - naturligvis - og det kan godt være, jeg læser den forkert, men jeg synes helt generelt, det både er ærgerligt og uberettiget sådan at høre flere og flere nævne Snyder og Bay i samme åndedrag (eller okay, de var godt nok adskilt af et komma i din sætning, men ... :P).

    Jeg gætter på, det skyldes destruktions-trangen/larmen samt brugen af slowmotion - den påståede stil over substans - men jeg synes afgjort, Snyder som både billedformidler og historiefortæller sætter barren højere end Bay. Og jeg mener godt, stil kan medvirke til at give indholdet fylde. Når folk bruger udtryk som "han kan kun finde ud af at lave flotte billeder", er det, som om de egentlig glemmer, hvor stor en del af film, der er billeder. Jeg mener i øvrigt også, han kan mere på indholdssiden end Bay, bl.a. i sin formidling af mere komplekse karakterer og problematikker samt situationsskildringer.

    Der går rigtig nok bulder og brag i den ind imellem, hvor effekterne tager meget over - et åbenlyst eksempel er slutningen af BvS - men han har altså mere end dét. Hans film emmer af en bevidsthed om billedkompositioner, brug af tableauer, slowmotion og farvebehandling for at skabe ikke blot seje visuelle momenter, men tegneserie-agtige øjebliksbilleder og overskuelighed. Dertil kommer gennemførtheden af designs, f.eks. kostumer, våbenskjolde mv. på Krypton i Man of Steel, som vidner om en stor kælen for de universer, han beskæftiger sig med.

    Billedsproget kan være overkill, corny og vulgært vil nogen sikkert mene, men ikke desto mindre brugt med en bevidsthed om, hvad han vil fremhæve, og ofte er der både detaljer, symbolik og easter eggs at finde undervejs, ligesom han bl.a. i forbindelse med Watchmen var meget ambitiøs i sin gengivelse af den verden, de befolker. Folk kan råbe op fra nu af og til dommedag om, hvordan det ikke tæller, fordi han har kalkeret tegneserien, men særligt fordi denne ikke udmærker sig ved sin dynamiske stil - flere scener, som f.eks. drabet på The Comedian ser vi i tegneserien kun i glimt -, fremstår den kraftfulde levendegørelse af billederne så meget mere imponerende. Og hvilken creditsekvens.

    Og jeg ved, flertallet hader Sucker Punch, men åbningssekvensen dér synes jeg også er utrolig flot og tydelig i sin fortælling, langt mere elegant, målrettet og stemningsfuldt end - well - noget, jeg kan komme i tanker om at have set fra Bay, og dertil har Snyder en fantastisk sans for at akkompagnere sine scener med fede soundtracks. :)

    Haha jaja rolig nu, det var nu ikke for at sammenligne Snyder med Bay i den forstand - blot for at klargøre, at den netop fokuserer langt mere på eksplosioner, muskler og en smule lettere forståelig humor. Ligesom Bay er kendt for i sine film. Og så en smule for at drille =)

    Jeg ville jo også give Snyders version 6/10. Det er vist kun The Rock der kan komme der op, når vi snakker Bay for mit vedkommende. Resten er jo noget hø. Snyders Dawn Of The Dead er jo stadig en sammenhængende film for faen... den slags har Bay enorme problemer med. Rent generelt set er jeg nu også forholdsvis glad for Snyder - når han altså får et ordentligt manuskript. Jeg er en af de få, der faktisk godt kunne li' Sucker Punch også, og jeg er rigtig glad for Watchmen =)

    David Lund14-06-17 11:52

  • ★★★★0

    Jeg vil sgu 10 gange hellere gense den glimrende 13 Hours end den rædsomme Sucker Punch. Det var, hvad Snyder kunne præstere på egen hånd. 

    Babo14-06-17 12:15

  • ★★★★★★0

    Jeg vil sgu 10 gange hellere gense den glimrende 13 Hours end den rædsomme Sucker Punch. Det var, hvad Snyder kunne præstere på egen hånd. 

    Selv om jeg også synes at 13 Hours er marginalt bedre end Sucker Punch, så er det måske også lige så meget et spørgsmål, i forhold til dig, om personlig smag, mere end de pågældende films kvaliteter? Eller fjollet spørgsmål, da det jo vel i sidste ende altid kan koges ned til ens smag:-D Men lige du er jo en nyder af det mere realistiske udseende og en, ikke hader, men dog ikke voldsomt stor fan af det mere kulørte eventyrlige, kan jeg vel godt skrive, uden at det forekommer dig provokerende:-)

    T. Nielsen14-06-17 12:34

  • ★★★★0

    Selv om jeg også synes at 13 Hours er marginalt bedre end Sucker Punch, så er det måske også lige så meget et spørgsmål, i forhold til dig, om personlig smag, mere end de pågældende films kvaliteter? Eller fjollet spørgsmål, da det jo vel i sidste ende altid kan koges ned til ens smag:-D Men lige du er jo en nyder af det mere realistiske udseende og en, ikke hader, men dog ikke voldsomt stor fan af det mere kulørte eventyrlige, kan jeg vel godt skrive, uden at det forekommer dig provokerende:-)

    Det kan der være noget om, men Sucker Punch var sgu rædsom, eventyrlig eller ej :) 13 Hours synes jeg var flot skruet sammen. Intet stort, men fungerer fint. 

    Babo14-06-17 12:41

  • ★★★★★★0

    Det kan der være noget om, men Sucker Punch var sgu rædsom, eventyrlig eller ej :) 13 Hours synes jeg var flot skruet sammen. Intet stort, men fungerer fint. 

    Jeg fandt den ikke direkte rædsom og jeg fornemmer, at der er mindst en her i snakken, som jo ikke er enig med dig;-)

    Sandman kunne også lide den, mener jeg og han er jo megakæmpestor dyrker af subtekst....Så du kan jo diskutere den med ham, om den er rædsom:-P

    T. Nielsen14-06-17 12:45

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen