Forum - Forum-tråd: Spøjse stereotyper/klichéer i film

Spøjse stereotyper/klichéer i film

  • ★★★★★★1

    Jeg så San Andreas og hæftede mig ved hvor mange ting er blevet genbrugt fra tidligere film.

    Der er selvfølgelig den obligatoriske skilsmisse og et delebarn. Hertil kommer den nye kæreste, som er markant rigere end vores hovedperson - kvinder med et enkelt barn er åbenbart guf for rige singlefyre og selvfølgelig "opgraderer" kvinderne altid, fordi man går jo ikke ned i status, det ville være fjollet. Men det viser sig selvfølgelig altid, at den rige dude er en klaphat af rang, måske det værste menneske i historien, hvilket kvinder (i følge Hollywood) aldrig er i stand til at opdage.

    Jeg ved godt, at man ikke skal ta' en katastrofefilm som San Andreas alt for seriøst, men det er lidt sjovt at se hvor meget ofte man genbruger de samme persontyper, motivationsgrunde osv. i film og tv. Amerikansk tv er også virkelig slem til det, hvor det er obligatorisk med en god portion kærlighedstrekanter, hvis det drejer sig om en dramaserie.

    Kan I andre komme til at tænke på nogle eksempler på ovenstående, der er ret markante i film og på tv? :)

    Zero Cool 9-11-15 11:23

  • ★★★★★0

    Slow Clap :)

    Elwood 9-11-15 11:46

  • ★★★★★★0

    Den travle far der elsker sin søn over alt, men svigter aftaler konstant. Til sidst bliver denne far så klogere og bedre og alt bliver så godt:-) Den bruges i utallige film i hvert fald og i samtlige genrer. 

    T. Nielsen 9-11-15 11:54

  • ★★★★★★0

    Nå ja, skulle måske lige have skrevet at når jeg skrev søn og ikke datter, er det fordi det synes at forekomme mig at 9 ud af 10 gange er det altid sønnerne?

    T. Nielsen 9-11-15 11:55

  • ★★★★★★0

    Jeg skal ikke gøre mig klog på, om det vitterligt er sådan på det amerikanske arbejdsmarked, men det forekommer mig også, at folk næsten indretter deres arbejdsplads som et hjem. Der er tonsvis af personlige ting på folks kontorer altid.

    Zero Cool 9-11-15 12:37

  • 0

    Det er vist stort set det samme i "2012", ikke? :p

    Wimmie11-11-15 14:35

  • ★★★★★★3

    Jeg spottede endnu en, da jeg så første afsnit af "Fear The Walking Dead". Det typiske slagsmål om en pistol, der altid ender med, at pistolen er mellem de to der kæmper og pludselig lyder der et skud... og vi overraskes over hvem der er blevet skudt!

    Zero Cool16-11-15 13:20

  • ★★★★★★0

    That's a Classic!

    T. Nielsen16-11-15 13:46

  • ★★★★★1

    Scenen, hvor en person som regel offret (andre gange kan det være vores helt) får besked om at den person de er samme med lige i dette øjeblik er moderen, man har været på jagt efter. Typisk sker det via. et telefon opkald, mens de skal prøve og lade som ingenting over for morderen.

    Elwood16-11-15 16:00

  • 0

    Og naturligvis hele "skurken har fanget helten men venter med at slå ham/hende ihjel for at forklare hele sammenhængen og dermed give denne en mulighed for at slippe fri"-klicheen  ;)

    Tænk på hvor mange film der kunne "ende" som 'No Country for old men' hvis denne kliché blev droppet :D

    Wimmie17-11-15 08:02

  • ★★★★★★1

    You sly dog! You got me monologuing! I can't believe it.

    Zero Cool17-11-15 10:26

  • ★★★★★0

    Og så er der jo BøhMands effekten, som Ole Michelsen kaldte det, morderen/skurken er dræbt, jeg mener der er ingen mulighed for at han overlevede det fald fra 9. etage er der?

    Alt ånder fred, helten har fundet kvinden eller manden i nød, men hov moderen/skurken er ikke mere nede på jorden, hvor han var for lidt siden... Bam! så dukker personen pludselig op igen, what var personen ikke død aligevel!

    Elwood17-11-15 16:50

  • ★★★★★0

    Ven forsvinder i 2. akt, og de andre sørger over ham og konkluderer, at han nok er død. Det er dog naturligvis et set-up for 3. akt, når alt håb er ude - indtil vennen, som vi alle var helt sikre på var død (not), dukker op med et stort våben og redder dagen. I det mindste er det ikke deus ex machina, men den eksekveres nogen gange alt for tydeligt, så man ser den fra en mils afstand. 

    Lars!17-11-15 18:05

  • ★★★★★0

    Sahara har en af de "sjoveste" Deus Ex Machina moments, det er så langt ude, og man sidder blot bagefter ahh ja self.

    Klart en Guilty Pleasure for mig :)

    Elwood17-11-15 18:52

  • 1

    Når helten informerer sin overordnede/makker om sine opdagelser i en efterforskning, og den overordnede/makkeren spørger "who else knows about this?", så ved man bare, vedkommende øjeblikket efter bekender en meget korrupt kulør!

    evermind18-11-15 18:13

  • ★★★★★★0

    Hah, ja, det er lidt en klassiker. Så skal en mo'fucker skydes i hovedet lige om lidt.

    Zero Cool18-11-15 18:21

  • ★★★★★0

    Mord-kliché: Kvælerpuden. Det tager selvfølgelig bare 10-15 sekunder, hvor personen gør alt han kan med arme og hoved, men han kan intet stille op imod puden. Tryk puden imod en persons ansigt og vupti - død.

    Lars!18-11-15 18:22

  • ★★★★★★0

    Ja, den behandler de endda i en af Høj Pistolføring-filmene. :D

    Zero Cool18-11-15 18:25

  • ★★★★★★0

    Og så skal man huske, at en politikommisær altid er en halv-kraftig, overskægsbærende sort mand med et eksploderende hissigt temperament, der altid suspenderer helten. (Især i alle film fra 80erne, der bare lugtede af politi!)

    davenport19-11-15 15:49

  • ★★★★★0

    "You're off the case!"  

    Lars!19-11-15 16:27

  • ★★★★★0

    En Ting The last action hero også tager under behandling, samt en del andre ting.

    Elwood19-11-15 19:08

  • ★★★★★0

    Og så er der lige det dumme svin der altid lige først skal forulempe servetricen grine sjoflet, for derefter og be vores helt blande sig uden om, når han blander sig, hvorefter helten self. knækker armene eller ligende på ham. En ting Steven Seagal især er ret glad for og gøre i sine film.

    Elwood19-11-15 19:11

  • ★★★★★0

    Ja, det var også én af Man of Steel's mange synder.

    Lars!19-11-15 19:37

  • ★★★★★★0

    Riqon, det er nok nærmere et nik til Superman 2, hvor Superman kommer ud for lidt af det samme, efter han har opgivet sine kræfter. :)

    Zero Cool19-11-15 22:23

  • 0

    Den store tale - som regel næsten i slutningen af filmen.

    Talen skal enten:

    1. Motivere en gruppe mennesker  - ofte brugt i katastriofefilm og actionfilm.

    2. afsløre noget: ofte vores helt der skal afsløre hvordan han/hun har løjet for vedkommendes store kærlighed - ofte brugt i dramaer og romantiske komedier.

    Wimmie20-11-15 11:57

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen