Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★0

    Jeg tror ikke den slags kampe skal vindes via kunsten, men politisk. 

    Jeg synes bare at spore en lidt kedelig tendens i independent-film. Hvis ikke det er homo-tema, så coming of age-film. Ja, det er sat lidt på spidsen, men havde faktisk en god debat med en omkring dette, hvor han så var noget mere kritisk stillet og havde næsten erklæret kunsten død, fordi der var ikke nye Tarkovskyer og andre, der skubbede til filmmediet. 

    Selvfølgelig skal kampen også kæmpes politisk, men som med alt andet inden for den verden, så har tingene det ofte med at blive trukket i langdrag, fordi politikerne skal tilgodese de mange studehandler, der bliver lavet indbyrdes partierne imellem og som ofte enten kraftigt forsinker eller ligefrem forhindrer, at der sker markandte fremskridt i  processen for (og lige i dette tilfælde) homoseksuelles rettigheder og generelle levevilkår. Prøv bare at tænke på hvor lang tid de forskellige amerikanske regeringer har været om at nå frem til det sted, de er i dag inden for LGBT området. Dette skyldes naturligvis også, at de har mere end svært ved at adskille kirke og stat fra hinanden og at religiøse motiver desværre har haft en stor indflydelse på politikernes ageren mht lovgivning osv i forhold til LGBT miljøet.

    Derfor spiller kunsten (her i form af filmmediet) også en stor og meget vigtig rolle (og naturligvis ikke kun angående LGBT spørgsmål) fordi kunstformen har en langt nemmere og hurtigere måde at nå ud med budskaber og synliggørrelse til en bred befolkning, som er med til at skabe debat og måske ligefrem en holdningsændring på en måde, som har langt større effekt end en ofte meget langsommelig politisk proces. 

    Du har da en pointe i, at det måske godt kan være lidt for forudsigeligt eller ligefrem kedeligt, at man så ofte vælger et coming-of-age tema i forhold til LGBT film. Men det er samtidig også vigtigt at huske på, at det lige på nuværende tidspunkt er den lettest tilgængelige (og måske også mest trygge for modtageren) måde at sælge filmene på over for et bredt publikum. Jeg ville da ønske, at det var anderledes, men vi er desværre ikke nået til det punkt endnu, hvor man kan lokke et bredt mainstream publikum i biografen og se en film med et homoseksuelt tema, hvis filmen er lavet i en eksperimenterende udtryksform, der markant udfordrer filmmediet. 

    NightHawk20-04-18 12:03

  • ★★★★★★0

    en eksperimenterende udtryksform

    Men det kan man ikke uanset tema. Jeg tænker, at Everything Sucks har et større impact end Call Me By Your Name, fordi den når bredere. 

    Dog tror jeg det er meget bedre, når seksualitet ikke er temaet. Forstået på den måde, at LGBT-karakterne i en given film sådan set "bare er der" uden det har en pointe. 

    Guldager20-04-18 12:10

  • ★★★★1

    Det hjælper da ingenting? Desuden er det indoktrinering og imod folkeskoleloven.

    Min erfaring med unge er, at de generelt bliver mere accepterende overfor diverse seksualiteter. Netop film med gode rollemodeller kan være med til at gøre LGBT mere acceptabelt. 

    Der er mange elefanter i det rum :) 

    Så må loven i mine øjne laves om.

    Et demokrati og dermed kvaliteten af dets friheder og rettigheder hviler på, at en stor majoritet er til fals for oplysning. Jeg er grundlæggende for religionsfrihed, men ikke i en kontekst som promoverer intolerance overfor selvsamme friheder og rettigheder man nyder, for at komme disse til livs.

    Det skal ikke være muligt at have "diplomatisk immunitet" overfor oplysning, blot det sker under dække af f.eks. religion. Er det bedre at indoktrinere i oplysning, eller mht. til religionsfrihed, at børn og unge indoktrineres i intolerance? Vi sidder med store dele af en generation, hvis oplysning kommer fra paraboler rettet mod Mekka og et ubønhørligt had mod alt vestligt. 

    I såfald findes et givent demokrati - og individets friheder og rettigheder opretholdes indenfor dette - kun så længe, at andelen af de "frivilligt valgte ikke oplyste" udgør så lille en del af befolkningen, at disse friheds- og rettighedsgrader ikke kan kompromitteres.

    Vi har et glimrende skræmmeeksempel herpå 30 km fra Danmark, på den anden side af Øresundsbron. Vi har et andet på den anden side af den engelske kanal. 

    Der er mange elefanter ja, men her i vesteuropa er dens forudintagethed funderet i religion i sin helt egen liga. I østeuropa eksisterer fordommene også og igen med udgangspunkt i mestendels religiøs forudindtagethed. 

    Bruce20-04-18 12:29

  • ★★★★0

    Ikke glem Blue Is The Warmest Color. En skøn film!!!

    Jeg har ihvertfald ikke glemt Wachowskis. Som man råber i skoven, får man svar :)

    Babo20-04-18 12:34

  • ★★★★★★0

    Du fik meget ud af mit indlæg... Rent pædagogisk hjælper det ikke at tvinge folk til at høre på noget. Og der er ikke skolepligt i Danmark. Det var blot det, jeg mente. 

    Guldager20-04-18 12:35

  • ★★★★0

    Jeg har ihvertfald ikke glemt Wachowskis. Som man råber i skoven, får man svar :)

    :-D

    Bruce20-04-18 12:35

  • ★★★★★0

    Men det kan man ikke uanset tema. Jeg tænker, at Everything Sucks har et større impact end Call Me By Your Name, fordi den når bredere. 

    Det ved jeg også godt gælder andre film, der ikke har et homoseksuelt tema på dagsordenen. Men nu snakkede vi specifikt LGBT film, så derfor tog jeg kun udgangspunkt i den type film nu og her. :) Jeg vil da i øvrigt lige få skrevet "Everything Sucks" på huskelisten.

    Dog tror jeg det er meget bedre, når seksualitet ikke er temaet. Forstået på den måde, at LGBT-karakterne i en given film sådan set "bare er der" uden det har en pointe. 

    Ja, jeg vil sige både og. Jeg kan såmænd sagtens følge din pointe og er faktisk også enig i den. Nogle rigtig gode eksempler på dette, er faktisk to mainstream superhelte serier som "Arrow" og "Legends Of Tomorrow", hvor der er flere homoseksuelle karakterer med, men hvor deres seksualitet eller romantiske forhold aldrig bliver fremhævet på en budskab agtig facon, men bare er en naturlig del af hvem de er, hvilket de andre på de to hold stille og roligt acceptere. Det synes jeg faktisk er en ret fed måde at fortælle om homoseksualitet på uden, at det dermed bliver gjort på en belærende eller for direkte facon.

    På den anden side kan det også sagtens være godt og lærerigt at tydeliggøre seksualiten som et tema mht. at fremhæve bl.a. kulturelle eller religiøse konflikter, som kan opstå i forbindelse hermed at nogen eks. vælger at springe ud. Så jeg synes egentligt at begge måder at skildre homoseksualitet på, kan være lige godt og lærerigt, og jeg vil derfor ikke foretrække den ene model frem for den anden. 

    NightHawk20-04-18 12:43

  • ★★★★0

    Du fik meget ud af mit indlæg... Rent pædagogisk hjælper det ikke at tvinge folk til at høre på noget. Og der er ikke skolepligt i Danmark. Det var blot det, jeg mente. 

    Min datter har været kæreste med en arabisk knægt, som ville være dansk. Som boede 3 måneder hos mig i forsøget på at komme ud af forældrenes kontrol. I den periode fik jeg kontakt til Ahmad Mahmoud (forfatter af Sort Land) som var mentor for knægten. Jeg tog ham med ind at se "Oprør fra Ghettoen" i Grand. 3 dokumentarer om unge af anden etnisk herkomst, som gerne ville ud af den sociale kontrol.

    politikenbillet.dk/events/19761-_Oproer_fra_Ghettoen_Gallapremiere_og_debat/

    Der var efterfølgende debat og salen summede af unge, især piger med og uden slør, som var meget interesserede i, at - hvis ikke de - at så næste generation fik friere vilkår end dem selv. De turde blot ikke, fordi der er en massiv selvjustits i de miljøer.

    Men jeg gik derfra ret glad for, hvad jeg havde set. At der faktisk ER en modvilje mod dogmatisk religion. Og hvorfor skulle de dog være anderledes end de unge i Iran, som er intellektuelle, forsøger at smide sløret og komme ud af skidtet?

    Selvfølgelig hjælper det at tvinge folk til at deltage i noget. Især på et tidspunkt, hvor forældrenes indoktrinering endnu ikke er slået igennem og hvor børn er åbne for ideer og viden.

    Det er en ny tid, ny verden og en helt ny kultur vi har importeret til Europa, som essentielt i sin nuværende form er IKKE kompatibel med demokrati, friheder og rettigheder. Dette må man så agere på, hvis vi ikke skal ende som f.eks. Sverige.

     

    Bruce20-04-18 12:45

  • ★★★★★★0

    Jeg er helt med på, at du er imod islam, men det er ikke så relevant her. Tvang i sig selv er ikke en specielt effektiv metode til at lære på. Det går hvert fald i mod alt det jeg har læst de sidste 3 år på læreruddannelsen. 

    Guldager20-04-18 12:48

  • ★★★★0

    Jeg er helt med på, at du er imod islam, men det er ikke så relevant her. Tvang i sig selv er ikke en specielt effektiv metode til at lære på. Det går hvert fald i mod alt det jeg har læst de sidste 3 år på læreruddannelsen. 

    Jeg er ikke imod islam. Jeg og verden levede fint med islam frem til 1979. Men det ER helt relevant her, for det er uomtvisteligt derfra de største problemer mht. homofobi og kønsligestilling kommer. Det ved selv socialdemokraterne i dag. Det ved Morten Østergaard efterhånden også. Det er Ida Auken også blevet klogere på nu efter hendes nye bog Dansk. 

    Sådan bliver der større glæde i himlen over én synder, der omvender sig, end over nioghalvfems retfærdige, som ikke har brug for omvendelse. :) 

    Det er muligt, at det er tvang for forældrene, men hvis oplysningen rammer deres unger som børn eller unge, og sammen med deres klassekammerater, så er det information som kommer ind på lystavlen og befinder sig der til at konfrontere de ideer, som religiøs indoktrination påfører dem.

    Det værste man kan gøre er, at "lade stå til", når man har med grupperinger at gøre, som er ideologisk uden for oplysningens rækkevidde.

    Egyptens præsident Nasser grinede og hånede med hele Mellemøsten af det islamiske slør i 1958. I 70'erne kunne alle kvinder i Iran, Irak, Egypten, Jordan, Afghanistan og Palæstina gå rundt uden slør og i kjoler. Hvad jeg er imod er den politiske islam, som kom til i 1979 gennem tankegangen fra det muslimske broderskab, salafismen og wahabismen. En fortolkning af islam som vil have islam tilbage til rødderne, hvor kvinder bl.a. kan kønsseggregeres legitimt.

    www.youtube.com/watch

    Bruce20-04-18 13:02

  • ★★★★0

    Selvfølgelig skal kampen også kæmpes politisk, men som med alt andet inden for den verden, så har tingene det ofte med at blive trukket i langdrag, fordi politikerne skal tilgodese de mange studehandler, der bliver lavet indbyrdes partierne imellem og som ofte enten kraftigt forsinker eller ligefrem forhindrer, at der sker markandte fremskridt i  processen for (og lige i dette tilfælde) homoseksuelles rettigheder og generelle levevilkår. Prøv bare at tænke på hvor lang tid de forskellige amerikanske regeringer har været om at nå frem til det sted, de er i dag inden for LGBT området. Dette skyldes naturligvis også, at de har mere end svært ved at adskille kirke og stat fra hinanden og at religiøse motiver desværre har haft en stor indflydelse på politikernes ageren mht lovgivning osv i forhold til LGBT miljøet.

    Derfor spiller kunsten (her i form af filmmediet) også en stor og meget vigtig rolle (og naturligvis ikke kun angående LGBT spørgsmål) fordi kunstformen har en langt nemmere og hurtigere måde at nå ud med budskaber og synliggørrelse til en bred befolkning, som er med til at skabe debat og måske ligefrem en holdningsændring på en måde, som har langt større effekt end en ofte meget langsommelig politisk proces. 

    Du har da en pointe i, at det måske godt kan være lidt for forudsigeligt eller ligefrem kedeligt, at man så ofte vælger et coming-of-age tema i forhold til LGBT film. Men det er samtidig også vigtigt at huske på, at det lige på nuværende tidspunkt er den lettest tilgængelige (og måske også mest trygge for modtageren) måde at sælge filmene på over for et bredt publikum. Jeg ville da ønske, at det var anderledes, men vi er desværre ikke nået til det punkt endnu, hvor man kan lokke et bredt mainstream publikum i biografen og se en film med et homoseksuelt tema, hvis filmen er lavet i en eksperimenterende udtryksform, der markant udfordrer filmmediet. 

    Jeg ved ikke om biografen er det rette sted at blive belært eller oplyst af. Det tror jeg måske filmmediet ofte er dårligt til. 

    Min kommentarer var også blot møntet på tendenserne i Independent Film. Men lad os se, om Trier ikke lige får skabt ravage og balance i regnskabet ;)

    Babo20-04-18 13:03

  • ★★★★★★0

    men hvis oplysningen rammer deres unger som børn eller unge

    Ja, og det er det, jeg taler om...jeg snakker ikke om islam eller noget andet, så jeg skøjter stadig hen over alt det, du har sagt om det.

    Det er ikke nok, at oplysning bare rammer børn og unge - de børn og unge skal også være modtagelige overfor den oplysning de får. Så jeg snakker stadig bare om udgangspunktet med, at man ikke kan tvinge skoleelever til at høre om LGBT-rettigheder og så tro, at det gør noget.

    Guldager20-04-18 13:11

  • ★★★★0

    Ja, og det er det, jeg taler om...jeg snakker ikke om islam eller noget andet, så jeg skøjter stadig hen over alt det, du har sagt om det.

    Det er ikke nok, at oplysning bare rammer børn og unge - de børn og unge skal også være modtagelige overfor den oplysning de får. Så jeg snakker stadig bare om udgangspunktet med, at man ikke kan tvinge skoleelever til at høre om LGBT-rettigheder og så tro, at det gør noget.

    Det er også min pointe, at de børn og unge er mere modtagelige end forældrene jvf. alderen og omstændighederne de modtager oplysningerne i. 

    Jeg snakker heller ikke kun om LGBT rettigheder, men om et gennemgående projekt fra start til slut fra børnehave til universiteter, som har fokus på demokrati, friheder og rettigheder.

    Hvis man bor i Danmark og går i skole i Danmark, så skal man ikke kunne undsige sig at blive oplyst omkring helt basale forhold for at leve i landet med accept af og i respekt for friheder og rettigheder.

    Det er fuldkommen uacceptabelt, at 2. og 3. generationsindvandrere ser ud til at blive mere radikaliserede end deres forældre var det. 

    At du skøjter henover islam, er helt og aldeles dit eget valg. Man kommer ingen vegne med at forsøge på at undsige sig problemers ophav, fordi det for nogen er ubehageligt at tale om og disse problemer i den grad knyttet til islam og kulturen herfra. 

    Bruce20-04-18 13:19

  • ★★★★★0

    Det er en ny tid, ny verden og en helt ny kultur vi har importeret til Europa, som essentielt i sin nuværende form er IKKE kompatibel med demokrati, friheder og rettigheder. Dette må man så agere på, hvis vi ikke skal ende som f.eks. Sverige.

     

    Jeg er helt enig og de fanatiske grene af Islam og de Imamer som udbreder de fortolkninger, er da bestemt også et område, som skal italesættes og debateres så meget, som det overhovedet er muligt, for Sverige er da om noget et skrækeksempel på at feje problemerne ind under gulvtæppet og så ellers bare ignorere at bunken bare stiger og stiger. Jeg er helt enig i, at det ville være en god idé at få mere fokus på det allerede i folkeskolen, men jeg tror dog ikke, at det kan løses via tvang. Men jeg tænker da, at man kan finde en løsning på det uden, at man ligefrem behøver at binde eleverne til stolen. 

    Mht. dit forslag om at priden skulle gå gennem Tingbjerg osv, så kan jeg godt følge dig i form af at lave et klart statement. Men jeg vil dog klart foretrække at styre langt uden om, da det højst sandsynligt ville ende i det rene kaos. Så af hensyn til min egen og alle andres sikkerhed, så er det vist kun godt at priden bliver afholdt samme sted som den plejer. :) 

    NightHawk20-04-18 13:27

  • ★★★★★★0

    Bruce - jeg tror ikke, du forstår, hvad jeg mener...du har blandet en diskussion om islam ind i et indslag jeg lavede om læring. Jeg forholder mig til mit udgangspunkt. Det andet er en helt anden diskussion.

    Og du læser ikke, hvad jeg skriver... Jeg skøjter ikke hen over islam generelt,  kun det du skriver om det...fordi det ikke er relevant for mit udgangspunkt.

    Guldager20-04-18 13:31

  • ★★★★0

    Jeg er helt enig og de fanatiske grene af Islam og de Imamer som udbreder de fortolkninger, er da bestemt også et område, som skal italesættes og debateres så meget, som det overhovedet er muligt, for Sverige er da om noget et skrækeksempel på at feje problemerne ind under gulvtæppet og så ellers bare ignorere at bunken bare stiger og stiger. Jeg er helt enig i, at det ville være en god idé at få mere fokus på det allerede i folkeskolen, men jeg tror dog ikke, at det kan løses via tvang. Men jeg tænker da, at man kan finde en løsning på det uden, at man ligefrem behøver at binde eleverne til stolen. 

    Mht. dit forslag om at priden skulle gå gennem Tingbjerg osv, så kan jeg godt følge dig i form af at lave et klart statement. Men jeg vil dog klart foretrække at styre langt uden om, da det højst sandsynligt ville ende i det rene kaos. Så af hensyn til min egen og alle andres sikkerhed, så er det vist kun godt at priden bliver afholdt samme sted som den plejer. :) 

    Glad for at høre. Jeg har pt. en fætter i Sverige som vil udvandre fra Gøteborg og min kusine tør kun skrive til mig privat, at hun er glad for, hvad jeg skriver/debatterer, men personligt tør hun ikke sige noget, hverken på sociale medier eller på sin arbejdsplads af frygt for at blive fyret. Det er helt sort derovre. Jonatan Spangs søndagssatire er pt. faktisk noget af det som svenskere kigger på :)

    Jeg forstår så sandelig godt dit syn på priden ;) Det ville uden tvivl blive med risiko for sikkerhed. Jeg er også kun interesseret i, at problemerne anerkendes, italesættes og ageres på :)

    Bruce20-04-18 13:33

  • ★★★★0

    Bruce - jeg tror ikke, du forstår, hvad jeg mener...du har blandet en diskussion om islam ind i et indslag jeg lavede om læring. Jeg forholder mig til mit udgangspunkt. Det andet er en helt anden diskussion.

    Og du læser ikke, hvad jeg skriver... Jeg skøjter ikke hen over islam generelt,  kun det du skriver om det...fordi det ikke er relevant for mit udgangspunkt.

    Ok, men så lad os være enige om at være uenige, for jeg mener modsat, at det så absolut ER relevant ifbm. læring og ikke er en helt anden diskussion. Jeg mener det er en uundgåelig del af det samlede hele, som må tages i betragtning, hvis hele problemet skal behandles.

    Islams afledte effekter gennemsyrer - med stort tryk på DESVÆRRE - så mange dele af samfundsforhold i dag. Jeg ville ønske, at jeg kunne fokusere min udelte opmærksomhed på emner, som engang var så ukontroversielle. Varme hænder, velfærd og politikerløgne :)

    Bruce20-04-18 13:37

  • ★★★★★★0

    Hvordan elever/"mennesker lærer har ikke noget med islam at gøre... Det kan jeg simpelthen ikke se, hvordan det kan forbindes.

    Guldager20-04-18 13:49

  • ★★★★0

    Hvordan elever/"mennesker lærer har ikke noget med islam at gøre... Det kan jeg simpelthen ikke se, hvordan det kan forbindes.

    Jeg forstår ikke helt, hvad du mener? :-|

    Bruce20-04-18 13:53

  • ★★★★★★0

    Jamen, jeg svarede på dit indlæg om tvang med en pædagogisk betragtning om, at tvang og læring ikke hænger så godt sammen... Og så gik du all out på Islam. 

    Min anden kommentar med mange elefanter gik på  at mange andre trossamfund og meget konservative også er i mod LGBT-rettigheder. Det er måske det, der har startet miseren. 

    Guldager20-04-18 13:57

  • ★★★★0

    Vi kom da vist lidt omkring. Og nu fløj min parabol væk kan jeg se, som ikke længere peger mod mekka. Forpulede montør :)

    Babo20-04-18 14:12

  • ★★★★0

    Jamen, jeg svarede på dit indlæg om tvang med en pædagogisk betragtning om, at tvang og læring ikke hænger så godt sammen... Og så gik du all out på Islam. 

    Min anden kommentar med mange elefanter gik på  at mange andre trossamfund og meget konservative også er i mod LGBT-rettigheder. Det er måske det, der har startet miseren. 

    Jeg gik ikke all out islam, da mine betragtninger vedr. tvang og læring var a-religiøse, da jeg mener, at børn og unge qua deres alder og qua deres læringsomgivelser er langt mere åbne for input og i den grad er påvirkelige. Spørgsmålet om tvang er helt og holdent i regi af forældrene på dette plan, religiøsitet eller ej og hvorvidt forældrene søger at pådutte børn og unge en "I skal ikke høre efter attitude" i en læringssituation og ikke mindst, hvor stærk en sådan induceres videre til børnene.

    At jeg sammenholder til islam ligger lige for, i og med, at det er dokumenterbart uomtvisteligt, at det er herfra den største udfordring mht. at være oplysningsmodtagelig kommer. 

    Uden tvivl er andre også imod LGBT rettigheder, ingen er dog qua religionens omfang gennem tiltagende migration så socialtkontrollerende og så selvjustitsudøvende som netop islam, også hvad angår homofobi.

    Bruce20-04-18 14:20

  • ★★★★★★0

    Du skrev "uden mulighed for at undskylde", og jeg betragtede blot, at man ikke lærer noget af at blive tvunget til en situation, hvor man skal lære noget. Det er det eneste, jeg har sagt om tvang og læring...

    Alt andet som du har skrevet ser jeg som en anden diskussion, som bestemt ikke er irrelevant, men igen... Det var ikke mit udgangspunkt :) 

    Guldager20-04-18 14:47

  • ★★★★★★0

    Men nok om det... Lad os komme tilbage til at skrive om film vi har set i denne tråd :) 

    Guldager20-04-18 14:49

  • ★★★★0

    Men nok om det... Lad os komme tilbage til at skrive om film vi har set i denne tråd :) 

    Deal ;) og mangler en tommelfinger op!

    Bruce20-04-18 15:03

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen