Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★1

    Argh, jeg synes sgu det var et af de bedre eventyrfilm på markedet med virkelig solidt filmhåndværk. Del Toros bedste siden Pan’s, selvom Shape ikke helt er ligeså skarp. Jeg vil forhåbenlig stadig ligge på en solid 8’er ved gensyn, alene fordi den er så forbandet smukt lavet. 

    Babo21-05-18 13:36

  • ★★★★★0

    Problemet er hypen og "bedste film" kåringen. Var den ikke baggrunden for snakken her, så havde folk muligvis følt sig lidt mere gavmilde med rosen. Se den i sammenhæng med hvad Del Toro har gjort på det sidste, så fremstår den endnu bedre. 

    Lars!21-05-18 15:37

  • ★★0

    Hverken hype eller Oscar-priser ødelagde den for mig. Havde knap nok nogle forventninger. Synes bare den var dybt undervældende, fordi kærlighedsforholdet, som er hele præmissen, er så spinkelt og virkelig svært at købe. Derudover flot cinematografi, som er lidt letkøbt, og en god Sally Hawkins. Ellers et utroligt fladt karaktergalleri.

    Mikkel Abel21-05-18 15:43

  • ★★★★0

    Apropos, så kommer der jo en ny Hellboy i 2019, af Neil Marshall, så det kan blive fugl eller fisk. I det mindste har man været tro mod udseendet fra Del Toros version

    i2.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2017/09/hellboy-david-harbour.jpg

    I øvrigt havde jeg aldrig troet, at jeg ville blive tændt af Sally Hawkins nøgen. Bonus!

    Bruce21-05-18 15:46

  • ★★★★★★1

    Apropos, så kommer der jo en ny Hellboy i 2019, af Neil Marshall, så det kan blive fugl eller fisk. I det mindste har man været tro mod udseendet fra Del Toros version

    i2.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2017/09/hellboy-david-harbour.jpg

    I øvrigt havde jeg aldrig troet, at jeg ville blive tændt af Sally Hawkins nøgen. Bonus!

    Det er nok mere, at Del Toros udgave var meget tro mod tegneseriernes design, bortset fra et enkelt punkt: benene.

    Zero Cool21-05-18 15:55

  • ★★★★0

    Det er nok mere, at Del Toros udgave var meget tro mod tegneseriernes design, bortset fra et enkelt punkt: benene.

    Det ved du helt sikkert mest om :)

    Bruce21-05-18 16:05

  • ★★★★★★0

    Et gensyn ville muligvis få mig ned på 4/10, og så ville vi stadig ikke være enige =)

    Hahaha:D

    T. Nielsen21-05-18 22:09

  • ★★★★★★0

    I øvrigt havde jeg aldrig troet, at jeg ville blive tændt af Sally Hawkins nøgen. Bonus!

    Også dig min ven:-* 

    Måske jeg burde rate den Sex/10....Kæft den var lummer, selv for mig:-O

    T. Nielsen21-05-18 22:13

  • ★★★★0

    Også dig min ven:-* 

    Måske jeg burde rate den sex/10....Kæft den var lummer, selv for mig:-O

    Ja hun var absolut en pæn dame. Hvis man så kombinerer hende med rollen i Happy Go Lucky, så er jeg frisk :)

    Og ja ... lummer er godt!

    Bruce21-05-18 22:16

  • ★★★★★★0

    Ja hun var absolut en pæn dame. Hvis man så kombinerer hende med rollen i Happy Go Lucky, så er jeg frisk :)

    Pludselig var kroppens fysiske udfordringer glemt i et par timer....til den lille blå pilles virkning aftog:-D 

    T. Nielsen21-05-18 22:20

  • ★★★★0

    Pludselig var kroppens fysiske udfordringer glemt i et par timer....til den lille blå pilles virkning aftog:-D 

    :-D

    Bruce21-05-18 22:24

  • ★★★★★2

    Gattaca (1997)

    Det er store eksistentielle spørgsmål om race-renhed, skabelsen af det perfekte menneske, og normaliseringen af mangfoldighedens uforudsigelige charme, som bliver taget op i Andrew Niccols intelligente og underspillede sci-fi drama, der centrerer sin multilagrede historie blandt fire unge sjæle, hvis veje krydser hinandens spor og som alle deler samme drøm om at ændre den verden de lever i og dets fascistoide genetiksystems samfundsstruktur dens idealer er bygget op over.

    Loren Dean spiller den korrekt modificerede reagensglasskabte Anton, der har gjort karriere inde for efterretningstjenesten og som er overbevist om, at hans indoktrinerede ideologiske syn på samfundet må være den bedste måde at leve på. Men i duellen mod broderen Vincent (Ethan Hawke), der er skabt på gammeldags manér, med alt hvad det indebærer af fejl og mangler, får han langsomt øjnene op for, at verden ikke nødvendigvis bliver hverken bedre eller mere retfærdig, hvis den racerene ideologi helhjertet skal føres ud i livet.

    Modsat Anton drømmer Vincent om at blive astronaut, men må grundet sine medfødte fejl tage til takke med et usselt job som pedel på terminalen for ekspeditioner i rummet, hvilket kun er forbeholdt de genetisk perfekte. Vincent har dog fundet et smuthul i systemet og ved at leve et dobbeltliv som den kunstigt skabte Jerome (Jude Law), hvis identitet han har erhvervet sig ved at lave en deal med den tidligere perfekte nu handicappede og derfor ubrugelig astronaut elev, får han muligheden for at få sit største ønske opfyldt. Vincents drøm bliver dog sat på en nervepirrende prøve, da der sker et mystisk dødsfald på terminalen og han samtidig forelsker sig i den meget stræbsomme aspirant Irene (Uma Thurman), der selv op til flere gange er gået glip af chancen for en tur i rummet.

    Andrew Niccols manuskript må siges at være et af de mest opfindsomme af slagsen indenfor sci-fi genren, hvor der bydes på masser af spændende konflikter mellem de forskellige karakterer, som er meget interessante at sidde og analysere på. Med en blanding af lige dele filosofisk drama og fængende detektivfilm, der også byder på store skuespilpræstationer fra især Ethan Hawke og Jude Law, samt en laber og elegant designet billedside, har Andrew Niccol lavet en sci-fi thriller, som er yderst fascinerende og helt igennem anbefalelsesværdig.

    9/10

    NightHawk25-05-18 00:47

  • ★★★1

    Gattaca (1997)

    Det er store eksistentielle spørgsmål om race-renhed, skabelsen af det perfekte menneske, og normaliseringen af mangfoldighedens uforudsigelige charme, som bliver taget op i Andrew Niccols intelligente og underspillede sci-fi drama, der centrerer sin multilagrede historie blandt fire unge sjæle, hvis veje krydser hinandens spor og som alle deler samme drøm om at ændre den verden de lever i og dets fascistoide genetiksystems samfundsstruktur dens idealer er bygget op over.

    Loren Dean spiller den korrekt modificerede reagensglasskabte Anton, der har gjort karriere inde for efterretningstjenesten og som er overbevist om, at hans indoktrinerede ideologiske syn på samfundet må være den bedste måde at leve på. Men i duellen mod broderen Vincent (Ethan Hawke), der er skabt på gammeldags manér, med alt hvad det indebærer af fejl og mangler, får han langsomt øjnene op for, at verden ikke nødvendigvis bliver hverken bedre eller mere retfærdig, hvis den racerene ideologi helhjertet skal føres ud i livet.

    Modsat Anton drømmer Vincent om at blive astronaut, men må grundet sine medfødte fejl tage til takke med et usselt job som pedel på terminalen for ekspeditioner i rummet, hvilket kun er forbeholdt de genetisk perfekte. Vincent har dog fundet et smuthul i systemet og ved at leve et dobbeltliv som den kunstigt skabte Jerome (Jude Law), hvis identitet han har erhvervet sig ved at lave en deal med den tidligere perfekte nu handicappede og derfor ubrugelig astronaut elev, får han muligheden for at få sit største ønske opfyldt. Vincents drøm bliver dog sat på en nervepirrende prøve, da der sker et mystisk dødsfald på terminalen og han samtidig forelsker sig i den meget stræbsomme aspirant Irene (Uma Thurman), der selv op til flere gange er gået glip af chancen for en tur i rummet.

    Andrew Niccols manuskript må siges at være et af de mest opfindsomme af slagsen indenfor sci-fi genren, hvor der bydes på masser af spændende konflikter mellem de forskellige karakterer, som er meget interessante at sidde og analysere på. Med en blanding af lige dele filosofisk drama og fængende detektivfilm, der også byder på store skuespilpræstationer fra især Ethan Hawke og Jude Law, samt en laber og elegant designet billedside, har Andrew Niccol lavet en sci-fi thriller, som er yderst fascinerende og helt igennem anbefalelsesværdig.

    9/10

    Fin anmeldelse. Jeg er helt enig. Det er en ret genial lille sci-fi perle. :)

    Benway25-05-18 07:59

  • ★★★★★★1

    Fin anmeldelse. Jeg er helt enig. Det er en ret genial lille sci-fi perle. :)

    Jeg må også erklære mig enig og så er Nighthawk en fremragende skribent. 

    T. Nielsen25-05-18 08:01

  • ★★★★★★0

    The Concorde... Airport '79 (1979)

     

    Den 4. og sidste film i Airport serien er helt igennem fantastisk……..dårlig! De tre forrige film har ingen mesterværker været, tværtom. Den første var en spændende og ferm katastrofefilm, med en imponerende rolleliste, men heller ikke meget mere.

    Efter den dykkede kvaliteten en del, men uden at det blev helt gennemført ringe og hver gang med store navne på plakaten. Med denne her styrter dog til jorden med et brag. Om dette alene skyldes talentløshed, eller om man ganske enkelt og helt bevidst ikke har ville satse kvalitativt, for at spare penge tør jeg ikke helt sige.

    Uanset, så virker rollelisten heller ikke så imponerende som tidligere, selv om der er flere kendte navne på. Effekterne er også helt igennem rædselsfulde og klodsede. Det samme kan siges af meget af resten af filmen, som i mange tilfælde mest af alt ligner en yderst middelmådig Tv-produktion.

    I de bedste momenter er det lattervækkende eller så i det mindste underholdende af de forkerte årsager. Oftest er det dog desværre bare gabende kedeligt.

    Højt at flyve, dybt at falde har jeg lyst til at skrive. Men serien har nu aldrig formået at flyve særligt højt.

     

    Bedømmelse: 2/10

    T. Nielsen25-05-18 12:15

  • ★★★★★1

    Fin anmeldelse. Jeg er helt enig. Det er en ret genial lille sci-fi perle. :)

    Jeg må også erklære mig enig og så er Nighthawk en fremragende skribent. 

    Mange tak for de pæne ord. :) 

    NightHawk25-05-18 12:27

  • ★★★★★★1

    NH - jeg kan kun tilslutte mig rosen. Du skriver sgu godt og uddybende :)

    davenport25-05-18 15:23

  • ★★★★★0

    NH - jeg kan kun tilslutte mig rosen. Du skriver sgu godt og uddybende :)

    Tak skal du have. :)

    NightHawk25-05-18 17:07

  • ★★★1

    The Concorde... Airport '79 (1979)

     

    Den 4. og sidste film i Airport serien er helt igennem fantastisk……..dårlig! De tre forrige film har ingen mesterværker været, tværtom. Den første var en spændende og ferm katastrofefilm, med en imponerende rolleliste, men heller ikke meget mere.

    Efter den dykkede kvaliteten en del, men uden at det blev helt gennemført ringe og hver gang med store navne på plakaten. Med denne her styrter dog til jorden med et brag. Om dette alene skyldes talentløshed, eller om man ganske enkelt og helt bevidst ikke har ville satse kvalitativt, for at spare penge tør jeg ikke helt sige.

    Uanset, så virker rollelisten heller ikke så imponerende som tidligere, selv om der er flere kendte navne på. Effekterne er også helt igennem rædselsfulde og klodsede. Det samme kan siges af meget af resten af filmen, som i mange tilfælde mest af alt ligner en yderst middelmådig Tv-produktion.

    I de bedste momenter er det lattervækkende eller så i det mindste underholdende af de forkerte årsager. Oftest er det dog desværre bare gabende kedeligt.

    Højt at flyve, dybt at falde har jeg lyst til at skrive. Men serien har nu aldrig formået at flyve særligt højt.

     

    Bedømmelse: 2/10

    Den har nu også den særeste rollebesætning: Alain Delon, Bibi Andersson, Robert Wagner... og Sylvia Kristel! Art house, mainstream Hollywood og lummer smut.

    Benway25-05-18 17:34

  • ★★★★★★0

    Den har nu også den særeste rollebesætning: Alain Delon, Bibi Andersson, Robert Wagner... og Sylvia Kristel! Art house, mainstream Hollywood og lummer smut.

    Det er en ret blandet landhandel må jeg give dig ret i. Der spilles også derefter, hvis man kan sige det sådan. 

    T. Nielsen25-05-18 18:15

  • ★★★★0

    Der kommer en dag

    Jeg zappede lidt sent ind på denne danske film om fysiske og seksuelle overgreb på et dansk børnehjem i slut-60'erne, og det var måske meget godt (at jeg kom sent ind i den filmen, altså).

    Det er en grum og inhuman fortælling, hvor man ikke kan fatte, at voksne mennesker kan opføre sig sådan - og ikke mindst dække over hinanden. Lars Mikkelsen er virkelig sydende foruroligende som forstanderen.

    Jeg sad dog også undervejs og blev lidt irriteret over elementer, som jeg havde svært ved at sluge, også selvom man tager tiden i betragtning:

    Ditte Gråbøls figur - tidligere lærerinde på børnehjemmet - skal fremstå som den meget forstående type, der "flygter" fra stedet. Da en af hendes yndlingselever så opsøger hende og fortæller, at hans bror ligger for døden på børnehjemmet, og at forstanderen nægter at lade ham indlægge på hospitalet, sidder de og venter på den ansvarlige myndighed i flere timer på et kontor og må gå hjem med uforrettet sag. Øh, hvad med at gå til politiet? pressen?.

    Også flere ting i slutningen er lidt for pæne, selvom andet måske havde været for svært at bære:

    Broren har været bevidstløs i flere dage, men kommer sig tilsyneladende med det samme, efter han er indlagt. Hans lillebror hopper ud fra et højt tårn, men overlever åbenbart, fordi han falder igennem nogle træer (Rambo?) - og måske fordi han er klædt ud som astronaut. Den tidligere lærerinde, der ikke kan få børn, ser ud til at "adoptere" brødrene til sidst. Og nå ja - alle de resterende elever er nu selvfølgelig parate til at gå op imod forstanderen.

    chandler7528-05-18 17:27

  • ★★★★★★0

    Best F(r)iends

    I går var jeg inde og se første del af det famøse nye samarbejde mellem Greg Sestero og Tommy Wiseau. Filmen er skrevet af Sestero og han spiller selv en af hovedrollerne, inspireret af et road trip som Sestero og Wiseau var på sammen, hvor Wiseau var overbevist om, at Sestero ville slå ham ihjel.

    Det er svært at vide præcis hvad man går ind til med The Room i tankerne og samtidig var publikummet primært fans af The Room, jeg tror at kun 3-4 mennesker gav sig til kende som værende "uvidende", da Elias Eliot præsenterede filmen og spurgte til vores kendskab til de to herrer, filmene og selvfølgelig bogen, The Disaster Artist.

    Det var dog en virkelig god oplevelse og man kan klart mærke dels Sesteros kærlighed til Wiseau i filmen, samt deres nære venskab, da Wiseaus rolle faktisk showcaser de styrker som Wiseau har som skuespiller. Dermed ikke sagt, at han er en fantastisk eller bare en god skuespiller, men med materiale, som er skrevet direkte til ham, kan han faktisk uironisk underholde.

    Filmen er rigtig god, sjov og virkelig, virkelig fucked up. Den handler om Jon (Sestero) som er hjemløs, der får en chance for et arbejde hos en bedemand, Harvey (Wiseau). Harvey er en underlig personlighed, hvis mål i livet er, at få de døde til at fremstå så godt som overhovedet muligt, når de skal begraves og det gør han ved at lave livagtige masker til de mennesker, som kommer igennem hans butik.

    Under sit første besøg hos Harvey, går det op for Jon at Harvey hiver evt. guldtænder ud på de afdøde, hvilket på sin vis bliver omdrejningspunktet for resten af handlingen i denne første del.

    Jeg tror bestemt at filmen kan ses uden at man kender til The Room og de to hovedpersoner, men med den baggrundsviden, er det tydeligt at se parallellerne til virkelighedens venskab mellem Sestero og Wiseau. Der er kun to referencer til The Room, som ikke var planlagt overhovedet i følge Sestero, men endte med at havne i filmen alligevel, fordi de var en del af det sted hvor man filmede. Så filmen står ret meget på egne ben.

    Er man til skæve oplevelser i retning af hvad Lynch kan finde på, er dette nok en film man bør tage et kig på og anden del kommer hurtigst muligt til Danmark efter sommeren, hvor Sestero dukker op og præsenterer den.

    5/6

    Zero Cool29-05-18 10:13

  • ★★★★0

    Best F(r)iends

    I går var jeg inde og se første del af det famøse nye samarbejde mellem Greg Sestero og Tommy Wiseau. Filmen er skrevet af Sestero og han spiller selv en af hovedrollerne, inspireret af et road trip som Sestero og Wiseau var på sammen, hvor Wiseau var overbevist om, at Sestero ville slå ham ihjel.

    Det er svært at vide præcis hvad man går ind til med The Room i tankerne og samtidig var publikummet primært fans af The Room, jeg tror at kun 3-4 mennesker gav sig til kende som værende "uvidende", da Elias Eliot præsenterede filmen og spurgte til vores kendskab til de to herrer, filmene og selvfølgelig bogen, The Disaster Artist.

    Det var dog en virkelig god oplevelse og man kan klart mærke dels Sesteros kærlighed til Wiseau i filmen, samt deres nære venskab, da Wiseaus rolle faktisk showcaser de styrker som Wiseau har som skuespiller. Dermed ikke sagt, at han er en fantastisk eller bare en god skuespiller, men med materiale, som er skrevet direkte til ham, kan han faktisk uironisk underholde.

    Filmen er rigtig god, sjov og virkelig, virkelig fucked up. Den handler om Jon (Sestero) som er hjemløs, der får en chance for et arbejde hos en bedemand, Harvey (Wiseau). Harvey er en underlig personlighed, hvis mål i livet er, at få de døde til at fremstå så godt som overhovedet muligt, når de skal begraves og det gør han ved at lave livagtige masker til de mennesker, som kommer igennem hans butik.

    Under sit første besøg hos Harvey, går det op for Jon at Harvey hiver evt. guldtænder ud på de afdøde, hvilket på sin vis bliver omdrejningspunktet for resten af handlingen i denne første del.

    Jeg tror bestemt at filmen kan ses uden at man kender til The Room og de to hovedpersoner, men med den baggrundsviden, er det tydeligt at se parallellerne til virkelighedens venskab mellem Sestero og Wiseau. Der er kun to referencer til The Room, som ikke var planlagt overhovedet i følge Sestero, men endte med at havne i filmen alligevel, fordi de var en del af det sted hvor man filmede. Så filmen står ret meget på egne ben.

    Er man til skæve oplevelser i retning af hvad Lynch kan finde på, er dette nok en film man bør tage et kig på og anden del kommer hurtigst muligt til Danmark efter sommeren, hvor Sestero dukker op og præsenterer den.

    5/6

    Vildt! Det lyder sgu - mod alle odds - som kvalitetsmæssigt seværdigt. Den skal jeg se, når den kommer. Tak Bruno! 

    Bruce29-05-18 10:58

  • ★★★★★1

    Skal ind og se den på Lørdag her i Århus :)

    Elwood29-05-18 11:11

  • ★★★★0

    Den 12. Mand

    Jeg har en forkærlighed for nordiske film omhandlende modstandskampen under 2. verdenskrig og denne fik jeg desværre ikke set i biografen, så måtte opstøve den gennem en norsk netbutik, men den er snart ude i Danmark.

    Det er en sand historie om en missions deciderede fiasko, hvor én mands overlevelse og flugt opvejede 11 mænds tortur og død i den henseende, at det blev til fortællingen om patriotisme, norsk identitet og en mission som slutteligt blev anset værende en succes.

    Ind imellem føler man, at man ser Revenant på norsk, så ekstremt er det, hvad Jan Baalsrud gennemgår af fysiske strabadser.

    Det er formentlig ikke en film man tvinger konen til at stå igennem en given fredag hyggeaften under slumretæppet med Toffifee og cola, men rigtige mænd med hang til historik og nordiske forbilleder, vil nyde udsynet til nedgroede koldbrandstånegle og fysiske anstrengelser udover det sædvanlige, for ikke at tale om de vildt flotte optagelser.

    7.5/10

    Bruce29-05-18 13:31

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen