Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★4

    Fright Night (1985)

    Den syttenårige Charley gør sig en hårrejsende opdagelse, da det viser sig, at hans nye nabo er vampyr. Charleys og hans kærestes liv er hurtigt i fare, og den unge mand skynder sig at kontakte den berømte og aldrende film-vampyrjæger Peter Vincent i håb om hjælp. Vincent indvilger noget modvilligt, men får sig sit livs chok, da vampyrerne viser sig at være af den ægte slags.

    "Fright Night" er efterhånden blevet lidt af en kultklassiker, og man forstår godt appellen. Det er en herlig gyser med glimt i øjet, som på den ene side tager gas på de klassiske gyserfilm, men på den anden side er fuld af øm kærlighed til genren, og som sådan tager sin egen fortælling alvorligt. Det er svært ikke at blive revet med.

    Vincent Price var oprindeligt tiltænkt rollen som vampyrjæger, men takkede nej da han forsøgte at undgå gyserrollerne for en stund. Det er på sin vis ærgerligt, men Roddy McDowall, som i stedet påtog sig rollen, er pragtfuld som den meget lidt modige vampyrjæger og spiller rollen i bedste teatralske Price-vis. De klassiske fysiske effekter er en fryd at overvære, og sjovt er det også at se Amanda Bearse (naboen Marcy fra "Married... with Children"), som den unge pige, der lokkes af vampyren.

    I det hele taget er "Fright Night" en herlig og underholdende oplevelse og et sjovt kryds mellem en 80'er-ungdomsfilm og en klassisk gyser. Filmen kan pt. findes på Netflix. Den er bestemt et syn eller gensyn værd.

    5/6

    Benway11-06-18 15:49

  • ★★★★★1

    Fright Night (1985)

    Den syttenårige Charley gør sig en hårrejsende opdagelse, da det viser sig, at hans nye nabo er vampyr. Charleys og hans kærestes liv er hurtigt i fare, og den unge mand skynder sig at kontakte den berømte og aldrende film-vampyrjæger Peter Vincent i håb om hjælp. Vincent indvilger noget modvilligt, men får sig sit livs chok, da vampyrerne viser sig at være af den ægte slags.

    "Fright Night" er efterhånden blevet lidt af en kultklassiker, og man forstår godt appellen. Det er en herlig gyser med glimt i øjet, som på den ene side tager gas på de klassiske gyserfilm, men på den anden side er fuld af øm kærlighed til genren, og som sådan tager sin egen fortælling alvorligt. Det er svært ikke at blive revet med.

    Vincent Price var oprindeligt tiltænkt rollen som vampyrjæger, men takkede nej da han forsøgte at undgå gyserrollerne for en stund. Det er på sin vis ærgerligt, men Roddy McDowall, som i stedet påtog sig rollen, er pragtfuld som den meget lidt modige vampyrjæger og spiller rollen i bedste teatralske Price-vis. De klassiske fysiske effekter er en fryd at overvære, og sjovt er det også at se Amanda Bearse (naboen Marcy fra "Married... with Children"), som den unge pige, der lokkes af vampyren.

    I det hele taget er "Fright Night" en herlig og underholdende oplevelse og et sjovt kryds mellem en 80'er-ungdomsfilm og en klassisk gyser. Filmen kan pt. findes på Netflix. Den er bestemt et syn eller gensyn værd.

    5/6

    Helt enig. Det eneste der trækker ned for mit vedkommende er Evil Ed karakteren, som er noget anstrengende i længden. Men bortset fra det er resten ren verdensklasse. :) 

    NightHawk11-06-18 15:59

  • ★★★★★★2

    Fright Night (1985)

    Den syttenårige Charley gør sig en hårrejsende opdagelse, da det viser sig, at hans nye nabo er vampyr. Charleys og hans kærestes liv er hurtigt i fare, og den unge mand skynder sig at kontakte den berømte og aldrende film-vampyrjæger Peter Vincent i håb om hjælp. Vincent indvilger noget modvilligt, men får sig sit livs chok, da vampyrerne viser sig at være af den ægte slags.

    "Fright Night" er efterhånden blevet lidt af en kultklassiker, og man forstår godt appellen. Det er en herlig gyser med glimt i øjet, som på den ene side tager gas på de klassiske gyserfilm, men på den anden side er fuld af øm kærlighed til genren, og som sådan tager sin egen fortælling alvorligt. Det er svært ikke at blive revet med.

    Vincent Price var oprindeligt tiltænkt rollen som vampyrjæger, men takkede nej da han forsøgte at undgå gyserrollerne for en stund. Det er på sin vis ærgerligt, men Roddy McDowall, som i stedet påtog sig rollen, er pragtfuld som den meget lidt modige vampyrjæger og spiller rollen i bedste teatralske Price-vis. De klassiske fysiske effekter er en fryd at overvære, og sjovt er det også at se Amanda Bearse (naboen Marcy fra "Married... with Children"), som den unge pige, der lokkes af vampyren.

    I det hele taget er "Fright Night" en herlig og underholdende oplevelse og et sjovt kryds mellem en 80'er-ungdomsfilm og en klassisk gyser. Filmen kan pt. findes på Netflix. Den er bestemt et syn eller gensyn værd.

    5/6

    Det er meget rammende det du skriver. En herlig “lille” gyserkomedie! 

    T. Nielsen11-06-18 16:07

  • ★★★0

    Helt enig. Det eneste der trækker ned for mit vedkommende er Evil Ed karakteren, som er noget anstrengende i længden. Men bortset fra det er resten ren verdensklasse. :) 

    Han generede mig ikke rigtig, men nu spiller han jo også en anstrengende type, så måske er det meget godt ramt. ;)

    Det er meget rammende det du skriver. En herlig “lille” gyserkomedie! 

    :)

    Benway11-06-18 16:10

  • ★★★★★0

    Han generede mig ikke rigtig, men nu spiller han jo også en anstrengende type, så måske er det meget godt ramt. ;)

    Hehe, jo det har du da bestemt en god pointe i. Han irriterer mig heller ikke så meget i starten af filmen, men jo længere tid der går, jo mere synes jeg også, at Stephen Geoffreys overspiller sin rolle helt ud i hampen, så jeg næsten får ticks i det ene øje. Jeg har sådan set ikke noget imod overspil og slet ikke i en type film som denne, men alt med måde.

    Eksempelvis kan jeg rigtigtig godt lide Jack Nicholsens overspil som Jokeren, mens jeg får det fysisk dårligt af at se på Jim Carrey og Tommy Lee Jones, når de spasser helt ud i deres skurkeroller. :) 

    NightHawk11-06-18 17:52

  • ★★★★0

    Fright Night (1985)

    Den syttenårige Charley gør sig en hårrejsende opdagelse, da det viser sig, at hans nye nabo er vampyr. Charleys og hans kærestes liv er hurtigt i fare, og den unge mand skynder sig at kontakte den berømte og aldrende film-vampyrjæger Peter Vincent i håb om hjælp. Vincent indvilger noget modvilligt, men får sig sit livs chok, da vampyrerne viser sig at være af den ægte slags.

    "Fright Night" er efterhånden blevet lidt af en kultklassiker, og man forstår godt appellen. Det er en herlig gyser med glimt i øjet, som på den ene side tager gas på de klassiske gyserfilm, men på den anden side er fuld af øm kærlighed til genren, og som sådan tager sin egen fortælling alvorligt. Det er svært ikke at blive revet med.

    Vincent Price var oprindeligt tiltænkt rollen som vampyrjæger, men takkede nej da han forsøgte at undgå gyserrollerne for en stund. Det er på sin vis ærgerligt, men Roddy McDowall, som i stedet påtog sig rollen, er pragtfuld som den meget lidt modige vampyrjæger og spiller rollen i bedste teatralske Price-vis. De klassiske fysiske effekter er en fryd at overvære, og sjovt er det også at se Amanda Bearse (naboen Marcy fra "Married... with Children"), som den unge pige, der lokkes af vampyren.

    I det hele taget er "Fright Night" en herlig og underholdende oplevelse og et sjovt kryds mellem en 80'er-ungdomsfilm og en klassisk gyser. Filmen kan pt. findes på Netflix. Den er bestemt et syn eller gensyn værd.

    5/6

    Helt enig. Fed film.Desværre gik det ikke Evil Ed godt i virkeligheden.

    Bruce12-06-18 18:56

  • ★★★★0

    All the Money in the World 

    Teknisk ferm film af en instruktør, der kender sit medie som få andre. Det er en nydelse blot at sidde og beundre fotograferingen. Højspændt drama med glimrende præstationer over hele linjen. Scott kan stadig sit kram. 8/10

    Babo12-06-18 19:05

  • ★★★★0

    Billy Lynn’s Long Halftime Walk 

    Underlig diffus størrelse, som helt klart mangler en skarpere vinkel. Det er svært at engagere sig i noget som helst denne film lægger for dagen og man kan undre sig over Ang Lee mistede grebet om denne film?! Det er en film, der hurtigt vil ryge i glemslen. 4/10

    Babo12-06-18 19:06

  • ★★★★0

    All the Money in the World 

    Teknisk ferm film af en instruktør, der kender sit medie som få andre. Det er en nydelse blot at sidde og beundre fotograferingen. Højspændt drama med glimrende præstationer over hele linjen. Scott kan stadig sit kram. 8/10

    Ja det er et gedigent drama. Plummer bliver også bare bedre og bedre.

    Bruce12-06-18 19:25

  • ★★★★0

    Ja det er et gedigent drama. Plummer bliver også bare bedre og bedre.

    Hvorfor han ikke var castet til at begynde med, forstår jeg ikke. Han var sublim. Samme var Williams. 

    Babo12-06-18 19:33

  • ★★★0

    Helt enig. Fed film.Desværre gik det ikke Evil Ed godt i virkeligheden.

    Det læste jeg godt lidt om. Han 'filmkarriere' tog en noget uventet drejning.

    Benway12-06-18 19:58

  • ★★★★★★0

    Det læste jeg godt lidt om. Han 'filmkarriere' tog en noget uventet drejning.

    Ja der gik vist lidt lort i enden for ham...Men Sam Ritter var tilfreds;)

    T. Nielsen12-06-18 20:06

  • ★★★★0

    Ja der gik vist lidt lort i enden for ham...Men Sam Ritter var tilfreds;)

    Lyder som faren fra Alf. Det gik også galt.

    Bruce12-06-18 20:10

  • ★★★★0

    Hvorfor han ikke var castet til at begynde med, forstår jeg ikke. Han var sublim. Samme var Williams. 

    Var det ikke også ham Scott ville have fra start, men filmselskabet ville have en mere "Bankable" stjerne?

    Åkepool12-06-18 21:15

  • ★★★★0

    Var det ikke også ham Scott ville have fra start, men filmselskabet ville have en mere "Bankable" stjerne?

    Jo, det var af økonomiske grunde og Kevin så frygtelig ud med make up. 

    Babo12-06-18 21:20

  • ★★★1

    Ja der gik vist lidt lort i enden for ham...Men Sam Ritter var tilfreds;)

    Jeg har vist opbrugt min ration af numse-vitser. De kiksede bemærkninger om brunt overlader jeg fremover til Morten Østergaard.

    Benway12-06-18 23:34

  • ★★★★★★0

    Jeg har vist opbrugt min ration af numse-vitser. De kiksede bemærkninger om brunt overlader jeg fremover til Morten Østergaard.

    Du er da lidt stram Benway. Men vi giver faklen videre til Østergaard:)

    T. Nielsen13-06-18 07:12

  • ★★★★0

    Jeg har vist opbrugt min ration af numse-vitser. De kiksede bemærkninger om brunt overlader jeg fremover til Morten Østergaard.

    Han har ihvertfald gjort i nælderne, så det er passende!

    Bruce13-06-18 09:59

  • ★★★★★★0

    Death Wish II (1982)

     

    En af den slags film, jeg finder det svært at skrive om og give en rating. På den ene side er den cheesy og dårlig. På den anden side så føler jeg mig ret godt underholdt og ikke alene og ”bare” fordi den er ufrivilligt komisk (selv om det er den også).

    Originalen fra 1974 havde sine kvaliteter og var en film, der via sin (i amerikansk forstand) liberale hovedperson der begår selvtægt, trods alt havde et solidt fundament at bygge sin fortælling på. Denne her efterfølger har ikke meget andet end rå vold som underholdning. Set med dagens øjne er den måske ikke specielt bestialsk, men der serveres voldtægter og koldblodige nedskydninger uden at blinke.

    Både karakterer og historien præsenteres dog ret ujævnt og selv om Charles Bronson har karisma så man husker ham, så virker han som skuespiller ret flad, i hvert fald denne her gang.

    Det er heller så ikke nemt at tage filmens brogede og spraglede skurke helt alvorlig. De er så 80’er typisk overdrevne på alle de værste måder. Hysteriske og komiske (som når de danser løs i en park til en countrysang???) at man må mistænke instruktør Michael Winner og manusforfatter David Engelbach (der dog har undsagt filmen og de ændringer Winner lavede) for ærligt at have mindre indsigt i og viden om den verden de beskriver end en gennemsnitsdansker har om slaget ved Trefalgar.

    Hvor Michael Winner leverede en ”winner” med den første film, så leverer han en nitte denne gang. Men en underholdende en af slagsen i mine øjne, hvor der uden at være meget action ikke bruges meget tid på at reflektere og eventuelt kede en med tomme postulater, samtidig med at tonen er så afstumpet at det næsten er fascinerende.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen13-06-18 13:37

  • ★★★★★1

    Patrick Melrose

    Benedict Cumberbatch spiller en rig heroinjunkie, hvis far netop er død. Sådan lægger første afsnit ud, men i løbet af seriens fem afsnit kommer man langt dybere ind i en fortælling, som handler om langt mere end afhængighed. Dette vil man nok fra en psykologisk vinkel kunne sige om alle afhængighedshistorier, for Patrick Melrose handler om en persons kamp imod sine egne dæmoner, og den primære dæmon er hverken flasken eller kanylen, men hans far, spillet helt brilliant af Hugo Weaving. 

    Serien på 5 afsnit er baseret på bøgerne af Edward St Aubyn, og bøgerne er semi-biografiske. Derfor føles historien også både realistisk og troværdig - og den modstår at give sin hovedperson en forceret psykologisk forløsning, men tager sig den nødvendige tid til at skildre den komplekse virkelighed, det er at skulle være ansvarsfuld voksen efter en barndom i et helvede, med sine få opture, men flest nedture. Selv om temaet er alvorligt, så bliver det dog aldrig tungt eller sentimentalt, og der er en god del humor undervejs (mest i starten, dog).

    Det er for øvrigt godt at se Cumberbatch tage en så krævende rolle og desuden klare den fremragende. Vi ved alle fra "Sherlock", at han er god til at være kæphøj, sarkastisk og intelligent, og en del af det gentager sig i denne rolle, men hvor han virkelig skinner igennem er, når han krakelerer, og smerten siver ud. Da klarede selv jeg at glemme, at det var Cumberbatch jeg så (i hvert fald længe nok til at lade mig fange af historien). Det er heller ikke første gang vi ser Hugo Weaving som en modbydelig faderfigur, og alligevel er det en ganske unik form for psykopat, han her portrætterer, primært i afsnit 2, men også i enkelte stærke scener resten af serien. Jennifer Jason Leigh spiller den underkuede, alkoholiserede mor og er også ganske upåklagelig. Knægten de har fundet til at spille Patrick Melrose som barn gør for resten også et overbevisende stykke arbejde! 

    Alt i alt en serie som varmt kan anbefales. Udover at det er en god historie med troværdige karakterer, så er den også bare spændende fortalt med balancerede spring frem og tilbage i tid. Det meste fungerer virkelig godt. Det var dog en lidt mærkelig overgang at gå fra afsnit 1 og afsnit 2, som langt hen ad vejen føltes som to helt forskellige verdner (serier), men afsnittene derefter kæder det hele fint sammen. 5/6.

    Lars!15-06-18 09:43

  • ★★0

    Fedt Riqon! Jeg havde ellers lidt afskrevet den da jeg havde indtryk af, at Melrose-karakteren ville være Sherlock-light uden mysterierne, som jeg ikke orkede. Men skal love for, at folk efterhånden har snakket nok godt om den til jeg alligevel er nysgerrig - den må jeg heller kaste mig ud i. 

    Mikkel Abel15-06-18 09:55

  • ★★★★★1

    Fedt Riqon! Jeg havde ellers lidt afskrevet den da jeg havde indtryk af, at Melrose-karakteren ville være Sherlock-light uden mysterierne, som jeg ikke orkede. Men skal love for, at folk efterhånden har snakket nok godt om den til jeg alligevel er nysgerrig - den må jeg heller kaste mig ud i. 

    Ja, jeg havde nok ikke set den, hvis ikke det var fordi min psykolog-kone var blevet anbefalet den af en kollega (hun arbejder selv med "rusmiddelavhengige"), og når det gælder den psykologiske dybde, så scorer den topkarakter. Næsten så jeg er fristet til at sige, at det er Sherlock Holmes-karakteren, som er Patrick Melrose-light. 

    Lars!15-06-18 10:19

  • ★★★★0

    Fik set den finske vinterkrigsfilm Unknown Soldier igen i går. Det var et endnu bedre syn end første gang og 8 tallet fuldt ud fortjent. Jeg ser frem til den lange serieudgave.

    Bruce16-06-18 13:38

  • ★★★★★★0

    Moby Dick (1956)

     

    Instruktør John Huston gør et godt forsøg, både på at koge Herman Melville’s mastodont roman om ”den hvide hval” ned til under to timer, men samtidig ramme en del af essensen i fortællingen, så det ikke bare bliver ”endnu en monsterfilm”.

    Romanen i sin helhed er umiddelbart svært at se filmatiseret, da den har alenlange og tunge beskrivelser om og filosoferen omkring hvalfangst og lignende, som gør Melville’s bog mere fascinerende end egentligt fængende. Som var Herman Melville selv fanget i den besættelse af sit skriv, som hans Kaptain Ahab er det i at fange den hval der har martret hans liv i romanen.

    Målt mod romanen kan man måske indvende at der er en del mangler. Men ellers er det en ofte fængende, ret så dyster og nedslående film der via et rigt billedsprog, som uden at kunne måle sig med ”Citizen Kane”, bruger sit kamera varieret til at skabe en stemning der understøtter historiens formørkende undertone.

    Man kan godt beklage at historien kunne være mere fokuseret, men med romanen i baghovedet gør det mig mindre. Følelsesmæssigt taber den så en lidt, da man ikke relaterer ret meget til nogen af de karakterer der så rigt befolker skibet ”Pequod”. Beskrivelserne virker ganske enkelt ikke righoldige nok.

    Filmens store akilleshæl er dog så valget af Gregory Peck som Kaptain Ahab. Så meget jeg end holder af Peck, så er han ganske enkelt både for ung i rollen og forkert i rollen. Sine steder bliver han næsten lidt parodisk overspillende. Peck har da også selv undsagt hans præstation og han skulle endda på forhånd have ment, at han ikke passede til rollen. Historien siger at han blev lokket af Huston med smiger, selv om Huston egentlig ikke ville have ham i rollen. Det var dog en betingelse for filmselskabet, hvis Huston skulle have lov til at filmatisere romanen. Men en bedre Ahab havde helt sikkert gjort en bedre film. Som den står nu, er det en virkelig god en, men desværre ikke helt så dragende som den kunne have været.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen16-06-18 14:26

  • ★★★★★★1

    The Fog (1980)

    ”Tågen” er en gammeldags spøgelsesfilm af den slags man for eksempel fortæller, siddende foran et bål om natten og det er også lige netop sådan at Carpenter har valgt at åbne sin film op, for derefter at lade os se hvad der sker når historie bliver til virkelighed, altså indenfor filmens egne rammer.

    Fortællingen er ganske simpel, giver sig ikke tid til større psykologiske udredninger og det er ærlig talt slet ikke vildt uhyggeligt (lidt skræmmende er det dog i flere scener).

    Men det fungerer alligevel i al sin enkelthed da handlingen fortælles stramt, uden for mange ligegyldigheder, har et fint fremdrev og hænger godt sammen og så er filmen ganske stemningsfuld på den klassiske måde, foruden at være teknisk pænt lavet.

    Desuden er den fri for irriterende skrigende teenager-tendenser, men har en god blanding af rigtige mennesker i forskellige aldre. Man kan i et par scener måske kritisere den for, at de ikke altid opfører sig lige troværdigt, men på den anden side, hvem ved hvad der er troværdigt i en spøgelsesfilm, der i sig selv ikke ligefrem er sandsynlig.

    På skuespiller-siden er den intet at råbe hurra for, men alligevel overbevisende nok til at man tror på karaktererne, så de holder i forhold til plottet.

    Musikken er skrevet, som han også har gjort flere gange før og efter, af Carpenter selv og selv om den er meget minimalistisk og minder om det meste andet han har lavet, så er den uhyre effektiv og understøtter godt filmen, uden at overdrive det der sker.

    Det er ikke stor filmkunst Carpenter bringer os, hvad vi vel heller ikke forventer af ham, men det er effektiv og solid underholdning, fra en mand der dengang kunne skrue en god film sammen.

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen17-06-18 12:04

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen