Kommentarer

Bedste Oscar-vinder for Bedste film fra 00'erne?

  • ★★★★★0

    Helt sikkert Crash!!!

    Nu lavede jeg sjov her. Er fuldstændig på Nighthawks side. Virkelig ringe film. Med dens budskab taget i betragtning, kan jeg måske godt forstå, at den blev nomineret, men jeg vil aldrig kunne forstå, at den vandt.

    David Lund31-08-18 07:02

  • ★★★★0

    Jeg kan såmænd godt gå med til, at "Crash" har et par fine skuespilspræstationer og at den er flot produceret. Men det jeg står helt af på, er netop dens usubtile måde at fortælle sin historie på.

    Når først en film synker ned på et plan, hvor man får budskaberne banket ind i panden med en lægtehammer, efterfulgt af en moraliserende og prædikende pegefinger, ja så mister jeg totalt interessen for det jeg ser. Så er det en dårlig film generelt, hvor intet fungerer, nej. Men i min optik er det alligevel, hvad jeg vil kategorisere som værende en dårlig film grundet måden, den er fortalt på. :)

    Altså, jeg er ikke uenig i, at den er ‘heavy-handed’. Men som sagt, gode præstationer hiver den lidt op og jeg kan sådan set også fint lide tanken om racisme findes i alle former og farver. 

    Personligt synes jeg det er et svært om ømt tema at håndtere ordentligt. Don The Right Thing, American History X, Mississippi Burning er klasse. Om disse er subtile ved jeg sgu ikke. History X slutter af med kæmpe budskab klasket i hovedet, men altså... jeg køber den, fordi den er så medrivende. Ikke er jeg siger Crash er på samme niveau. Slet ikke. 

    Babo31-08-18 07:37

  • 1

    Jeg har naturligvis stemt på den store skilsmisse-film. Filmen, jeg så 3 gange i biografen på blot én dag, fordi jeg strejfede omkring i byen og skulle have noget at fylde tiden ud med, eftersom min kone lige havde begæret skilsmisse samme dag som hendes søn og svigerdatter skulle komme og være på besøg hele eftermiddagen og aftenen. Spørg lige om jeg havde lyst til at være hjemme til sådan en pinlig affære! Havde vi hemmeligholdt skilsmissen og ladet som ingenting, ville det være blevet en akavet sammenkomst. Og det ville det også, hvis vi vi åbent havde fortalt om skilsmissen. Efter min mening burde vi have aflyst, men det ville min kone ikke.

    Ringenes Herre- Kongen vender tilbage virkede af den grund nok 10 gange stærkere på mig rent følelsesmæssigt, hvilket betød at hver gang der var noget tragisk eller følelsesladet i filmen (især dødsfald og afskeds-scener), ramte det mig i den grad. Og når jeg her mere end et årti efter genser filmen (hvad jeg dog ikke har gjort i et par år), vælder alle følelserne fra den dag op i mig igen.

    Med eller uden en skilsmisse i kufferten: Kongen vender tilbage ER en stærk film og det perfekte dramatiske og emotionelle klimaks på historien om Frodo og Ringen.

    BN den nysgerrige31-08-18 09:39

  • ★★★★2

    Som Baldwin siger i The Departed:

    “Marriage is an important part of getting ahead. It lets people know you’re not a homo. A married guy seems more stable. People see the ring, they think ‘at least somebody can stand the son of a bitch.’ Ladies see the ring, they know immediately that you must have some cash, and your cock must work.”

    :)

    Babo31-08-18 09:56

  • 1

    Som Baldwin siger i The Departed:

    “Marriage is an important part of getting ahead. It lets people know you’re not a homo. A married guy seems more stable. People see the ring, they think ‘at least somebody can stand the son of a bitch.’ Ladies see the ring, they know immediately that you must have some cash, and your cock must work.”

    :)

    Det er jo dejligt 'ikke politisk korrekt' snak, det der. ;-D

    BN den nysgerrige31-08-18 13:20

  • ★★★★0

    Trist at se Gladiator i toppen, jeg er på niveau med Bruce og Guldager, og finder den hamrende overvurderet. På ingen måde en film, der hører hjemme i toppen af nogen som helst positive lister.

    På samme måde brød jeg mig bestemt heller ikke om Million Dollar Baby, som jeg fandt meget forudsigelig, og så blev den overdrevet pladder sentimental og vammel.

    No Country for Old Men har fået min stemme, fantastisk film!

    dyg31-08-18 14:09

  • ★★★★★0

    Altså, jeg er ikke uenig i, at den er ‘heavy-handed’. Men som sagt, gode præstationer hiver den lidt op og jeg kan sådan set også fint lide tanken om racisme findes i alle former og farver. 

    Personligt synes jeg det er et svært om ømt tema at håndtere ordentligt. Don The Right Thing, American History X, Mississippi Burning er klasse. Om disse er subtile ved jeg sgu ikke. History X slutter af med kæmpe budskab klasket i hovedet, men altså... jeg køber den, fordi den er så medrivende. Ikke er jeg siger Crash er på samme niveau. Slet ikke. 

    Jeg vil sige, at en film som "American History X" bestemt heller ikke er subtil i sin retorik og vel heller ikke "Mississipi Burning",  om end at den er eksekveret på en langt mere spiselig facon, og Spike Lee kan man heller ikke ligefrem påstå holder igen i sine film.

    Men jeg synes nu ikke, at racisme er et emne, der er mere svært at skildre end andre emner på film, og der er da lavet flere rigtig gode film om racisme, som ikke behøver at kamme over i svulstig og belærende retorik for at understrege sine budskaber på dette område.

    Her kunne jeg nævne film som "Far From Heaven", "Loving", "In The Heat of The Night", "Guess Who's Coming To Dinner", "Niceville", "Hidden Figures" og "To Kill a Mockingbird", som nogle rigtig gode eksempler. :) 

    NightHawk31-08-18 14:22

  • ★★★★0

    Nighthawk - der er lavet tonsvis bedre film end Crash, deri er jeg enig. Mine favoritter er dem, jeg har nævnt når vi taler racekonflikter. 

    Du nævner en række film, som jeg også finder ret gode. Hidden Figures er godt nok ikke særlig subtil. Jeg synes faktisk den er på grænsen til at kamme over. Jimmy Kimmel ramte spot on med replikken: 'black people saved NASA and white people saved jazz’. Så går vist alle glade hjem :)

    In The Heat of The Night er godt eksempel, men handler ikke udelukkende om racisme, da det også er en krimithriller. Så den har per definition ikke kun fokus på det ene. ‘Loving’ er nok den mest diskrete på listen, som jeg også nød. Who’s Coming to Diner er fremragende, men også en film med ‘de rigtige meninger’ hvis jeg lige må være lidt grov. Subtilitet i denne type film kan man vist skyde en hvid pind efter :) 

    Babo31-08-18 14:59

  • ★★★★2

    Uden konkurrence "Gladiator".

    Og i øvrigt dejligt at se den i toppen.

    En film der hører til i toppen af samtlige lister.

    Åkepool31-08-18 15:32

  • 0

    Uden konkurrence "Gladiator".

    Og i øvrigt dejligt at se den i toppen.

    En film der hører til i toppen af samtlige lister.

    Så enig :-) stemte dog No Country For Old Men 

    PatrickJane31-08-18 17:37

  • ★★0

    - “Are you not entertaint??!!”

    skal snart ses igen, hele scenen hvor han kommer hjem til familien er dog en jeg virkelig ikke kan lide at se.

    min stemme blev dog sat på et smukt sind

    Weird_J31-08-18 17:46

  • 0

    2007 var et fantastisk filmår, hvor alle de nominerede kunne have vundet i et hvilket som helst af de andre år. Jeg er ekstremt begejstret for Juno, men synes også rigtig godt om både There Will Be Blood, No Country for Old Men (som jeg stemte på), Atonement og Michael Clayton. 

    Sidstnævnte virkede muligvis i starten lidt for ordinær til en nominering, men desto mere jeg har set desto gladere er jeg blevet for den. Selve plottet er ikke ekstraordinært, men den er ekstremt godt fortalt og pacingen er perfekt og så skuespillet top notch og ikke mindst har den en perfekt slutning. Clooney og Tilda Swinton i storform.

    Og så havde man i det år ligelede film som Gone Baby Gone, American Gangster, The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, Charlie Wilson's War, Eastern Promises, Le scaphandre et le papillon.

    Whispering Horse31-08-18 19:45

  • ★★★★0

    Ja 2007 er vor tids 1939 guldår.

    www.google.dk/amp/www.latimes.com/entertainment/envelope/la-et-mn-en-oscar-archives-1939-films-20141125-story.html%3foutputType=amp

    Bruce31-08-18 20:12

  • ★★★★0

    Ja 2007 er vor tids 1939 guldår.

    www.google.dk/amp/www.latimes.com/entertainment/envelope/la-et-mn-en-oscar-archives-1939-films-20141125-story.html%3foutputType=amp

    Unfortunately, our website is currently unavailable in most European countries. We are engaged on the issue and committed to looking at options that support our full range of digital offerings to the EU market. We continue to identify technical compliance solutions that will provide all readers with our award-winning journalism.

    chandler7531-08-18 20:31

  • ★★★★0

    Kiggede lige på TSPTD og 2007 har kun 5 film på. Et af mine favorit år 1999 havde 14. Der kan man tale om guldår :) 

    1939 havde 10, men flere år i 60erne og særligt 70'erne havde flere titler på listen. Også i 80'erne. 

    Babo31-08-18 21:07

  • ★★★★★0

    Nighthawk - der er lavet tonsvis bedre film end Crash, deri er jeg enig. Mine favoritter er dem, jeg har nævnt når vi taler racekonflikter. 

    Du nævner en række film, som jeg også finder ret gode. Hidden Figures er godt nok ikke særlig subtil. Jeg synes faktisk den er på grænsen til at kamme over. Jimmy Kimmel ramte spot on med replikken: 'black people saved NASA and white people saved jazz’. Så går vist alle glade hjem :)

    Og dem har jeg heller ikke noget problem med. Dog kunne visse scener i “American History X” godt have været håndteret mere elegant, end det var tilfældet i det færdige cut. Jeg kan nu også rigtig godt lide Spike Lees film så som “Do The Right Thing”, “Clockers” og “Malcom X”. For selv om han visse steder maler med den store pensel angående race-temaet, ja så får han alligevel, og som jeg oplever det, gjort det på en måde, der er væsentlig mere spiselig end i “Crash”.

    Og samme oplevelse har jeg også med “Hidden Figures”. Ja, Jimmy Kimmel smører tykt på i sine punchlines, hvilket han da også skal som komiker og talkshow-vært og fred være med det. :) Men selv om “Hidden Figures” også sine steder tegner tingene tydeligt op angående raceproblematikken, ja så erindrer jeg nu ikke, at filmen var bare tilnærmelsesvis ligeså vulgær og svulstig i sin retorik som “Crash”. Hvad sidstnævnte angår følte jeg mig rent ud sagt talt ned til som tilskuer og den følelse sad jeg aldrig med under “Hidden Figures”.

    In The Heat of The Night er godt eksempel, men handler ikke udelukkende om racisme, da det også er en krimithriller. Så den har per definition ikke kun fokus på det ene. ‘Loving’ er nok den mest diskrete på listen, som jeg også nød. Who’s Coming to Diner er fremragende, men også en film med ‘de rigtige meninger’ hvis jeg lige må være lidt grov. Subtilitet i denne type film kan man vist skyde en hvid pind efter :) 

    Du har hel ret i, at “In The Heat Of The Night” også er en krimi/thriller, men det er nu ikke selve mordgåden som er vigtigst, men derimod alt det der foregår rundt om mordgåden der her, selv om vi får sat navn og ansigt på morderen, fungerer som en slags McGuffin til at drive plottet fremad. Men selve filmens fokus er jo at skildre racisme og fordomme mellem sorte og hvide. Så jo, jeg vil faktisk mene, at den først og fremmest handler om at skildre racisme.

    Mht. “Guess Who’s Coming To Dinner” hvad mener du så mere præcist med “de rigtige meninger”? Og hvorledes kommer det til udtryk på en ikke subtil facon? Jeg husker nu ellers filmen som værende ret tilbagelænet og underspillet i sin måde at fortælle sin historie på. :)

    NightHawk 2-09-18 02:11

  • ★★★★0

    Nighthawk - nu er det ikke fordi det skal lyde som et langt forsvar af Crash. Den har mange problemer. Jeg synes blot ikke den er SÅ dårlig :) Jeg er dog enig i, den godt kunne have været langt mindre påtrængende og ikke talt om racekonflikter i HVER scene :)

    Guess Whos... er jeg også vild med. Den kan føles lidt lettere i det, fordi det også er en komedie, men dens pointer om acceptere hinanden til sidst og blive bedre menneske, vil jeg ikke just kalde ‘tilbagelænet’. Det er godt udført og løftet af skuespillet, men det er ikke fordi vi er udfordret på tænkeevnen :) Men go’, det er den! 

    Babo 2-09-18 09:19

  • ★★★★★0

    Guess Whos... er jeg også vild med. Den kan føles lidt lettere i det, fordi det også er en komedie, men dens pointer om acceptere hinanden til sidst og blive bedre menneske, vil jeg ikke just kalde ‘tilbagelænet’. Det er godt udført og løftet af skuespillet, men det er ikke fordi vi er udfordret på tænkeevnen :) Men go’, det er den! 

    Jeg kan sagtens følge dig og du har da en helt fair pointe angående, om man bliver udfordret på tænkeevnen. Jeg synes nu heller ikke, at filmen prøver at foregøgle os som publikum, at den skulle være oppe på et eller andet højt intellektuelt niveau. Derfor kan den dog sagtens være intelligent skrevet og spillet alligevel, og jeg vil nu stadig vove den påstand, at hvis du sammenligner "Guess Who's Coming To Dinner" med de fleste andre film om det emne, ja så er måden budskaberne kommer til udtryk på udført på et væsentligt mere afdæmpet og behersket plan. :)

    NightHawk 3-09-18 00:07

  • ★★★★0

    Jeg elsker "Who's coming to dinner". Sidder man her i Danmark i retrospektiv sikkerhed af 1960'ernes Alabama racisme uden at have tidens kontekst for øje, så kan man godt tillade sig at kritisere nogle forhold i filmen.

    Poitier skildres som en fremragende international læge, intelligent, med fantastiske talegaver, flot, velklædt. Det er lige før, at selv Daniel fra Danskernes Parti ville give sin velsignelse til et mixed marriage. Hvad nu, hvis han "bare" havde været middelklasse i alle forhold? Og med et progressivt ægtepar som Tracy og Hepburn og med hver en sten vendt i retorisk og argumentatorisk superligaklasse, så der ikke er et øje tørt.

    Men mon ikke filmen, for at blive en succes og for at kunne starte et opgør mod racismen, var nødt til at iscenesætte ideelle forhold for "forholdet", for at det kunne "tale til hr. og fru USA" fra kyst til kyst? 

    Jeg har ihvertfald selv kritiseret filmen engang imellem herfor, men det er ikke helt fair. Filmen var faktisk en gevaldig mundfuld og et sats uden lige og under de forhold køber jeg konteksten helt og aldeles uden at kny og uden at kritisere.

    Jeg flæber jo som en kælling til sidst hver gang alligevel. Bedre suspense of disbelief findes ikke :)

    Bruce 3-09-18 00:22

  • ★★★★1

    Jeg kan sagtens følge dig og du har da en helt fair pointe angående, om man bliver udfordret på tænkeevnen. Jeg synes nu heller ikke, at filmen prøver at foregøgle os som publikum, at den skulle være oppe på et eller andet højt intellektuelt niveau. Derfor kan den dog sagtens være intelligent skrevet og spillet alligevel, og jeg vil nu stadig vove den påstand, at hvis du sammenligner "Guess Who's Coming To Dinner" med de fleste andre film om det emne, ja så er måden budskaberne kommer til udtryk på udført på et væsentligt mere afdæmpet og behersket plan. :)

    Jamen jeg vil ikke kritisere filmen alt for meget. Den er bare go’ og glider ubesværet ned pga det gode skuespil og god stemning. Apropos emnet, så fik jeg lige set ‘Sweet Country’, som varmt kan anbefales og som giver stof til eftertanke. 

    Babo 3-09-18 09:28

  • ★★★★★★0

    Jeg flæber jo som en kælling til sidst hver gang alligevel. Bedre suspense of disbelief findes ikke :)

    Som vi vist er blevet enig om før, da filmen også var på banen, så virker det ekstra godt, når man ved, at det var Tracys sidste tale, og at Hepburns tårer eftersigende var ægte :)

    Guldager10-09-18 20:12

  • ★★★★0

    Som vi vist er blevet enig om før, da filmen også var på banen, så virker det ekstra godt, når man ved, at det var Tracys sidste tale, og at Hepburns tårer eftersigende var ægte :)

    Ja det er en hård scene. Og smuk. 

    Bruce10-09-18 20:39

  • ★★★★★0

    You bow to no one :'-) 

    Lars!10-09-18 21:58

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen