Anmeldelse: Roma

Instruktøren af "Children of Men" og "Gravity" har skabt en fænomenal hyldest til barndommen i Mexico City og til kvinderne i hans liv.

Sommetider kan man mærke, når en filminstruktør rammer det punkt, som de har arbejdet sig frem til siden starten af deres karriere. Tænk bare på Guillermo del Toros "The Shape of Water" og Lars von Triers seneste "The House That Jack Built". Med "Roma" giver Alfonso Cuarón os en rørende og levende filmisk epitaf til én af de mest specielle personer i hans liv.

Fra 1970-1971 følger vi livet hos en familie i Mexico City – bestående af en far og en mor, fire børn, en hjemmeboende bedstemor og to tjenestepiger. Vi følger familiens liv især igennem den ene af de to tjenestepiger, Cleo. Fra hendes daglige pligter rundt om i hjemmet til hendes fritid udenfor. Et opgør i familien og også i hele Mexico sender chokbølger gennem den lille gruppe. Flere hændelser følger, der ændrer livet dramatisk for alle involverede – især unge Cleo. I starten er den sociale struktur sat meget stringent op som familie vs. tjenestepiger i livets genvordigheder og sammenhold. Men langsomt bliver grænserne mere udviskede mellem familien og den ansatte Cleo.

Instruktøren af "Children of Men" og "Gravity" har skabt en fænomenal hyldest til barndommen i Mexico City og til kvinderne i hans liv. Teknisk er "Roma" en mesters værk. Det er simpelthen utroligt at se, hvordan nogle instruktører formår at stille klart med kameraet, fokusere og sige action, og pludselig er det, som om vi befinder os i et behageligt, flydende univers. Mr. Cuaróns kamerabevægelser i "Roma" er ganske enkelt et studie værdigt.

Endnu mere seværdig er historien. Alfonso Cuarón har udtalt, at filmen er 90 % baseret på personlige erindringer, og at Cleo er skabt ud fra hans babysitter og tætte veninde, Liboria "Libo" Rodríguez, som stadig er i live i dag – og var på settet under optagelserne. Skudt i wide-angle mærker vi alt, der sker i hver eneste scene, som leveres på højt kunstnerisk niveau. Ikke nok med, at vi præsenteres for hvert enkelt menneskes sårbare eller trodsige udtryk – vi får også fornemmelsen af, at selv de døde ting i scenerne er levende. Dette kan bedst forklares eksempelvis ved måden, faderen af huset kommer hjem på. Skuespillerens ansigt holdes i skyggerne, mens han kontrolleret på klaustrofobisk vis med bilen kæmper sig gennem den smalle garagedør – uden ord og med en buldrende bilmotor i centrum og dog så utrolig symbolsk. Alt imens familien står afventende som tilskuere til kongens hjemkomst. Og han forlader dem på samme manér.

På samme måde er åbnings- og slutscenen sammenflettet yderst symbolsk og viser en større verden udenfor – selvom man måske lige nu kan føle sig fanget i en aflukket verden. Der er enkelte skønhedsfejl i "Roma". Til tider føles Cuaróns ottende spillefilm en smule for langtrukken, og den brede kameravinkel gør, at vigtige detaljer for filmens historie indimellem misses. Men mon ikke her er tale om en kommende Oscar-vinder for bedste udenlandske film til næste år?

"Roma" er ikke bare en film. Det er en sand livshistorie. Måden kameraet føres på er, som om vi føres af instruktørens egen blide hånd gennem hans erindringer. En stille og mageløs oplevelse fortalt af en af århundredets bedste filminstruktører.

"Roma" får premiere på Netflix i december, men sådan en film tager sig altså bedst ud på det store lærred, og den kører kun en uge fra 6. december i Grand Teatret.

Roma

Kommentarer

Roma

  • ★★★★0

    Tager den muligvis i biffen i Ålborg. 

    Babo 4-12-18 21:19

  • 0

    Men mon ikke her er tale om en kommende Oscar-vinder for bedste udenlandske film til næste år ?

    Ikke bare det, den er også en kandidat til at kunne vinde hovedprisen for bedste film. Den ser fantastisk ud og en jeg vil glæde mig til at se.

    Whispering Horse 4-12-18 21:33

  • ★★★★★0

    Nok den film jeg glæder mig mest til i år.

    Kruse 4-12-18 21:48

  • ★★★★★1

    Er sååååååå fucking glad for, at jeg fangede den i Imperial i Dolby Atmos til PIX-afslutningen. Jeg græder nærmest ved tanken om, at langt de fleste mennesker kun kommer til at fange den på telefon, iPad eller (nærmest i bedste fald) fladskærmen med indbyggede lortehøjttalere.

    The Insider 4-12-18 22:03

  • 1

    Er sååååååå fucking glad for, at jeg fangede den i Imperial i Dolby Atmos til PIX-afslutningen. Jeg græder nærmest ved tanken om, at langt de fleste mennesker kun kommer til at fange den på telefon, iPad eller (nærmest i bedste fald) fladskærmen med indbyggede lortehøjttalere.

    Jeg håber og tror at de fleste mennesker, som vælger at se en sort/hvis mexicansk film, er så bevidst om hvad det er de sætter på, at de ikke oplever den på et usselt setup, som beskrevet af dig. 

    Jesperm82 5-12-18 08:40

  • ★★★★★★0

    42" med soundbar... Det er fint nok til mig :) - og glæder mig nu endnu mere til at se den. 

    Guldager 5-12-18 08:54

  • ★★★★0

    Det er bare ikke det samme hjemme, medmindre man har en mindre biograf. Vil så gerne se denne i bio. Det er jo en del af pakken/oplevelsen. Den er desuden skudt på Alexa65 digital kamera, hvilket Cuarón begrundede med han ikke ønskede en nostalgisk effekt til old days og film, men at han så på tingene med dagens øjne/linse. 

    Babo 5-12-18 12:39

  • ★★★0

    Den skal ses og ikke mindst høres i biografen. Det var et krav fra Netflix, at den under PIX blev vist i Imperial pga Atmos-lydsiden – som ganske enkelt er out of this world. 

    Dolphinfriendly 5-12-18 13:03

  • ★★★★0

    Så har jeg reserveret billetter til på søndag. 99% på RT med AR på 9.3/10. Vildt! Cauron minder lidt om den gamle Malick, som der var lang ventetid på, men kom til gengæld kun med film hvis der var noget stort i gære. Glæder mig. 

    Babo 5-12-18 20:53

  • ★★★★★0

    Man må sige Netflix er gået hen og blevet det sted med de mere anderledes intressante ting, den kære Spielberg må da snart æde sine ord i sig igen om at ting fra Netflix og streaming tjenester ikke høre hjemme til The Oscars f.eks. som jeg husker han havde udtalt noget om på et tidspunkt.

    Elwood11-12-18 11:24

  • ★★★★0

    Alene lyden af bølger var fuldkommen vanvittigt og fraværet af soundtrack tvang en til at lytte nøje efter reallyden. Fuldstændig mageløs, kompromisløs og kunstnerisk bedrift. 

    Babo11-12-18 12:41

  • ★★★★★★0

    Alene lyden af bølger var fuldkommen vanvittigt og fraværet af soundtrack tvang en til at lytte nøje efter reallyden. Fuldstændig mageløs, kompromisløs og kunstnerisk bedrift. 

    Det ville da være fantastisk hvis resultatet endelig står mål med ambitionsniveauet. De har jo trods alt med film som Hold The Dark, Annihilation, Apostle og også Outlaw King ville mere end den gængse blockbuster i dag. Eller i hvert fald forsøgt sig med noget mere originalt underholdende. Personligt synes jeg desværre blot det er blevet ved forsøget. 

    T. Nielsen11-12-18 14:45

  • ★★★★0

    Jeg er lidt mere begejstret for nogle af deres titler end dig. Apostle var til gengæld noget lort og Outlaw King kunne slet ikke bande sig blandt årets bedste, som håbet. Coens nye var mig dødkedelig. Roma er klart deres største bedrift og egentlig mindst mainstream. Jeg tror du vil synes det samme. 

    Babo11-12-18 16:38

  • ★★★★★★0

    Roma er klart deres største bedrift og egentlig mindst mainstream. Jeg tror du vil synes det samme. 

    Det håber jeg og tror du har helt ret.

    T. Nielsen11-12-18 17:49

  • ★★★★★0

    Hvornår er det at man kan se den på Netflix?

    NightHawk11-12-18 18:06

  • ★★1

    Hvornår er det at man kan se den på Netflix?

    Nu på fredag, den 14.

    Mikkel Abel11-12-18 18:30

  • ★★★★★0

    Nu på fredag, den 14.

    Super! Tak for info. :)

    NightHawk11-12-18 18:37

  • ★★★★0

    Alfonso Cuarons socialrealistiske film om sit barndoms Mexico er nomineret til 10 Oscars.

    Jeg er lidt ked af, at jeg ikke så denne på storskærm med Atmos. Netflix i alm. surround på 104" var ikke noget specielt mht. lyden og især lyden skulle være i særklasse i denne film.

    Som altid gør Cuaron ikke noget halvt og opsætningen af sekvenser, detaljegrad og kameraarbejde er forbilledligt.

    Adskillige sekvenser var topklassekoreograferet. Demonstrationen, fødslen og havsekvensen til sidst især.Jeg ville klart nominere den til adskillige tekniske priser, men personligt fandt jeg den vel langtrukken.

    Jeg sad under rullteksterne efterfølgende og holdt den lidt op mod La Dolce Vita, som bare er så meget mere magisk i sin historie, fortælling og karakterer.

    "No one else is making movies like this", siger posteren og det er sandt.

    Fra et teknologisk synspunkt er Cuaron en pioneer udi landvindinger. Det så vi med Children of Men og Gravity.

    Men hvor jeg altid har en lyst til gensyn med Fellinis mesterværk, har jeg stadig til gode at Cuarons film rammer en nerve i mig og inciterer en smule gensynsglæde.

    Alejandro González Iñárritu derimod ... og nej. Den er for mig ikke i nærheden af at være årets bedste film.

    7/10

    Bruce27-01-19 00:39

  • ★★★★0

    Bruce, ikke engang Children of Men? Har du set Y tu mamá también? 

    Jeg sys bare den har så mange mindeværdige scener. Måske er det ‘bare’ det, der tæller højt for mig. 

    Babo27-01-19 00:44

  • ★★★★0

    Bruce, ikke engang Children of Men? Har du set Y tu mamá también? 

    Jeg sys bare den har så mange mindeværdige scener. Måske er det ‘bare’ det, der tæller højt for mig. 

    Vi har nok hver især noget, der "ticker" os. Jeg mangler Y Tu ... men hverken Children, Gravity eller Roma sparkede mig over de 7/10. Og du har ret i det med scenerne. De to scener, som har rørt mig har begge været fødselsscenerne. Cleos frygt/sorg midt i de professionelle tilbagemeldinger fra et dygtigt hospitalspersonale, drænet for andet end en hurtig kondolance. Fremmedgørelse for medmenneskelighed. Men det kommer i små doser.

    Jeg tænker på Birdman og Inarritus one take'ish teknik, men med den mest vidunderlige dialog, indlevelse og timing. Jeg mangler hjerte hos Cuaron .... no pun intended ;)

    Bruce27-01-19 00:59

  • ★★★★0

    Vi har nok hver især noget, der "ticker" os. Jeg mangler Y Tu ... men hverken Children, Gravity eller Roma sparkede mig over de 7/10. Og du har ret i det med scenerne. De to scener, som har rørt mig har begge været fødselsscenerne. Cleos frygt/sorg midt i de professionelle tilbagemeldinger fra et dygtigt hospitalspersonale, drænet for andet end en hurtig kondolance. Fremmedgørelse for medmenneskelighed. Men det kommer i små doser.

    Jeg tænker på Birdman og Inarritus one take'ish teknik, men med den mest vidunderlige dialog, indlevelse og timing. Jeg mangler hjerte hos Cuaron .... no pun intended ;)

    Vi reagerer forskelligt på film. Personligt synes jeg ‘the three amigos’ har et mesterværk hver. Birdman, Children of Men og Pan’s Labyrinth. 

    ‘og din mor’ filmen kan ihvertfald anbefales. Jeg får ofte fornemmelse af Couron observerer på afstand og er flue på væggen. Gravity var hans mest spiselige entre i Hollywood, men ikke det, der definerer ham som instruktør. 

    Babo27-01-19 09:30

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen