Super god analyse, Jarl. Det er virkeligt interessant, hvordan årets uddeling kommer til at fungere. Måske et drukspil baseret på tåkrummende øjeblikke er på sin plads?
Moovy Exclusive: Hvorfor Oscars? Ved værtens ende
Hvad skete der med Kevin Harts værtstjans, og hvad kan vi nu forvente os af dette års værtsløse prisuddeling? Vi forsøger at finde hoved og hale i det hele.
Oscar-uddelingen nærmer sig med hastige skridt, og det er netop annonceret, at showet i år bliver værtsløst. Kevin Hart var oprindeligt tilknyttet værtsrollen. Da komikeren blev kritiseret for homofobiske kommentarer, som han først nægtede at levere en acceptabel undskyldning for, fik eventyret som Oscar-vært hurtigt sin ende. Men hvorfor er det kommet så vidt, og hvad er baggrunden egentligt for det, der udefra set ligner en regulær skandale? Over to artikler kigger vi på netop dét. Første artikel vil se på, hvad der er gået forud for sagen, mens den anden artikel fokuserer på, hvad vi måske kan forvente os fra Oscars 2019.
Tiderne skifter
Kevin Hart fik sparket. Blot to dage efter udmeldingen om, at den kendte komiker skulle agere vært til årets prisuddeling. Selvom beslutningen på papiret var Harts egen, er der ingen tvivl om, at kontroverserne, der fulgte i kølvandet på kommentarerne omkring homoseksuelle, var en afgørende faktor. Havde komikeren ikke selv valgt at trække sig, ville han nok alligevel næppe få lov til at gennemføre sin værtsrolle. Måske et af de hurtigst forduftende jobtilbud i showbiz.
Var hændelsen sket blot ti år tidligere, ville det næppe have affødt andet end skuldertræk og måske enkelte kommentarer omkring ufølsom adfærd. Men tiderne skifter. En af grundene til dette er, at Hollywood står midt i en opbrudstid. Hjulpet på vej af #MeToo-kampagnen er der et stadigt øget fokus på krænkelser i og omkring showbiz. Kommentarer og handlinger, der kunne slippes af sted med førhen, trækkes nu frem på scenen. Kritikere vil pege på, at de anklagede dømmes uden bevis eller rettergang. Måske skal netop dét til, da overgreb, krænkelser og usund adfærd efter sigende alt for længe har været tolereret i underholdningsindustrien.
Komikere eller krænkere
Komikere har længe været i stand til lave jokes omkring det meste indhold. Oftest kan grovkornede vittigheder undskyldes med at være ment i sjov, og det har sjældent været kutyme for komikere at skulle undskylde for deres indhold. Sådan var det i hvert fald i den verden, som Kevin Hart og andre komikere har gjort karriere i. I dag, hvor synspunkter blot er ét vellykket tweet fra at få tilhængere over hele kloden – og hvor den politiske og kulturelle verdensscene i dén grad er plaget af konflikter og tovtrækkeri – er der ikke længere råd til at lave jokes på bekostning af marginaliserede befolkningsgrupper.
Hart står dog ikke alene som forurettet komiker. Louis C.K. måtte vinke farvel til sin karriere, fordi dilleren ikke kunne holdes i bukserne. Rob Schneider, der valgte at forsvare Louis C.K. og Kevin Hart på Twitter, fortsatte ud ad en tangent ved at kalde kritikerne for "F#CKING MORON C#NTS". Den gamle gardes komikere har svært ved at navigere i de hastigt forandrende tider. Når de vælger at stå fast på retten til at krænke, vise kønsdele og sige, hvad der passer dem, rammes de hårdt af den nuværende virkelighed. Kevin Harts største fejl lå måske ikke kun i selve kommentarerne, men i lige så høj grad i, at han i første omgang nægtede at levere en acceptabel undskyldning for sine tweets, og at den første reelle undskyldning først faldt, da han valgte at trække sig fra posten. Det er svært at agere brobygger til et stort underholdningsshow, hvis man stemples som en grøftegraver.
Shitshowet 1989
Tilbage til Oscar-uddelingen. På trods af at de endelige nomineringer er offentliggjort, har Akademiet ikke været i stand til at finde og præsentere en ny vært. Det hører absolut til undtagelserne at afholde prisuddelingen uden vært, men det er ikke første gang, det er sket. Sidst, vi gik værtsløse, var i 1989. Et år, hvor Oscar-showet huskes bedst for, hvor dårligt og kaotisk det var.
Heriblandt den elleve minutter lange introsekvens, der blandt andet bød på en duet mellem en ukendt skuespillerinde klædt ud som Snehvide og tydeligvis tonedøve Rob Lowe.
Bedre blev det ikke, da Disney valgte at sagsøge Akademiet for brud på reglerne om ophavsret (showets producer, Alan Carr, havde lige glemt at konsultere Disney omkring planerne for brug af Snehvide). Showet var så horribelt, at en række af Hollywoods største navne – heriblandt Paul Newman og Julie Andrews – valgte at udtrykke utilfredsheden gennem et offentligt brev, hvor de kaldte prisuddelingen for en hån mod fejringen af filmmediet.
Kommer "succesen" til at gentage sig i år, eller kan Akademiet komme ud af fadæsen med skindet i behold? Læs med i næste artikel i morgen. De foreløbige rygter om Marvel-superhelte som flyvende værter kunne godt tyde på, at der endnu engang kommer til at stå en producer for skud.