Moovy Exclusive: Oscar 2016: De danske film - Kan Oppenheimer gå hele vejen?

For to år siden var instruktør Joshua Oppenheimer og producer Signe Byrge Sørensen Oscar-nomineret i kategorien Bedste dokumentarfilm med "The Act of Killing". Trods overvældende anmeldelser tabte den banebrydende dokumentarfilm om folkedrabet i Indonesien til "20 Feet From Stardom", en musikdokumentar om en række oversete korsangere. Nu har Oppenheimer og Sørensen muligheden igen. Med "The Look of Silence" er makkerparrets udforskning af det indonesiske folkedrab atter blevet belønnet med en Oscar-nominering, og denne gang er de endda oppe imod hele to musikdokumentarer. Om "The Look of Silence" kan vinde en Oscar til Danmark, og hvordan konkurrencen ser ud, vil jeg kigge nærmere på i denne artikel. 

"Amy"

Ved hjælp af private videooptagelser har britiske Asif Kapadia ("Senna") lavet en intim dokumentar om Amy Winehouse. Filmen, der viser jazzsangerens hårde barndom, pludselige succes og fatale stofmisbrug, er udover blot at være et kunstnerportræt også en effektiv advarsel mod stoffer og et indblik i, hvor ussel tabloidpressen ofte er. I selskab med Winehouse ser vi både, hvordan stofmisbruget ødelægger hendes liv, og hvordan paparazziernes konstante tilværelse gør en håbløs situation endnu værre.

At filmen viser tabloidpressens nådesløse arbejdsmetoder er utvivlsomt en fordel for filmens Oscar-muligheder, eftersom de amerikanske kendisser i akademiet selv er bekendte med paparazziernes natur. Derudover har musikdokumentarer altid en fordel i form af deres, ja, musik. Der er en uforfalsket kvalitet ved at høre en kunstner synge en af sine personlige sange direkte til publikum, især når man – som det er tilfældet med Amy Winehouse – hører det ene kæmpehit efter det andet. Det er ikke tilfældigt, at musikdokumentarer generelt set klarer sig godt i Oscar-sammenhæng. At "Amy" ikke er den eneste musikdokumentar i feltet – kombineret med de andre nominerede films større tyngde – taler dog imod Kapadias Oscar-chancer.

"Cartel Land"

"Cartel Land" udforsker den mexicanske narkoindustri, både på den mexicanske og amerikanske side af grænsen. Filmen har to sideløbende fortællinger, der begge fokuserer på civile borgere, som tager kampen op mod narkoindustrien. Mens den amerikanske del af filmen fokuserer på ekssoldater, der patruljerer grænsen, er fokusset syd for grænsen på den såkaldte Autodefensas, en gruppe oprørere, der griber til våben grundet mistroen til det korrupte politivæsen.

At "Cartel Land" tager en evigt aktuel problemstilling op og endda kommer helt tæt på brændpunkterne er ikke uvæsentligt for dens Oscar-chancer. Med amerikanske øjne er "Cartel Land" nemlig klart den mest samfundsrelevante dokumentar i årets felt, og en Oscar-statuette vil i et valgår være et klart signal til de amerikanske politikere om, at der her er et kæmpe problem, som mangler at blive løst. Omvendt er "Cartel Land" ikke ligefrem den første film, der behandler narkoindustrien, og derfor er det ikke utænkeligt, at "Cartel Land" blot ses som endnu et indslag i en lang debat.

"The Look of Silence"

"The Look of Silence" er Joshua Oppenheimers anden film om det indonesiske folkedrab på mindst en halv million mennesker i midten af 60'erne. Mens den første film, "The Act of Killing", behandlede emnet fra bødlernes synspunkt, følger "The Look of Silence" ofrene. Således følger vi en optiker, der kontakter de mordere, som slog hans bror ihjel, i håbet om at få dem til at indse, hvad de har gjort.

Det faktum at "The Look of Silence" fokuserer på ofrene, gør den ganske vist til en mindre banebrydende størrelse end sin forgænger, men det gør den også lettere at relatere til. Det kan meget vel vise sig at være en fordel for dens Oscar-chancer. Under alle omstændigheder er det en fordel for "The Look of Silence", at "The Act of Killing" måtte gå tomhændet hjem for to år siden. En gylden statuette vil nemlig ikke kun fungere som en anderkendelse af "The Look of Silence", men hele det vigtige arbejde Oppenheimer har udført på begge film. For før Oppenheimer udforskede det indonesiske folkedrab, var de forfærdelige begivenheder mere eller mindre gået i glemmebogen. At "The Look of Silence" handler om et land, der for nogle Oscar-medlemmer kan forekomme perifert, og ikke foregår på engelsk, kan sammen med filmens brutale natur dog meget vel afskrække medlemmer fra at se filmen. 

"What Happened, Miss Simone?"

Dokumentaren om Nina Simone følger jazzsangerindens turbulente vej mod toppen og efterfølgende nedtur. Dokumentaren, der kommer vidt omkring, behandler både Simones forhold til sin voldelige mand, engagementet i borgerrettighedsbevægelsen i 60'erne og hendes bipolar lidelse. Det gør den ved hjælp af interviews med venner og bekendte og arkivmateriale.

Selvom det på overfladen ligner, at "What Happened, Miss Simone?" er en ganske almindelig musikdokumentar, så har den i Oscar-sammenhæng en kæmpe trumf på hånden: Nemlig at den har en sort hovedkarakter, der oven i købet var dybt involveret i borgerrettighedsbevægelsen. En Oscar-statuette til "What Happened, Miss Simone?" vil derfor være en måde at rette op på det blakkede image, de manglende nomineringer til sorte filmfolk har resulteret i. I den forbindelse hæmmer det dog filmens Oscar-chancer, at filmen ikke er instrueret eller produceret af sorte filmfolk. Det taler også imod filmen, at den ikke er helt så intim som "Amy", der har en stor fordel i form af af Winehouses egne privatoptagelser.

"Winter on Fire: Ukraine's Fight for Freedom"

Som titlen også indikerer, handler "Winter on Fire: Ukraine’s Fight for Freedom" om de nylige uroligheder i Ukraine. Filmen viser, hvordan ukrainerne gjorde oprør mod den siddende regering i vinteren 2013/14, der i modsætning til store dele af befolkningen var russer-venlige. Fokusset er på demonstranterne, som filmen går helt tæt på med håndholdt kamera.

Filmens store force i Oscar-sammenhæng er dens højaktuelle emne. For selvom begivenhederne i "Winter on Fire: Ukraine's Fight for Freedom" fandt sted for to år siden, er konflikten i Ukraine desværre stadig aktuel i dag. At filmen går helt tæt på demonstranterne er både en fordel og en ulempe. På den ene side har det tætte fokus resulteret i nogle uhyre dramatiske og decideret blodige billeder, men omvendt gør fokusset på demonstranterne også, at det nuancerede overblik udebliver.

Hvem vinder?

Normalt når det gælder om at forudsige, hvem der vinder priserne ved Oscar-showet, er det en god ide at holde øje med de amerikanske filmfagforeningers priser. Grundet overlappet af medlemmer i fagforeningerne og Oscar-akademiet er filmfagforeningernes priser nemlig en god indikator for, hvordan Oscar-uddelingen kommer til at forløbe. Lige når det gælder dokumentarkategorien, rammer fagforeningerne dog ofte ved siden af. Derfor betyder prisen til "Amy" ved PGA Awards (producernes fagforenings prisuddeling) og statuetten til "Cartel Land" ved DGA Awards (instruktørernes fagforenings prisuddeling) ikke, at "The Look of Silence" er uden chancer. For to år siden lykkedes det eksempelvis "20 Feet From Stardom" at vinde Oscar-statuetten uden en eneste stor fagforeningspris.

"Amy" har dog været så succesfuld, at den bliver svær at stoppe. Udover at have vundet briternes svar på Oscar-prisen, BAFTA'en, og størstedelen af de store kritikerpriser er "Amy" også den økonomisk klart mest succesfulde film i feltet. Faktisk har den i USA tjent langt mere end de andre nominerede film til sammen. Det skal dog retfærdigvis siges, at "What Happened, Miss Simone?" og "Winter on Fire: Ukraine's Fight for Freedom" begge er distribueret af Netflix og derfor ikke har fået en traditionel biografpremiere. Om denne type distribution hæmmer Oscar-chancerne er i den forbindelse et relevant spørgsmål. Eftersom Netflix for tredje år i træk har fået en dokumentarfilm nomineret, skulle man ikke tro, at det var tilfældet, men omvendt blev "Beasts of No Nation", der ellers har klaret sig godt ved andre prisuddelinger, ikke nomineret til en eneste Oscar. Dog har Netflix brugt enorme summer på deres Oscar-kampagne i dokumentarkategorien, hvilket kan vise sig at komme streaminggiganten til gode.

Selvom "Amy" er favorit, er det ikke utænkeligt med en overraskelse. Måske det kan lykkes Oppenheimer at vinde prisen, hvis de to musikdokumentarer deles om stemmerne fra den musikglade del af akademiet. Det kan dog heller ikke afvises, at akademiet tager en politisk beslutning og giver prisen til "What Happened, Miss Simone?" for at hædre filmens sorte hovedperson og samtidig for at rette op på #OscarsSoWhite-skandalen, der har været fremme i medierne de seneste måneder. Hvis akademiet ønsker at give prisen til en samfundsrelevant film, som foregår lidt tættere på det velkendte hjemland, er "Cartel Land" en mulighed. Når det er sagt, så vil det dog overraske, hvis ikke det intime portræt af Amy Winehouse ender med at løbe med Oscar-statuetten natten til mandag. Når det gælder de små kategorier, vinder den mest sete film ofte, og det er et godt tegn for "Amy". Alt tyder på, at Joshua Oppenheimer og Signe Byrge Sørensen endnu engang taber til en musikdokumentar.

Vinder: "Amy"

Outsider: "Cartel Land"

Kommentarer

Oscar 2016: De danske film - Kan Oppenheimer gå hele vejen?

  • ★★★0

    Damn hvor jeg håber at "The Look of Silence" vinder. De andre film er fine, også "Amy", men slet ikke på niveau med Oppenheimers fantastiske film.

    Dolphinfriendly24-02-16 17:03

  • ★★★★0

    Jeg håber at nå et par titler mere inden det går løs. 

    Babo24-02-16 17:09

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen