Her er mit take på en top 25 af superhelte film. Det er gået lidt stærkt, så har ikke fået sat så mange ord på og heller ikke skrevet ret meget om filmenes kvaliteter. Men håber det giver mening:-)
25: Deadpool (2016)
Mere anarkistisk og grovere end de fleste film i genren. Det trækker op, i en film der ellers ikke er så særlig endda.
24: Superman Returns (2006)
Hårdt kritiseret og måske også skuffende forsøg på at genoplive Richard Donners Superman. Jeg fænges dog af den og finder mig solidt underholdt. Den originale musik af John Williams hjælper også ret meget på dette.
23: Logan (2017)
Flot forsøg på en mere seriøs og eftertænksom film i genren. Også den bedste af Wolverine filmene, m,en konkurrencen var nu heller ikke så hård endda. Jeg kan dog stadig godt tænke at historien nu ikke er så speciel om den vil lade os tro og der er også noget kalkuleret over hele projektet føler jeg. Men uanset, så er jeg godt underholdt.
22: The Rocketeer (1991)
Herligt gammeldags superhelte eventyr, af den slags der for mig taler til min indre lille dreng.
21: Guardians of the Galaxy Vol. 2 (2017)
Mere af det samme og måske ikke engang på samme niveau. Men jeg elsker universet og dets karakterer.
20: Batman Returns (1992)
Først en skuffelse, men er vokset meget da jeg begyndte at se den som en typisk skæv Tim Burton film, mere end en Batman film.
19: Iron Man (2008)
En solid og veloplagt start, der bæres af et godt valg til hovedrollen.
18: Batman (1989)
Tim Burton rammer fedt noget gotisk og laverer en mørk Batman i et lidt syret univers. Historien fejler lidt, med dens tåbelig krølle på halen og der mangler pace og mere tung action. Men ellers nyder jeg dette Gotham City univers.
17: Hellboy II: The Golden Army (2008)
Del Toro leverer en dejligt underholdende og også varm film, med mange gode momenter.
16: Hulk (2003)
Hadet af mange, men jeg elsker Ang Lee’s take på genren og Hulken. Det fungerer ofte næsten optimalt for mig.
15: Spider-Man (2002)
Der er stadig massere af spræl og fortællerglæde i Raimi’s herlige film om Edderkoppen.
14: Batman Begins (2005)
Instruktør Nolan leverer en mere tung og mørk vision, der atter tager Batman ind I skyggerne. Hæmmes af at Noaln ikke formår at få Batman frem fra selvsamme i visse actionscener. Det er tydeligt at ramasjang ikke er Nolan’s force. Heldigvis bringer han så meget andet fedt med sig.
13: X-Men (2000)
Jeg nyder stadig at se denne første X-Men film, som måske ikke brillierer med 180 km I timen action. Men historien fungerer godt via dens vellykkede karakterer.
12: Avengers: Infinity War (2018)
Jeg var nok lidt superhelteudmattet, men blev vitterligt positivt overrasket. Den fungerer virkelig godt.
11: X-Men: Days of Future Past (2014)
En fed historie, fede karakterer og mange gode scener.
10: Superman (1978)
Som barn I biografen blev jeg skuffet. Dens kvaliteter tiltalte ikke en lille dreng, der ville se action. Det gjorde Superman II, som var en fest…Dengang. Siden er Donner’s skabelseshistorie om manden af stål vokset, via en godt fortalt historie.
09: X: First Class (2011)
En virkelig fremragende flot fortælling, der godt rammer en alvorlig tone. Godt cast.
08: X2 (2003)
Større og bedre end den første og det kræver ellers en del.
07: Captain America: Civil War (2016)
En fyrværkeri af en Superheltefilm. Så mange festlige og underholdende scener.
06: Captain America: The Winter Soldier (2014)
Især første halvdel er fremragende, mens klimaks bliver mere generisk. Men stadig så godt klippet, visioneret og fortalt.
05: Guardians of the Galaxy (2014)
Tog mig med storm. Et festfyrværkeri af fed humor, sjove karakterer og lækker action. Den rammer så godt noget barnligt i mig.
04: Spider-Man 2 (2004)
På så mange punkter, der svinger den gamle Edderkop bare så fantastisk her. Kulørt, men ikke uden sine mere seriøse momenter og en pokkers god skurk.
03: Watchmen (2009)
Lækker dyster stemning i en slow moving film, der visuelt brillerer og har flere medrivende rå scener.
02: The Dark Knight (2008)
Måske en af de mest intelligente film i genren. Man kan altid diskutere de lidt tydelige moralske dilemmaer Nolan sætter på spil. Men for mig fungerer de bare.
01: The Avengers (2012)
Så helt igennem fantastisk samspil og fortællerglæde, bringer denne op på førstepladsen. Den er som film ikke bedre end TDK, men har for mig større gensynsglæde af helt personlige årsager. Det er at min far og jeg, der var tætte og så mange film sammen, vi elskede denne slags kulørte film og film så vellykkede som denne er en sjældenhed. Han døde desværre året før den udkom, men filmen løftede mig ind i så mange filmiske mindeværdige stunder vi havde sammen, at jeg både kunne høre og fornemme ham ved siden af mig i biografen. Det her havde været lige ham, som det er lige mig.