Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★1

    Frozen II (2019)

     

    Min bedømmelse er nok mere en vurdering af hele oplevelsen af, at have mine børn med i det magiske biografmørke, med mindelser om da man selv var barn (også selv om jeg fornemmer, at oplevelsen også af præget af, at børn i dag kan se nyere film konstant hvis de får chancen).

    Selve filmen er som sådan ikke dårlig. Den lever dog ikke umiddelbart op til den første film, hellere ikke på musiksiden. Den har dog nogle gode ideer og en egentlig fin historie. Jeg synes bare de præsenteres unødigt rodet og lettere klodset. Fortællingen mangler lidt et mere naturligt flow, hvor påfundene sættes ind i rammen med handlingen.

    Stadig, så er den som film såmænd ganske underholdende, sine steder rørende og også morsom og dens evige budskab om sammenhold og kærlighed mellem søskende kan jeg kun tage direkte ind i hjertet.

    Visuelt har den så meget at byde på. Den er mildt sagt. Imponerende! De computerskabte billeder er bjergtagende og fascinerende.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen 2-01-20 11:03

  • ★★★★★★0

    Operation Finale (2018)

    Historien om tilfangetagelsen af Adolph Eichmann, fundet på Netflix og da filmen har ret stærkt cast, tænkte jeg at jeg lige ville give den et kig.

    På overfladen er det en helt ok film, uden at være imponerende, selv de to hovedroller spiller ret godt og har en ret god kemi. Desværre viser det sig, at de historiske aspekter af filmen langtfra er korrekte og der er tilføjet noget drama til fortællingen, åbenbart for dramaets skyld, hvilket er pænt fjollet.

    Med det i tankerne, kan filmen allerhøjest være lidt af en meh-oplevelse.

    3/6

    Zero Cool 2-01-20 15:38

  • ★★★0

    Operation Finale (2018)

    Historien om tilfangetagelsen af Adolph Eichmann, fundet på Netflix og da filmen har ret stærkt cast, tænkte jeg at jeg lige ville give den et kig.

    På overfladen er det en helt ok film, uden at være imponerende, selv de to hovedroller spiller ret godt og har en ret god kemi. Desværre viser det sig, at de historiske aspekter af filmen langtfra er korrekte og der er tilføjet noget drama til fortællingen, åbenbart for dramaets skyld, hvilket er pænt fjollet.

    Med det i tankerne, kan filmen allerhøjest være lidt af en meh-oplevelse.

    3/6

    Der er rigtig mange film som påstås at være autentiske, men hvor filmskaberne har taget sig rigtig mange friheder. Det irritere også mig, da realisme betyder en del og det virker uærligt. En af de værste eksempler jeg lige kan huske, er Midnight Express (Oliver Stone er manuskriptforfatter). Det er slet ikke foregået på den måde i virkeligheden. Hovedpersonen selv er primært ked af filmen, fordi den giver den opfattelse af alle tyrkerne var onde og det var ikke tilfældet.

    Aranyhajú Nyárszépe 2-01-20 15:57

  • ★★0

    Frozen II (2019)

     

    Min bedømmelse er nok mere en vurdering af hele oplevelsen af, at have mine børn med i det magiske biografmørke, med mindelser om da man selv var barn (også selv om jeg fornemmer, at oplevelsen også af præget af, at børn i dag kan se nyere film konstant hvis de får chancen).

    Selve filmen er som sådan ikke dårlig. Den lever dog ikke umiddelbart op til den første film, hellere ikke på musiksiden. Den har dog nogle gode ideer og en egentlig fin historie. Jeg synes bare de præsenteres unødigt rodet og lettere klodset. Fortællingen mangler lidt et mere naturligt flow, hvor påfundene sættes ind i rammen med handlingen.

    Stadig, så er den som film såmænd ganske underholdende, sine steder rørende og også morsom og dens evige budskab om sammenhold og kærlighed mellem søskende kan jeg kun tage direkte ind i hjertet.

    Visuelt har den så meget at byde på. Den er mildt sagt. Imponerende! De computerskabte billeder er bjergtagende og fascinerende.

     

    Bedømmelse: 7/10

    Syntes du ikke der er for mange sange? 

    Jeg syntes den er langt fra 1’eren, og føler meget af Olaf dumhed er påtaget, hvorimod i 1’eren var det sødt, og sjovt.

    MadMartigan 3-01-20 16:09

  • ★★★★★★0

    Syntes du ikke der er for mange sange? 

    Jeg syntes den er langt fra 1’eren, og føler meget af Olaf dumhed er påtaget, hvorimod i 1’eren var det sødt, og sjovt.

    Jo, men havde de fænget mere kunne jeg muligvis godt have følt det var fint?

    Jamen jeg er enig og nævnte faktisk dette for min kone efter filmen. 

    T. Nielsen 3-01-20 16:52

  • ★★★★★★1

    Der er lige to film, jeg fik set i weekenden, jeg vil nævne:

    Utøya 22. juli

    Historien behøver ingen præsentation, fordi den er hyperrealistisk. Fokuset på de unge er rigtig godt tænkt, men jeg er enig i alt, hvad The Insider siger i denne tråd: www.moovy.dk/anmeldelser/film/Utoya-22-juli

    Og jeg er måske lidt mere kritisk, for der er simpelthen for mange steder, hvor den føles konstrueret, og det bryder med dens egen realisme. Især den omtalte kebab-scene er tåkrummende dårlig. Hvad der skulle have været et monument til de omkomne ender for mig med blot at være en film om en tragisk begivenhed. Det er ikke en dårlig film, men den er for rodet i forhold til, om den vil være docudrama eller film, og de barske scener bliver for ofte afbrudt af nogle trælse valg fra Erik Poppes side.

    6/10

    ----

    Blind Spot

    Den kan på mange måder sammenlignes med Utøya 22. juli: One take, tragisk historie og norsk fra 2018. Men det er en langt bedre film, og jeg var meget mere opslugt af historien. Den er til tider ubærlig at se, og fordi den holder tonen og stilen hele vejen igennem, så føles denne rent fiktive historie mere realistisk end Utøya. 

    9/10

    ----

    Det er lettere at forholde sig til en personlig tragedie som i Blind Spot fremfor den vanvittige virkelighed med Utøya, og det kan sagtens være derfor, at Blind Spot var bedre til at drage mig ind i dens fortælling. Jeg vil dog ikke anbefale at se dem lige efter hinande som jeg gjorde - det var simpelthen for meget.

    Guldager 5-01-20 21:35

  • 0

    Sorry to Bother You

    Jeg fik øje på denne ’’eftersigende’’ lille perle, da jeg søgte på movies of the decade, og denne titel dukkede op flere gange. Men jeg må være ærlig og indrømme, at filmen slet ikke virkede for mig. Den bliver rost til skyerne for at være original, sjov og for at berøre en masse samfundskritiske emner, men det er da ikke kvaliteter i sig selv. Det var en usympatisk og flad oplevelse, hvor jeg simpelthen ikke vidste, hvordan jeg skulle forholde mig til filmen og dens moralske spørgsmål. Man kan godt se, at der er ambitiøse ideer, men det var sgu bare mærkeligt formidlet. Humoren ramte helt ved siden af.

    2/6

    IK 5-01-20 22:17

  • ★★★★★★0

    6 BELOW

    Ren overlevelse - desværre også at overvære.

    Josh Hartnett har levet en stille tilværelse i de senere år - jeg har ihvertfald ikke set meget til ham. Da han så dukkede op i denne autentiske historie om overlevelse i ødemarken - tænkte jeg at man godt kunne give den et skud.

    Harnett gør vel det han skal i rollen - men instruktøren formår aldrig at gøre filmen særlig interessant, selvom temaet kunne ligne det man fik serveret i 127 Hours (med James Franco).

    Vores helt drager afsted til et skisportsområde for at stå på snowboard, og ender uanmindelig dumt med at køre offpiste i dårligt vejr hvorefter han mister orienteringen og kommer i den forkerte retning.

    Herefter handler resten af filmen om han forsøger at holde sig i live gennem flere dage, mens hans mor forsøger at sætte en eftersøgning igang.

    Gennem flashbacks får man informationer om et liv som proffesionel ishockeyspiller, fyldt med frustationer og stofmisbrug - samt et konfliktyldt forhold til hans far. Herudover venter en retsag.

    Der skulle altså være rigeligt at tage fat i, for at skabe et drama.

    Det lykkedes desværre kun sporadisk.

    5/10 - 3/6

    Wayne 6-01-20 03:29

  • ★★★★★★0

    Frozen II (2019)

     

    Min bedømmelse er nok mere en vurdering af hele oplevelsen af, at have mine børn med i det magiske biografmørke, med mindelser om da man selv var barn (også selv om jeg fornemmer, at oplevelsen også af præget af, at børn i dag kan se nyere film konstant hvis de får chancen).

    Selve filmen er som sådan ikke dårlig. Den lever dog ikke umiddelbart op til den første film, hellere ikke på musiksiden. Den har dog nogle gode ideer og en egentlig fin historie. Jeg synes bare de præsenteres unødigt rodet og lettere klodset. Fortællingen mangler lidt et mere naturligt flow, hvor påfundene sættes ind i rammen med handlingen.

    Stadig, så er den som film såmænd ganske underholdende, sine steder rørende og også morsom og dens evige budskab om sammenhold og kærlighed mellem søskende kan jeg kun tage direkte ind i hjertet.

    Visuelt har den så meget at byde på. Den er mildt sagt. Imponerende! De computerskabte billeder er bjergtagende og fascinerende.

     

    Bedømmelse: 7/10

    Smukt Thomas - jeg har flere gange været i biffen med fruen for at se Disney film - efter at ungerne er blevet voksne. Disney vokser man aldrig helt fra.

    Den første Frozen var jeg faktisk i biffen for at se med mine unger. Denne bliver nok pr. streaming - men ses det skal den, og den skal med i samlingen.

    Wayne 7-01-20 15:46

  • ★★★★★★1

    IDEALISTEN

    Bravo. Flot filmhåndværk, først og fremmest.

    Essensen i historien er interessant i sig selv, de stakkels Thule arbejdere er puttet i en syltekrukke hvor ingen har lyst til at tage låget af igen - altså lige indtil der næsten begynder at trille lig ud, eller ihvertfald meget syge mennesker.

    Her træder vores helt ind af døren, godt hjulpet af en læge (som vel egentlig har tavshedspligt?).

    Filmen hjælpes på vej af en dokumentaristisk form, og indlagte små "thrills" - hvor man oplever Poul Brinks fornemmelse af at blive forfulgt.

    Balancen i filmen vipper aldrig, så det bliver for meget eller for lidt. Det lidt kiksede 80'er look rammes perfekt - ligesom tonen i det aarhusianske, alt med en kærlig charme. Instruktøren belyser dygtigt emnet fra flere synsvinkler, uden at blive fordømmende - som nok er den fælde de fleste ville være faldet i.

    Dels får vi et tilbageblik i hvordan det var i 60'erne under den kolde krig, af en regering som uden tvivl dels har skulle passe på truslen fra Sovjet og deres voksende atomarsenal og dels har skulle undgå at Christiansborg var belejret af aktivister i flere år.

    Her er man gået på kompromis, og indgået en aftale med amerikanerne om at man hverken kunne se, eller høre hvad de foretog sig på Grønland. I virkeligheden er der to dilemmaer i filmen - dels retssikkerheden og kompensationen for Thulearbejderne og dels politikernes tavshed om brintbomber på dansk jord. Begge problematikker redegøres for på en særdeles redelig måde, uden at nogen gøres til en hovedskurk.

    Selvom der ikke er en egentlig skurk, så er der mange små skurke som alle er med til at sylte det hele - og der er i høj grad en helt; Poul Brink som i den grad fortjente den Cavlingpris han modtog i 1998.

    Skal man endelig udpege en skurk, så må det være samfundet. Man er flov over udfaldet og det udbytte Thulearbejderne ender med at få - og man forstår Poul Brink's reaktion efter alt det han har sat på spil, da han nærmest føler sig forrådt til sidst.

    Det er sjældent man ser en film, med så godt håndværk lavet af en dansker - det håber jeg Instruktøren kommer til at høste anderkendelse for.

    Filmen fortjener 5 ud af 6 stjerner - og 6 stjerner for instruktionen. Jeg glæder mig til at se meget mere fra Christina Rosendahl.

    8/10

    Wayne 7-01-20 15:55

  • ★★★★★★0

    Smukt Thomas - jeg har flere gange været i biffen med fruen for at se Disney film - efter at ungerne er blevet voksne. Disney vokser man aldrig helt fra.

    Den første Frozen var jeg faktisk i biffen for at se med mine unger. Denne bliver nok pr. streaming - men ses det skal den, og den skal med i samlingen.

    Tak og enig. Jeg så også Disney film og hyggede mig med dem, før jeg fik børn. I dag ser jeg dem lidt oftere med danske stemmer, det nægtede jeg førhen. Men så snart pigerne kan læse (eller forstå engelsk), så får de dæleme også brug for det:)

    T. Nielsen 7-01-20 19:58

  • ★★★★★★1

    IDEALISTEN

    Bravo. Flot filmhåndværk, først og fremmest.

    Essensen i historien er interessant i sig selv, de stakkels Thule arbejdere er puttet i en syltekrukke hvor ingen har lyst til at tage låget af igen - altså lige indtil der næsten begynder at trille lig ud, eller ihvertfald meget syge mennesker.

    Her træder vores helt ind af døren, godt hjulpet af en læge (som vel egentlig har tavshedspligt?).

    Filmen hjælpes på vej af en dokumentaristisk form, og indlagte små "thrills" - hvor man oplever Poul Brinks fornemmelse af at blive forfulgt.

    Balancen i filmen vipper aldrig, så det bliver for meget eller for lidt. Det lidt kiksede 80'er look rammes perfekt - ligesom tonen i det aarhusianske, alt med en kærlig charme. Instruktøren belyser dygtigt emnet fra flere synsvinkler, uden at blive fordømmende - som nok er den fælde de fleste ville være faldet i.

    Dels får vi et tilbageblik i hvordan det var i 60'erne under den kolde krig, af en regering som uden tvivl dels har skulle passe på truslen fra Sovjet og deres voksende atomarsenal og dels har skulle undgå at Christiansborg var belejret af aktivister i flere år.

    Her er man gået på kompromis, og indgået en aftale med amerikanerne om at man hverken kunne se, eller høre hvad de foretog sig på Grønland. I virkeligheden er der to dilemmaer i filmen - dels retssikkerheden og kompensationen for Thulearbejderne og dels politikernes tavshed om brintbomber på dansk jord. Begge problematikker redegøres for på en særdeles redelig måde, uden at nogen gøres til en hovedskurk.

    Selvom der ikke er en egentlig skurk, så er der mange små skurke som alle er med til at sylte det hele - og der er i høj grad en helt; Poul Brink som i den grad fortjente den Cavlingpris han modtog i 1998.

    Skal man endelig udpege en skurk, så må det være samfundet. Man er flov over udfaldet og det udbytte Thulearbejderne ender med at få - og man forstår Poul Brink's reaktion efter alt det han har sat på spil, da han nærmest føler sig forrådt til sidst.

    Det er sjældent man ser en film, med så godt håndværk lavet af en dansker - det håber jeg Instruktøren kommer til at høste anderkendelse for.

    Filmen fortjener 5 ud af 6 stjerner - og 6 stjerner for instruktionen. Jeg glæder mig til at se meget mere fra Christina Rosendahl.

    8/10

    Ja en rigtig flot og spændende film med en god lydkulisse. Jeg har i øvrigt pudsigt nok, kendt og gået i ungdomsklub med begge Rosendahl pigerne. Det gik først senere op for mig, at det var de samme som nu var filmskaber og sanger. 

    T. Nielsen 7-01-20 20:00

  • ★★★★★★0

    Tak og enig. Jeg så også Disney film og hyggede mig med dem, før jeg fik børn. I dag ser jeg dem lidt oftere med danske stemmer, det nægtede jeg førhen. Men så snart pigerne kan læse (eller forstå engelsk), så får de dæleme også brug for det:)

    Med 3 børn blev det til over 15 år med de danske stemmer - som jo er lavet dybt professionelt når det er Disney. Man lærer at leve med det. Til gengæld nægtede de pure andet end de amerikanske udgaver derefter :-)

    Wayne 7-01-20 20:18

  • ★★★0

    Et af mine nytårsfortsæt er, at få (gen/)set så mange Hitchcock-film, som jeg har liggende/kan få fingrene i. Jeg startede med “Foreign Correspondent” (Criterion), som én af dem jeg ikke har set tidligere. Ganske interessant propagandafilm med et umisgenkedeligt Hitch-touch.

    Dolphinfriendly 7-01-20 23:20

  • ★★★★★★0

    Ja en rigtig flot og spændende film med en god lydkulisse. Jeg har i øvrigt pudsigt nok, kendt og gået i ungdomsklub med begge Rosendahl pigerne. Det gik først senere op for mig, at det var de samme som nu var filmskaber og sanger. 

    Holy Moses. Et par dygtige piger, begge to. Kommer de ikke oprindeligt fra Nordjylland, også?

    Wayne 8-01-20 00:12

  • ★★★★0

    1. afsnit af Dracula på Netflix.

    Jeg har MEGET svært ved den. Kan ikke lade være med at sammenligne med Gary Oldman og Bram Stokers Dracula, som ihvertfald 1. afsnit lægger sig meget tæt op ad, hvvor Claes Bangs Dracula figur totalt blegner". Jeg finder ham nok "for pæn". "I never drink .... wine" lød totalt fladt, men Gary Oldmans figur var også totalt unik. 

    Flot produktion og der er også stadig nok til, at jeg gerne går videre, 

    5-6/10

    Bruce 8-01-20 08:12

  • ★★★★★★0

    1. afsnit af Dracula på Netflix.

    Jeg har MEGET svært ved den. Kan ikke lade være med at sammenligne med Gary Oldman og Bram Stokers Dracula, som ihvertfald 1. afsnit lægger sig meget tæt op ad, hvvor Claes Bangs Dracula figur totalt blegner". Jeg finder ham nok "for pæn". "I never drink .... wine" lød totalt fladt, men Gary Oldmans figur var også totalt unik. 

    Flot produktion og der er også stadig nok til, at jeg gerne går videre, 

    5-6/10

    Den bliver desværre værre......!

    T. Nielsen 8-01-20 09:09

  • ★★★★★★0

    Holy Moses. Et par dygtige piger, begge to. Kommer de ikke oprindeligt fra Nordjylland, også?

    Det ved jeg faktisk ikke. Jeg kendte kun lidt til dem i teenageårene, hvor jeg i en periode var lidt varm på Christina:-O Det har hun dog aldrig vist og tvivler på hun husker mig:-) Flere af mine gamle klassekammerater kender hende dog (bedre). Det var faktisk igennem dem, at det gik op for mig, at det var den samme person, da de skrev tillykke med filmen (Idealisten) til hende:-D

    T. Nielsen 8-01-20 09:25

  • ★★★★0

    Den bliver desværre værre......!

    Sjovt, at Guardian giver den 100% og Slant 38% på Metacritic. Tror at engelske anmeldere har et svagt hjerte for Moffat serier.

    Men ja, jeg har godt nok svært ved at tro, at den kan blive mærkbart bedre, så jeg dropper den her og fortsætter med gennemgang 2 af Haunting of Hill House :(

    Bruce 8-01-20 09:42

  • ★★★★★★0

    Det ved jeg faktisk ikke. Jeg kendte kun lidt til dem i teenageårene, hvor jeg i en periode var lidt varm på Christina:-O Det har hun dog aldrig vist og tvivler på hun husker mig:-) Flere af mine gamle klassekammerater kender hende dog (bedre). Det var faktisk igennem dem, at det gik op for mig, at det var den samme person, da de skrev tillykke med filmen (Idealisten) til hende:-D

    Forståeligt - det er et par flotte piger, som har haft en hård barndom med vold - en far som tæskede deres mor :-)

    Du kan læse mere her; www.dr.dk/nyheder/indland/christina-og-pernille-rosendahl-voksede-op-i-et-hjem-med-massiv-vold

    Wayne 8-01-20 09:49

  • ★★★★★★0

    NADER OG SIMIN - EN SEPARATION

    Iransk drama som føles mere aktuel, set i lyset af den verserende Iran/USA konflikt.

    Iranerne har et anderledes kodeks at leve efter - en anderledes form for retfærdighed, som i høj grad afhænger af enkelte personers syn på hvordan religion skal tolkes og hvad der rigtigt, eller forkert.

    I filmen søges efter en fair løsning, på et svært dilemma - og man spørger sig selv om udfaldet var blevet mere retfærdigt i vores verden?

    Iranere er lige så meget mennesker, som vi - men de sidder desværre fast i gamle mønstre og levevis. Dog fornemmer man et håb for de næste generationer, for uddannelse og viden er vigtige - og det er den rigtige vej frem.

    Godt troværdigt skuespil, blændende instruktion og fortjent Oscar.

    8/10 - 5/6

    Wayne 8-01-20 10:13

  • ★★★★★★0

    ELSK MIG IGEN

    Filmen kunne have været meget bedre med andre skuespillere.

    Rachel McAdams hår og læbestift er ganske enkelt for perfekt og Channing Tatum misser ikke en mulighed for at flexe muskler og vise pigerne det de vil se.

    Det fratager desværre filmen den grad af troværdighed den kunne have haft. Det hele ender med at blive lidt for konstrueret ud fra ønsket fra filmselskabet om at sælge mange biletter - tag tidens mest profilerede romantiske kvindelige filmskuespiller, og sæt hende sammen med pigernes foretrukne hunk.

    I forhold til Groundhog day eller 50 First Dates har vores hovedpersoner kun en mulighed for at finde kærligheden igen - og det er ofte tilfældigheder som skaber et forhold.

    4/10 - 3/6

    Wayne 8-01-20 10:17

  • ★★★★★★1

    WHIPLASH

    Hvordan skaber man de bedste resultater?

    Med ros, motivation, pisk - eller frygt?

    Filmen kan ses fra flere vinkler - dels kan den ses som den ultimative kamp for at blive den bedste. Den kan også ses som en psykopats bedste legeplads, hvor han har ubegrænset magt og udøver den, uanset konsekvenserne for det enkelte individ.

    Ingen tvivl om at J.K. Simmons fortjener alle de priser, han har modtaget for sin overbevisende rolle som ond mobbemester. Filmens endelige budskab, virker lidt sløret - for vil den fortælle os at bag al virkelig kunst, der skal være smerte og afsavn.

    Eller vil den fortælle os at det er vanvittigt at gå så langt for at nå et mål?

    Som stor modstander af vold, både fysisk og verbal havde jeg stort besvær med at blive rørt af filmen.

    Jeg er mener klart at man til enhver tid vil når større og bedre resultater med positiv motivation, end frygt for at fejle.

    Hvis man skal summere noget, ud fra handlingen så er det at hvis du vil opnå resultater så kræver det hårdt arbejde.

    Og det kommer næppe som den helt store overraskelse?

    7/10 - 4/6

    Wayne 8-01-20 10:21

  • ★★★★0

    WHIPLASH

    Hvordan skaber man de bedste resultater?

    Med ros, motivation, pisk - eller frygt?

    Filmen kan ses fra flere vinkler - dels kan den ses som den ultimative kamp for at blive den bedste. Den kan også ses som en psykopats bedste legeplads, hvor han har ubegrænset magt og udøver den, uanset konsekvenserne for det enkelte individ.

    Ingen tvivl om at J.K. Simmons fortjener alle de priser, han har modtaget for sin overbevisende rolle som ond mobbemester. Filmens endelige budskab, virker lidt sløret - for vil den fortælle os at bag al virkelig kunst, der skal være smerte og afsavn.

    Eller vil den fortælle os at det er vanvittigt at gå så langt for at nå et mål?

    Som stor modstander af vold, både fysisk og verbal havde jeg stort besvær med at blive rørt af filmen.

    Jeg er mener klart at man til enhver tid vil når større og bedre resultater med positiv motivation, end frygt for at fejle.

    Hvis man skal summere noget, ud fra handlingen så er det at hvis du vil opnå resultater så kræver det hårdt arbejde.

    Og det kommer næppe som den helt store overraskelse?

    7/10 - 4/6

    Jeg ligger nok stadig på en 9'er.

    For mig er filmens budskab, at for at opnå perfektion indenfor "et felt", må man være forberedt på at gå til ekstremer, lide afsavn og indimellem slække på ens moral.

    J. K. Simmons er et dumt svin fordi nogle gange kræves et dumt svin og amoralsk metodik, for at "vi andre" kan nyde resultatet af perfektionisternes perfektion.

    Der hvor enerne selv accepterer, at konventioner og regler ikke gælder, hvis de skal blive "de bedste".

    Vi kan synes nok så meget, at det ikke er "optimalt" i et humanistisk perspektiv, men vi ved godt, hvad der ligger bag af blod, sved og tårer, når vi ser, lytter eller sanser oplevelsen af perfektion i kultur, sport og kunst.

    Det er de øjeblikke, vi aldrig glemmer. Vi taler om.

    Når f.eks. det amerikanske high school amatør OL hold i ishockey i 1980 efter mindre end 1 års træning med en gennemsnitsalder på 21 år, vinder guld og slår et i årevis ubesejret russisk monsterhold, som igen lige har smadret det amerikanske professionelle hold.

    Det er den slags, som - hvis ikke legitimerer, så - får (nogle af) os til at leve med, at der findes dumme svin og umenneskelige metodikker for at perfektion kan skabes.

    Bruce 8-01-20 11:10

  • ★★★★★★0

    Jeg ligger nok stadig på en 9'er.

    For mig er filmens budskab, at for at opnå perfektion indenfor "et felt", må man være forberedt på at gå til ekstremer, lide afsavn og indimellem slække på ens moral.

    J. K. Simmons er et dumt svin fordi nogle gange kræves et dumt svin og amoralsk metodik, for at "vi andre" kan nyde resultatet af perfektionisternes perfektion.

    Der hvor enerne selv accepterer, at konventioner og regler ikke gælder, hvis de skal blive "de bedste".

    Vi kan synes nok så meget, at det ikke er "optimalt" i et humanistisk perspektiv, men vi ved godt, hvad der ligger bag af blod, sved og tårer, når vi ser, lytter eller sanser oplevelsen af perfektion i kultur, sport og kunst.

    Det er de øjeblikke, vi aldrig glemmer. Vi taler om.

    Når f.eks. det amerikanske high school amatør OL hold i ishockey i 1980 efter mindre end 1 års træning med en gennemsnitsalder på 21 år, vinder guld og slår et i årevis ubesejret russisk monsterhold, som igen lige har smadret det amerikanske professionelle hold.

    Det er den slags, som - hvis ikke legitimerer, så - får (nogle af) os til at leve med, at der findes dumme svin og umenneskelige metodikker for at perfektion kan skabes.

    Jeg kan som sagt godt læse det budskab i filmen - og kunne godt acceptere hvis den motivation kom indefra - og blev påført af hovedpersonen selv.

    På det seneste har der været nogle tilfælde i dansk idræt, som ligner dette. Blandt andet blev en badminton træner fyret fra landsholdet, fordi han verbalt mobbede særligt de kvindelige spillere.

    Det samme skete på svømmelandsholdet, hvor en træner udstillede enkelt individer som fede, offentligt. Gentagne klager medførte ligeledes en fyreseddel.

    Måske er vi blevet for nærtagne, jeg ved det ikke - vores generation har nok tålt det bedre end man gør idag - men der er vel en grænse et sted.

    Det er som udgangspunkt, helt iorden at en træner fortæller nogle sandheder - det skal han/hun. Men det kan sagtens foregå i enrum - med info om at hvis der ikke sker forandringer, så vil det få konsekvenser.

    Men det er en svær ballance, for der er følelser på spil når vi taler om det sublime.

    Wayne 8-01-20 11:28

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen