Anmeldelse: Godzilla x Kong: The New Empire

Mega-monstre smadrer igen verden og hinanden i brølende kedelig metervare.

Der hersker en særlig retfærdiggørende metode, når snakken kredser om især superhelte-, katastrofe- og monsterfilm med budgetter på et mindre afrikansk lands BNP. Det smitter af på ladede superlativer, når man skal mindes om, hvad der er værd at opleve de film for i biografen. Vi skal først og fremmest huske, at de er lavet for underholdningens skyld. At se storbyer kollapse i CGI-slow motion er mere end vanvittigt sejt. Når gigantiske kendis-monstre mødes i frådende nærkamp, er det som at være 8 år på sukkerchok igen. For det er jo bare fedt. Uanset, om der fejles med alt det, som en films kvaliteter ellers vurderes på. Alt det imødekommer "Godzilla x Kong: The New Empire" i så høj grad, at det forfalder til præcis samme røvsyge samlebåndsarbejde som frygtet.

"Godzilla x Kong: The New Empire" er en direkte fortsættelse til "Godzilla vs. Kong" fra 2021 og femte kapitel i den såkaldte MonsterVerse-franchise. Den startede med et reboot af "Godzilla" i 2014, mens  "Kong: Skull Island", "Godzilla II: King of the Monsters" og serien "Monarch: Legacy of Monsters" fulgte. Bare rolig. Du behøver ikke at have binget alt andet op til. For engangs skyld er det en spiselig service, at alting overforklares så meget, at alle kan være med på noderne fra start til slut.

I denne omgang dykker vi endnu dybere ned i titanernes oprindelseshistorie, der tager udgangspunkt i teorien fra 1600-tallet om at vores kære planet er hul og andre kontinenter eksisterer inde i Jorden (dét tror visse konspirationsteoretikere også den dag i dag – så til alle jer: nej, "Godzilla x Kong: The New Empire" er ikke en dokumentarfilm). Det viser sig dog i filmen, at både Godzilla og King Kong får deres sag for, når verden under overfladen for alvor åbner sig. Kort fortalt: helt nye fjender skal lammetæves af vores to tilsyneladende menneskevenlige monstre i fællesskab. Mens en helt ny allierede kommer flyvende i nødens stund.

Det er egentlig ikke fordi, at "Godzilla x Kong: The New Empire" er helt til at brøle ned i kummen i lårtykke radioaktive stråler over. Flere lag på "MonsterVerse"-løget ved at grave dybere ind mod Jordens indre er en fantasifuld idé. Adam Wingard er desuden en dygtig stiløvelse med et glimt i øjet-instruktør, der ved, at det ikke gør noget med sin andel af sjov og spas. Og det ér vitterligt sjovt, at Godzilla ruller sig sammen som en kattekilling i Colosseum, efter byen atter igen er krøllet til murbrokker. Wingard er udmærket klar over, at man ikke behøver at have store kunstneriske ambitioner på vegne af monsterfilm, så længe produktionsbudgettet er på mindst 150 millioner dollars og effekterne stadig ser ud som et dårligt produceret computerspil. Altså, modsat den lille japanske Oscar-vindende perle "Godzilla Minus One" med et budget på 15 millioner dollars, som på alle niveauer er en langt bedre og mere seværdig film.

Det er nemlig svært at blive klog på, hvad præcis den store pose penge er blevet brugt på. Til trods for et farverigt univers under Jordens overflade, synes det simpelthen ikke overbevisende eller for den sags skyld levende. Stift, rodet og aldrig så medrivende, at hvilepulsen aldrig for alvor udfordres. Visse sekvenser tåler ikke mikset mellem live-action og CGI-animation. I "Kong: Skull Island" lykkedes meget af det, der mangler i denne runde titan-boksning. At noget for alvor er på spil. At historien ikke er så helt utrolig generisk og persongalleriet bare har et my pondus. Selv ikke Dan Stevens i hopla, der senest arbejdede sammen med Adam Wingard i kultfilmen "The Guest", formår ikke at løfte barren på noget tidspunkt. At se stakkels Rom blive smadret igen og på mirakuløs vis være klar til de næste katastrofer i andre film er der måske en vis fornøjelse i. Lige i "Godzilla x Kong: The New Empire" føles det hverken overbevisende eller underholdende nok til at retfærdiggøre eksistensberettigelsen af endnu en langgabende monstrøsitet.

"Godzilla x Kong: The New Empire" lander midt i et blockbuster-dødvande, hvilket Adam Wingard & Co skal være glade for. For det er trist, at der endnu engang er kommet så ligegyldig en film ud af et potent univers, der burde have mere at byde på.

"Godzilla x Kong: The New Empire" har dansk biografpremiere 27. marts. Heriblandt i FORMAT Bio, læs mere her.

Godzilla x Kong: The New Empire