Anmeldelse: Monarch: Legacy of Monsters (Apple TV+)

Serietilføjelse til gigantisk univers balancer uhyre stærkt mellem monsterkampe og menneskeligt drama.

For monsterfilm-fans er der få øjeblikke, der er lige så hæsblæsende som at se legendariske monstre som Godzilla, King Ghidorah og Rodan lægge hele bydele i ruiner. Gareth Edwards' "Godzilla" fra 2014 var ikke alene en længe ventet genoplivning af det klassiske monsterunivers fra det japanske mastodont-produktionsselskab Toho, men også den første succesfulde modernisering, der ramte det store lærred uden for Japans grænser."Monarch: Legacy of Monsters" markerede begyndelsen på noget endnu større – et sammensat film- og serieunivers kaldet MonsterVerse. Og ja, vi vælger bevidst at ignorere Roland Emmerichs forfejlede "Godzilla" fra 1998 i denne sammenhæng.

MonsterVerse blev indledt med Edwards og senere udvidet med Jordan Vogt-Roberts' "Kong: Skull Island" fra 2017. Her blev den kolossale gorilla King Kong introduceret som en del af universet. Men dette var ikke Kong, som vi kendte ham fra tidligere film. Han var blevet skaleret op i størrelse for at kunne stå mål med Godzilla og de andre monstre i MonsterVerse, som han uundgåeligt ville komme i kløerne på i fremtidige film. Og det skete. Michael Dougherty fulgte med "Godzilla: King of the Monsters" i 2019, hvor Godzilla duellerede med den frygtindgydende King Ghidorah. Dette lagde grundlaget for den uundgåelige konfrontation i Adam Wingards "Godzilla vs Kong" fra 2021. Fans kan også se frem til Wingards opfølger, "Godzilla x Kong: The New Empire", som har premiere i det nye år.

En af udfordringerne med MonsterVerse har indtil nu en klar rød tråd. Hver film har haft sin egen instruktør og manuskriptforfattere, der har bidraget med egne idéer og koncepter til universet. Alt baseret på Tohos originale koncepter, selvfølgelig. Selvom hver enkelt film fungerer isoleret set, har der været en vis følelse af fragmentering, når det kommer til det overordnet design af hele universet. Det er præcis her, Apple TV’s serie "Monarch: Legacy of Monsters" træder ud fra skyggerne. Målet er, at udfylde hullerne mellem de forskellige film og skabe et mere sammenhængende og helstøbt univers.

"Monarch: Legacy of Monsters" tager os med til perioden lige efter G-Day – den skæbnesvangre dag, hvor Godzilla kæmpede mod MUTO-væsenerne i San Francisco. Vi følger den unge lærer Cate Randa (Anna Sawai), der er dybt mærket af traumer efter at have overlevet dette katastrofale angreb. På jagt efter svar omkring hendes sin fars mystiske dobbeltliv, tager hun til Japan. Her møder hun den amerikanske hacker May (Kiersey Clemons), og Cates halvbror, Kentaro (Ren Watabe). Trioen befinder sig hurtigt i et netværk af hemmeligheder og konspirationer. I centrum for alt dette står den gådefulde organisation Monarch. Etableret i efterkrigstiden, har organisationens formål altid været at beskytte menneskeheden mod gigantiske monstre som Godzilla. Men organisationen har tilsyneladende udviklet sig til at blive noget andet. Noget mørkere. Og snart befinder de tre sig på flugt sammen med den excentriske Lee Shaw, spillet af selveste Kurt Russell, for at afsløre sandheden om, hvad der egentlig skete med Cates far.

"Monarch: Legacy of Monsters" fungerer fremragende som et bindeled mellem de forskellige film i MonsterVerse. Det ser ud til, at serien lægger et solidt fundament for den længe ventede spillefilm "Godzilla x Kong: The New Empire". Med et rigt udvalg af flashbacks og tidsspring udforsker serien Monarchs oprindelse og strækker sig over flere årtier som en helstøbt fortælling. Et af højdepunkterne er Wyatt Russell, der spiller en yngre udgave af sin far. At påstå, at de to ligner hinanden, ville være en grov underdrivelse.

Selvom "Monarch: Legacy of Monsters" drager fordel af flashbacks til at uddybe universet, kan dette narrative valg også forstyrre rytme og tempo. Det er især mærkbart, når en spændende handlingsstrøm pludselig afbrydes, og vi kastes flere årtier tilbage i tiden uden nogen åbenlys grund. Til gengæld giver det mulighed for at udforske og gå i dybden med verdenen og monstrene.

Når det kommer til karakterfokus, var et af kritikpunkterne i Gareth Edwards' "Godzilla", at den brugte for meget tid med mindre interessante karakterer. "Monarch: Legacy of Monsters er" også karakterdrevet, men leverer roller, der er oprigtigt interessante at følge. Hér arbejder flashback-elementerne rent faktisk til seriens fordel. Vi introduceres til en række karakterer fra forskellige tidsepoker, mens vi får også introduceres til et endnu større udvalg af gigantiske monstre. Og lad os være ærlige; det er trods alt monstrene, som er hovedattraktionen i en MonsterVerse-serie!

"Monarch: Legacy of Monsters" er en stærkt tilføjelse til MonsterVerset, der formår at udvide universet meningsfuldt. Serien finder en fin balance mellem monsterkampe og menneskeligt drama, hvilket gør den værd at se. Uanset, om du er fan af MonsterVerse-universet eller bare er på udkig efter en god blanding af action, drama og science fiction.

"Monarch: Legacy of Monsters" har premiere 17. november på Apple TV+.

Anmeldelsen er baseret på de første otte episoder af serien.

Monarch: Legacy of Monsters (Apple TV+)