Moovy TV: Bag om musikken i Christopher Nolans "Oppenheimer" med den Oscar-belønnede komponist Ludwig Göransson

Sammen med den både Oscar- og Grammy-belønnede svensker dykker vi helt ned i det unikke "Oppenheimer"-score.

I sidste uge udkom Christopher Nolans "Oppenheimer" i biograferne, og filmen er allerede blevet et gigantisk hit.

Filmen stiller skarpt på den amerikanske fysiker J. Robert Oppenheimer, som stod i spidsen for det hold af videnskabsfolk, som skabte atombomben under 2. verdenskrig. Og bl.a. takket være Ludwig Göranssons stemningsfulde musik kommer vi helt ind under huden på Oppenheimer.

Og vi har interviewet Göransson, som i 2019 vandt en Oscar for sit glimrende score til Marvel-hittet "Black Panther". Han har også arbejdet på bl.a. "Tenet", "The Mandalorian", "Creed" og "Venom", og han har samarbejdet med popstjerner som Rihanna og Childish Gambino.

Se også: "Babylon"-interview med komponisten Justin Hurwitz

Og vi har talt med den 38-årige skandinav om hans arbejde på netop "Oppenheimer".

Vi taler bl.a. om, hvordan det var for Göransson at overtage Hans Zimmers plads som Nolans faste hofkomponist. Og så taler vi også om musikerens brug af særlige lyde og instrumenter – og også om stilhedens store rolle i "Oppenheimer".

"Oppenheimer" kan i øvrigt stadig ses (og høres!) i biografer over hele landet – herunder FORMAT Biograf, som viser filmen i knivskarp 4K og med smæk på lyden. Book billetter her.

Kommentarer

Bag om musikken i Christopher Nolans "Oppenheimer" med den Oscar-belønnede komponist Ludwig Göransson

  • 0

    Jeg har ikke set hele interviewet endnu, men jeg tror at James Newton Howard blev glemt for de to første TDK-film.

    Ericmase27-07-23 13:03

  • ★★★★★0

    Jeg har ikke set hele interviewet endnu, men jeg tror at James Newton Howard blev glemt for de to første TDK-film.

    Det er da en skam, hvis JNH bliver glemt for sit fornemme arbejde på Nolans to første Batman-film. Det er nok fordi de scores er så bombastiske og gennemsyret zimmeresque, at de primært kædes sammen med tyskeren. Tænk, at Howard endnu ikke har vundet en Oscar - det tangerer en skandale!

    The Insider27-07-23 13:09

  • ★★★1

    Jeg har ikke set hele interviewet endnu, men jeg tror at James Newton Howard blev glemt for de to første TDK-film.

    Se hele interviewet, Eric. Det er især interessant for de Nolan-nørder, der går op i benarbejdet bag scores i mesterens bagkatalog.

    Dolphinfriendly27-07-23 15:44

  • 0

    Se hele interviewet, Eric. Det er især interessant for de Nolan-nørder, der går op i benarbejdet bag scores i mesterens bagkatalog.

    Jeg har set interviewet (fremragende som sædvanligt, Johan), men jeg tror ikke jeg forstår hvad du mener.

    Ericmase27-07-23 17:30

  • ★★★★★1

    Fantastisk interview, og kan se du tager alle hits'ne når du beskriver de andre kompinister :) så man ikke er i tvivl om det er dig der har klippet, når man kender din holdning til de film, og scener.

    Og ja lige kommet hjem i dag fra Bio efter at ha set den i 70mm, det stod sku meget godt, vil lige hapse den i Cinemax også med en anden ven, blot for lige at se forskel, men det var klart der var noget mere liv på en eller anden måde i det her billede, og sortheds niavuet var virkelig godt også.

    Kan se vi begge også havde præcis samme reaktion til Trinity testen, du har set en A-Bomb s mange gange på film, men aldrig så autentisk som her, så ja man sidder bare i stilheden og venter fordi man ved der er noget som mangler, og man prøver at forberede sig så man ikke blir fuldstændig overrumplet og forskrækket, men det trækkes præcis, så længe man lidt nr at sænke paraderne, bare en smule, selv om man godt ved, hvad som kommer.

    Og for pokker det er effektivt, måden som lyden af menneskemængder også overrumpler Oppie, i flere scener, hvor det sammenlignes med Prøve sprængningerne.

    Fabelagtig score af Ludwig endnu en gang, virkelig intens og nærværende på samme tid.

    Elwood 2-08-23 22:29

  • ★★★★★0

    Fantastisk interview, og kan se du tager alle hits'ne når du beskriver de andre kompinister :) så man ikke er i tvivl om det er dig der har klippet, når man kender din holdning til de film, og scener.

    Og ja lige kommet hjem i dag fra Bio efter at ha set den i 70mm, det stod sku meget godt, vil lige hapse den i Cinemax også med en anden ven, blot for lige at se forskel, men det var klart der var noget mere liv på en eller anden måde i det her billede, og sortheds niavuet var virkelig godt også.

    Kan se vi begge også havde præcis samme reaktion til Trinity testen, du har set en A-Bomb s mange gange på film, men aldrig så autentisk som her, så ja man sidder bare i stilheden og venter fordi man ved der er noget som mangler, og man prøver at forberede sig så man ikke blir fuldstændig overrumplet og forskrækket, men det trækkes præcis, så længe man lidt nr at sænke paraderne, bare en smule, selv om man godt ved, hvad som kommer.

    Og for pokker det er effektivt, måden som lyden af menneskemængder også overrumpler Oppie, i flere scener, hvor det sammenlignes med Prøve sprængningerne.

    Fabelagtig score af Ludwig endnu en gang, virkelig intens og nærværende på samme tid.

    The Insider 3-08-23 00:15

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen