ADVARSEL! WALL-OF-TEXT!
Argh! Fordømt!
Jeg har dummet mig et par gange i løbet af Dark Souls (som da jeg fx på første gennemspilning kom til at klaske mit sværd i hovedet på en vigtig NPC, hvilket betød, at jeg måtte bruge timer på at kæmpe mig hele vejen tilbage gennem spillet for at bede om tilgivelse). Og selvfølgelig skulle det da også ske på det, der skulle have været den sidste etape.
Det er lidt forskelligt, hvad der skal til for at gafle platinum-trofæerne i "Soulsborne"-spillene, og hvad der er de sværeste trofæer at opnå.
I Dark Souls 3 var det dødirriterende, at man mere eller mindre var nødt til at spille multiplayer for at få de nødvendige trofæer.
I Bloodborne var det, at man SKULLE have fat i et par genstande, der lå gemt i dungeons, der ellers var bonus content og lå uden for spillet - og selvfølgelig var de gemt bag et par af spillets mest irriterende bosser.
I det første Dark Souls hedder min banemand "Knights Honour - Collect All Rare Weapons". Det kræver en skønsom blanding af random drops, fund, våben man bytter sig til mod boss souls, og våben man kun kan få ved at hakke halen af (!) bestemte bosser (fx en drage).
Man kan samle alt undtagen ét våben ved at gennemspille spillet to gange. Der er dog en boss soul, der skal bruges til at bytte sig til tre forskellige våben - dvs. man er nødt til at dræbe bossen tre gange for at få dem alle. Og det betyder naturligvis, at man må starte op på NG++.
Som sagt så gjort. Heldigvis ligger bossen rimeligt tidligt i spillet, og derefter er det blot at kæmpe sig frem til midten, hvor man møder den handelsmand, der kan ordne gesjæften.
Jeg sad og ventede spændt på, at trofæet "poppede" ... og ventede ... og ventede.
Så begyndte jeg febrilsk og gå mine våben og skjold igennem og sammenligne med lister - og ja, selvfølgelig viste det sig, at et sjældent drop fra en troldmand manglede.
Det værste er, at jeg faktisk har haft det. Men jeg solgte det for håndører til en købmand i forgårs, fordi jeg var overbevist om, at jeg havde en ekstra på lager.
Det havde jeg så ikke.
Der er to muligheder for at få droppet tidligt i spillet. Dem har jeg begge forlængst passeret, og desværre respawner troldmændene ikke.
Man kan så altid farme det senere i spillet, for der er en level, hvor de konstant respawner. Men det kræver så, at jeg fortsætter med spillet.
Jeg er netop nået til midten, og for at komme videre, skal jeg banke spillets måske hårdeste boss igen - Smough & Ornstein - en dobbeltboss.
Sidste gang tog det mig mere end en fucking uge!
Sværhedsgraden stiger lidt uforudsigeligt mellem NG og NG+ - eftersigende mellem 0,5-2,5 x alt efter boss og område. Fra NG+ til NG++ skulle de heldigvis kun stige 7% i styrke og health, så det er ikke SÅ vild en forskel i forhold til sidst.
Men jeg orker det altså næsten ikke. :/
(Who am I kidding - jeg er jo afhængig af det!)
(TL;DR Jeg er en idiot, og i stedet for endeligt at gafle platinum for Dark Souls i går, er jeg nødt til at fortsætte spillet lidt endnu.)