Forum - Forum-tråd: The Oscars 2023

The Oscars 2023

  • ★★★★2

    A la Napoleon Dynamite og Jim Jarmusch? I love it :)

    Jeg kan normalt rigtig godt lide tør og sort humor. Men den her faldt bare ikke i min smag. In Bruges sagde mig faktisk heller ikke noget. Så måske er jeg ikke rigtig på bølgelængde med Martin McDonaugh.

    Men omvendt så var jeg super glad for Three Billboards.  

    S. Rico 2-02-23 17:31

  • ★★★★0

    Argentina, 1985

    1 Oscar-nominering: Best International Feature Film.

    Hvor: Prime Video.

    Titlen siger næsten det hele. Vi er i Argentina i midten af 80’erne. Det tidligere diktatur (1976-1983) er blevet erstattet af demokrati, men der er stadig en lang række generaler fra den afsatte militærjunta, som ikke er blevet dømt. Militæret har nemlig stadig stor magt og mange støtter, så det er ikke bare sådan lige at få dem dømt.

    En midaldrende advokat får imidlertid til opgave at samle beviser og føre en civil retssag mod de ni førende personer fra militærjuntaen. Men på grund af diverse forhindringer og trusler, så kan han ikke finde nogen andre jurister til at hjælpe sig med at føre sagen. I stedet søger han hjælp blandt en lang række unge mennesker, som viser at være rigtig gode til researcharbejde.

    Filmen er temmelig tør og næsten dokumentaristisk i sin form. Der er dømt historietime til den store guldmedalje. Underholdningsniveauet er med andre ord ikke ret højt. Men til gengæld er det ganske interessant.

    ★★★★☆☆

    S. Rico 2-02-23 17:32

  • ★★★★1

    Black Panther: Wakanda Forever

    5 Oscar-nomineringer: Best Supporting Actress (Angela Bassett), Best Costume Design, Best Make-up and Hairstyling, Best Visual Effects, Best Original Song.

    Hvor: Disney+.

    Wakanda Forever foregår ikke ret meget i Wakanda, og en bedre titel ville være Black Panther 2: The Way of Water. Marvel’s svar på Aquaman blandet med Avatar.

    Udover at jeg selvfølgelig vidste, at der måtte komme en ny Black Panther, så havde jeg ingen idé om, hvad den ville handle om. Og jeg var i hvert fald slet ikke forberedt på, at filmen ville bevæge sig så meget over i eventyr/fantasy genren. Det var faktisk en stor positiv overraskelse, at den således går sine egne veje og ikke ligner de mange andre MCU film i historie, stil og opbygning.

    Og dog. Ingen Marvel film uden et stort opgør i 3. akt. Da vi meget sent i filmen endelig får Black Panther på banen, og der skal til at sparkes røv, så bliver det hele pudsigt nok mindre spændende og interessant. Set i forhold til at filmen er meget lang med sine 2 timer og 40 minutter, så er det endelige opgør forbavsende hurtigt overstået og føles forhastet. Lidt af en antiklimaks, og jeg savnede også mere info om, hvad der nu kommer til at ske.

    Så på den ene side var slutningen lidt skuffende, og på den anden side ville jeg gerne have mere - hvilket jo må siges at være positivt. Hvor mange af de andre MCU film synes at have lukket og slukket for deres karakterer, så er der stadig mere kød på Wakanda. Jeg glæder mig til at se, hvad et eventuelt næste kapitel kan byde på.

    ★★★★☆☆

    S. Rico 4-02-23 23:41

  • ★★★★★★1

    Black Panther: Wakanda Forever

    5 Oscar-nomineringer: Best Supporting Actress (Angela Bassett), Best Costume Design, Best Make-up and Hairstyling, Best Visual Effects, Best Original Song.

    Hvor: Disney+.

    Wakanda Forever foregår ikke ret meget i Wakanda, og en bedre titel ville være Black Panther 2: The Way of Water. Marvel’s svar på Aquaman blandet med Avatar.

    Udover at jeg selvfølgelig vidste, at der måtte komme en ny Black Panther, så havde jeg ingen idé om, hvad den ville handle om. Og jeg var i hvert fald slet ikke forberedt på, at filmen ville bevæge sig så meget over i eventyr/fantasy genren. Det var faktisk en stor positiv overraskelse, at den således går sine egne veje og ikke ligner de mange andre MCU film i historie, stil og opbygning.

    Og dog. Ingen Marvel film uden et stort opgør i 3. akt. Da vi meget sent i filmen endelig får Black Panther på banen, og der skal til at sparkes røv, så bliver det hele pudsigt nok mindre spændende og interessant. Set i forhold til at filmen er meget lang med sine 2 timer og 40 minutter, så er det endelige opgør forbavsende hurtigt overstået og føles forhastet. Lidt af en antiklimaks, og jeg savnede også mere info om, hvad der nu kommer til at ske.

    Så på den ene side var slutningen lidt skuffende, og på den anden side ville jeg gerne have mere - hvilket jo må siges at være positivt. Hvor mange af de andre MCU film synes at have lukket og slukket for deres karakterer, så er der stadig mere kød på Wakanda. Jeg glæder mig til at se, hvad et eventuelt næste kapitel kan byde på.

    ★★★★☆☆

    Filmen er vel noget så usædvanligt som to origin storys i samme historie. Den nye Black Panter og Namors.

    Jeg mener der er planer om en serie om Wakandas kvindelige krigere, mon ikke det udvikler sig der - og vi bliver lovet en fortsættelse.

    Jeg gav 7/10 - meget lig dine 4/6

    Wayne 5-02-23 01:13

  • ★★★★1

    Filmen er vel noget så usædvanligt som to origin storys i samme historie. Den nye Black Panter og Namors.

    Jeg mener der er planer om en serie om Wakandas kvindelige krigere, mon ikke det udvikler sig der - og vi bliver lovet en fortsættelse.

    Jeg gav 7/10 - meget lig dine 4/6

    Jeg lå i lang tid under filmen mellem 4 og 5 stjerner. Men finalen var lidt undervældende, så jeg endte på 4 standard stjerner.

    Jeg så godt din anmeldelse under Waynes Superheltefilm. Det er noget af en lang liste, du efterhånden er oppe på - 115 stk. Imponerende :-)

    Vi er selvfølgelig ikke helt enige i rangeringen. Men jeg hæftede mig bl.a. ved at du også er ret glad for Dr. Strange 2 (nr. 20), som mange ellers har rakket ned. Jeg så Dr. Strange 2 og Everything Everywhere All at Once på samme dag. Og jeg synes klart at Dr. Strange 2 er den bedste multiverse film af de to.

    Til gengæld ser du ikke ud til at være fan af Deadpool filmene, hvilket overrasker mig lidt. Jeg ville have gættet på, at den blanding af humor og vild action var lige noget for en superheltefan. Men det er måske Ryan Reynolds, som du har et horn i siden på?

    Og så er det jo helt skævt, at Flash Gordon ligger helt nede på en næsten sidste-plads. Det er da verdens bedste superheltefilm nogensinde, Bare spørg Mark Wahlberg og Ted :-)

    S. Rico 5-02-23 11:58

  • ★★★★★★1

    Jeg lå i lang tid under filmen mellem 4 og 5 stjerner. Men finalen var lidt undervældende, så jeg endte på 4 standard stjerner.

    Som sagt, vi er ret enige.

    Men jeg hæftede mig bl.a. ved at du også er ret glad for Dr. Strange 2 (nr. 20), som mange ellers har rakket ned. Jeg så Dr. Strange 2 og Everything Everywhere All at Once på samme dag. Og jeg synes klart at Dr. Strange 2 er den bedste multiverse film af de to.

    Præcist - og hvor jeg var positiv omkring Dr. Strange 2, så var jeg voldsomt skuffet over Spider-Man: No Way Home, som den direkte er koblet sammen med - nogen udråbte den til bedste MCU film, hidtil - og for mig var den udelukkende fan-service, uden en rimelig historie. Men jeg skal retfærdigvis have den genset i nærmeste fremtid - med forventningerne rigtigt afstemt.

    Til gengæld ser du ikke ud til at være fan af Deadpool filmene, hvilket overrasker mig lidt. Jeg ville have gættet på, at den blanding af humor og vild action var lige noget for en superheltefan. Men det er måske Ryan Reynolds, som du har et horn i siden på?

    Ryan Reynolds siger mig ikke det store, jeg synes han er klart overvurderet - men han fungerer virkelig godt i Deadpool. 

    Det er tydeligt at der er stjålet med arme og ben fra Høj Pistolføring og Monty Pyton filmene - hvilket i høj grad bejler til min form for humor. Slutningen var bare for slasket og kedelig til at jeg for alvor kunne give den en top-karakter.

    Deadpool 2 er lidt mere af det samme, og ringere end den første.

    Og så er det jo helt skævt, at Flash Gordon ligger helt nede på en næsten sidste-plads.

    Jeg skylder den klart et gensyn :-) 

    Jeg har læst min del af Jens Lyn historier - og derudover fik jeg læst den danske kopi (Willy på eventyr) op af min farfar fra Familie Journalen som en fast ting, hver uge fra jeg var 3-6 år. Så jeg var klart fan.

    Den havde det bare hårdt da Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back - udkom samme år.

    Wayne 6-02-23 07:29

  • ★★★★1

    Præcist - og hvor jeg var positiv omkring Dr. Strange 2, så var jeg voldsomt skuffet over Spider-Man: No Way Home, som den direkte er koblet sammen med - nogen udråbte den til bedste MCU film, hidtil - og for mig var den udelukkende fan-service, uden en rimelig historie. Men jeg skal retfærdigvis have den genset i nærmeste fremtid - med forventningerne rigtigt afstemt.

    Meget enig. Den skulle have heddet Spider-Man: The Fan Service Movie

    Jeg har læst min del af Jens Lyn historier - og derudover fik jeg læst den danske kopi (Willy på eventyr) op af min farfar fra Familie Journalen som en fast ting, hver uge fra jeg var 3-6 år. Så jeg var klart fan.

    Den havde det bare hårdt da Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back - udkom samme år.

    Jeg syntes, den var helt vildt spændende og fantastisk, da jeg så den i biografen som 11-årig. 

    Men da jeg genså den som voksen, skal man vist have det helt store nostalgiske briller på for at nyde den. Den er godt nok kikset i dag.

    S. Rico 6-02-23 10:57

  • ★★★★★★1

    Meget enig. Den skulle have heddet Spider-Man: The Fan Service Movie

    Jeg syntes, den var helt vildt spændende og fantastisk, da jeg så den i biografen som 11-årig. 

    Men da jeg genså den som voksen, skal man vist have det helt store nostalgiske briller på for at nyde den. Den er godt nok kikset i dag.

    Jeg var nok lige det nøk ældre og syntes allerede dengang at den var alt for hurtigt glemt.

    Men som sagt, den var også oppe imod overmagten. Jeg gad godt se en 2020’er version - hvor man moderniserede den som JJ Abrams gjorde det med Star Trek.

    Det burde der være salg i nu!

    Wayne 6-02-23 11:05

  • ★★★★1

    Mrs. Harris Goes to Paris

    1 Oscar-nominering: Best Costume Design.

    Hvor: Prime Video US rent.

    Så kom den første store positive overaskelse. En film jeg sandsynligvis var gået i en stor bue udenom, hvis den ikke havde fået Oscar buzz. Jeg er bedøvende ligeglad med mode og vil til enhver tid sætte hvad der er praktisk over hvad der ser smart ud. Så jeg er på ingen måde i målgruppen for en film om en kvinde, der forelsker sig i en Haute Couture kjole i 1950’erne. Men alligevel blev jeg fuldstændig solgt.

    Lesley Manville har lavet en total transformation fra den iskolde søster i Den Skjulte Tråd til en super sympatisk og varm humoristisk kvinde fra London i 1957, som bl.a. gør rent hos fine rige mennesker og en dag ser en Dior kjole, som hun bare eje.

    Filmen er hverken lårklaskende morsom eller speciel original. Den er egentlig ret banal og forudsigelig. Men det er samtidig umuligt ikke at overgive sig til denne enormt hjertevarme feel good movie, som efterlader en totalt glad i låget.

    ★★★★★☆

    S. Rico10-02-23 12:37

  • ★★★★★★1

    Mrs. Harris Goes to Paris

    1 Oscar-nominering: Best Costume Design.

    Hvor: Prime Video US rent.

    Så kom den første store positive overaskelse. En film jeg sandsynligvis var gået i en stor bue udenom, hvis den ikke havde fået Oscar buzz. Jeg er bedøvende ligeglad med mode og vil til enhver tid sætte hvad der er praktisk over hvad der ser smart ud. Så jeg er på ingen måde i målgruppen for en film om en kvinde, der forelsker sig i en Haute Couture kjole i 1950’erne. Men alligevel blev jeg fuldstændig solgt.

    Lesley Manville har lavet en total transformation fra den iskolde søster i Den Skjulte Tråd til en super sympatisk og varm humoristisk kvinde fra London i 1957, som bl.a. gør rent hos fine rige mennesker og en dag ser en Dior kjole, som hun bare eje.

    Filmen er hverken lårklaskende morsom eller speciel original. Den er egentlig ret banal og forudsigelig. Men det er samtidig umuligt ikke at overgive sig til denne enormt hjertevarme feel good movie, som efterlader en totalt glad i låget.

    ★★★★★☆

    Lyder herligt - jeg venter nok til at den bliver tilgængelig på en dansk tjeneste. 

    Wayne11-02-23 04:36

  • ★★★★1

    Lyder herligt - jeg venter nok til at den bliver tilgængelig på en dansk tjeneste. 

    Jeg opdager lige, at den rent faktisk har haft dansk biografpremiere. Men den går næppe nogen steder længere. Til gengæld burde det være garanti for, at den så kommer på dansk streaming om ikke så længe. 

    S. Rico11-02-23 12:35

  • ★★★★★★1

    Jeg opdager lige, at den rent faktisk har haft dansk biografpremiere. Men den går næppe nogen steder længere. Til gengæld burde det være garanti for, at den så kommer på dansk streaming om ikke så længe. 

    Sig til hvis du falder over den ;-)

    Wayne12-02-23 10:51

  • ★★★★0

    Marcel the Shell with Shoes On

    1 Oscar-nominering: Best Animated Feature Film.

    Hvor: Prime Video US rent.

    Det her er godt nok ulig noget jeg nogensinde har set før. En blanding af stop-motion og live action film - og lavet som en mockumentary.

    Marcel er en lille musling med fødder og som kan tale. Dean er et almineligt levende menneske, som dokumenterer Marcel’s liv og lægger det op på YouTube. Det meste af filmen består af samtaler mellem Dean og Marcel, som kommenterer på hverdagens små og store ting (mest små). Et ret så besynderligt og ganske originalt koncept, som jeg var ret fascineret af en stor del af vejen.

    Selv om der også tilføjes en historie om at Marcel gerne vil finde sin forsvundne familie, så bliver den specielle stil dog ensformig og trættende i længden. Jeg synes personligt kun at konceptet rækker til en kortfilm, men filmen har vundet et hav af priser, så det er nok bare mig der er gammeldags.

    ★★★½☆☆

    S. Rico12-02-23 21:26

  • ★★★★1

    Aftersun

    1 Oscar-nominering: Best Actor (Paul Mescal).

    Hvor: Prime Video US rent eller biografen.

    Man følger en ung far og hans 11-årige datter på en ferie i Tyrkiet. Pigen Sophie’s forældre er skilt, og hun bor normalt hos sin mor. Så ferien her er en god mulighed for noget kvalitets far og datter tid.

    Man kan hurtigt få associationer til de to fremragende The Florida Project (mor og datter på motel) eller Leave No Trace (far og datter i naturen), som også fokuserede på relationer mellem forældre og barn - og som begge var meget lidt plot-orienterede.

    Men hvor de to andre film trods alt havde lidt historie og nogle konflikter, der skulle løses, så sker der absolut ingenting i Aftersun. Den lever alene på de to personer og deres charme. Den lille pige er da også vældig charmerende og spiller super godt af sin alder. Men faderen er desværre meget lidt karismatisk og ret så uinteressant at være i selskab med. Det havde desværre den konsekvens, at jeg på intet tidspunkt blev engageret hverken positivt eller negativt i hans karakter. Så selv om filmen kun varer lidt over 1½ time, så føltes den alt for lang.

    ★★★☆☆☆

    S. Rico20-02-23 06:37

  • ★★★★★★1

    Aftersun

    1 Oscar-nominering: Best Actor (Paul Mescal).

    Hvor: Prime Video US rent eller biografen.

    Man følger en ung far og hans 11-årige datter på en ferie i Tyrkiet. Pigen Sophie’s forældre er skilt, og hun bor normalt hos sin mor. Så ferien her er en god mulighed for noget kvalitets far og datter tid.

    Man kan hurtigt få associationer til de to fremragende The Florida Project (mor og datter på motel) eller Leave No Trace (far og datter i naturen), som også fokuserede på relationer mellem forældre og barn - og som begge var meget lidt plot-orienterede.

    Men hvor de to andre film trods alt havde lidt historie og nogle konflikter, der skulle løses, så sker der absolut ingenting i Aftersun. Den lever alene på de to personer og deres charme. Den lille pige er da også vældig charmerende og spiller super godt af sin alder. Men faderen er desværre meget lidt karismatisk og ret så uinteressant at være i selskab med. Det havde desværre den konsekvens, at jeg på intet tidspunkt blev engageret hverken positivt eller negativt i hans karakter. Så selv om filmen kun varer lidt over 1½ time, så føltes den alt for lang.

    ★★★☆☆☆

    Tak for advarslen, jeg havde ellers indtrykket af garanti for våde øjne.

    Wayne20-02-23 06:55

  • ★★★★1

    Tak for advarslen, jeg havde ellers indtrykket af garanti for våde øjne.

    Jeg er jo nok i mindretal her. Filmen har fået ualmindelige gode anmeldelser i så godt som samtlige medier.

    Det hele afhænger af, om du bliver solgt af Paul Mescal's præstation. Det kan i hvert fald ikke være selve historien, der får folk til at gå i svime.  

    S. Rico21-02-23 06:33

  • ★★★★★★1

    Jeg er jo nok i mindretal her. Filmen har fået ualmindelige gode anmeldelser i så godt som samtlige medier.

    Det hele afhænger af, om du bliver solgt af Paul Mescal's præstation. Det kan i hvert fald ikke være selve historien, der får folk til at gå i svime.  

    Den ryger på “måske” listen :-)

    Wayne21-02-23 09:05

  • ★★★★0

    Causeway

    1 Oscar-nominering: Best Supporting Actor (Brian Tyree Henry).

    Hvor: Apple TV+

    Causeway er navnet på den enormt lange 40 km. bro, der går tværs over Lake Pontchartrain lige uden for New Orleans. Og her møder vi Jennifer Lawrence, der spiller en kvinde, som efter en ulykke på en udstationering i Afghanistan nu er i gang med genoptræning.

    Hun møder en sjæleven i mekanikeren James (Brian Tyree Henry), som også bøvler med sit. Og så kan de jo passende holde hinanden med selskab og hjælpe hinanden.

    Det er et helt nede på jorden stille og roligt drama med meget små virkemidler. Ingen vild historie, tvists eller store armbevægelser. Det er kemien og spillet mellem Jennifer Lawrence og Brian Tyree Henry, som er hovedattraktionen. Oscar-nomineringen er i den grad på sin plads. Hans skuespil forekommer 100% naturligt og autentisk. Og fedt at se Jennifer Lawrence på banen igen i et solidt drama.

    ★★★★☆☆

    S. Rico24-02-23 17:49

  • ★★★★1

    The Sea Beast

    1 Oscar-nominering: Best Animated Feature Film.

    Hvor: Netflix

    Filmen starter rigtig godt med en herlig fed pirat feeling over sig. Vi møder en masse skønne pirater (som teknisk set ikke er pirater, men monsterjægere), og deres kaptajn er på ægte Captain Ahab vis på jagt efter et sømonster, som tidligere har såret ham.

    Vi møder også pigen Maisie, der synes monsterjægere er de sejeste i verden. Og så kan man jo godt nogenlunde regne ud, hvad der sker. Desværre. For filmen er i den grad forudsigelig og uoriginal. Det store sømonster ligner til forveksling en af dragerne fra Sådan Træner Du Din Drage, og handlingen er et mix af denne film og King Kong. Men sat i et slags Master & Commander setting.

    Hvis man ser bort fra alt det genkendelige og forudsigelige i handlingen, så er der dog et ganske glimrende eventyr i vente. Alle karaktererne er fede, og stemmeskuespillet helt i top. Det samme er animationen, og især de mange scener skibskammeraterne imellem giver en fed og ægte piratstemning.

    ★★★½☆☆

    S. Rico26-02-23 16:59

  • ★★★★★★1

    The Sea Beast

    1 Oscar-nominering: Best Animated Feature Film.

    Hvor: Netflix

    Filmen starter rigtig godt med en herlig fed pirat feeling over sig. Vi møder en masse skønne pirater (som teknisk set ikke er pirater, men monsterjægere), og deres kaptajn er på ægte Captain Ahab vis på jagt efter et sømonster, som tidligere har såret ham.

    Vi møder også pigen Maisie, der synes monsterjægere er de sejeste i verden. Og så kan man jo godt nogenlunde regne ud, hvad der sker. Desværre. For filmen er i den grad forudsigelig og uoriginal. Det store sømonster ligner til forveksling en af dragerne fra Sådan Træner Du Din Drage, og handlingen er et mix af denne film og King Kong. Men sat i et slags Master & Commander setting.

    Hvis man ser bort fra alt det genkendelige og forudsigelige i handlingen, så er der dog et ganske glimrende eventyr i vente. Alle karaktererne er fede, og stemmeskuespillet helt i top. Det samme er animationen, og især de mange scener skibskammeraterne imellem giver en fed og ægte piratstemning.

    ★★★½☆☆

    Noteret - den ryger på programmet næste gang vi skal passe børnebørn :-)

    Wayne27-02-23 08:49

  • ★★★★1

    Noteret - den ryger på programmet næste gang vi skal passe børnebørn :-)

    Det kan du roligt gøre. Børnene vil elske den. Og den er både til drenge og piger. Små drenge elsker vel generelt pirater. Og til de små piger er der både en kvindelig hovedperson at spejle sig i + en adorable sidekick. 

    S. Rico 1-03-23 10:56

  • ★★★★★★1

    Det kan du roligt gøre. Børnene vil elske den. Og den er både til drenge og piger. Små drenge elsker vel generelt pirater. Og til de små piger er der både en kvindelig hovedperson at spejle sig i + en adorable sidekick. 

    Lyder godt - hvem elsker ikke en god pirstfilm?

    Wayne 1-03-23 11:40

  • ★★★★★2

    Det er ikke for at være flabet - vi laver alle slåfejl. Men lige nu kunne jeg vildt godt tænke mig en t-shirt, hvor der står “Alle elsker en god pirstfilm!” på =)

    David Lund 1-03-23 14:10

  • ★★★★★★0

    Det er ikke for at være flabet - vi laver alle slåfejl. Men lige nu kunne jeg vildt godt tænke mig en t-shirt, hvor der står “Alle elsker en god pirstfilm!” på =)

    Google ved hvad der skulle have stået ;-D

    Forslag til hvad det skulle betyde?

    Wayne 1-03-23 17:24

  • ★★★★★0

    Google ved hvad der skulle have stået ;-D

    Forslag til hvad det skulle betyde?

    Jeg ville i hvert fald nok få dét spørgsmål ofte, hvis jeg gik rundt med den t-shirt =)

    David Lund 1-03-23 17:33

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen