Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    Firmaskovturen (1978)

    Da jeg omkring jul genså "Julefrokosten", hvilket var et ganske fornøjeligt gensyn, selvom man ikke ligefrem kan påstå at filmen er god, indkøbte jeg "Firmaskovturen" for at give den et kig. Det herlige vejr som vi har for tiden, var en god setting til at få genset en film, som jeg slet ikke kunne huske noget som helst fra.

    Historien er kort, at medarbejderne fra Simonsens Bijouterifabrik er taget på skovtur på Dyrehavsbakken og der skal drikkes igennem på bedste danske vis.

    Lad os bare få det af vejen med det samme: "Firmaskovturen" er en lortefilm. Hvor "Julefrokosten", trods sine mange år på bagen, har noget genkendelsesværdi i form af kollegaer der bliver pinligt stive og pludselig er alles bedste ven, folk der knalder udenom og andet der stadig er aktuelt under nutidens julefrokosten, er "Firmaskovturen" først og fremmest en gentagelse af forgængeren, ikke 100%, men stadig.

    Dertil kommer, at den aldrig bliver sjov, selvom den forsøger sig at være lidt "meta", da Hans Jensen (Preben Kaas) havner på scenen i et Preben Kaas-show og folk hyler af grin, selvom han bare er fuld og forsøger at finde et sted at tisse. Jeg er ikke helt sikker på, hvad man præcis forsøger at sige med den scene, men i 2018 er det mest pinligt, da Kaas ikke er sjov, men åbenbart kunne leve af, at publikum var let at underholde, hvis man bare sagde dumme ting og sagde at man skulle tisse.

    Det gør sig også gældende i andre scener, hvor Jørgen Ryg og Rolv Wesenlund sidder i scene efter scene og bare vrøvler. Rolv Wesenlunds (som spillede Fleksnes på tv i en lang årrække) primære komiske force i filmen er at råbe og især råbe "jeg er norsk", hvilket der går 3-4 min. med i slutningen af filmen, hysterisk morsomt..!

    For ikke at efterligne forgængeren alt for meget, viser Kirsten Norholt ikke bryster i denne omgang, men render rundt med dusken fremme og heldigvis reddes filmen, da et par andre damer viser bryster, i en helt umotiveret scene med mudderboksning. Det ville jo ikke være dansk, hvis der ikke var bryster og selvfølgelig den obligatoriske portion sexisme og hyggeracisme.

    1/6

    Nå ja, så er udgivelsen et ret godt eksempel på, at dansk film virkelig hader sig selv. Jeg er sjældent stødt på en værre udgivelse af hvad jeg formoder var en forholdsvis populær film i sin tid. Den ser ud til at være taget fra samme master, som man har brugt til VHS-udgivelsen og det eneste stykke arbejde, man har lavet, er at smide undertekster på - ingen menuer og intet ekstramateriale.

    Zero Cool 5-06-18 12:04

  • ★★0

    Der må jeg nok tilstå, at det formentlig var en af årets bedste 3 serier for mig og jeg var sønderknust over, at den ikke fik en ny sæson.

    Jeg var helt vild med cinematografien, som blev gjort af en lige-fra-fabrikken fotograf. Hvert afsnit var fyldt til randen med flotte shots.

    Jeg vil så sige det bestemt heller ikke var æstetikken som holdt mig væk - den var fremragende. 
    Det var nærmere historien og Quarry-karakteren jeg fandt ret intetsigende. Den slags serie har det dog med at virkelig tage form omkring afsnit 2-4, så jeg vil slet ikke blive overrasket hvis den er så god som du synes.

    Jeg vender nok tilbage en skønne dag. :)

    Mikkel Abel 5-06-18 12:16

  • ★★★★0

    Shane

    Så fik jeg endelig set denne George Stevenson klassiker fra 1953, med Alan Ladd, Jean Arthur, Van Heflin og Jack Palance og den var så absolut synet værd, omend jeg ikke kommer helt op i det øverste skylag.

    Sine klicheer til trods og en ganske heftig irriterende ung knægt, er det en gedigen western.

    Jeg så lige netop fornyligt et sted nævnt, at High Noon var "under" Shane, hvilket jeg må nedlægge en protestant over. Det modsatte er tilfældet. 

    Jean Arthur er 53 år i denne film og ser fremragende ud, hvilket i øvrigt gælder hele Technicolor cinematografien. Men det er jo også Stevenson

    8/10

    Bruce 5-06-18 22:26

  • ★★★★0

    High Noon er sgu en bedre film. Jeg synes også om Shane, men den er også lidt klæbrig sine steder. 

    Babo 5-06-18 22:32

  • ★★★★★0

    Shane

    Så fik jeg endelig set denne George Stevenson klassiker fra 1953, med Alan Ladd, Jean Arthur, Van Heflin og Jack Palance og den var så absolut synet værd, omend jeg ikke kommer helt op i det øverste skylag.

    Sine klicheer til trods og en ganske heftig irriterende ung knægt, er det en gedigen western.

    Jeg så lige netop fornyligt et sted nævnt, at High Noon var "under" Shane, hvilket jeg må nedlægge en protestant over. Det modsatte er tilfældet. 

    Jean Arthur er 53 år i denne film og ser fremragende ud, hvilket i øvrigt gælder hele Technicolor cinematografien. Men det er jo også Stevenson

    8/10

    Jeg synes begge film er fremragende og deler ikke opfattelsen af, at den ene er bedre end den anden. I mine øjne er de begge blandt de største klassikere i western-genren. :)

    NightHawk 5-06-18 22:37

  • ★★★★★1

    “High Noon” er klart bedre end “Shane”, selvom at sidstnævnte bestemt er fremragende. Men om jeg fatter hvordan den mest røvirriterende præstation af en barneskuespiller nogensinde fik en Oscar-nominering....

    Kruse 5-06-18 23:11

  • ★★★★★0

    “High Noon” er klart bedre end “Shane”, selvom at sidstnævnte bestemt er fremragende. Men om jeg fatter hvordan den mest røvirriterende præstation af en barneskuespiller nogensinde fik en Oscar-nominering....

    Hvordan er den klart bedre? Er det barneskuespilleren, der er så belastende, at han trækker resten af filmen ned eller hvorledes hænger det sammen? 

    Jeg har i øvrigt aldrig været af den opfattelse, at ham knægten leverer en af de mest irriterende præstationer nogensinde, så det er ikke noget, der for mit vedkommende ødelægger filmen som helhed. :) 

    NightHawk 5-06-18 23:23

  • ★★★★0

    For min del, synes jeg nok blot, at temaerne i High Noon sammenholdt med en mere menneskelig (ifht. frygt, handlinger) protagonist, er mere interessant.

    Sine flotte Technicolor farver til trods, føles Shane mere sort/hvid end High Noon. 

    Men jeg elsker jo bare westerns, så det er småting. 

    Shane er uden tvivl en klassiker.

    Bruce 6-06-18 01:31

  • ★★★★★★0

    Jeg finder dem begge fremragende og mesterlige. High None topper dog lige Shane en bet. Men intet i dem der generer mig og begge tematisk interessante og begavede på hver deres måde. 

    T. Nielsen 6-06-18 06:52

  • ★★★★★0

    Jeg er ikke selv så god til westerns, men så High Noon forleden, og fandt den rigtig god!

    David Lund 6-06-18 07:28

  • ★★★★0

    En poll over bedste westerns ;)

    Babo 6-06-18 08:06

  • ★★★★★★0

    En poll over bedste westerns ;)

    Godt det ikke er mig der skal vælge titler, hvis jeg skulle være fair mod andre end mig selv:-D

    T. Nielsen 6-06-18 08:10

  • ★★★★★★0

    Jeg finder dem begge fremragende og mesterlige. High Noon topper dog lige Shane en bet. Men intet i dem der generer mig og begge tematisk interessante og begavede på hver deres måde. 

    Ups:-/

    T. Nielsen 6-06-18 08:12

  • ★★★★★★0

    En poll over bedste westerns ;)

    Måske over bedste fra 50’erne?

    T. Nielsen 6-06-18 08:13

  • ★★★★★★0

    Godt det ikke er mig der skal vælge titler, hvis jeg skulle være fair mod andre end mig selv:-D

    Der er nok ret mange at vælge mellem. Skulle man lave sådan poll, burde man dele dem op via subgenre, land eller årstal.

    Zero Cool 6-06-18 08:16

  • ★★★★★★0

    Der er nok ret mange at vælge mellem. Skulle man lave sådan poll, burde man dele dem op via subgenre, land eller årstal.

    Det jo det. Det ville for mig ikke give mening af finde ca 10 titler til en poll, medmindre man netop delte dem op. 

    T. Nielsen 6-06-18 08:28

  • ★★★★0

    Det jo det. Det ville for mig ikke give mening af finde ca 10 titler til en poll, medmindre man netop delte dem op. 

    Så er det heller ikke sværere :)

    Babo 6-06-18 08:57

  • ★★★★★★0

    Så er det heller ikke sværere :)

    Det kan du da ikke vide om det ville være for mig? Jeg kan da hurtigt smide 10 titler, men jeg vil skide grønne grise på at der ville gå mindre end et minut, så ville du forvandle dig til en skrigeskinke hvorfor den og den ikke var med;-)

    T. Nielsen 6-06-18 09:03

  • ★★★★0

    Det kan du da ikke vide om det ville være for mig? Jeg kan da hurtigt smide 10 titler, men jeg vil skide grønne grise på at der ville gå mindre end et minut, så ville du forvandle dig til en skrigeskinke hvorfor den og den ikke var med;-)

    Haha, right, men ja.. du har nok altid haft det svært med lister, så trækker min udmelding foroven tilbage :)

    Babo 6-06-18 09:23

  • ★★★★★★0

    Haha, right, men ja.. du har nok altid haft det svært med lister, så trækker min udmelding foroven tilbage :)

    Jeg kan se du ikke helt fanger pointen, men blander nogle ting sammen. 

    T. Nielsen 6-06-18 09:35

  • ★★★★0

    Jeg kan se du ikke helt fanger pointen, men blander nogle ting sammen. 

    Vi har haft pollen før på filmz, så sværere er det altså heller ikke. Derudover har jeg nok andet at give mig til, end undre mig over dine lister, så BARE ROLIG :) 

    Babo 6-06-18 09:40

  • ★★★★★★1

    I 1950'erne blev der lavet tæt på 50-100 westerns om året i USA alene. Selvfølgelig er det langtfra alle der er fantastiske, men et hurtigt kig på diverse toplister viser, at det ikke er svært at finde 10-20 stykker, som betragtes som klassikere i løbet af ét årti.

    I følge Wikipedia blev der lavet over 600 westerns i Italien fra 1960 til 1978, igen, langtfra alle er fantastiske, men det er nok heller ikke svært at grave en god portion klassikere frem i den bunke, selv hvis man ikke inkluderer Leone.

    Selv nu, hvor westerns betragtes som død, kommer der en håndfuld om året, så udvalget er kæmpestort, hvilket gør det pænt svært at koge antallet ned til 10 stk.

    Zero Cool 6-06-18 09:41

  • ★★★★0

    Kan man ikke bare lave almindelig poll med mulighed for ‘anden film’ og derfra ridse sine favoritwesterns op? Det er jo diskussionen i tråden der er interessant og ikke pollens tal i sig selv. 

    Er westerns død? Det er egentlig ikke min opfatttelse. 

    Babo 6-06-18 09:45

  • ★★★★★★0

    I 1950'erne blev der lavet tæt på 50-100 westerns om året i USA alene. Selvfølgelig er det langtfra alle der er fantastiske, men et hurtigt kig på diverse toplister viser, at det ikke er svært at finde 10-20 stykker, som betragtes som klassikere i løbet af ét årti.

    I følge Wikipedia blev der lavet over 600 westerns i Italien fra 1960 til 1978, igen, langtfra alle er fantastiske, men det er nok heller ikke svært at grave en god portion klassikere frem i den bunke, selv hvis man ikke inkluderer Leone.

    Selv nu, hvor westerns betragtes som død, kommer der en håndfuld om året, så udvalget er kæmpestort, hvilket gør det pænt svært at koge antallet ned til 10 stk.

    Præcis!

    T. Nielsen 6-06-18 09:56

  • ★★★★★★1

    Kan man ikke bare lave almindelig poll med mulighed for ‘anden film’ og derfra ridse sine favoritwesterns op? Det er jo diskussionen i tråden der er interessant og ikke pollens tal i sig selv. 

    Dels synes jeg det giver en mere interessant diskussion, hvis man indsnævrer emnet, da der er så stor forskel på film med Tom Mix og moderne westerns i retning af The Hateful Eight, at der dårligt er tale om samme genre og dels vil en poll med kun 10 valg og en "anden film" ganske sikkert gøre, at man misser en frygtelig masse interessante diskussioner, når der netop er så mange film at vælge imellem.

    Jeg synes derfor det giver bedre mening at lave eksempelvis "Bedste westerns fra 1950'erne", "Bedste spaghettiwesterns som ikke er lavet af Leone", eller "Bedste moderne western", da det vil give nogle bedre diskussioner, frem for at folk bare taler om de sidste par westerns, de kan huske at de har set, ud af de tusindvis der findes.

    Zero Cool 6-06-18 10:59

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen