Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    Det er nu heller ikke nødvendigt - jeg omregner bare, hvis jeg bruger anmeldelserne, og hvis du vil have omregningen rettet, siger du bare til :)

    Okay dokey dr. Jones:-)

    T. Nielsen 2-07-18 13:22

  • ★★★★★★0

    Treasure Island (1950)

     

    Disney’s første ikke tegnede spillefilm, er en særdeles vellykket og dybt underholdende kulørt udgave af Robert Louis Stevenson’s klassiske eventyrroman, endda helt uden at virke poppet. Hele produktionen er gennemført ned til mindste detalje og oser af virkelighedstro atmosfære, hvor design og locations ofte virker ægte og overbevisende. Så det er et eventyr der er ramt lige på kornet med fine actionsekvenser og spændende øjeblikke.

    I sig selv er det en fin fortælling, der her fungerer forbilledligt i alle henseender og bliver fortalt med glød og engagement. Jeg må ærligt tilstå at jeg er forbavset over at en instruktør som Byron Haskin, der er en tidligere speciel effekt mager med en meget svingende (oftest nedad) karriere som instruktør, så fornemt har trukket denne her i land. Han beviste dog også nogle år senere med en film som ”War Of The Worlds” at han godt kunne.

    Som Jim Hawkins er Bobby Driscoll troværdig og bliver aldrig utålelig, som børn ifølge mig ellers ofte kan blive i større og bærende roller på film. Der spilles også generelt godt i filmens andre større roller. Bedst er imidlertid Robert Newton som en karismatisk og forrygende Silver. Det er med en kant af overspil, men det passer til karakteren og Newton gør filmen til hans i samtlige scener han er med i. Det er verdensklasse, intet mindre.

    I det hele taget er der dømt familiefilm af høj klasse. Det uden at blive hverken sentimentalt, nuttet eller langtrukkent. En standard Disney ikke ofte har nået siden i deres ”live-action” spillefilm synes jeg.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen 2-07-18 13:23

  • ★★★2

    De var jo nærmest en fornøjelse i sig selv, uanset filmen. :)

    Et godt positiv eksempel på danske 70/80-titler er Bill Murray-komedien med den lidt anonyme navn "Stripes", som på dansk kom til at hedde "Røven af 4. division" - hvilket jeg faktisk synes er en langt sjovere og mere iørefaldende titel.

    Benway 2-07-18 13:24

  • ★★★★★★0

    Et godt positiv eksempel på danske 70/80-titler er Bill Murray-komedien med den lidt anonyme navn "Stripes", som på dansk kom til at hedde "Røven af 4. division" - hvilket jeg faktisk synes er en langt sjovere og mere iørefaldende titel.

    Den hang faktisk ved, også selv om jeg aldrig så filmen (dengang). Så det tror jeg du har meget ret i:-)

    T. Nielsen 2-07-18 13:25

  • ★★★★0

    Treasure Island (1950)

     

    Disney’s første ikke tegnede spillefilm, er en særdeles vellykket og dybt underholdende kulørt udgave af Robert Louis Stevenson’s klassiske eventyrroman, endda helt uden at virke poppet. Hele produktionen er gennemført ned til mindste detalje og oser af virkelighedstro atmosfære, hvor design og locations ofte virker ægte og overbevisende. Så det er et eventyr der er ramt lige på kornet med fine actionsekvenser og spændende øjeblikke.

    I sig selv er det en fin fortælling, der her fungerer forbilledligt i alle henseender og bliver fortalt med glød og engagement. Jeg må ærligt tilstå at jeg er forbavset over at en instruktør som Byron Haskin, der er en tidligere speciel effekt mager med en meget svingende (oftest nedad) karriere som instruktør, så fornemt har trukket denne her i land. Han beviste dog også nogle år senere med en film som ”War Of The Worlds” at han godt kunne.

    Som Jim Hawkins er Bobby Driscoll troværdig og bliver aldrig utålelig, som børn ifølge mig ellers ofte kan blive i større og bærende roller på film. Der spilles også generelt godt i filmens andre større roller. Bedst er imidlertid Robert Newton som en karismatisk og forrygende Silver. Det er med en kant af overspil, men det passer til karakteren og Newton gør filmen til hans i samtlige scener han er med i. Det er verdensklasse, intet mindre.

    I det hele taget er der dømt familiefilm af høj klasse. Det uden at blive hverken sentimentalt, nuttet eller langtrukkent. En standard Disney ikke ofte har nået siden i deres ”live-action” spillefilm synes jeg.

     

    Bedømmelse: 8/10

    Spændende! Den har jeg vist aldrig set. Er den på blu-ray?

    Bruce 2-07-18 13:39

  • ★★★★0

    Allied

    Det var vel nok vor tids svar på ‘Pearl Harbor’. Jeg er ikke den store fan af instruktør Zemeckis, der for det meste svælger i det sentimentale og aldrig er i stand til at beherske ‘less is more’. Som filmfan har jeg alligevel følt mig obligeret til at tjekke hans film ud.

    ‘Allied’ var en tynd kop te med to stjerner i front, som jeg aldrig troede på og særligt Pitt virkede helt ved siden af sig selv. Han skulle have taget sin botox-behandling efter indspilningen, for han virkede totalt stivbenet og uinspirerende.

    Man mærker tydeligt, at der er lidt for meget venstrehåndsarbejde over ‘Allied’, der mest af alt virker som en reklame for nutidens skønhedsidealer. 3/10

    Babo 2-07-18 13:42

  • ★★★★0

    The Square

    ‘The Square’ er en højst besynderlig film. Men også en frustrerende film. En noget ujævn sag, der forsøger at kommentere højpandet kunst og det moderne menneskes apati. Eller... den kunne drejes på flere måder, tager man de analytiske briller på og holder skarpt udkig. Den ender desværre med at trække sine pointer længe. Alt for længe. Jeg fandt den dog lige akkurat interessant nok til at hænge på, men må samtidig stille mig lidt uforstående overfor den varme modtagelse. En joke, som overhovedet ikke er morsom. 5/10

    Babo 2-07-18 13:44

  • ★★★★0

    Serpico

    Endnu en klassiker fra 70’erne og Sidney Lumet i sit es. En nøgtern fortælling om en politimand, der må bekæmpe korruption i egne rækker. Pacino er strålende og har gjort gloværdig karriere på det hvide lærred. 8/10

    Babo 2-07-18 13:45

  • ★★★★★★0

    Spændende! Den har jeg vist aldrig set. Er den på blu-ray?

    Dunno, har kun set den på dvd desværre.

    T. Nielsen 2-07-18 13:49

  • ★★★★1

    Dunno, har kun set den på dvd desværre.

    Kan se den er ude 

    www.blu-ray.com/movies/Treasure-Island-Blu-ray/44723/

    Bruce 2-07-18 13:57

  • ★★★★★★0

    Kan se den er ude 

    www.blu-ray.com/movies/Treasure-Island-Blu-ray/44723/

    Ahh tak:)

    T. Nielsen 2-07-18 16:03

  • ★★★★★★0

    Last Train from Gun Hill (1959)

     

    John Sturges var som instruktør måske ingen stor filmkunstner. Med det rette manus og under de rette omstændigheder var han dog en pokkers god filmhåndværker, der har leveret flere store og mindeværdige klassikere af høj kvalitet.

    Med denne fremragende western, der tydeligt har hentet inspiration fra mesterværket ”High Noon”, leverer han også en film af høj kvalitet. Den byder på storslået billeder, virkelig solid action og så er det en spændende fortalt historie, der også bæres af de fine skuespilpræstationer.

    Sine steder kan plottet nok have lidt mangler og småfejl, ikke alt er lige logisk, men ellers er det en vedkommende beretning, hvor en særdeles velspillende Kirk Douglas, ene mand kæmper for lov og orden (og personlig hævn). Dette i et korrupt og sygt samfund, hvor kun en tidligere prostitueret er klar til at hjælpe, men af sine egne personlige grunde.

    Deri gemmer der sig naturligvis en implicit tematik om et samfund der svigter, når de mennesker der befolker det, ikke tør eller vil træde til og tage ansvar. Det er måske ikke præsenteret som den helt store og intellektuelle filmkunst, men er stadig både begavet og vedkommende nok til at det virker. Tillige fungerer filmen upåklageligt som fængende underholdning på denne baggrund. Så en god western, der er respektabelt iscenesat, nervepirrende at følge og ganske begivenhedsrig.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen 3-07-18 10:47

  • ★★★★★0

    Goodbye Christopher Robin

    Honningsødt drama med Domhnall Gleeson og Margot Robbie, hvor sidstnævnte dog er alt andet end sød i denne film, selv om hun er dygtig og blændende. Gleeson er til gengæld helt fantastisk som den bitre A. A. Milne, som efter sin deltagelse i Første Verdenskrig, vil skrive en bog om aldrig at gå i krig igen. Omstændighederne vil dog, at Milne en sommer, i stedet for at skrive sin revolutionerende bog, må passe på sin søn, da både kone og barnepige forsvinder ud af billede. Hans søn giver ham dog inspirationen til bogen om Winnie-Pøllen, eller som han normalt kaldes på dansk: Peter Plys. 

    Dramaet er honningsødt, men samtidig overvejende subtilt. Det mærkes at der er tale om engelsk overklasse (rige folk), som helst ikke viser for mange følelser, men hellere undertrykker dem og giver et høfligt håndtryk, der hvor det nok egentlig havde været mere naturligt med et kram. Daphne (Robbie) undgår så vidt muligt alle følelser ved at stikke af og lade en barnepige tage slæbet med at passe og opdrage barnet. Kernen i fortællingen er dog far-og-søn-forholdet, og det er her Gleeson brillierer i sit portræt af en krigstraume-plaget mand, som skal lære at vise omsorg.

    En af filmens største fejl er overraskende nok dens valg af skuespiller til Christopher Robin. Den unge version fungerer nogenlunde, og teenage-udgaven har også talent, men problemet er, at jeg ikke får de to til at blive et i min bevidsthed. De ligner jo ikke hinanden. Overhovedet. 

    Derudover er det dog en rigtig fin film, og så er der endda flere easter eggs (eller hvad man nu skal kalde det) til os, der altid har holdt meget af Peter Plys. 4/6.

    Lars! 3-07-18 18:46

  • ★★★★★0

    Live at Night

    Ben Affleck har vist at han er en habil instruktør. I tillæg til at instruere denne film, har han skrevet den og påtaget sig hovedrollen, og resultatet er desværre lidt under middel.

    Historien er et typisk gangsterdrama, som foregår i 20'erne og 30'erne. Hovedpersonen er en slags Al Pacino-karakter, men altså spillet af Affleck (ja, nemlig.......), og man følger hans hjertesorger og gangsterkarriere og samvittighedsdilemmaer. Det hele kører ganske jævnt og forudsigeligt fra start til slut. 

    Teknisk er filmen en ganske fin bedrift, både når det kommer til kulisser og kostumer og fotograferingen. Actionscenerne fungerer faktisk også godt, med skydescener og en ret cool biljagt. Men historien er triviel, og Ben Afflecks karakter udstråler hverken integritet eller charme. Kemien med damerne er også ganske ikke-eksisterende, selv om Zoe Saldana som altid er rigtig fin. Desværre var der ikke nogen, som sagde til instruktøren, at han skulle have fundet en anden til at spille hovedrollen. En del af problemet eksisterer dog nok på manuskriptplan, hvor karakteren bare ikke er superspændende. 

    Bedre held næste gang, Affleck. (3/6) 

    Lars! 3-07-18 19:04

  • ★★★★0

    Jeg fandt den decideret elendig og Afflecks første brøler som instruktør. Men ja, bedre held næste gang. 

    Babo 3-07-18 19:27

  • ★★★★★0

    Jeg fandt den decideret elendig og Afflecks første brøler som instruktør. Men ja, bedre held næste gang. 

    Ja, det er godt muligt, at jeg er lidt for sød. 

    Lars! 3-07-18 20:17

  • ★★★★★★0

    Ja, det er godt muligt, at jeg er lidt for sød. 

    Pralhals;)

    T. Nielsen 3-07-18 20:28

  • ★★★★★0

    Pralhals;)

    Sorry, det er svært ikke at prale, når man har så mange gode egenskaber :) 

    Lars! 3-07-18 22:14

  • ★★★★★★0

    Var det en selvtillidsterapeut du var ved? :D 

    davenport 3-07-18 22:56

  • ★★★★★0

    Var det en selvtillidsterapeut du var ved? :D 

    Muligvis! Det var i hvert fald hensigten at gøre mig stærk og åben og sårbar og alt muligt andet, som skal gøre de næste 31 år af mit liv bedre end de første 31 år af mit liv. Så i 2049 ved jeg, om jeg skal have pengene tilbage ;) 

    Lars! 4-07-18 09:43

  • ★★★★★★0

    Star Trek: Enterprise Sæson 1

    Så er jeg gået i gang med den meget kritiserede Enterprise, og måske er jeg ikke en rigtig trekkie, for jeg kan simpelthen ikke se, hvorfor den skulle være så ringe...jeg synes den første håndfuld afsnit er absolut fantastiske, og hele sæsonen måtte gerne have drejet sig om den pionerånd, der er til stede der. Der er en del afsnit, som ikke er vildt interessante, men til forskel fra de andre serier, hvor de dårlige afsnit er decideret dårlige, så er de blot mindre interessante her. 

    Overordnet set, så er serien fin og jeg lander en 8/10 - starten trækker rigtig godt op, og castet er også ganske fint.

    Jaja, så er der racer, man ikke har hørt om senere, hvorfor kendte de ikke til ferengier i TNG bla bla bla...

    Temasangen - som åbenbart er nok til at ødelægge det for nogen ægte trekkies - giver utrolig god mening i forhold til de første par afsnit. 

    8/10

    Guldager 4-07-18 17:58

  • ★★★0

    Jaja, så er der racer, man ikke har hørt om senere, hvorfor kendte de ikke til ferengier i TNG bla bla bla...

    De gjorde de da så sandelig også? De er da med i en del afsnit. Captain's Holiday, Unification II, The Battle og Bloodlines bare for at nævne nogle eksempler.

    Aranyhajú Nyárszépe 4-07-18 18:50

  • ★★★★★★0

    mente TOS 

    Guldager 4-07-18 18:56

  • ★★★★★★0

    Jeg er ret glad for Enterprise og synes bestemt at den bliver bedre med tiden, men I guder, hvor jeg hader Trip. Han er så tit skyld i at noget går alvorligt galt, at jeg stadig undrer mig over, at Archer ikke skød ham ud af en airlock på et tidspunkt.

    Zero Cool 4-07-18 18:59

  • ★★★★★★0

    Synes ikke man bør gå så højt op i den slags. Det er jo en god, underholdende serie, og ja, et TV-program, ikke virkelighedsbaseret dokumentar. Rend mig i min ferengi ;) 

    davenport 4-07-18 19:01

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen