Forum - Forum-tråd: The Oscars 2024

The Oscars 2024

  • ★★★★★★1

    The Zone of Interest

    5 Oscar-nomineringer: Best Picture, Director, Adapted Screenplay, Sound, International Feature Film

    Hvor: I biografen

    Manden bag Sexy Beast og Under the Skin – Jonathan Glazer – står bag dette alternative holocaust drama. Rudolf Höss er kommandant for Auschwitz under 2. Verdenskrig og bor i en hyggelig villa klos op af murene ind til koncentrationslejren. Det er dog ikke noget, der ser ud til at genere fruen i huset, Hedwig (Sandra Hüller), eller deres fem børn. De går rundt og hygger sig og leger i haven, samtidig med at man hører skud, jamren og ser røg fra ovnene fra nabogrunden.

    Det bliver ekstra interessant af, at ingen af dem er fremstillet som typiske karrikerede onde nazister. Rudolf er nærmest en blød mand og udfører sit arbejde ud fra en faglig interesse i at gøre det så effektivt som muligt. Og ikke fordi han nødvendigvis hader jøder eller går op i de idealistiske nazistiske synspunkter. Det får dem på en måde til at fremstå mere menneskelige, og gør dermed filmen endnu mere foruroligende. Som når hans kone viser sin mor rundt i haven og snakker om, hver skønt det er at bo her i ”Paradisets have”.

    Det er ikke som sådan en hverken dramatisk eller uhyggelig film. Det er i højere grad en eftertænksom og lidt kunstagtig film.

    ★★★★★☆

     

     

    Det minder mig om den bankmand Maude møder i København - og spiser hyggelig frokost med - som senere dukker op i uniform hos Varnæs, da Danmark er besat - og ikke forstår hvorfor han ikke bliver budt indenfor.

    Wayne 8-02-24 19:56

  • ★★★★0

    Society of the Snow (Snefællesskabet)

    1 Oscar-nominering: International Feature Film

    Hvor: Netflix

    Spaniens bidrag er en genindspilning af Vi Lever (Alive) fra 1993. Men denne gang selvfølgelig på det rigtige spanske sprog. Historien er i sagens natur også den samme: et rugby-hold fra Uruguay styrter ned med et fly over Andesbjergene. Her skal de så forsøge at overleve i ekstrem kulde og uden mad.

    Det er en meget gribende beretning. Havde det ikke været baseret på virklige hændelser, så ville det virke helt urealistisk, at de kan overleve i så lang tid i den kulde uden nogen fornødenheder. Ja, ok, de finder jo så nogle alternative fornødenheder at overleve på undervejs. Men det virker stadig helt vildt, at så mange af dem overlever.

    Som titlen kraftig antyder, så fokuserer denne udgave meget på det interne sammenhold blandt de unge mennesker. Det fungerer rigtig godt. Dog kan det være svært at holde styr på de mange unge mænd, der ligner hinanden til forveksling. De to eneste jeg rigtig nåede at forholde mig til var Numa (fordi han ligner Adam Driver) og Nando (fordi han skiller sig ud ved at være lidt rødhåret).

    Havde det hele været fiction, så ville filmen nok hurtigt være glemt. Men med den semi-dokumentariske stil bliver det en virklig nærværende og rørende film.

    ★★★★★☆

    S. Rico 8-02-24 20:09

  • ★★★1

    Jo, den bruger jeg også. Herudover bruger jeg Justwatch.com.

    tak for heads up - den kendte jeg ikke

    Gormanden 8-02-24 21:32

  • ★★★★1

    Poor Things

    11 Oscar-nomineringer: Best Picture, Director, Editing, Actress in a leading role, Supporting Actor, Adapted Screenplay, Production design, Cinematography, Make-up, Costume design, Music

    Hvor: I biografen

    Efter The Killing of a Sacred Deer og The Favourite kunne man godt frygte, at Yorgos Lanthimos ville gå i en mere mainstream retning. De to film er begge fremragende og crazy, men slet ikke nær så crazy som hans tidligere Dogtooth og The Lobster.

    Den frygt behøver man dog på ingen måde at have. For Poor Things er vidunderlig langt ud på alle parametre. Alene det at tage Willem Dafoe og gøre hans ansigt mere rynket og arret virker helt over-the-top – når man tænker på, at han jo i forvejen har et perfekt ansigt til at spille gal videnskabsmand.

    At kalde den gale videnskabsmand for God(win) er også en herlig overdrivelse. Og selvfølgelig skal den smukke kvinde (Emma Stone), som han laver et skørt eksperiment med, hedde Bella. Alt i denne film er super ekspressionistisk. Og det er umuligt ikke at elske den gennemførte stilart.

    Bella starter med at have et sind som et barn (i bogstavelig forstand). Og så følger vi ellers hendes udvikling i takt med at hun lærer mere og mere om livet og hendes følelser. Undervejs kommer hun på et roadtrip i en farverig retro-futuristisk udgave af vores verden. Hendes unge glade naivitet bliver langsomt påvirket af noget af den grumme virklighed i en mandsdomineret verden. Så alt forbliver desværre ikke fryd og gammen for vores heltinde.

    Men hey, har vi ikke allerede set en film om en kunstig skabt naiv powerkvinde, som i et kulørt univers lærer noget om vores mandsdominerede samfund? Jo, Poor Things er på en sær måde en R-rated udgave af Barbie i dens handling og temaer.

    Bare bedre. Filmen er lang (2 timer og 20 minutter), men føles på ingen måde lang, da der hele tiden sker noget nyt i dette vidunderlige crazy eventyr.

    ★★★★★★

     

    S. Rico 9-02-24 15:56

  • ★★★★★★1

    Poor Things

    11 Oscar-nomineringer: Best Picture, Director, Editing, Actress in a leading role, Supporting Actor, Adapted Screenplay, Production design, Cinematography, Make-up, Costume design, Music

    Hvor: I biografen

    Efter The Killing of a Sacred Deer og The Favourite kunne man godt frygte, at Yorgos Lanthimos ville gå i en mere mainstream retning. De to film er begge fremragende og crazy, men slet ikke nær så crazy som hans tidligere Dogtooth og The Lobster.

    Den frygt behøver man dog på ingen måde at have. For Poor Things er vidunderlig langt ud på alle parametre. Alene det at tage Willem Dafoe og gøre hans ansigt mere rynket og arret virker helt over-the-top – når man tænker på, at han jo i forvejen har et perfekt ansigt til at spille gal videnskabsmand.

    At kalde den gale videnskabsmand for God(win) er også en herlig overdrivelse. Og selvfølgelig skal den smukke kvinde (Emma Stone), som han laver et skørt eksperiment med, hedde Bella. Alt i denne film er super ekspressionistisk. Og det er umuligt ikke at elske den gennemførte stilart.

    Bella starter med at have et sind som et barn (i bogstavelig forstand). Og så følger vi ellers hendes udvikling i takt med at hun lærer mere og mere om livet og hendes følelser. Undervejs kommer hun på et roadtrip i en farverig retro-futuristisk udgave af vores verden. Hendes unge glade naivitet bliver langsomt påvirket af noget af den grumme virklighed i en mandsdomineret verden. Så alt forbliver desværre ikke fryd og gammen for vores heltinde.

    Men hey, har vi ikke allerede set en film om en kunstig skabt naiv powerkvinde, som i et kulørt univers lærer noget om vores mandsdominerede samfund? Jo, Poor Things er på en sær måde en R-rated udgave af Barbie i dens handling og temaer.

    Bare bedre. Filmen er lang (2 timer og 20 minutter), men føles på ingen måde lang, da der hele tiden sker noget nyt i dette vidunderlige crazy eventyr.

    ★★★★★★

     

    Yee- haw - klart den fim jeg ser mest frem til ;-)

    Wayne 9-02-24 19:21

  • ★★★★1

    Der er klart noget at se frem til. Men skynd dig mens den stadig går i biografen. Den har så meget visuelt lækkert at byde på, at den 100% bør ses på det store lærred.

    S. Rico 9-02-24 20:24

  • ★★★★★★1

    Der er klart noget at se frem til. Men skynd dig mens den stadig går i biografen. Den har så meget visuelt lækkert at byde på, at den 100% bør ses på det store lærred.

    Det var planen - jeg satser på at komme afsted i næste uge.

    Wayne 9-02-24 22:37

  • ★★★★1

    Napoleon

    3 Oscar-nomineringer: Production Design, Visuel effects, Costume design

    Hvor: I biografen

    Som altid med Ridley Scott er der kælet rigtig meget for det visuelle. Så det er ikke overraskende, at den har fået tre nomineringer inden for alt det, der er smidt op på skærmen. Det er totalt gennemført. Så der er intet at klage over på den front.

    Men resten halter desværre. Filmen fokuserer meget på forholdet mellem Napoleon og hans livs kærlighed, Josephine. Men kemien mellem Joaquin Phoenix og Vanesa Kirby er nærmest ikke-eksisterende. De mange scener med de to er virklig kedelige og uengagerende at se på.

    Herudover får man selvfølgelig også en slags biopic fortælling om Napoleons vej til magten og hans mange krige. Noget af det er godt. Men der er også meget, der er skrevet dårligt - eller bare indforstået. Det ene øjeblik er han konsul sammen med to andre. Det næste øjeblik krones han som kejser. Hvordan han kom fra det ene til det andet, forklares ikke. Og den slags sløsethed er der flere eksempler på.

    Det der fungerer bedst er de mange store flotte slag. Her er der endelig noget, der gjorde det værd at se den i biografen. Selv om det er fejende flot, så er det desværre ikke særligt spændende. For det er meget tydeligt i hvert slag, hvem der vinder. Det behøver man ikke at være historiekyndig for at gætte.

    En alt for lang film – med visse højdepunkter på slagmarken.

    ★★★☆☆☆

    S. Rico10-02-24 10:54

  • ★★★★★★1

    Napoleon

    3 Oscar-nomineringer: Production Design, Visuel effects, Costume design

    Hvor: I biografen

    Som altid med Ridley Scott er der kælet rigtig meget for det visuelle. Så det er ikke overraskende, at den har fået tre nomineringer inden for alt det, der er smidt op på skærmen. Det er totalt gennemført. Så der er intet at klage over på den front.

    Men resten halter desværre. Filmen fokuserer meget på forholdet mellem Napoleon og hans livs kærlighed, Josephine. Men kemien mellem Joaquin Phoenix og Vanesa Kirby er nærmest ikke-eksisterende. De mange scener med de to er virklig kedelige og uengagerende at se på.

    Herudover får man selvfølgelig også en slags biopic fortælling om Napoleons vej til magten og hans mange krige. Noget af det er godt. Men der er også meget, der er skrevet dårligt - eller bare indforstået. Det ene øjeblik er han konsul sammen med to andre. Det næste øjeblik krones han som kejser. Hvordan han kom fra det ene til det andet, forklares ikke. Og den slags sløsethed er der flere eksempler på.

    Det der fungerer bedst er de mange store flotte slag. Her er der endelig noget, der gjorde det værd at se den i biografen. Selv om det er fejende flot, så er det desværre ikke særligt spændende. For det er meget tydeligt i hvert slag, hvem der vinder. Det behøver man ikke at være historiekyndig for at gætte.

    En alt for lang film – med visse højdepunkter på slagmarken.

    ★★★☆☆☆

    Du er, desværre, helt på linie med de fleste anmeldelser jeg har set. Ærgerligt men det er lidt hit & miss med Ridley i hans seneste værker.

    Wayne10-02-24 11:19

  • ★★★★1

    Du er, desværre, helt på linie med de fleste anmeldelser jeg har set. Ærgerligt men det er lidt hit & miss med Ridley i hans seneste værker.

    Ja, jeg var forberedt på, at det ikke ligefrem er hans bedste film. Men jeg havde hørt fra andre, at kampscenerne alene var det hele værd - altså hvis man ser den i biografen. 

    Det er jeg nok ikke helt enig i. For selv om det var flot, så fyldte alt det andet alt for meget. 

    Jeg vil faktisk gå så vidt som at sige, at jeg hellere vil gense en af de store kampscener fra en tilfældig sæson af Vikings end at skulle gense den bedste kampscene fra Napoleon. I Vikings var der altid spænding om udfaldet og stor kreativitet i forhold til krigstaktik og tvists undervejs.

    Jeg ved ikke, hvilket budget Vikings havde at gøre godt med til deres kampscener. Men det har helt sikkert kun været en lille brøkdel af, hvad Ridley Scott havde. Så det synes jeg er et godt eksempel på, at man kommer meget længere med kreativitet end med en fuld pengepung. 

    S. Rico10-02-24 17:24

  • ★★★★★★1

    Ja, jeg var forberedt på, at det ikke ligefrem er hans bedste film. Men jeg havde hørt fra andre, at kampscenerne alene var det hele værd - altså hvis man ser den i biografen. 

    Det er jeg nok ikke helt enig i. For selv om det var flot, så fyldte alt det andet alt for meget. 

    Jeg vil faktisk gå så vidt som at sige, at jeg hellere vil gense en af de store kampscener fra en tilfældig sæson af Vikings end at skulle gense den bedste kampscene fra Napoleon. I Vikings var der altid spænding om udfaldet og stor kreativitet i forhold til krigstaktik og tvists undervejs.

    Jeg ved ikke, hvilket budget Vikings havde at gøre godt med til deres kampscener. Men det har helt sikkert kun været en lille brøkdel af, hvad Ridley Scott havde. Så det synes jeg er et godt eksempel på, at man kommer meget længere med kreativitet end med en fuld pengepung. 

    Enig - penge er aldrig afgørende - det viste Ridley Scott selv, da han for et relativt beskedent budget og dedikerede folk skabte - den første Alien, som aldrig senere er overgået.

    Wayne10-02-24 23:39

  • ★★★★1

    The Color Purple

    1 Oscar-nominering: Supporting actress (Danielle Brooks)

    Hvor: Prime Video leje

    Jeg satte mig til at se filmen helt blank. Jeg har aldrig set den gamle Spielberg film, og jeg vidste heller ikke, at den nye udgave er en musical. Det kan tit være en fordel at gå til en film helt ren - men ikke i dette tilfælde. Den første halve times tid føltes ret indforstået. En masse sang og glade mennesker, men hvad handler det om? Det spørgsmål besvares først lidt senere. 

    Det havde desværre den effekt for mig, at jeg ikke for alvor blev engageret i fortællingen. Og her hjælper det heller ikke, at hele filmen føles som en løjerlig blanding af up-beat musicalnumre afbrudt af tragisk socialrealisme. Samtidig er socialrealisme-delen lige lovlig skåret ud i pap. Budskaberne bliver proppet ned i halsen på én på en ikke særlig elegant måde.

    Heldigvis er der meget andet man kan nyde. Musikken er super god, og med gennemført flot og farverig dans og koreografi. Hele filmen er i det hele taget meget flot at se på. Production design og kostumer ligner en million. De sorte fattiges tøj var næppe helt så rent og pænt i virkligheden, men til en musical fungerer det udmærket.

    ★★★½☆☆

    S. Rico11-02-24 11:52

  • ★★★★★★1

    Poor Things

    11 Oscar-nomineringer: Best Picture, Director, Editing, Actress in a leading role, Supporting Actor, Adapted Screenplay, Production design, Cinematography, Make-up, Costume design, Music

    Hvor: I biografen

    Efter The Killing of a Sacred Deer og The Favourite kunne man godt frygte, at Yorgos Lanthimos ville gå i en mere mainstream retning. De to film er begge fremragende og crazy, men slet ikke nær så crazy som hans tidligere Dogtooth og The Lobster.

    Den frygt behøver man dog på ingen måde at have. For Poor Things er vidunderlig langt ud på alle parametre. Alene det at tage Willem Dafoe og gøre hans ansigt mere rynket og arret virker helt over-the-top – når man tænker på, at han jo i forvejen har et perfekt ansigt til at spille gal videnskabsmand.

    At kalde den gale videnskabsmand for God(win) er også en herlig overdrivelse. Og selvfølgelig skal den smukke kvinde (Emma Stone), som han laver et skørt eksperiment med, hedde Bella. Alt i denne film er super ekspressionistisk. Og det er umuligt ikke at elske den gennemførte stilart.

    Bella starter med at have et sind som et barn (i bogstavelig forstand). Og så følger vi ellers hendes udvikling i takt med at hun lærer mere og mere om livet og hendes følelser. Undervejs kommer hun på et roadtrip i en farverig retro-futuristisk udgave af vores verden. Hendes unge glade naivitet bliver langsomt påvirket af noget af den grumme virklighed i en mandsdomineret verden. Så alt forbliver desværre ikke fryd og gammen for vores heltinde.

    Men hey, har vi ikke allerede set en film om en kunstig skabt naiv powerkvinde, som i et kulørt univers lærer noget om vores mandsdominerede samfund? Jo, Poor Things er på en sær måde en R-rated udgave af Barbie i dens handling og temaer.

    Bare bedre. Filmen er lang (2 timer og 20 minutter), men føles på ingen måde lang, da der hele tiden sker noget nyt i dette vidunderlige crazy eventyr.

    ★★★★★★

     

    Nå så fik jeg den også set - og jeg er enig i det meste.

    Det er lidt et mix af Frankenstein møder Snehvide i en blanding af Flash Gordon, Jules Verne, Fritz The Cat og Alice i eventyrland univers.

    Kort sagt - den får ikke for lidt på det visuelle.

    Jeg anede ikke hvad jeg skulle forvente - og det var sgu ikke det!

    Og jeg elsker at blive overrasket, så ingenting at klage over her.

    Eskapaderne i Paris dvælede Lanthimos lidt for længe i - der ville jeg ønske han kunne have givet det en ny retning. Men Emma Stone er skøn, så det er svært at bebrejde ham for det.

    Mark Ruffalo har også et par gode scener, og de spasser godt ud på et dansegulv sammen.

    Det visuelle er ren 10/10

    Historien halter mere efter, så samlet

    9/10

    Wayne12-02-24 00:29

  • ★★★★1

    Nå så fik jeg den også set - og jeg er enig i det meste.

    Det er lidt et mix af Frankenstein møder Snehvide i en blanding af Flash Gordon, Jules Verne, Fritz The Cat og Alice i eventyrland univers.

    Kort sagt - den får ikke for lidt på det visuelle.

    Jeg anede ikke hvad jeg skulle forvente - og det var sgu ikke det!

    Og jeg elsker at blive overrasket, så ingenting at klage over her.

    Eskapaderne i Paris dvælede Lanthimos lidt for længe i - der ville jeg ønske han kunne have givet det en ny retning. Men Emma Stone er skøn, så det er svært at bebrejde ham for det.

    Mark Ruffalo har også et par gode scener, og de spasser godt ud på et dansegulv sammen.

    Det visuelle er ren 10/10

    Historien halter mere efter, så samlet

    9/10

    Jeg har også hørt/læst fra andre, som synes at Paris kapitlet var trukket for meget i langdrag. Det var dog ikke noget jeg selv tænkte over, da jeg så den. 

    Det er lidt svært at kede sig til sexscener med Emma Stone ;-)

    S. Rico12-02-24 12:11

  • ★★★★★★1

    Det er lidt svært at kede sig til sexscener med Emma Stone ;-)

    Ja, det er nemt at tilgive lige på grund af det ;-)

    Jeg havde dog fruen med i biffen - hun var ikke helt enig i den del.....

    Wayne12-02-24 12:18

  • ★★★★★★1

    The Color Purple

    1 Oscar-nominering: Supporting actress (Danielle Brooks)

    Hvor: Prime Video leje

    Jeg satte mig til at se filmen helt blank. Jeg har aldrig set den gamle Spielberg film, og jeg vidste heller ikke, at den nye udgave er en musical. Det kan tit være en fordel at gå til en film helt ren - men ikke i dette tilfælde. Den første halve times tid føltes ret indforstået. En masse sang og glade mennesker, men hvad handler det om? Det spørgsmål besvares først lidt senere. 

    Det havde desværre den effekt for mig, at jeg ikke for alvor blev engageret i fortællingen. Og her hjælper det heller ikke, at hele filmen føles som en løjerlig blanding af up-beat musicalnumre afbrudt af tragisk socialrealisme. Samtidig er socialrealisme-delen lige lovlig skåret ud i pap. Budskaberne bliver proppet ned i halsen på én på en ikke særlig elegant måde.

    Heldigvis er der meget andet man kan nyde. Musikken er super god, og med gennemført flot og farverig dans og koreografi. Hele filmen er i det hele taget meget flot at se på. Production design og kostumer ligner en million. De sorte fattiges tøj var næppe helt så rent og pænt i virkligheden, men til en musical fungerer det udmærket.

    ★★★½☆☆

    Som jeg husker den originale, så er den ret rørende og tankevækkende - og næppe nem at leve op til.

    At køre det musicalvejen - med et mørkt emne er set før, bla i Les Miserables - hvor det fungerer glimrende.

    Men her lyder det som om tonen er ramt forkert - det bliver nok en jeg springer over.

    Wayne12-02-24 12:22

  • ★★★★1

    Som jeg husker den originale, så er den ret rørende og tankevækkende - og næppe nem at leve op til.

    At køre det musicalvejen - med et mørkt emne er set før, bla i Les Miserables - hvor det fungerer glimrende.

    Men her lyder det som om tonen er ramt forkert - det bliver nok en jeg springer over.

    Hvis du godt kan lide velkoreograferede musicalnumre med slot vokal, så kan du evt. nøjes med at se/høre musikken - og så bare spole forbi al dramaet mellem numrene.

    Altså når den engang kommer på gratis streaming. 

    S. Rico13-02-24 19:02

  • ★★★★1

    Nyad

    2 Oscar-nomineringer: Acress in leading role (Annette Bening), Supporting actress (Jodie Foster)

    Hvor: Netflix

    Solo-svømning er en temmelig ensformig sport at se på. Og især hvis der er tale om svømning over meget store afstande på over 100 km. Så hvordan undgår man, at en film om en marathon svømmer bliver ensformig?

    Svaret er at hyre Annette Bening og Jodie Foster til at spille henholdsvis svømmeren Diana Nyad og hendes gode ven og træner Bonnie. De to skønne kvinder er en fryd at se og høre på. Annette Bening har hovedrollen som Nyad, men deres roller er faktisk lige store i forhold til screentime. Så Jodie Fosters ”birolle” kunne lige så godt have været i kategorien hovedrolle.

    Filmen er baseret på den virklige historie om Nyad, der tilbage i 1979 (som 30-årig) forsøgte at svømme de ca. 180 km. fra Cuba til Florida – men uden at det lykkedes. Over 30 år senere vil hun nu forsøge igen i hendes noget fremskredne alder. Det meste af filmen handler så om hendes træning og nye forsøg på at gøre det umulige.

    Det kan ikke helt undgås at blive en smule repetitivt. Men det opvejes 100% ved, at man er i sublimt godt selskab.

    ★★★★½☆

    S. Rico13-02-24 19:06

  • ★★★★★★1

    Hvis du godt kan lide velkoreograferede musicalnumre med slot vokal, så kan du evt. nøjes med at se/høre musikken - og så bare spole forbi al dramaet mellem numrene.

    Altså når den engang kommer på gratis streaming. 

    Will do!

    Wayne13-02-24 19:46

  • ★★★★★★1

    Nyad

    2 Oscar-nomineringer: Acress in leading role (Annette Bening), Supporting actress (Jodie Foster)

    Hvor: Netflix

    Solo-svømning er en temmelig ensformig sport at se på. Og især hvis der er tale om svømning over meget store afstande på over 100 km. Så hvordan undgår man, at en film om en marathon svømmer bliver ensformig?

    Svaret er at hyre Annette Bening og Jodie Foster til at spille henholdsvis svømmeren Diana Nyad og hendes gode ven og træner Bonnie. De to skønne kvinder er en fryd at se og høre på. Annette Bening har hovedrollen som Nyad, men deres roller er faktisk lige store i forhold til screentime. Så Jodie Fosters ”birolle” kunne lige så godt have været i kategorien hovedrolle.

    Filmen er baseret på den virklige historie om Nyad, der tilbage i 1979 (som 30-årig) forsøgte at svømme de ca. 180 km. fra Cuba til Florida – men uden at det lykkedes. Over 30 år senere vil hun nu forsøge igen i hendes noget fremskredne alder. Det meste af filmen handler så om hendes træning og nye forsøg på at gøre det umulige.

    Det kan ikke helt undgås at blive en smule repetitivt. Men det opvejes 100% ved, at man er i sublimt godt selskab.

    ★★★★½☆

    Tror absolut gerne jeg vil være i det selskab - svømmer selv hver uge, selvom mine 2 km af gangen lidt forsvinder i sammenligning :-)

    Wayne13-02-24 19:49

  • ★★★★1

    Tror absolut gerne jeg vil være i det selskab - svømmer selv hver uge, selvom mine 2 km af gangen lidt forsvinder i sammenligning :-)

    2 km. af gangen er da pænt meget for en "gammel" gut som dig. Det længste jeg har svømmet, var da jeg som ung tog 2,5 km. mærket i svømmeklubben. Jeg følte det tog en evighed.

    S. Rico14-02-24 10:29

  • ★★★★★★1

    2 km. af gangen er da pænt meget for en "gammel" gut som dig. Det længste jeg har svømmet, var da jeg som ung tog 2,5 km. mærket i svømmeklubben. Jeg følte det tog en evighed.

    Det tager en time, hvor jeg veksler mellem brystsvømning, rygcrawl og crawl.

    Jeg var på det lokale elitehold i sin tid, og svømmetræner og livredder, men stoppede fordi det var sindsygt kedeligt at svømme baner i det uendelige som teenager.

    Jeg svømmede 10 km for at få det mærke. Det tog en formiddag - og er det længste jeg har svømmet.

    Det har jeg ikke lyst til at prøve igen - og kan sikkert heller ikke :-)

    Wayne14-02-24 11:19

  • ★★★★1

    Det tager en time, hvor jeg veksler mellem brystsvømning, rygcrawl og crawl.

    Jeg var på det lokale elitehold i sin tid, og svømmetræner og livredder, men stoppede fordi det var sindsygt kedeligt at svømme baner i det uendelige som teenager.

    Jeg svømmede 10 km for at få det mærke. Det tog en formiddag - og er det længste jeg har svømmet.

    Det har jeg ikke lyst til at prøve igen - og kan sikkert heller ikke :-)

    Ok, så hvis du både har et forhold til svømning, og hvis du også er glad for de to gæve kvinder Annette Bening og Jodie Foster, så er Nyad et totalt must-see.

    S. Rico15-02-24 10:42

  • ★★★★1

    American Symphony

    1 Oscar-nominering: Song (It Never Went Away)

    Hvor: Netflix

    Dette er en dokumentar om Jon Batiste og hans forberedelser til at skulle opføre American Symphony på den helt store scene.

    Jon Batiste er et navn jeg har hørt flere gange. Men jeg anede reelt ikke, hvem han var, før jeg satte filmen på. Han står bl.a. bag musikken til Pixar filmen Soul, og der er bestemt ligheder mellem den måde han spiller klaver på, og den måde hovedrollen i Soul spiller og bevæger sig på.

    Man får en kort intro til hans tidligere karriere, hvor han kom som opkomling fra New Orleans til at blive et kæmpe navn i USA med hele 5 Grammy priser på samme aften. Han er en imponerende dygtig pianist. Og herudover er han komponist, sanger og entertainer. Noget af et talent.

    En del af dokumentaren handler også om hans kone, der har leukæmi. Det giver selvfølgelig en masse "bøvl", når de skal koordinere hendes behandlinger med hans tidskrævende arbejde. Som fortælling er dokumentaren måske lidt rodet. Men for en som ikke kendte ham på forhånd, så var det bestemt tiden værd.

    ★★★★☆☆

     

    S. Rico15-02-24 10:46

  • ★★★★★★1

    Ok, så hvis du både har et forhold til svømning, og hvis du også er glad for de to gæve kvinder Annette Bening og Jodie Foster, så er Nyad et totalt must-see.

    Den er på listen ;-)

    Wayne15-02-24 11:49

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen