Jeg får nok høvl for en håndfuld af dem her =)
Citizen Kane (4/6). Jeg kan kun beundre filmens tekniske aspekter selv med nutidens briller på - brug af lys og skygger er smukt at se på. Men det sentimentale som nærmest er filmens drivkraft, ramte mig aldrig, og så går en stor del af filmen over hovedet på mig.
Gone With The Wind (4/6). Igen en flot storfilm hvor især kulisserne er hamrende charmerende. Dog er karaktererne virkeligt svære at holde af, og den utopiske kærlighedshistorie kom ikke tilnærmelsesvis tæt på under huden på mig.
Saving Private Ryan (3/6). Udover filmens åbningssekvens var der ikke meget jeg holdt af i denne film. Karaktererne virkede overfladiske på mig og fortællingen var aaalt for sentimental. Desuden fandt jeg den let patriotiske slutning kvalmende.
Black Hawk Down (1/6). Jeg har altid hadet film, når de udgiver sig for at være autentiske, og så i virkeligheden er ret langt fra sandheden. Samtidig viser filmen kun en side af konflikten, og ender som en meningsløs og røvhamrende kedelig actionfilm. Karaktererne er alle endimensionelle og irriterende skabeloner som jeg ønskede ville dø hurtigt.
The Bourne Supremacy (3/6) og The Bourne Ultimatum (3/6). Paul Greengrass' konstant rystende kamera finder jeg distraherende, og hiver mig ud af filmuniversets illusion. De kunne ellers sagtens have været to glimrende spændingsfilm i mine øjne. Jeg gider simpelthen ikke blive søsyg i selv de stille scener med dialog, så der er ikke den store chance for, at jeg nogensinde giver disse film et forsøg mere.
Gladiator (3/6). En alt for lang film i forhold til indholdet. Den er flot lavet, men der er ikke nok udvikling i plottet om hævn og ej heller i Russell Crowes karakter eller præstation. Jeg har altid undret mig over, at denne film er så vellidt og har vundet så mange priser, da jeg ikke føler den gør noget, som ikke er gjort meget bedre mange gange før.
Inception (2-3/6). Jeg er glad for, at Nolan har skubbet grænserne for intelligensniveauet af store blockbusters, men lige præcis Inception fandt jeg overforklarende, kedelig og langtrukken. Jeg prøvede at gense den engang, men måtte stoppe halvvejs igennem, da filmens forklaringer kedede mig så meget, at jeg var ved at falde i søvn.
The Matrix (4/6). Som fan af Ghost In The Shell kunne jeg ikke lade være med at lave sammenligninger hele vejen igennem, og der er satme mange af dem. Igen er der også en tendens til at blive overforklarende, selvom det først tager rigtigt overhånd i de elendige fortsættelser. Actiondelene er lige på balancen til det "oversmarte" i mine øjne også - især når jeg ser dem i dag.
Birdman (4/6). Flot film der bevæger sig på mange niveau, men alt for teatralsk for mit vedkommende og grænsende til det prætentiøse.
Tilgengæld synes jeg, at 2001, Blade Runner, Fight Club, Taxi Driver, Mad Max: Fury Road, The Revenant, Terminator 2 og Upstream Color er deciderede mesterværker!