The Longest Week (2014)
I den stinkende rige og fashionable del af New York lever det lettere excentriske overklasseløg, og selvhøjtidelige rodløse forfatter in spe, Conrad Valmont (Jason Bateman) sin sædvanlige dekadente ungkarle tilværelse i ro og mag, omgivet af smukke damer i luksus-suiten langt væk fra den ulidelige småborgerligheds patetiske problemstillinger. En skønne dag mens Conrad slumrer let hen i sine silkelagner, får han på flere måder en brat opvågning, da telefonen pludselig ringer med en besked om, at hans forældre under deres jordomrejse er røget så meget i totterne på hinanden at de vil skilles, hvilket betyder at der er lukket ned for den store pengetank og alle andre medfølgende goder. Ude af stand til fuldt ud at kunne acceptere og forstå de ændrede levevilkår må Conrad, nu hjemløs og uden en krone på lommen, tænke i alternative løsninger og efter en meditativ tur på gaderne i Manhattan, stolt siddende på sin elskede italienske scooter, ender han med at slå sig ned hos sin eneste ven, og konkurrent på livets alter, i skikkelse af den højt respekterede kunstner, kvindebedårer og livsnyder Dylan (Billy Cudrup).
Pinlig berørt over sin nuværende økonomiske og sociale status blandt pøblen, og for at opretholde sit image som stilsikker levemand, stikker Conrad sin nye roommate en sludder for en sladder og fortsætter sin moralske deroute, da han introduceres for Dylans livskloge, smukke og charmerende, periodevise kæreste Beatrice (Olivia Wilde), hvem han falder pladask for lige ned i kærlighedens store soppebassin. For ikke at ende på gaden og med moderat respekt for sin langt mere succesfulde kammesjuk, hvilket både frustrerer og irriterer den eksistentielt forvirrede Conrad, sørger han på bedste vis for at holde affæren, og det eneste der giver ham en bare nogenlunde mening med tilværelsen, hemmelig i håbet om at kunne holde humøret oppe og forhåbentlig få afsluttet sin store roman, så han endelig kan få succes og atter vende tilbage til de bonede gulve, hvor han mener han hører hjemme. Undervejs sine romantiske eskapader med den underskønne, Jane Austen filosoferende og jazz-elskende Beatrice, må Conrad dog indse, at der er meget mere i livet end glamour, dekadente pjankerier og kunsten i at kunne mikse en perfekt Tom Collins.
Man kan ikke ligefrem påstå, at instruktør Peter Glantz på nogen som helst måde opfinder den dybe tallerken med sin romantiske komedie "The Longest Week", om en midaldrende mand der må ud på en underfundig form for dannelsesrejse i et både pinligt selvreflekterende men samtidig klukkende morsomt forsøg på at forstå sig selv og finde sin rette plads i tilværelsen, mens han vikler sig selv ind og ud af diverse romantiske intriger. Når det så oven i hatten er så bevidst stil og dialogmæssigt udført med mere end almindelig stor inspiration fra de to forbilleder Wes Anderson og Woody Allen, der om nogen mestrer elegancen og sammenkoblingen ud i nostalgisk billedsprog og excentriske indfald, samt knivskarp og sprudlende dialog-udvekslinger, vil nogen højst sandsynligt være fristet til at rulle med øjnene og udbryde et henkastet mon Dieu over beskrivelsen af den manglende originalitet. Men dette er der ingenlunde grund til, for selv om formelen og retorikken er let genkendelig, er den fra Peter Glantz side udført med en uforbeholden stor respekt og kærlighed til de to førnævnte auteurs som øjeblikkeligt omsat i et utrolig velskrevet manuskript og tre yderst velspillede skuespilpræstationer sætter sig i hjertet og lattermusklerne på den mest charmerende facon, man kunne ønske sig.
Som udgangspunkt kan det dog synes besværligt at skulle bekymre sig om filmens narcissistiske og egocentrerede protagonist, hvis forvente og forkælede livsstils attitude umiddelbart burde gøre ham til en temmelig frastødende størrelse. Men takket være endnu en underspillet pragtpræstation fra den umådeligt labre og charmerende cool Jason Bateman, der har en hel unik evne til at hvile i sig selv ligegyldigt hvad han foretager sig, forvandles hovedpersonen Conrad til en uimodståelig og elskværdig person, der elegant og forførende, dog med små skridt og i et behersket tempo, lykkedes med at danse ud af sin komfort zone af følelseskold melankoli og ud på de følelsesmæssige skrå brædder, hvor livet leves og mærkes med store positive eksistentielle ændringer til følge. Dette sker først og fremmest i den romantiske affære med den underskønne Beatrice, der spilles vidunderligt hjertevarmt og med en herlig kæk sofistikeret tiltrækningskraft af den bedårende Olivia Wilde, som agerer perfekt sparringspartner for Jason Batemans tilbagelænede stil, alt imens et herligt velklingende og blandet nostalgisk score bestående af Woody Allen hamonisk jazz og klassisk musik påtager sig rollen som baggrundstæppe for de romantiske forviklinger.
De reference-mæssige henvisninger til Woody Allens filmiske univers fortsætter desuden på bedste vis i konfrontationerne mellem Conrad og hans bedste ven, og pudsigt nok nemesis, Dylan, hvem Billy Cudrup portrætterer med en herlig nonchalant og observant coolnes, der med knastørre replikker konstant sørger for at fantasten og drømmeren Conrad bevarer jordforbindelsen og dermed samtidig ikke lykkedes med at overgå Dylan i store visionære tanker om kunst og litteratur. Det er en utrolig godt skrevet og meget morsom magtkamp, der foregår imellem de to lettere elitære mænd, som bringer gode minder frem på nethinden om Woody Allens selvsamme dueller mod både Alan Alda og Tony Roberts. Sidstnævnte har da også meget passende en herlig birolle i "The Longest Week" som Conrads hårdt prøvede psykolog, der kommer på nogle store udfordringer, da han forsøger at give Conrad et overblik over sin kontrære klients excentriske fejltrin, der yderligere indrammes og fremhæves med en vindtør sarkastisk voice-over på bedste Wes Anderson manér.
"The Longest Week" spiller unægtelig på genkendelighedens glæde og nostalgiens følelser, men gør det til gengæld så overbevisende hyggeligt og humoristisk charmerende, at jeg efterfølgende fik lyst til at tage mig en lille hip dans i stuen som en hyldest til filmen og Jason Batemans evne til at løfte mit humør helt op i skyerne.
www.youtube.com/watch
8/10