Anmeldelse: Close to Vermeer

Fascinerende indblik bag om verdens største Vermeer-udstilling er for alle, der har nemt ved at lade sig fascinere og fordybe.

Få kunstnere er så omgærdet af mystik som barokmaler Johannes Vermeer (1632 -1675). Den hollandske guldalder-mester fra Delft nåede i sit korte liv at sætte et markant aftryk på malerkunsten, uden at der ikke kendes forfærdeligt meget til mennesket Vermeer. Mystikken bag har fascineret især kunsthistorikere, der forsøger at komme tættere på hvem ham, der stod bag "Pige med perleørering" – populært kendt som Nordens Mona Lisa – men også i at analysere formåede malerier af Vermeer. For kun 35 værker er med sikkerhed af maleren, man end ikke ved hvordan så ud og er til evig diskussion mellem forskere og eksperter. Ambitionerne om verdens største udstilling af alle mesterens malerier i sit fædreland på Rijksmuseum i Amsterdam er derfor lettere sagt end gjort. Og overraskende opslugende at følge i Suzanne Raes’ dokumentarfilm, "Close to Vermeer".

Vi følger Gregor Weber, kurator på netop Rijksmuseum, der er drivkraften bag udstillingen. Weber har et nært forhold til Vermeers værker og ser det som højdepunktet i sin karriere før pensionsalderen viser sig. Undervejs i filmen rejser han verden rundt for at forhandle om at låne malerier fra andre prominente kunstmuseer, mens mystikken om Johannes Vermeer og de helt specielle teknikker kommer op til overfladen.

Følelserne kommer ud på tøjet, når Gregor Weber og andre eksperter fortæller passioneret om deres forhold til Johannes Vermeer og hans virke. Det smitter, selv på os der ikke kender den hollandske gigant mere end til husbehov. Udstillingen, der endte med at blive eksekveret tidligere på året, var totalt udsolgt her frem til udstillingens udløb i juni. Fascinationen er til at forstå efter at have set "Close to Vermeer".

Over halvanden time præsenteres vi ikke alene for indsigtsfuld undersøgelser og fortolkninger af Vermeers ikoniske værker, teknikker og mysteriet bag. Vi kommer også rundt om i kunstverdenens maskinrum og storpolitiske spil, når forhandlingsprocesser, beskidte tricks og smarte PR-stunts spiller museerne op mod hinanden. Selvom ingen udstilles direkte, får man en umiskendelig machiavellisk smag i munden over diskrete magtspil og forurettede kunsthistorikere, der bruger deres ekspertise til at spænde ben for valideringen af Vermeer-værker. Forarbejdet op til udstillingen er helt utroligt kompleks, hvilket er interessant at følge på sidelinjen. Alt sammen former Suzanne Raez til ét oprigtigt spændende indblik.

Sideløbende udforsker "Close to Vermeer" også teorier og kontroverser, der omgiver mesterens værker. Interviews med anerkendte kunsthistorikere og eksperter kaster lys på alverdens perspektiver og tolkninger. Alt fra støvede kataloger og biblioteker vendes, til røntgenundersøgelser af maleriernes lag og processen i valideringerne af ægte Vermeers. Det ér enormt nørdet. Alligevel formidler Raez så levende og dynamisk, at det aldrig når at blive kedsommeligt eller tørt stof. Det hjælper naturligvis på indlevelsen, at de medvirkende er så følelsesmæssigt engagerende, og de sidder med tårer i øjnene, når de med oprigtig dyb passion beskriver Vermeers betydning for dem. En grundfølelse, vi nok alle kan relatere til.

"Close to Vermeer" er ikke kun for kunstelskere eller kunsthistorikere. Langt fra. Det er en dragende film for alle, der har nemt ved at lade sig fascinere og fordybe. Hvad end det er i en mytisk skikkelse som mestermaleren Johannes Vermeer eller andet, vil de fleste kunne genkende den inddragende følelse, instruktør Susanne Raez så forbløffende fint indkapsler. At så netop verdens største Vermeer-udstilling er omdrejningspunktet, med alt hvad det indebærer – og dét er forbløffende meget – tilfører en helt særlig dimension, der meget varmt kan anbefales til alle med en iboende passion eller interesser. Måske Vermeer bliver den næste.

Close to Vermeer