Forum - Forum-tråd: The Oscars 2022

The Oscars 2022

  • ★★★★1

    Hvert år når Oscar nomineringerne bliver meldt ud, så kommer den store udfordring med at nå at se så mange af filmene som muligt inden selve showet.

    Min ambition er altid som minimum at se alle Best Picture filmene. Men helst også alle øvrige i "feature film" kategorierne. Det er som regel ikke muligt at få set alle sammen. Men det er blevet lettere de seneste par år i takt med at vi får flere og flere streamingtjenester.

    Den samlede liste af feature film med mindst én Oscar nominering (antal nomineringer vist i parentes) består i år af 34 film excl. dokumentarer:

    • The Power of the Dog (12)
    • Dune (10)
    • Belfast (7)
    • West Side Story (7)
    • King Richard (6)
    • Don't Look Up (4)
    • Nightmare Alley (4)
    • Drive My Car (4)
    • Being the Ricardos (3)
    • No Time to Die (3)
    • Encanto (3)
    • CODA (3)
    • The Lost Daughter (3)
    • The Tragedy of Macbeth (3)
    • Licorice Pizza (3)
    • Flugt (3)
    • Parallel Mothers (2)
    • The Eyes of Tammy Faye (2)
    • Cruella (2)
    • Tick, Tick... BOOM! (2)
    • Verdens Værste Menneske (2)
    • Spencer (1)
    • Luca (1)
    • The Mitchells vs. The Machines (1)
    • Raya and the Last Dragon (1)
    • Cyrano (1)
    • Free Guy (1)
    • Shang-Chi and the Legends of the Ten Rings (1)
    • Spider-Man: No Way Home (1)
    • Coming 2 America (1)
    • House of Gucci (1)
    • The Hand of God (1)
    • Lunana: A Yak in the Classroom (1)
    • Four Good Days (1)

     

    Da nomineringerne blev meldt ud, havde jeg kun set 10 af dem. Og kun 3 af disse var efter min mening fremragende (dvs. med mindst 5 stjerner):

    1. The Power of the Dog  ★★★★★☆
    2. Dune  ★★★★★☆
    3. Shang-Chi and the Legends of the Ten Rings  ★★★★★☆
    4. Free Guy  ★★★★½☆
    5. Don't Look Up  ★★★★½☆
    6. Encanto  ★★★★☆☆
    7. House of Gucci  ★★★★☆☆
    8. No Time to Die  ★★★☆☆☆
    9. Luca  ★★½☆☆☆
    10. Raya and the Last Dragon  ★★½☆☆☆

     

    Nu skal jeg så i krig med at finde ud af, hvor og hvordan man kan se de manglende 24 film. Jeg krydser fingre for, at der er rigtig mange gode perler i blandt.

    Det er dog altid et lotteri. For en del af filmene ville jeg helt sikkert ikke have sat mig ned for at se, hvis det ikke lige var fordi, at de er Oscar-nominerede. Eksempelvis har jeg ingen forhåbninger om, at Coming 2 America er et overset mesterværk :-)

    S. Rico 8-03-22 16:35

  • ★★★1

    Jeg har set 19 af filmene.

    1. The Power of the Dog ★★★★★★
    2. CODA ★★★★★½
    3. Flugt ★★★★★½
    4. The Mitchells vs. The Machines ★★★★★½
    5. Dune ★★★★★☆
    6. Spider-Man: No Way Home ★★★★★☆
    7. Being the Ricardos ★★★★★☆
    8. Nightmare Alley ★★★★★☆
    9. Cruella ★★★★★☆
    10. The Hand of God ★★★★½☆
    11. West Side Story ★★★★½☆
    12. No Time to Die ★★★★½☆
    13. Don't Look Up ★★★★½☆
    14. House of Gucci ★★★★½☆
    15. Encanto ★★★★½☆
    16. Luca ★★★★½☆
    17. Raya and the Last Dragon ★★★★½☆
    18. Free Guy ★★★★½☆
    19. Shang-Chi and the Legends of the Ten Rings ★★★★☆☆

    Og regner med at fange Belfast, King Richard, Parallel Mothers, Licorice Pizza og The Lost Daughter inden Oscars. Et pt. igang med The Tragedy of Macgeth på AppleTV+, men er ikke sikker på jeg holder til at se den færdig. Jambiske pentametre bliver aldrig mig.

    Steffan Rasmussen 8-03-22 16:56

  • ★★★★0

    PTAs film kommer snart i bio. Jeg skulle have set Coda, men fik det ikke gjort. Tror jeg lejer den snart. West Side Story bliver i aften og Tennis filmen bliver også set snart, men regner ikke med den bliver blandt mine favoritter. The Power of Dog finder jeg lidt overvurderet, men nu må vi se hvad det ender med. 

    Babo 8-03-22 16:57

  • ★★★★0

    Jeg har set 19 af filmene.

    1. The Power of the Dog ★★★★★★
    2. CODA ★★★★★½
    3. Flugt ★★★★★½
    4. The Mitchells vs. The Machines ★★★★★½
    5. Dune ★★★★★☆
    6. Spider-Man: No Way Home ★★★★★☆
    7. Being the Ricardos ★★★★★☆
    8. Nightmare Alley ★★★★★☆
    9. Cruella ★★★★★☆
    10. The Hand of God ★★★★½☆
    11. West Side Story ★★★★½☆
    12. No Time to Die ★★★★½☆
    13. Don't Look Up ★★★★½☆
    14. House of Gucci ★★★★½☆
    15. Encanto ★★★★½☆
    16. Luca ★★★★½☆
    17. Raya and the Last Dragon ★★★★½☆
    18. Free Guy ★★★★½☆
    19. Shang-Chi and the Legends of the Ten Rings ★★★★☆☆

    Og regner med at fange Belfast, King Richard, Parallel Mothers, Licorice Pizza og The Lost Daughter inden Oscars. Et pt. igang med The Tragedy of Macgeth på AppleTV+, men er ikke sikker på jeg holder til at se den færdig. Jambiske pentametre bliver aldrig mig.

    Hold da op, hvor er du positiv. Lutter høje karakterer til alle film. Det må være herligt at være dig :-)

    Jeg troede ellers, at jeg var den eneste der kunne lide House of Gucci. Og jeg troede heller ikke, at der var mange andre der kunne lide Free Guy og Don't Look Up. Dejligt med lidt kærlighed til dem.

    S. Rico 8-03-22 17:05

  • ★★★1

    Hold da op, hvor er du positiv. Lutter høje karakterer til alle film. Det må være herligt at være dig :-)

    Jeg troede ellers, at jeg var den eneste der kunne lide House of Gucci. Og jeg troede heller ikke, at der var mange andre der kunne lide Free Guy og Don't Look Up. Dejligt med lidt kærlighed til dem.

    Jeg er generelt for venlig :-)

    House of Gucci var en OK film, men Lady Gaga trækker den betydeligt op. Synes hun blev snydt for en nominering. Free Guy havde jeg en fest med. Hjernedød popcorns underholdning, men Reynolds er altid underholdende. Don't Look Up er nok den svageste af Mackays seriøse film, men stadigvæk et godt drama, med gode skuespils præstationer.

    Steffan Rasmussen 8-03-22 17:18

  • ★★★★0

    Helt enig. Det er en skandale, at Lady Gaga ikke blev nomineret.

    S. Rico 8-03-22 18:17

  • ★★★★0

    Den første "post-nominerings-film" jeg så var i flyet på vej til Florida. Og selv om skærmen var lille, så var det en stor oplevelse.

     

    King Richard

    6 Oscar-nomineringer: Bedste film, Hovedrolle, Birolle, Klipning, Manuskript, Sang.

    Hvor: HBO Max.

    Et must-see for alle tennisfans. Det er en rørende “Straight Outta Compton 2” historie, om hvordan Richard Williams med højtravende planer og imponerende selvtillid fik kørt Venus og Serena Williams i stilling til at blive verdens bedste tennisspillere. Og vel at mærke en plan som samtidig havde fokus på, at pigerne ikke måtte miste jordforbindelsen undervejs.

    Det er muligvis et lige lovligt rosenrødt billede, der tegnes af Richard Williams i denne film. Ja ok, han fremstilles som en stædig rad, som kun vil have tingene på sin måde. Og han forekommer heller ikke ligefrem at være den perfekte ægtemand. Men man sidder alligevel tilbage og synes, at han er en super sej og fin fyr. Ikke helt i tråd med de mange historier, der ellers er blevet skrevet om ham i årenes løb.

    Uanset hvad, så gør Will Smith det helt fantastisk godt. Det er første gang jeg har set en film, hvor Will Smith ikke bare spiller en Will Smith-agtig karakter – men faktisk transformerer sig til en helt anden. Hverken i udseende eller stemmeføring tænker man på, at det her er Will Smith.

    De to piger, der spiller Venus og Serena er også 100% overbevisende i denne herlige Askepot fortælling fra det virklige liv.

    ★★★★★☆

    S. Rico 8-03-22 19:10

  • ★★★★★★1

    Hvert år når Oscar nomineringerne bliver meldt ud, så kommer den store udfordring med at nå at se så mange af filmene som muligt inden selve showet.

    Min ambition er altid som minimum at se alle Best Picture filmene. Men helst også alle øvrige i "feature film" kategorierne. Det er som regel ikke muligt at få set alle sammen. Men det er blevet lettere de seneste par år i takt med at vi får flere og flere streamingtjenester.

    Den samlede liste af feature film med mindst én Oscar nominering (antal nomineringer vist i parentes) består i år af 34 film excl. dokumentarer:

    • The Power of the Dog (12)
    • Dune (10)
    • Belfast (7)
    • West Side Story (7)
    • King Richard (6)
    • Don't Look Up (4)
    • Nightmare Alley (4)
    • Drive My Car (4)
    • Being the Ricardos (3)
    • No Time to Die (3)
    • Encanto (3)
    • CODA (3)
    • The Lost Daughter (3)
    • The Tragedy of Macbeth (3)
    • Licorice Pizza (3)
    • Flugt (3)
    • Parallel Mothers (2)
    • The Eyes of Tammy Faye (2)
    • Cruella (2)
    • Tick, Tick... BOOM! (2)
    • Verdens Værste Menneske (2)
    • Spencer (1)
    • Luca (1)
    • The Mitchells vs. The Machines (1)
    • Raya and the Last Dragon (1)
    • Cyrano (1)
    • Free Guy (1)
    • Shang-Chi and the Legends of the Ten Rings (1)
    • Spider-Man: No Way Home (1)
    • Coming 2 America (1)
    • House of Gucci (1)
    • The Hand of God (1)
    • Lunana: A Yak in the Classroom (1)
    • Four Good Days (1)

     

    Da nomineringerne blev meldt ud, havde jeg kun set 10 af dem. Og kun 3 af disse var efter min mening fremragende (dvs. med mindst 5 stjerner):

    1. The Power of the Dog  ★★★★★☆
    2. Dune  ★★★★★☆
    3. Shang-Chi and the Legends of the Ten Rings  ★★★★★☆
    4. Free Guy  ★★★★½☆
    5. Don't Look Up  ★★★★½☆
    6. Encanto  ★★★★☆☆
    7. House of Gucci  ★★★★☆☆
    8. No Time to Die  ★★★☆☆☆
    9. Luca  ★★½☆☆☆
    10. Raya and the Last Dragon  ★★½☆☆☆

     

    Nu skal jeg så i krig med at finde ud af, hvor og hvordan man kan se de manglende 24 film. Jeg krydser fingre for, at der er rigtig mange gode perler i blandt.

    Det er dog altid et lotteri. For en del af filmene ville jeg helt sikkert ikke have sat mig ned for at se, hvis det ikke lige var fordi, at de er Oscar-nominerede. Eksempelvis har jeg ingen forhåbninger om, at Coming 2 America er et overset mesterværk :-)

    Fin oversigt - held og lykke ned projektet - du plejer at nå de fleste. Jeg tænker også at jeg skal have sat en slutspurt ind ;-)

    Wayne 8-03-22 19:11

  • ★★★★1

    Fin oversigt - held og lykke ned projektet - du plejer at nå de fleste. Jeg tænker også at jeg skal have sat en slutspurt ind ;-)

    Det burde være muligt. Der er 19 dage tilbage. Så selv om man måske kun har set en håndfuld af dem på forhånd, så kræver det blot ca. 2 film pr. dag.

    S. Rico 8-03-22 19:17

  • ★★★★★★1

    Det burde være muligt. Der er 19 dage tilbage. Så selv om man måske kun har set en håndfuld af dem på forhånd, så kræver det blot ca. 2 film pr. dag.

    Er de alle til at finde? Ellers enig - sæt igang :-)

    Wayne 8-03-22 19:32

  • ★★★★★★1

    Dune, 9/10
    Fantastisk filmoplevelse med en stærk visuel side og en virkelig velskrevet historie, hvor man for en gang skyld ikke får presset det hele ned i halsen.

    King Richard, 9/10
    På ingen måde en film, der bringer noget nyt til hverken sportsfilm eller biopic-genren, men den gør bare det den skal hamrende godt.

    Don't Look Up, 8/10
    Sjov, relevant og velspillet

    The Power of the Dog, 8/10
    Jeg er ikke helt oppe at køre, som så mange andre, men synes bestemt, det er en rigtig god film

    CODA, 8/10
    Den er måske en anelse naiv til tider - og hvis ikke jeg havde det sådan, var det en 9'er.

    tick, tick...BOOM, 8/10
    Andrew Garfield spiller virkelig godt i denne pudseløjerlige film om en teaterskribent

    Flugt, 8/10
    Jeg synes midterdelen trækker lidt ud, men ellers er den absolut genial

    The Hand of God, 8/10
    Paolo Sorrentino kan næsten ikke gøre noget forkert, og The Hand of God er bare en god fortællling

    Luca, 7/10
    Ok - jeg har set den ufatteligt mange gange, fordi min søn har villet se den. Men det er en dejlig historie om, at man skal acceptere folk, som de er.

    Raya and the Last Dragon, 6/10
    Disney-ramasjang. Ganske fint, men aldrig virkelig god.

    Thew Tragedy of Macbeth, 6/10
    Jeg kan ikke helt med stilen, men historien er fin nok og den er flot at se på.

    Følgende ser jeg også frem til:

    • Belfast
    • Liqourice Pizza
    • ightmare Alley
    • Drive My Car
    • Parallel Mothers

    Resten er jeg lidt ligeglade med.

    Guldager 8-03-22 20:10

  • ★★★★1

    Er de alle til at finde? Ellers enig - sæt igang :-)

    Jeg har ikke overblikket endnu. Men jeg vil løbende anmelde dem her og beskrive, hvor de kan ses efter samme opskrift som med King Richard ovenfor.

    S. Rico 8-03-22 20:34

  • ★★★★★★0

    Er de alle til at finde? Ellers enig - sæt igang :-)

    Af de film jeg har set, har alle været på streaming rundt omkring - eller lejet på  Blockbuster.

    Guldager 8-03-22 20:46

  • ★★★★★★0

    Jeg har ikke overblikket endnu. Men jeg vil løbende anmelde dem her og beskrive, hvor de kan ses efter samme opskrift som med King Richard ovenfor.

    Perfekt - og velkommen hjem forresten ;-)

    Wayne 8-03-22 23:38

  • ★★★★★★0

    Af de film jeg har set, har alle været på streaming rundt omkring - eller lejet på  Blockbuster.

    Så er der ikke rigtig nogen undskyldning :-)

    Wayne 8-03-22 23:39

  • ★★0

    Nogen der kan bekræfte om showet bliver vist direkte på TV2?

    Ryder666 9-03-22 01:23

  • ★★★★1

    Perfekt - og velkommen hjem forresten ;-)

    Tak. Det er godt nok koldt her i Danmark. Men i det mindste skinner solen og varmer huset dejligt op med gratis varme i disse dyre tider.

    S. Rico 9-03-22 15:07

  • ★★★★0

    Fra en stor oplevelse på en lille skærm (King Richard) til en lille oplevelse på en stor skærm:

     

    West Side Story

    7 Oscar-nomineringer: Bedste film, Instruktør, Birolle, Production design, Fotografering, Kostumer, og Lyd.

    Hvor: Disney+

    Jeg nåede ikke at få set den originale film fra 1961 først. Så derfor kan jeg ikke sammenligne de to. Dog kan jeg godt sammenligne musikken, da jeg selvfølgelig kender en hel del af de originale sange. Og her må jeg sige, at jeg rent sangmæssigt klart foretrækker de gamle versioner.

    Steven Spielberg kan til gengæld noget med det visuelle. Hans udgave af West Side Story er en fryd at se på. En ren fest for øjnene af farver, kostumer, kameraføring og production design. Det er der ikke én finger at sætte på.

    Til gengæld vil jeg sætte to fingre på et andet aspekt: begge hovedroller er totalt fejlcastede. Ansel Elgort som Tony er en "pretty boy" helt uden charme eller karisma. Og Rachel Zegler som Maria er en lille kedelig mus med minimal udstråling. Når man så hertil lægger, at skuespillet ikke er noget at råbe hurra over, så er det sørme svært at klappe i hænderne over deres lille romance. Det hjælper heller ikke, at jeg på intet tidspunkt blev overbevist om deres kærlighed til hinanden. De ser hinanden for første gang på tværs af dansegulvet. Og så er de nærmest parate til at løbe væk sammen og blive gift efter en enkelt meget kort dans. Den slags hurtige forelskelser er selvfølgelig set før i filmhistorien, men så er det som regel ledsaget af mere troværdig skuespil og charme.

    Filmen er ret lang. Over 2½ time. Jeg var overrasket over, hvor få musicalnumre den egentlig indeholder. De første 45 minuter føles således som én lang ouverture, før man for alvor kommer igang.

    Højdepunktet kommer ca. midt i filmen med "America". Her sprudler filmen for alvor med lækker og glad koreografi. Det er også den sang, der har den klart bedste og mest intelligente tekst. Hvis resten havde været på samme niveau, kunne det have været en kæmpe oplevelse.

    ★★★☆☆☆

    S. Rico 9-03-22 15:17

  • ★★★★★★1

    Tak. Det er godt nok koldt her i Danmark. Men i det mindste skinner solen og varmer huset dejligt op med gratis varme i disse dyre tider.

    Har I gas? Ja - en anelse koldere end de fleste steder derovre, lige nu. Men Danmark i solskin er ikke det værste.

    Wayne 9-03-22 16:11

  • ★★★★1

    Har I gas? Ja - en anelse koldere end de fleste steder derovre, lige nu. Men Danmark i solskin er ikke det værste.

    Nej, vi har fjernvarme, men det er også steget i pris. Og sommerhuset kører på el og koster nu 200 kr. at opvarme pr. dag om vinteren inkl. gulvvarme.

    Da vi købte sommerhuset i 2020, skiftede jeg min gamle benzinsluger ud med en dieselbil, sådan at vi kunne køre op til Nordjylland billigt. På det tidspunkt kostede en liter diesel under 8 kr. Men nu kan det gå hen og blive en dyr fornøjelse at tage på weekendtur i sommerhuset.

    Så derfor glæder jeg mig over, at vi i det mindste får gratis varme i helårshuset p.t. Der er kæmpe glasfacader mod syd, så når solen skinner, så kan huset sagtens blive 25 grader varmt en kold vinterdag, uden at fjernvarmefyret kører.

    S. Rico 9-03-22 19:29

  • ★★★★★★1

    Nej, vi har fjernvarme, men det er også steget i pris. Og sommerhuset kører på el og koster nu 200 kr. at opvarme pr. dag om vinteren inkl. gulvvarme.

    Da vi købte sommerhuset i 2020, skiftede jeg min gamle benzinsluger ud med en dieselbil, sådan at vi kunne køre op til Nordjylland billigt. På det tidspunkt kostede en liter diesel under 8 kr. Men nu kan det gå hen og blive en dyr fornøjelse at tage på weekendtur i sommerhuset.

    Så derfor glæder jeg mig over, at vi i det mindste får gratis varme i helårshuset p.t. Der er kæmpe glasfacader mod syd, så når solen skinner, så kan huset sagtens blive 25 grader varmt en kold vinterdag, uden at fjernvarmefyret kører.

    Man må glæde sig over de små ting for tiden - og satse på det vender med tiden.

    Wayne 9-03-22 19:32

  • ★★★★0

    Man må glæde sig over de små ting for tiden - og satse på det vender med tiden.

    True!

    S. Rico 9-03-22 19:51

  • ★★★★1

    Familien Mitchell mod Maskinerne

    1 Oscar-nominering: Bedste animationsfilm.

    Hvor: Netflix.

    Disney stiller op til The Oscar’s med hele 3 animationsfilm (Luca, Raya, Encanto). Men det er Columbia Pictures, som har lavet den bedste, sjoveste, og mest originale familiefilm.

    Det er en skør blanding af Fars Fede Ferie og I, Robot. Plus tonsvis af referencer til andre film som eksempelvis Terminator, The Matrix, Tron, Ghostbusters, Gremlins - og Kill Bill.

    Familien Mitchell’s datter Katie er blevet en stor pige og skal flytte hjemmefra på college. Forholdet til faderen er ikke ligefrem, hvad det har været. Så for at få en sidste god familieoplevelse sammen, insisterer faderen på, at de skal køre hende hele vejen fra Michigan til Californien. Skæbnen vil så, at der undervejs sker en slags ”teknologisk revolution”. Indre stridigheder bliver til ydre stridigheder, og familien uden særlige talenter viser sig at have masser af potentiale.

    Det er især de indre sammenstød i familien, som er genialt sjove. Herudover er der tale om en animationsfilm, der på skøn vis blander 3D og 2D stilarter på en måde, som jeg ikke har set før. Selve sci-fi delen er overdrevent langt ude (og fyldt med plothuller), men det er så skørt, at man alligevel køber det.

    Der er noget for både børn og forældre. Og sidstnævnte kan nok ikke undgå at få tårer i øjnene flere gange undervejs.

    ★★★★★☆

    S. Rico 9-03-22 20:01

  • ★★★★★★1

    Familien Mitchell mod Maskinerne

    1 Oscar-nominering: Bedste animationsfilm.

    Hvor: Netflix.

    Disney stiller op til The Oscar’s med hele 3 animationsfilm (Luca, Raya, Encanto). Men det er Columbia Pictures, som har lavet den bedste, sjoveste, og mest originale familiefilm.

    Det er en skør blanding af Fars Fede Ferie og I, Robot. Plus tonsvis af referencer til andre film som eksempelvis Terminator, The Matrix, Tron, Ghostbusters, Gremlins - og Kill Bill.

    Familien Mitchell’s datter Katie er blevet en stor pige og skal flytte hjemmefra på college. Forholdet til faderen er ikke ligefrem, hvad det har været. Så for at få en sidste god familieoplevelse sammen, insisterer faderen på, at de skal køre hende hele vejen fra Michigan til Californien. Skæbnen vil så, at der undervejs sker en slags ”teknologisk revolution”. Indre stridigheder bliver til ydre stridigheder, og familien uden særlige talenter viser sig at have masser af potentiale.

    Det er især de indre sammenstød i familien, som er genialt sjove. Herudover er der tale om en animationsfilm, der på skøn vis blander 3D og 2D stilarter på en måde, som jeg ikke har set før. Selve sci-fi delen er overdrevent langt ude (og fyldt med plothuller), men det er så skørt, at man alligevel køber det.

    Der er noget for både børn og forældre. Og sidstnævnte kan nok ikke undgå at få tårer i øjnene flere gange undervejs.

    ★★★★★☆

    Enig - den hører bestemt til i de gode ende sf skalaen.

    Wayne 9-03-22 21:17

  • ★★★★2

    West Side Story 

    Bedste Spielberg film siden Saving Private Ryan. Der skulle åbenbart en musical til og oveni købet et remake, førend Spielbergs ofte lettere sentimentale side blev erstattet af mørke kræfter. For det her er en blændende historie, ikke kun om musik, dans og bandekrig mellem to grupper, men også racespændingerne kommer til fuldt udtryk. Jeg synes det hele virker SÅ godt afstemt og 2.30 min har sjældent passeret hurtigere. Velkommen tilbage, du gamle mester!! 

    9/10

    Babo 9-03-22 21:17

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen