Anmeldelse: X-Men: Apocalypse

Der var engang, hvor Bryan Singer var talk of the town i den amerikanske filmbranche. Kultfilm som "Public Access" og ikke mindst "The Usual Suspects" var åbenbaringer, der banede vejen. Det var dog de to første "X-Men"-film, der for alvor placerede den nu 50-årige new yorker blandt de mest eftertragtede filmskabere i Hollywood. Siden da har Singer været fast inventar indenfor tegneseriefilmatiseringerne. Måske var det på tide at prøve noget helt andet.

"X-Men: Apocalypse" er ikke noget helt andet. Tværtimod, den er helt som forventet. Supermutanten En Sabah Nur (Oscar Isaac) er vågnet efter 5-6000 tusind års ufrivillig døs. Ja, der er langt fra at være solgud i det gamle Egypten til pludseligt at stå midt i 1980'ernes kolde krig. Menneskeheden er ikke længere slaver. Det skal der laves om på, siger En Sabah Nur – og hvilken anden måde er der end at smadre verdenen, som vi kender den, og begynde på en frisk?

Ikke alle mutanter er enige med endnu en dommedagshungrende superskurk, mens andre er – og så er der kamp med livet som indsats, selvom vores helte jo næppe dør – ellers var der jo ikke grobund for endnu flere superheltefilm efter samme slidte skabelon. Ja, historien ér meget bekendt. Faktisk har den i bund og grund ikke ændret sig over de indtil videre seks X-Men-"hovedfilm".

Ironisk nok er filmens mest iøjnefaldende kvalitet – persongalleriet – også den mest påfaldende svaghed. Hæderkronede skuespillere som Michael Fassbender, Oscar Isaac, Jennifer Lawrence og James McAvoy går bogstaveligt talt gennem ild og vand for at tæve liv i karaktererne. Men det er dødevande. Særligt Fassbenders portræt af Magneto, der endeligt har fundet fred i familielivets favn, for at det pludseligt rives ud af hænderne på ham, er indledningsvis rørende. Karakteren reduceres dog hurtigt til den klassiske hævner, Fassbender har spillet siden "X-Men: First Class". Hvorfor er han drevet af præcis samme motiv film efter film? Hvorfor udvikler karakteren sig ikke? Hvorfor er manuskriptforfatteren ikke blevet fyret? Samme ensidige tendens gør sig gældende for filmens andre karakterer. Hos alle som én, som blev den ene "X-Men"-film efter den anden opslugt i en tidslomme, forsvinder al erfaring og morale med et kulørt CGI-puf for at blive gentaget endnu engang – i næste film i rækken.

Til trods for at filmene fortælles lineært med sin andel af tidsrejser og tidsaldre forbliver karaktererne ergo de samme som altid. Eftersom flere af historierne overlapper hinanden, skal der hele tiden tages højde for sammenfald med de andre film – og der skal åbnes op for de næste i rækken. Fremfor at bruge tiden, vel at mærke over to og en halv time, på at fortælle én god og meningsfuld historie, skøjtes der rundt mellem referencer til de andre film og fremadrettede handlingstråde. Selvfølgeligt byder "X-Men: Apocalypse" på eksplosioner og effektarbejde, som ville gøre Michael Bay kåd, når den obligatoriske storby med hængebroer smadres til atomer. Vi kan vælge at blive irriteret over den tåbelige dialog eller lappe de mange punch lines i os. Eller måske lade os begejstre over en fem minutter lang sekvens med hurtigere-end-tiden mutanten Quicksilver, der forsøger at overgå en mindeværdig sekvens fra "X-Men: Days of Future Past". Personligt har jeg aldrig tidligere kedet mig så meget under en "X-Men"-film som med denne.

Selvom "X-Men"-filmene i min bog er blandt de allerbedste tegneseriefilmatiseringer, særligt Bryan Singers to første i rækken, falder "X-Men: Apocalypse" til jorden som gennemsnitlig og uinteressant. Det nyeste skud på mutantstammen føles mest af alt som tilløbsstykke til andre film i den støt voksende franchise end et selvstændigt bidrag i et tegneserieunivers, som bør have langt mere at byde på.

X-Men: Apocalypse

X-Men: Apocalypse

• ★★★★0

God anmeldelse, Nicki. Jeg skipper den over. Jeg er kørt godt træt i X-Men. Ærgerligt at Singer ikke laver noget andet mere, for hans bedste film er jo "The Usual Suspects".

Babo19-05-16 07:23

• ★★★★0

Babo: X2 tak! Men ja, Keyser'en er sgu' ok!

Gasivodo19-05-16 08:00

• 0

Den her anmeldelse flugter meget godt med den oplevelse, som jeg selv havde til snigpremieren i går aftes. Eneste forskel er, at snigpremieren absolut skulle være i 3D, hvilket jeg har den mistænkt for, at være i skyld i den hovedpine jeg endte med, da rulleteksterne og slutscenen efter rulleteksterne var forbi.

Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke, at det var manglen på originalitet, som udløste hovedpinen.

Der var nogle gode elementer i filmen, såsom Magnetos familie-idyl, som var en fin reference tilbage til tegneserierne.

Der er et par scener og/ eller detaljer mere, men for en god ordens skyld, så kommer de i spoiler-bokse, af hensyn til dem, som ikke har set filmen endnu.

Kunne også godt lide scenen med Quicksilver, da han agerer dagens mand.

Et gensyn med en vis CIA-agent, oks Moira Mactaggert.

Scenen med Wolverine, og hvordan han slipper ud af Våben X-programmet. Synes også at den her giver en grund til, hvorfor Wolverine har så godt et øje til Jean Grey. Et af de mere interessant scener set i en slags film historisk perspektiv, hvilket dog forudsætter, at man kender baggrundshistorierne. Og de kan være svære at holde styr på i X-MEN-filmuniverset ( og tegneserierne for den sags skyld også ). Var også glad for, at vi fik set Wolverine i Våben X træningsgrejet. Igen en reference tilbage til tegneserierne.

Men i det store og hele efterlod filmen mig med sådan en lidt meh-følelse. hvilket var lidt en skuffelse, da jeg ellers var ret begejstret for X-MEN: Days Of Future Past.

Og så ærgrer det mig nu også, at filmen kommer næsten lige i røven af Captain America: Civil War, som indtil videre er den mest underholdende film inden for superhelte-genren i år ( og måske mere til ), i følge min egen personlige holdning. Kunne de ikke godt have ventet lidt længere, inden de satte X-MEN: Apocalypse på plakaten?

Kviesgaard19-05-16 09:43

• ★★★★★2

X-Men: Age of Ultron.

Lars!19-05-16 11:17

• 0

X-Men: Age of Ultron.

Jeg fristes til, at give Riqon ret i den fremstilling.

Kviesgaard19-05-16 11:39

• ★★★★★★0

Filmen ligger p.t. på præcis 50% på Rotten Tomatoes, det må siges at være en eller anden form for præstation. Jeg regner med at give filmen et kig i biffen en af dagene, hvis min ryg makker ret, men trailerne har ikke helt overbevist mig om, at Fox har lært noget af alle andre superheltefilm, der er udkommet siden den først X-Men-film.

Zero Cool19-05-16 14:38

• ★★★★★★0

X2 er Singers mest gennemførte og bedste film. Det er snart mange år siden. Jeg synes han har holdt et stabilt niveau, men det har ikke trukket i mig for at se denne nye X i bioregi.

T. Nielsen19-05-16 14:52

• 1

Jeg havde virkelig håbet, at jeg ville være uenig med anmelderne, for jeg er meget begejstret for X-Men universet, og filmen gør så meget af det, som jeg har efterspurgt meget længe, herunder navnligt at introducere Apocalypse og at handle om alt andet end Wolverine.

Og filmen er da også bedre end de to Wolverinefilm og X-men III, men den spænder konstant ben for sig selv.

For hvert godt indlag, kommer der et tilsvarende dårligt, og jeg måtte ryste på hovedet flere gange undervejs.

Apocalypse suger viden fra TV-et?! Apocalypse rekrutterer Storm ved at farve hendes hår?! Apocalypse giver 'rustninger' til Magneto og Angel, men vælger at give Psylocke en badedragt at kæmpe i?! Man bruger 20 minutter på at etablere Magneto som 'god' for at lade ham vende på en tallerken to gange undervejs?! Jubilee bliver introduceret i filmuniverset for tredje gang - og hun er sjovt nok både teenager i X-Men, X-Men II og i denne film, der foregår omkring 20 år tidligere. Super. Og det helt uden at bruge hende til noget i handlingen.

For mange mutanter fordærver filmen, og især Magneto, Apocalypse, Psylocke og Angel har meget få gode scener.

Dog synes jeg, at mange af actionscenerne fungerer rigtigt godt, og at mange af skuespillerne formår at få det bedste ud af meget, meget lidt. Især James McAvoy, Evan Peters, Sophie Turner. Evan Peters stjæler alle scener, som han er med i undervejs.

Hvis Bryan Singer laver flere X-Men film, bør han lytte meget grundigt til Star Wars-reflektionerne i filmen og droppe Magneto og Mystique i hvert fald i et stykke tid. Og selvom ideologi-forskellene mellem Magneto og Xavier er centrale for X-universet, så behøver de ikke at blive et omdrejningspunkt i hver eneste film.

3,5 ud af 6 (den halve givet i ren fansympati).

Slayer20-05-16 00:43

• ★★★★★0

Jeg er uden tvivl i mindretallet, men jeg anser det som en ganske vellykket film. Jovist bliver der trådt vande, der er spildt potentiale, historien gentager sig og noget af CGIen er måske lige kunstig nok, men stemningen er dejlig afdæmpet, tempoet mindede mig om de gamle Star Trek film, humoren var fin og det naive budskab om sammenhold gik rent ind her. Jeg holder mig dog på de 7/10, så for mig er den på samme niveau som Captain America: Civil War, der på mange måder lider lidt af de samme problemer.

Jeg håber snart at de her tegneseriefilmatiseringer får lidt nosser, og dræber en kendt karakter eller to, så der kan komme lidt skub i noget udvikling.

David Lund28-05-16 21:55

• ★★★★0

Der er jo ikke rigtig noget nyt at fortælle i dem. Så det handler nok om at skrue forventninger ned og bare more sig over den samme joke.

Babo28-05-16 22:15

• ★★★★★0

Det kan sagtens være at de lave forventninger spillede en rolle, men samfundskritik og racekamp mener jeg er emner, der sagtens kan have mere at byde på i filmregi - det handler bare om at dreje franchisen i en ny retning igen.

David Lund28-05-16 22:18

• ★★★★2

Jeg synes Singer var lidt indover med den tematik i X2. Som stadig er den bedste.

Babo28-05-16 22:54

• ★★★★★0

Jojo, den er vel altid lurende i baggrunden i X-Men filmene, men jeg mener stadig, at der er flere facetter at udforske i dette univers.

David Lund29-05-16 00:32

• ★★★★0

Er det ud fra tegneseriehæfter, du tror der er mere? For jeg kan ikke komme i tanker om nogen superhelte film på nær TDK og Watchmen der udforsker noget interessant tematik.

Babo29-05-16 08:47

• ★★★★★0

Jeg er ikke den store tegneseriemand, så nej. I filmene synes jeg dog stadig at racekonflikten mellem mennesker og mutanter virker enormt uforløst. Jo, det har været berørt i flere af filmene, men vi er aldrig rigtig nået til meget mere end overflade, hvad angår det emne. En (eller flere) film hvor X-men bliver nødt til at tage kampen op mod f.eks. regeringen og militæret, og publikums egen etiske regelsæt sætter spørgsmålstegn ved deres handlinger - lidt ala Fight Club - med en stærk morale til sidst, er bestemt en retning, man kunne gå. Men det kræver nok mere mod, end der er i Hollywood for tiden. Superheltefilm er i hvert fald alt andet end modige for tiden.

David Lund29-05-16 10:22

• ★★★★★★0

Der er og kan jo altid være "mere", nye vinkler, nye måder at fortælle på osv. Tænker ikke du mener der ikke er mere, men mere at de ikke vil, tør, må mere i den retning. Der findes jo historier der er fortalt tusind gange eller mere (teoretisk er alle historier vel det?) og hvor der til stadighed dukker nye film op, som vi finder fremragende eller noget. Hvis det er dette du mener, er jeg helt enig med dig. Selv om X filmene kunne byde på mere, er det som David siger, som om de træder vande i det samme emne film efter film uden nogensinde at tage skridtet fuldt ud og dukke ned i det (som man måske kan påstå at TDK og Watchmen mere eller mindre gjorde)

T. Nielsen29-05-16 11:05

• ★★★★0

David - spørgsmålet er så, hvor meget mere man kan gøre det tematisk og dybere, uden at give afkald på action og underholdning?

TN - det er lidt blandt hvad jeg tænker. Genren vil altid være lidt bundet af nogle konventioner.

Babo29-05-16 11:16

• ★★★★★0

Engang for et par år siden var jeg på en anden hjemmeside, som også handlede om film, hvor en eller anden skribent skrev en artikel om, at "X-Men er til hjernen". Han kritiserede bl.a. hele anmelder-establissementet for ikke at give "X-Men: Days of Future Past" høj nok karakter og nok opmærksomhed generelt og mente, at det åbenlyst var, fordi de ikke havde forstået (som han havde), hvor dyb og intelligent og vigtig, filmen i virkeligheden var. (Artiklen findes vist stadigvæk her.)

Jeg har det nok mere som anmelderen her på siden. Nu er historien om "mutanter vs. mennesker" blevet fortalt så mange gange, at ingen længere kan være i tvivl. Ja, vi kan godt se parallellerne til borgerretighedskampen og holocaust og 30'ernes eugenics, osv.. Nej, vi er ikke uintelligente - vi vil bare gerne have en ny historie. Jeg har så godt nok ikke set "X-Men: Apocalypse", men hvis det er rigtigt, den bare vader rundt i det samme, så er jeg heller ikke voldsomt interesseret.

Lars!29-05-16 12:11

• ★★★★★★0

Genren vil altid være lidt bundet af nogle konventioner.

Aha ja, så misforstod jeg nok din kommentar om TDK og Watchmen.

T. Nielsen29-05-16 12:27

• ★★★★★2

Watchmen dykkede forholdsvist dybt ned i sine temaer uden at miste underholdningsfaktoren, så det er vel muligt. X-men har sågar den fordel, at den ikke behøver bruge tid på at etablere karakterer og samfund, da disse er skabt i tidligere film. Men det kræver både mod og en manuskriptforfatter med en klar vision før det vil fungere nogenlunde. Pointen var dog bare i sidste ende, at der sagtens kan dykkes længere ned i de temaer X-Men filmene jonglerer med, og jeg håber da også, at det engang sker.

David Lund29-05-16 12:36

• ★★★★0

David - tjo, jeg kender flere der synes Watchmen er kedelig. 9/10 almindelige mennesker vil formentlig se Iron Man over Watchmen. Jeg har selv en smule problemer med filmens mange monologer, men overall er det jo et ambitiøst forlæg af Alan Moore, så ikke underligt mange mente det var umuligt at filmatisere. Man kunne sågar have lavet en mini serie over historien.

Nu har vi haft flere X-Men film, så intet tyder på tingene kan blive ret meget dybere. Vi kan have vores forestillinger osv, men det er ikke sikkert det vil virke i praksis.

Babo29-05-16 13:06

• ★★★★0

TN - når man laver en superhelte film, så tages der højde for nogle ting i forhold til tegneserier. Nogle ting skal bare med. Det er begrænset hvor kreativt man kan være, end når du f eks laver sci fi, hvor man frit kan finde på. Mange af tegneserier er sikkert også bare lette som MCU filmene, så hvad nyt kan man forlange af dette koncept? Hvad X-Men angår, så ved jeg ærligt ikke hvor bedre det kan gøres?

Babo29-05-16 13:17

• ★★★★★★0

!

Konventioner eller ej, så mener jeg nu at det hovedsagligt  er kommercielle hensyn der begrænser genren. Resten er fri fantasi og evner. På det plan lader jeg mig ikke begrænse;-)

T. Nielsen29-05-16 13:49

• ★★★★★★2

Jeg er nu ikke enig i, at man ikke kan være kreativ bare fordi der er tale om en superheltefilm. Godt nok bør man have kildematerialet tankerne, men superheltetegneserier er jo ikke én statisk og specifik ting. Og bare fordi det er superheltetegneserier, behøver de ikke at være "lette" eller ikke have ligeså mange muligheder som en hvilken som helst anden genre.

Og hvorfor så det? Fordi superheltetegneserier på ingen måde er begrænset til én genre. Det kan være et utal af forskellige genrer, sat i et utal af forskellige tidsaldre, med et utal af forskellige seriøse og useriøse emner, hvor det eneste de har tilfælles er, at en eller flere af hovedpersonerne er superhelte.

X-Men er en tegneserie der oprindeligt startede med at være historier om at være anderledes, hvilket på daværende tidspunkt direkte kunne oversættes til at være en undertrykt kvinde, homoseksuel eller en anden hudfarve.

Ved næste inkarnation af tegneserien i 70'erne, hvor X-Men for alvor blev populært, kørte den kolde krig stærkt derudaf. Holdet havde repræsentanter fra begge sider af jerntæppet, samt en repræsentant fra et land, der var indeklemt mellem de to: Tyskland. Med på holdet var der også en afrikaner og en indianer, for at repræsentere ikke alene den politiske situation udenfor de amerikanske grænser, men også de problemer der lå indenfor landets grænser. Man behandler racisme, at forsøge at gøre noget godt, selvom man kæmper sammen med folk fra et land, der i praksis er ens fjende osv.

Undervejs går Magneto fra at være en standard superskurk, der bare er sur på verden, til at være den komplekse skurk, som er dybt berørt af sine oplevelser under 2. verdenskrig og vil kæmpe for, at den slags ikke sker for hans med-mutanter. Han tror på vold, mens Xavier og X-Men tror på samarbejde, en åbenlys Malcolm X vs. Martin Luther King-analogi, med et stænk af, at Magneto ofte bevæger sig meget tæt på at blive præcis hvad han hader.

Senere begynder man at lege med alternative virkeligheder, som i Days of Future Past. Ligesom i filmen, har nogen taget skridtet fuldt ud og har igangsat Sentinal-programmet, som ender med at menneskeheden næsten bliver udryddet af deres beskyttere, herunder størstedelen af jordens helte - en historie som faktisk også er aktuel i dag, da mange mennesker er villige til at gå på kompromis med deres personlige frihed, for at opnå følelsen af større sikkerhed.

Der er også en del historier, der behandler problematikken i, at Xavier, som jo er en slags faderfigur for de fleste X-Men, lyver overfor og manipulerer sine elever, samt i enkelt tilfælde sletter deres hukommelse, for "den gode sag". Dette gør selvfølgelig i højere grad, at forskellen mellem Xavier og Magneto måske ikke er så stor, som man går og tror.

.. og det er bare nogle af de ting, der er blevet behandlet i X-Men i løbet af tiden. Der er meget få af de klassiske superhelte, som ikke har været igennem en lang række tungere emner, især efter skiftet i 80'erne, hvor en meget stor del af de amerikanske tegneserier gik fra at henvende sig primært til børn og unge, til at henvende sig primært til voksne. Så der ligger altså i bedste fald over 30 års historier, skrevet primært til voksne, som behandler alverdens tunge emner, men også før skiftet, var der eksempler på dette. Neal Adams og Denny O'Neil stod for en del historier i den tungere ende, da de tog sig kærligt af Green Arrow/Green Lantern og Batman i 70'erne.

Et af de nyeste eksempler er Ms. Marvel. En muslimsk pige der bor med sin pakistanske familie i USA og får superkræfter. Bare den korte beskrivelse, burde være nok til at få en fornemmelse af hvilke emner, den tegneserie behandler, hvor en stor del af dem er højaktuelle og ikke specielt "lette", men alligevel er det lykkedes at lave en virkelig god og sjov tegneserie.

Zero Cool29-05-16 14:39

• ★★★★0

Jeg er som David ikke ekspert i tegneseriehæfter, men baseret på de mange film, så er det ikke just fordi jeg forbinder genren med en, der forsøger at udforske et emne. "En muslimsk pige med superkræfter" kan i øvrigt gå i alle retninger. Så jeg har ikke pr. definition en fornemmelse af en dybere film, bare fordi synopsis lyder "en muslimsk pige......." Jeg tror snarere, hvis jeg overhovedet skal tro noget, at det er et projekt der tager hensyn og træder forsigtigt.

Babo29-05-16 15:42