Anmeldelse: Star Trek: Discovery - Sæson 2 (Blu-ray)

Det sidste skud på "Star Trek"-stammen har i den grad fået vokseværk.

Hver eneste "Star Trek"-spinoff, som er udkommet efter franchisens første, trendsættende tv-serie fra 1960'erne, har skullet bruge et par sæsoner på at komme op i gear. Undskyld... op i warp, naturligvis. Det er heldigt, at science fiction-sagaen har så stor en fanskare, at en ny serie ikke aflives under puberteten, hvis den kommer langsomt ud af starthullerne. Men vi kan allerede nu fastslå, at "Star Trek: Discovery" er den "Star Trek"-spinoff, der er kommet bedst fra start, for dens 2. sæson er snublende tæt på at være fremragende.

Vi starter, hvor vi slap. Rumskibet Discovery og dets besætning, herunder vores hovedperson, orlogskaptajnen Michael Burnham, er kommet rumskibet Enterprise til undsætning efter et nødopkald. Historien udfolder sig cirka ti år før Kirk og Spocks eventyr i 60'er-serien, der netop foregik om bord på Enterprise, så skibet kommanderes hér af Kirks forgænger: kaptajn Christopher Pike. Enterprise er blevet lammet af et gådefuldt, rødt signal, og i alt syv af disse kulørte glimt er dukket op på tværs af galaksen. Med Pike i førersædet drager Discovery ud for at efterforske disse destruktive, kosmiske fænomener.

Umiddelbart fremstår det som et billigt kneb at inddrage Enterprise, Pike og senere også en ung Spock – ikoniske figurer og steder fra franchisens fortid, som producerne sikkert håber vil skabe overskrifter og tillokke nostalgiske fans. Men Pike og Co. er det suverænt bedste ved sæsonen og føles slet ikke som forceret fyld.

I rollen som Pike giver Anson Mount os franchisens mest karismatiske kaptajn siden William Shatners Kirk. Mount udviser både autoritet og charme i en sådan grad, at det virker direkte bizart, at mandens skuespillerkarriere aldrig har fået luft under vingerne. Og Ethan Peck (Gregorys barnebarn) er nøjagtig lige så overbevisende som den spidsørede Spock, Michaels stedbror, der er halvt menneske og halvt vulcan. Ligesom Leonard Nimoy, der oprindeligt spillede rollen, er Peck formidabel til at skildre den evige strid mellem Spocks dybt begravede, men pulserende følelser og hans vulcanske artsfællers troskab mod ren, følelsesforladt logik.

Samspillet mellem karaktererne er mægtigt, og modsat sæson 1, hvor blot et par karakterer fik kvalitetstid i rampelyset, så får alle lov og plads til at brillere her – fra Doug Jones' indtagende, intelligente rumvæsen, Saru, over Mary Wisemans herligt nørdede Tilly til turtelduerne Stamets og Culber, der spilles med rørende indlevelse af Anthony Rapp og Wilson Cruz. Det føles omsider, som om der er et ægte kammeratskab på Discovery, og derfor engagerer man sig mere i skibets skæbne. Og så bliver serien ved med at levere billeder og computereffekter i verdensklasse.

Der er flere fremragende episoder undervejs – bl.a. "New Eden", der på interessant vis stiller skarpt på striden mellem videnskab og tro. Og i "If Memory Serves" og "Through the Valley of Shadows" bliver der elegant knyttet bånd mellem nogle af franchisens største øjeblikke og denne nyeste føljeton. Men desværre famler serien efter tilfredsstillende svar på sæsonens centrale mysterium, og pludselig kapres sæsonen af en kedelig kamp mod et ondt computerprogram, der blandt andet inddrager fjollede, magiske tidskrystaller.

Det "narrative kaos" skyldes formentlig, at seriens såkaldte showrunners, som har det overordnede ansvar for seriens historiefortælling, blev fyret undervejs – angiveligt på grund af et dårligt arbejdsmiljø. Men den dårlige stemning på kontorgangen har absolut ikke smittet af på arbejdet foran kameraet, for kemien dér er tydelig og besnærende. Og takket være en stærk cliffhanger, der antyder, at serien snart vil besøge helt nye afkroge af "Star Trek"-universet, er der god grund til at se optimistisk på franchisens fremtid.

BILLEDE & LYD

CBS og Netflix spytter fortsat millioner af dollars i produktionen af "Star Trek: Discovery", og det kan ikke blot mærkes på de betagende landskaber, kulisser og computereffekter, der pryder billedsiden, men også på hvor godt serien ser ud her på Blu-ray. Billederne står knivskarpt og tilmed en anelse skarpere end på Netflix, hvor der afsættes mindre data til et afsnit, end der gøres her på Blu-ray. Farverne, kontrasten og detaljerigdommen imponerer hyppigt, og det samme gør udgivelsens DTS-HD Master Audio 5.1-lydspor. Samtlige ord i alle dialoger kan sagtens tydes, musikken fylder helt tilpas i lydbilledet, og der er glædeligvis mere liv og slagkraft i baghøjtalerne nu, end der var under seriens første sæson.

EKSTRAMATERIALE

I alt ni korte dokumentarer er fordelt ud over udgivelsens fire skiver. De varer tilsammen knap 200 minutter og ser nærmere på alt fra sæsonens scenografi, rekvisitter, kostumer, makeup og visuelle effekter til arbejdet med skuespillerne og udarbejdelsen af manuskripterne. Dokumentarerne er enormt velproducerede og fyldt med informative interviews og fascinerende 'bag om kameraet'-klip. Der er blevet indtalt kommentarspor til fire afsnit - bl.a. sludrer skuespilleren Anson Mount og instruktøren Jonathan Frakes (som i øvrigt spillede Riker i "Star Trek: The Next Generation") om afsnittet "New Eden", og d'herrers kemi er stærk, og den gode stemning smitter – endda på trods af, at mændene ikke engang sidder i samme lokale, men kommunikerer med hinanden via Skype.

Forinden premieren på sæsonen blev der produceret en håndfuld kortfilm, de såkaldte "Short Treks", som også kan findes på Netflix. Desværre er det kun to af dem, som er inkluderet på denne udgivelse, "The Brightest Star" (15 min.) og "Runaway" (15 min.), men det er også netop de kortfilm, der har relation til plottet i tv-seriens sæson 2. Derudover er her trailers til samtlige episoder, syv minutters festlige fraklip samt en række slettede/forlængede scener (uden færdiggjorte computereffekter), og flere af dem er faktisk udmærkede. Jeg havde derudover håbet på at få et smugkig på seriens næste sæson samt den kommende "Star Trek: Picard"-serie, men vores nysgerrighed bliver altså først stillet, når de nye episoder udkommer næste år.

Star Trek: Discovery - Sæson 2 (Blu-ray)