En tråd til korte anmeldelser af alle Spielbergs film.
Steven Spielbergs betydning for filmindustrien kan næppe undervurderes. Både som producer og instruktør har han skabt nogle af de mest elskede og populære film på tværs af generationer.
Den første Spielberg jeg så, var enten E.T. eller Raiders of the Lost Ark. Den film jeg har set oftest - på et nedslidt VHS-bånd optaget fra TV - er Indiana Jones and the Temple of Doom.
Jeg har valgt at tage filmene kronologisk. Hvis du ikke orker at læse alle anmeldelserne, så scroll ned i bunden - der er karakterne samlet. Min oprindelig plan var at lave lidt længere anmeldelser, men kom frem til, at det blev for meget. Derfor er det blot et par velvalgte linjer om hver film.
---
Duel
Debut-fuldlængde-filmen er en pudsig størrelse, der aldrig rigtig fangede mig. Ideen om en usynlig og uforklaret stalker er ellers god, men den er alt for udpræget 70'er. Filmen kan selvfølgelig ikke gøre for, at den er lavet i 1971, men det gør dog, at den ikke virker på mig i dag
5/10
---
The Sugarland Express
Det samme kan man sige om The Sugarland Express - en udpræget 70'er-film. Tilmed en fjollet en af slagsen. Der er nok gode elementer i til, at den bliver set færdig.
5/10
---
Jaws
Berømt for at starte blockbuster-begrebet. Man kan også indvende, at Jaws har en udpræget 70'er-feel, men filmen er i sig selv rigtig spændende. Effekterne er måske lidt out-datet, men det kan man godt se igennem fingrene med. Jaws er med god grund blevet til filmhistorie.
8/10
---
Close Encounters of the Third Kind
Især to film har gjort Steven Spielberg til en mand, der også er blevet set af børn: denne og E.T. Close Encounters er en rigtig familiefilm, der ikke gør nogen fortræd. Det er sci-fi, feel good, eventyr og lidt for simpelt - men den gør, hvad den skal: få os til at føle os i godt selskab og godt tilpas.
7/10
---
1941
Fans af 80'er-komedier vil koomme i bukserne over denne rolleliste. Dan Akroyd, John Belushi og John Candy. Men det bliver hurtig til en slap en, for den er en dårligere version end de andre film af samme type. Den er aldrig sjov...
3/10
---
Raiders Of The Lost Ark
Med Indiana Jones bliver Spielberg også til en favorit hos de lidt ældre børn og de voksne med hang til eventyr. Et vaskeægte action-eventyr med glimt i øjet, spænding og humor. Med god grund en klassiker og en af hans bedste film.
9/10
---
E.T. the Extra-Terrestrial
Der er så meget at holde af i E.T. Endnu en gang viser Spielberg sans for at fortælle en god historie, der kan ses af alle. Den er lidt langsom til tider, men udover det, så er det bare en god film.
8/10
---
Indiana Jones And The Temple Of Doom
Jeg har givet denne 8, 4 og nu er jeg nok på en 6'er. Den er virkelig ikke særlig godt lavet - derfor har jeg givet den 4. Det er en stor, stor barndomsfavorit - derfor 8. Men underholdningsværdien er rigtig høj, og på trods af dens fejl og mangler i det tekniske, så er det fin tidsfordriv.
6/10
---
The Color Purple
Duel og Jaws er ikke familiefilm, det er spændingsfilm. Men de er ikke alvorlige på samme måde som The Color Purple. Med The Color Purple begiver Spielberg sig ind på et nyt territorium - alvorlige, historiske dramaer med noget på hjertet. Det er en grusom historie om sorte kvinder uden rettigheder. Spielberg viser her også hans hang til sentimentale slutninger - noget, jeg ikke er ubetinget stor fan. Nuvel, The Color Purple er god og grusom.
8/10
---
Empire of the Sun
En blanding af Spielbergs sans for historiske fortællinger, gode dramaer og film, der kan ses af ældre børn. Empire of the Sun er et suverænt med en suveræn Christian Bale. Der er ikke så meget at sige om den, andet end det er en must-see.
9/10 - og top250
---
Indiana Jones And The Last Crusade
Den sidste film i Indiana Jones-trilogien. Jeg kan ikke tilføje så meget til den i forhold til de tidligere film. Den er genkendelig, hyggelig og igen med et glimt i øjet.
8/10
---
Always
Den er ikke perfekt, men det er en fin romantisk eventyr-film.
6/10
---
Hook
Jeg kan knapt huske Hook, og burde se den igen for at bedømme den rigtigt. Derfor er karakteren mest et gætværk. Da jeg så den i starten af 90'erne kunne jeg meget godt lide den. Jeg har set den siden, men det er mange år siden også. Der kunne jeg knapt så godt lide den...
4/10
---
Schindler’s Liste
Selvfølgelig Spielberg veletableret som filmskaber i 1993. Men Schindler's Liste slog fast, at han var blandt sværvægterne. Det er da også hans bedste film, og det er en absolut must-see i enhver person filmopdragelse. Han kan dog ikke undsige sig, at han kammer lidt over til sidst, men det ser jeg igennem fingre med her, fordi den er så forbandet god.
9/10 - top250
---
Jurassic Park
Jeg synes, jeg er heldig, fordi jeg har alderen til at have oplevet den digitale revolution da det skete. Terminator 2 så jeg ikke i biffen, men lige da den kom ud på VHS. Jurassic Park er også en del af denne revolution, og jeg var helt betaget af den efter at have set den i Ringkøbing Biograf i 1993. Det er jeg ikke længere. Der er så mange irriterende karakterer og momenter i den, og hvis det ikke var fordi, den er så skidegodt lavet, så havde den fået en lavere karakter. Desuden er det også en fantastisk film indtil der går træls og dårlig action i den.
6/10
---
The Lost World: Jurassic Park
Der er meget lidt positivt at sige om The Lost World. Det er blot en dårligere og mere ligegyldig udgave af Jurassic Park
3/10
---
Amistad
Her er den endnu en film, jeg ikke husker så godt. Baseret på min hukommelse af mit indtryk kan jeg give en karakter. Jeg husker den som god, men også lidt for følelsesmæssig overdrevet.
7/10
---
Saving Private Ryan
Efter to knap så store succeser, kommer Spielberg med endnu en film, der blev og stadig bliver talt om. Jeg siger det med det samme: jeg synes, den er overvurdert. Ingen tvivl om, at invasionen er noget af det bedste, men resten af filmen er en omgang ligegyldig, patriotisk, patosfyldt pladder.
5/10
---
A.I. - Artificial Intelligence
Det her kunne have været en meget bedre film, hvis den var lidt kortere, og hvis den ikke sluttede så dumt. Det meste af filmen er rigtig godt, men fordi Spielberg skal proppe sentimentalitet ned i halsen på os, så ender det med at blive total forceret.
6/10
---
Minority Report
Jeg har faktisk ikke så meget at sige her. En god sci-fi der ikke er helt skarp.
7/10
---
Catch Me If You Can
En meget atypisk Spielberg-film, som jeg rigtig godt kunne lide. Det er spændende og hyggeligt på samme tid.
8/10
---
The Terminal
The Terminal er tilgengæld hverkenn spændende eller hyggelig. Der i mod er det en tør, alt for lang og meningsløs film, der igen har en ringe slutning.
4/10
---
Munich
Selvom dette ikke er en ældre film, så kræver den et gensyn fra mig af. Jeg husker dog, at jeg ikke var helt vild med den.
5/10
---
War of the Worlds
Det er en ganske habil film indtil Tim Robbins kommer med. Det er ikke hans skyld, men efter det punkt, bliver den bare dårligere og dårligere. Det er ærgerligt, for den starter fint.
4/10
---
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull
Først for nyligt fik jeg set den nyeste Indiana Jones, og måske fordi jeg har hørt så meget kritik af den, så fandt jeg den egentlig ganske underholdende. Jeg er uenig med dem, der siger, at plottet er for langt ude. Det passer helt fint til en Indiana Jones, der ikke er lavet under den kolde krig. Men den har mange mindre gode momenter også, og den burde måske ikke være lavet.
5/10
---
The Adventures of Tintin
Jeg kender ikke Tintin specielt godt. Men jeg kunne slet ikke engagere mig i hverken historien, stemningen eller karakterne.
4/10
---
War Horse
Overdrevet sentimental i en flot indpakning.
5/10
---
Lincoln
Rigtig godt skuespil i en film, der aldrig træder ved siden af. Det er meget sterilt og sikkert og det går lidt udover filmen som helhed, hvilket er ærgerligt, fordi den kunne have været meget bedre. Der er intet at udsætte på produktionen eller skuespillet.
7/10
---
Bridge of Spies
Hvis man skal sammenligne Spielbergs nyeste film med hans bagkatalog, må det være Lincoln, der kommer tættest på. Det er også en utrolig pæn film i forhold til emnet. Det er supergodt håndværk på alle leder og kanter, men det er lidt for pænt.
7/10
---
Konklusion:
Jeg er ikke den helt store fan af Spielberg. Han har lavet masser af gode film, og han taler til de fleste mennesker. Han får os til at føle godt, være underholdt, men uden rigtig at være rørt (selvfølgelig med undtagelser). Filmene hænger ikke så lang tid i kroppen og hjernen bagefter. Det skal alle film selvfølgelig heller ikke, og han er absolut en mester til de sikre og solide fortællinger. Hans håndværk, hans skuespillere og hans sans for den gode historie kan ikke bestrides. Det er tilgengæld også sort/hvidt og banalt. Sterilt er det bedste ord, jeg kan finde
----
TL;DR
3/10
1941
The Lost World: Jurassic Park
4/10
Hook
The Terminal
War of the Worlds
The Adventures of Tintin
5/10
Duel
The Sugarland Express
Saving Private Ryan
Munich
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull
War Horse
6/10
Indiana Jones And The Temple Of Doom
Always
Jurassic Park
Amistad
A.I. - Artificial Intelligence
7/10
Close Encounters of the Third Kind
Minority Report
Lincoln
8/10
Jaws
E.T. the Extra-Terrestrial
The Color Purple
Indiana Jones And The Last Crusade
Catch Me If You Can
Bridge of Spies
9/10
Raiders Of The Lost Ark
Empire of the Sun
Schindler’s Liste